• 0

Developers in Albanie

(aangepast)

Hallo,

 

Ik werk reeds enkele jaren samen met Developers in Albanië. Werkt voor ons top. De meeste van heen hebben een onderneming waarmee ze samen met ons een Freelance opdracht aangaan. Hier zijn de nodige contracten en NDA documenten ook voor ondertekend.

 

Gevalletje 1

We zien echter ook dat startende Freelancers vaak geen onderneming hebben op locatie. Echter, in Albanie mag je gewoon freelancen tot een bepaald bedrag.

Vraag is dan, kunnen we gewoon een freelance contract aangaan met zo'n individu.

 

Gevalletje 2

Daarnaast nog een 2e uniek geval. We kwamen in contact met een junior developer. Hij wil graag starten á 10 euro per uur op factuur incl. Echter, nu we willen starten blijkt deze persoon (tijdelijk) in Duitsland te zijn met een Visum om zo ook de taal te leren etc. Hij heeft daar ook een job. Onze fraalance klus is voor erbij. Hij heeft geen onderneming. Hij heeft onderzoek gedaan en geeft aan dat hij mag freelancen wanneer hij dit aangeeft in Duitsland.

 

Vraag: in dit geval, mogen wij een freelance samenwerking aangaan met deze persoon? Zowel contractueel als vergoeding voelt het wat vreemd. Vandaar de check.

 

 

Vond het erg complex om hier een duidelijk antwoord op te krijgen, dus ben benieuwd of er hier kenners zijn.

aangepast door Online Marketeer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welk visum heeft dit "gevalletje" in Duitsland ?  Want ik vermoed dat meneer helemaal niet mag werken zonder een "Gewerbe" aan te melden en/of een "Arbeitserlaubnis" (Werkvergunning) heeft. Gewerbe heeft hij nodig om freelance te werken en als hij in loondienst wil werken een Arbeitserlaubnis. 

aangepast door zzpegel
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ha ZZP regel,

 

Ik denk waar het ons vooral om gaat wat er mogelijk is en wat we nodig hebben van de freelancer. Het is toevallig dat ik in 'gevalletje 2' weet dat hij naar Duitsland is vertrokken, in eerste instantie dacht ik dat het om een Albanees ging. Dus wat moeten wij verifiëren? De rest is, lijkt mij, echt aan hen om goed te regelen. We werken immers via het web zonder elkaar fysiek te ontmoeten, dus hoeveel kun je echt 100% weten?

aangepast door Online Marketeer
Link naar reactie
  • 0

Nou wettelijk zul jij als werkgever je ervan zien te overtuigen (zeker in dit "gevalletje") dat diegene over de juiste papieren beschikt. 

Vraag dus gewoon om een kopie van het visum en de eventuele Arbeitserlaubnis en Gewerbeanmeldung/ Steuernummer daarmee ook de facturering sluitend gemaakt kan worden. 

Ontbreekt dit alles zou ik het risico niet nemen. Zeker de Duitse fiscus en Zoll werken behoorlijk fanatiek. 

Link naar reactie
  • 0

Als jij als opdrachtgever een opdracht vergeeft in dit geval zul je je ook moeten overtuigen dat diegene ook als freelancer MAG werken. 

Als deze freelancer je een factuur wil sturen voor zijn/haar uren vanuit Duitsland zal hij de Duitse BTW in rekening moeten stellen. Dus dient hij/zij over een Steuernummer/UstIdnummer te beschikken. 

Dus je hebt mogelijkheden (zie opties hierboven) genoeg om dit te controleren. 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-9-2021 om 12:57, Online Marketeer zei:

Maar even voor de duidelijkheid, wij zijn geen werkgever. Echter, opdrachtgever.

Dat roep jij, maar daar kunnen de overheden in Duitsland, Albanië en Nederland wel eens heel anders over denken!

Maar niemand verbiedt jou om een overeenkomst met ze aan te gaan. Alleen kan dat qua belastingen en sociale zekerheid (werkgever, verplichte afdrachten) wel eens anders uitpakken dan je nu lijkt te denken (factuurtje betalen).

 

En juridisch: wat ga je doen bij geschillen/wanprestaties/schade/etc etc..?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.