• 0

Online shop-in-shop verkoop conflict, waar verhalen?

Op de webshop van Blokker heb ik een 2 sets van 6 glazen besteld. De afhandeling van de bestelling vindt echter plaats door een "externe verkooppartner".

Ik krijg 2 glazen geleverd en de order zoals bekend bij de "externe verkooppartner" komt niet overeen met mijn bestelling. De afhandeling begint nu moeizaam.

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

 

 

Ik vraag dit hier nu als consument, maar ik merk dat ik als ondernemer ook steeds vaker grote zaken aanschaf op deze wijze. Bovendien lijkt het me relevant voor ondernemers die op deze wijze verkopen.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

meestal is in de voorwaarden van platform geregeld dat je een koopovereenkomst rechtstreeks met de externe partner sluit.

De manier waarop dat geregeld wordt is soms wat twijfelachtig en vaag/onduidelijk.

 

Volgens mij waren er enige tijd terug ook consumenten organisaties mee bezig die vonden dat de platformen de verantwoordelijkheid niet zo konden/mochten afschuiven

Link naar reactie
  • 0

Dag Daniel,

 

maar het gaat er dan om: welke koopovereenkomst is tot stand gekomen?

 

De productpagina noemt "Chef & Sommelier - Cabernet Young Wines 47Clset6", laat ook een afbeelding zien van 6.

 

Setsvan6.thumb.PNG.b91c3336f74eb3349cec1df752b2b66a.PNG

 

Het gaat om de rechter glazen. De (externe) verkoper was overigens een andere partij met andere prijs dan welke nu als eerste op de website verschijnt. Er zijn meerdere partijen te selecteren zodra je een product kiest.

 

In de bestelbevestiging per e-mail die ik van Blokker ontving:

 

Overzicht van je bestelling

Productnaam: Chef & Sommelier - Cabernet Young Wines 47Clset6
besteld bij seller <verwijderd>, voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Aantal: 2.0

Prijs: €11.98

Totaal: €23.96

Subtotaal€23.96

 

Dit heb ik per iDEAL bij Blokker betaald.

 

Dus met bovenstaande productinfo en bestelbevestiging denk ik een koopovereenkomst te hebben.  Met wie precies was ik me bij de koop niet van bewust, maar doet eigenlijk niet ter zake.

 

Echter ik krijg 2 glazen ipv 2 sets van 6.

 

(Ook niet ter zake: De pakbon van de externe seller vernoemt artikelcode E2790/6 met EAN code 0883314050271 welke met Google inderdaad op de set van 6 duidt.)

 

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

 

Voor mij is het nu een principe kwestie, zeker omdat het aan Blokker  en de seller is om dit op te lossen, niet aan mij. 

Ik heb een hekel aan de verschuilconstructie. Hulde aan bedrijven die gewoon fouten toegeven en service verlenen, daar kom ik de volgende keer weer terug,

Blokker klantenservice geeft mij gelijk, maar daar heb ik nog niets aan.

 

Het klinkt flauw, maar ik zou alleen al uit principe hiervoor rechtsbijstand inschakelen. Het was een verjaardagskado (maar wie weet heb ik de overige 10 glazen voor volgend jaar binnen).

 

 

Onder het kopje "https://www.blokker.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden.html"

https://www.blokker.nl/on/demandware.static/-/Library-Sites-blokker-shared/default/dwf0fc1229/pdf/algemene-voorwaarden_blokker_en_klant.pdf

Artikel 4: "2. De Klant erkent dat Blokker geen partij is en/of wordt bij de Koopovereenkomst tussen de Klant en de Zakelijke Aanbieder"

De link "Algemene voorwaarden externe leveranciers" is bij mij leeg op 01-10-2021 16:04. Deze wijst door naar "https://www.blokker.nl/nc" welke niets oplevert.

 

Bedankt, Leon.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 16:34, likewise zei:

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

Maakt allemaal niet uit … Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

 

Koop op afstand en bedenktijd.

