• 0

Online shop-in-shop verkoop conflict, waar verhalen?

Op de webshop van Blokker heb ik een 2 sets van 6 glazen besteld. De afhandeling van de bestelling vindt echter plaats door een "externe verkooppartner".

Ik krijg 2 glazen geleverd en de order zoals bekend bij de "externe verkooppartner" komt niet overeen met mijn bestelling. De afhandeling begint nu moeizaam.

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

 

 

Ik vraag dit hier nu als consument, maar ik merk dat ik als ondernemer ook steeds vaker grote zaken aanschaf op deze wijze. Bovendien lijkt het me relevant voor ondernemers die op deze wijze verkopen.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 5-10-2021 om 13:31, Daniel_Nijmegen zei:

valt dus niet met zekerheid te zeggen met huidige info.

Is er een set van 6 opgedeeld in 6 losse  stuks of is er dus een omdoos met 6 losse stuks samengevoegd tot set van 6?

klinkt als hetzelfde maar toch een groot verschil en maakt of ean wel of niet goed gebruikt is. 

en zie dat in de praktijk zelf dus regelmatig dat dat verkeerd gedaan wordt.

Helaas worden EAN's vaak misbruikt. Zonde want ze zorgen ervoor dat de handel duidelijker wordt. Ik zou graag zien dat GS1 en de platformen dit veel correcter oppakken. Met name de misbruik van nep EAN's.

 

Het is inderdaad lastig te zeggen. Ik zag daarstraks op een doos glazen 2 EAN's staan. Overigens volledig ander merk. De EAN voor een individueel glas en de EAN voor de set. Of dit ook bij de glazen van TS staat weten wij niet maar vermoed ik van wel. 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:34, Pomper zei:

In mijn optiek heeft verkoper een verkeerde EAN gebruikt. Hij zal de intentie hebben gehad om het per glas te verkopen maar heeft de EAN van de set gebruikt.

 

Lees de bijdragen van Daniel eens door. Die maken duidelijk dat een verkeerde EAN bij het platform (en dan nog do onmogelijkheid om dat te corrigeren) ook een heel realistische mogelijkheid is.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:39, kuifje zei:

 

Lees de bijdragen van Daniel eens door. Die maken duidelijk dat een verkeerde EAN bij het platform (en dan nog do onmogelijkheid om dat te corrigeren) ook een heel realistische mogelijkheid is.

 

 

Is mogelijk. Desalniettemin had verkoper wel moeten controleren of de productpagina aansluit bij zijn verwachting of niet. Als dit niet zo is, bijvoorbeeld door een foutieve EAN of producttitel,  dan moet verkoper zelf beslissen of hij het verkoopt of niet. 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 13:49, Cosara zei:

Met de wijziging van het product of de productverpakking, veranderd ook de EAN-code ... daar zijn ze namelijk voor ... om vergissingen uit te sluiten.

ja en zou perfect zijn als iedereen zich daar aan zou houden maar praktijk leert dat dat niet gebeurd en dat iemand dus een set van 6 maakt onder de ean van 1 stuk.

of precies andersom. vaak omdat ze geen idee hebben wat ze doen, maar daardoor krijg je dus wel dit soort situaties.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:48, Pomper zei:

Is mogelijk. Desalniettemin had verkoper wel moeten controleren of de productpagina aansluit bij zijn verwachting of niet. Als dit niet zo is, bijvoorbeeld door een foutieve EAN of producttitel,  dan moet verkoper zelf beslissen of hij het verkoopt of niet. 

in een perfecte wereld zou dat zo gebeuren.

Maar zelf plaats ik b.v. 30.000 producten op 5 platformen aan de hand van EAN, voorraad, levertijd en prijs, dat daarna handmatig nalopen is onbegonnen werk, nog buiten dat het daarna ook nog zou kunnen veranderen omdat platform of andere verkopers het aanpassen (soms kan niemand de info aanpassen, soms kan iedereen dat en als de ene dus aanpast veranderd de volgende het een uur later weer terug.

zijn ook partijen die op die manier 600.000 producten online zetten.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:24, kuifje zei:

Ik denk niet dat je van een koper (een zakelijke koper niet, en een consument al helemaal niet) kunt verwachten dat ze EAN nummer gaan, of zelfs kunnen, checken.

 

Wat van belang is dat er (blijkbaar) een set van 6 is aangeboden, er 6 glazen worden getoond, en ook dat de omschrijving zegt 'Chef & Sommelier - Cabernet Young Wines 47Clset6' (let op de laatste 4 tekens!).

