• 0

Hoe eigen vermogen eenmanszaak inbrengen in BV

Ik ben al geruime tijd "IB-ondernemer", omdat de zaken goed gaan ben ik nu in het traject om deze onderneming om te zetten in een BV met een persoonlijke holding.

Tot het "ondernemingsvermogen" van de eenmanszaak behoort o.a. een zelf gefinancierd bedrijfspand, ook zijn er de nodige liquide middelen.

 

De onderneming wordt nu geruisloos ingebracht in de BV's, waarbij met name het pand in de holding blijft hangen en de rest doorzakt naar de werkmaatschappij.

Alle middelen in de huidige IB-onderneming is eigenlijk gewoon eigen vermogen, over alle inkomsten is natuurlijk al IB betaald. Een groot deel daarvan zit dus in het bedrijfspand.

Op de inbreng balans van de BV staat dit als "eigen vermogen".  

 

Ik heb veel gelezen, maar kom niet 100% uit het volgende:

  • Hoe voorkom ik dat, als ik dit "eigen vermogen" uit de bv haal, er (divident-)belasting over betaald moet worden?
  • is het verstandig om dure aandelen aan te maken met de totale waarde van het ingebrachte eigen vermogen, zodat deze aandelen op termijn kunnen worden "afgestempeld"
  • Maar kan ik wel aandelen kopen met de waarde van het bedrijfspand?
  • of kan beter een zakelijke lening vanuit privé aan de bv worden opgesteld over het totale bedrag?
  • of is er nog een andere optie welke ik over het hoofd zie?

 

Ik zie graag wat jullie ideeën hierover zijn. Ik wil nu niet de verkeerde start met de BV's maken om over een aantal jaren dik af te moeten rekenen over het geld dat ik zelf in het bedrijf heb gestopt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als ik jouw vijf bolletjes even nummer:

1. Belasting betalen hoeft niet. Wel is dat 'vermogen' drie jaar beklemd vanwege de geruisloze inbreng. Daarna kun je het agio omzetten in agiobonusaandelen en daarop, via verlaging van de nominale waarde, een onbelaste terugbetaling aan privé realiseren. Moet wel allemaal via de notaris.

 

2. Een hoog aandelenkapitaal heeft als voordeel dat bij 'afstempelen' er niet eerst agio omgezet hoeft te worden in agiobonusaandelen. Nadeel van een hoog aandelenkapitaal is dat als er discussie ontstaat over de hoogte van de inbreng dat je dan wellicht terug moet naar de notaris om het aandelenkapitaal aan te passen, terwijl je bij agio die verlaging zonder notaris kunt realiseren.

 

3. Ja

 

4. Niet bij de geruisloze inbreng. Als je de inbreng van het pand als schuld van de BV aan jou wilt, dan kan dat niet via geruisloze inbreng. Dat betekent ook dat je dan moet afrekenen in je eenmanszaak over de stilte reserves op het pand. Een ruisende inbreng is dan nog een alternatief om afrekenen uit te stellen, maar dat is weer aan eigen regels gebonden.

 

5. Zie 4. Wellicht het overwegen waard, waarbij de stille reserves en alle andere onderdelen van de stakingswinst worden omgezet in een lijfrente bij je holding. Dat is echter aan maxima gebonden, afhankelijk van de hoogte van de stakingswinst, jouw leeftijd, uitgestelde lijfrente of direct ingaande, etc.

 

Let ook op dat als je nu van plan was in te brengen met terugwerkende kracht naar 1-1-21 dat je bij ruisende inbreng voor 1 oktober opgericht moet hebben (+ intentieverklaring geregistreerd voor 1 april jl) en dat anders alleen de geruisloze inbreng nog mogelijk is (+intentieverklaring geregistreerd voor 1 oktober as). Wat op zich niet wil zeggen dat terugwerkende kracht altijd een goed idee is.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de uitgebreide en snelle reactie!

 

Het proces van de geruisloze inbreng is al in gang, intentieverklaring is al naar belastingdienst en notaris is met de akten bezig. Ik wilde voordat er handtekeningen gezet zijn echter nog even een bevestiging van een ander, naast de boekhouder, een adviseur en veel lezen op internet.

 

De eenvoudigste manier is in dit geval denk ik "optie 1" het geld hoeft er ook niet snel uit en dan kan alles doorlopen zoals het nu al is ingezet. Belangrijkste is dat er over een aantal jaar niet ineens alsnog afgerekend moet worden over het vermogen doordat nu een verkeerde afslag wordt genomen.

 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-9-2021 om 22:53, BlijfLeren zei:

Belangrijkste is dat er over een aantal jaar niet ineens alsnog afgerekend moet worden over het vermogen doordat nu een verkeerde afslag wordt genomen.

 

Dat zit wel goed, hoewel de notaris natuurlijk niet gratis werkt. Overweeg in dat geval nu een hoger aandelenkapitaal, zie punt 2, dat scheelt weer een akte later

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.