 

De goeden niet te na gesproken, maar zowel zakelijk als privé koop ik helemaal niets (meer) via dergelijke schimmige verkoopconstructies.


 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 16:34, likewise zei:

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

 

Er is in elke fase van de bestelling sprake van zes glazen per set, als je 'm reconstrueert. Jij hebt je order gedocumenteerd.

 

Blokker zou zulke traders meteen met pek en veren op straat moeten zetten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag Cosara,

 

Quote

Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

 

Ik  ken die wet, maar ik wil de koop niet ongedaan maken. Ik wil mijn rechten snappen als me dit weer eens overkomt bij een grotere aankoop. En ik wil graag snappen of deze constructie wel rechtsgeldig is. Blokker claimt dat ze geen partij zijn in de koopovereenkomst, maar er staat niet voor niets "inzoverre de wet dit toelaat" of iets van die strekking in hun voorwaarden. Blokker zal immers toch ook geld verdienen aan de transactie.

 

Dan mogen ze ook een deel van het ondernemersrisico lopen en in elk geval iets gaan oplossen.

 

 

 

 

 

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

In mijn optiek is de verkopende partij fout en dient Blokker hierin te assisteren om het op te lossen. 

Althans ze bieden een product aan met een specifiek EAN nummer die bepaalde specificaties heeft. In dit geval 6 glazen. 

Je zou kunnen zeggen dat ze een nepartikel verkopen. Immers hetgeen komt niet overeen met de productspecificaties. De verkoper zou dan van het platform geweerd kunnen worden.

 

Als je er niet uitkomt met verkoper en Blokker dan kan je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Uiteraard dient de verkopende partij hierbij wel aangesloten te zijn:

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/thuiswinkel/

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 22:46, likewise zei:

Ik  ken die wet, maar ik wil de koop niet ongedaan maken. Ik wil mijn rechten snappen als me dit weer eens overkomt bij een grotere aankoop.

Is dat niet een vorm van zelfkastijding?

Misschien is het verstandiger, goedkoper en minder frustrerend om grotere aankopen niet op deze manier uit te voeren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Laten we om te beginnen uit elkaar houden dat er kennelijk een onjuiste voorstelling van zaken is gedaan (geen set van 6, maar 11 euro per glas), wat reden kan zijn om te ontbinden op grond van dwaling (had je duidelijk geweten dat het om 1 glas ging, dan had je niet gekocht). Gelukkig hoeft dat niet want er is eerst ook nog 14 dagen retourrecht.

 

Dan de vraag met wie je zaken deed: als het er duidelijk bij staat als informatie bij het product, dan ga je een overeenkomst aan met de partner. 

 

Als je de link van twabla hierboven volgt, zie je er ook duidelijk bijstaan dat de verkoper valentinaa is. Klik je op die naam dan kom je op hun servicepagina uit waarin nota bene eea duidelijk vermeld staat.

 

Dat Blokker als platform faciliteert, maakt hen zeker niet meteen partij in de overeenkomst tussen jou en de partner. Dat zou hooguit anders zijn als bij de totstandkoming van de koop niet duidelijk is dat je met een derde een overeenkomst sluit ipv met Blokker.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Wat staat er in de orderbevestiging?

 

Een koopovereenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Beide zijn vormvrij. Online is dat echter niet voldoende, want wanneer is er sprake van aanvaarding van het aanbod door de koper? Al zodra je iets in het winkelwagentje doet? Of iets later wanneer je je naam en adres invult en zo aangeeft wie je bent? Of nog later, als je hebt betaald bijvoorbeeld? Om dit geharrewar te voorkomen is de bevestiging door de verkoper van aanbod en aanvaarding als vormvereiste verplicht.

 

Overigens ben ik van mening dat Blokker (of een willekeurige andere marktplaats) niet zomaar buiten schot kan blijven:

 

- wanneer deze het aanbod doet of op zijn minst presenteert;

- de aanvaarding van de koper verwerkt;

- de persoonsgegevens van de koper verwerkt voor het uitvoeren van de koopovereenkomst;

- de betaling van de koper verwerkt voor het uitvoeren van de koopovereenkomst.

 

Volgens de eendentest ben je dan gewoon een verkoper.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het lijkt ook alsof de verzendkosten in de prijs van een glas ingeprijsd zijn als ik vergelijk met de setprijs van andere aanbieders.

 

Staat er werkelijk niks op de productpagina over levering van 1 glas of is er misschien een aantallen selectie beschikbaar?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

De betaling heb je wel aan blokker gedaan, dus zij zijn toch wel als partij in deze transactie lijkt mij zo. 

 

Hoe blokker precies te werk gaat weet ik niet, ik verkoop alleen via bol, en daar lossen zij het op Als de verkoper niet meewerkt. 

Dat heeft uiteindelijk ook gevolgen voor de verkoper die ze na meerdere problemen in korte tijd blokkeren. 

 

Helaas zorgt een klein groepje verkopers voor een negatief daglicht van alle externe partners, terwijl het overgrote gedeelte prima te vertrouwen is. 

 

Ik zou tochnog eens de discussie met blokker aangaan in jou geval, aangezien zij jou geld hebben geïncasseerd

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op bovenstaande:

Als je naar consumenten programma's op tv kijkt waar zulke kwesties besproken worden komt altijd de vraag "aan wie heeft u betaald?"

 

Vervolgens gaat een verslaggever daar op af onder het mom van er is aan u betaald, dus u moet dit oplossen. 

 

Wellicht kun je blokker hier ook op wijzen?

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 09:16, likewise zei:

Ik vraag dit hier nu als consument, maar ik merk dat ik als ondernemer ook steeds vaker grote zaken aanschaf op deze wijze.

 

Wel een belangrijke kanttekening dan, het consumentenrecht geldt niet als jij als ondernemer inkoopt.

Uiteraard kun je als (kleine) ondernemer met een eenmanszaak gewoon als particulier bestellen en de factuur in administratie stoppen.

Maar zodra jij je identificeert als ondernemer vervallen in principe je consumentenrechten. Nu gaan heel veel webshops er heel verschillend mee om en zal het vooral bij kleinere webshop wel lukken om terug te sturen. Maar bij grotere of meer professionele shops heeft het invullen van je bedrijfsnaam (soms ook kvk nummer) tot gevolg dat ze je zakelijke voorwaarden aanbieden en je dus opeens niet meer kunt retourneren zonder reden. of dat er andere garantievoorwaarden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 23:22, Joost Rietveld zei:

Als je de link van twabla hierboven volgt, zie je er ook duidelijk bijstaan dat de verkoper AAA is. Klik je op die naam dan kom je op hun servicepagina uit waarin nota bene eea duidelijk vermeld staat.

 

Dat verschilt van moment tot moment. Ik zie ook andere verkopers voorbijkomen vanaf dezelfde link. Des te meer verantwoordelijkheid heeft Blokker. :flushed-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Klachtenprocedure bij bestellingen van externe verkooppartners

Mogelijk heb je een klacht over een bestelling van een externe verkooppartner. Dit vinden wij uiteraard erg vervelend. Voor een zo spoedig en soepel mogelijke afhandeling van de klacht verzoeken wij je direct te richten tot de verkooppartner. De contactinformatie kun je terugvinden in de orderbevestiging en op de verkooppartner pagina. Mocht je er niet met de verkooppartner uitkomen of een klacht hebben over de verkooppartner zelf, dan kun je contact opnemen met de Blokker klantenservice. Onze klantenservice is van maandag t/m vrijdag 09:00 - 20:00 uur en zaterdag 09:00 - 17:00 uur bereikbaar via 088-9494800. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.