 

Dat is veel belangrijker dan wat de EAN is, of waar die voor staat.

maar de meeste kopers zien wel dat de ene aanbieder er 36 euro voor vraagt en de andere maar 11, dan kan je al begrijpen dat er iets aan de hand is

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:20, Daniel_Nijmegen zei:
Op 5-10-2021 om 13:49, Cosara zei:

Met de wijziging van het product of de productverpakking, veranderd ook de EAN-code ... daar zijn ze namelijk voor ... om vergissingen uit te sluiten.

ja en zou perfect zijn als iedereen zich daar aan zou houden maar praktijk leert dat dat niet gebeurd en dat iemand dus een set van 6 maakt onder de ean van 1 stuk.

of precies andersom. vaak omdat ze geen idee hebben wat ze doen, maar daardoor krijg je dus wel dit soort situaties.

Foutje van de (onwetende / onwillende) verkoper ... Het zou de verkoper sieren om de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen en alsnog het juiste product af te leveren ... en niet met de (middel)vinger naar iemand anders gaan wijzen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 5-10-2021 om 15:23, Daniel_Nijmegen zei:

Maar zelf plaats ik b.v. 30.000 producten op 5 platformen aan de hand van EAN, voorraad, levertijd en prijs, dat daarna handmatig nalopen is onbegonnen werk...

 

Tja, dan zul je op de koop toe moeten nemen dat een klant niet krijgt wat-ie bestelt. En de schade vergoeden.

 

Al die lange verklaringen hoe het achter de schermen wel en niet goed loopt, is een probleem tussen platform en handelaar. Niet van de klant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:27, TwaBla zei:

Tja, dan zul je op de koop toe moeten nemen dat een klant niet krijgt wat-ie bestelt. En de schade vergoeden.

Al die lange verklaringen hoe het achter de schermen wel en niet goed loopt, is een probleem tussen platform en handelaar. Niet van de klant.

... en daarmee kom je op 1300 reputatiepunten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:25, Cosara zei:

Foutje van de (onwetende / onwillende) verkoper ... Het zou de verkoper sieren om de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen en alsnog het juiste product af te leveren ... en niet met de (middel)vinger naar iemand anders gaan wijzen.

 

Op 5-10-2021 om 15:27, TwaBla zei:

Tja, dan zul je op de koop toe moeten nemen dat een klant niet krijgt wat-ie bestelt. En de schade vergoeden.

de marges via platformen zijn meestal vrij laag op bestaande merken/producten (niet zelden minder als 1 euro), dan is zomaar 6 keer zoveel leveren voor dezelfde prijs niet echt een optie.

 

Overigens zijn de meest vasthoudende klanten (die gaan dreigen met advocaten, tv programma kassa enz. meestal prima op de hoogte  dat het een fout is, zie je vaak doordat ze meerdere van dat soort sets bestellen of  van meerdere foute producten 1 of meer exemplaren.

Bied in dergelijke situaties altijd aan dat ze retour kunnen sturen of tegen gereduceerd tarief alsnog de volledige set (meestal net een stukje onder mijn inkoop kosten)

Link naar reactie
  • 0

overigens maakt ook wel verschil om wat voor bedragen het gaat uiteraard, gaat om paar euro om alsnog de juiste aantal te leveren is dat uiteraard geen probleem, als om tientallen euro's gaat dan weer niet.

ook de houding van klant merk je dus veel aan en maakt nog flink wat verschil met hoe afgehandeld wordt.

en ook of ik het zelf fout online gezet heb of ander dat gedaan heb.

En platformen zouden hier best wat meer verantwoordelijkheid in mogen nemen.

 

Meestal set ik een product als ik zo een fout ontdek ook gewoon uit in mijn aanbod zodat ik niet meer verkoop (vaak andere partijen wel), dat is meestal makkelijker als proberen het probleem op te lossen.

Momenteel heb ik naar schatting een 150 producten uitstaan om een dergelijke reden.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:32, Daniel_Nijmegen zei:

de marges via platformen zijn meestal vrij laag op bestaande merken/producten (niet zelden minder als 1 euro), dan is zomaar 6 keer zoveel leveren voor dezelfde prijs niet echt een optie.

Goed excuus ... de marges zijn dusdanig laag dat ik het bestelde niet hoef te leveren ... Lijkt mij een uitstekende klantenbinding.

Zoals al eerder aangegeven ... het betreft een consumentenaankoop, dus gewoon terugsturen en het geld terugvragen ... om vervolgens daar nooit meer te kopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

SKU NUMBER, INNER BAR CODE, ITEM BAR CODE

 

cs-knipsel.jpg

 

De inner bar code wordt online voor sets en losse glazen door elkaar gebruikt. In zoekmachines komt geen enkele aanbieder naar boven die de item bar code toepast. Los van de vraag hoe duidelijk de aanduidingen inner bar code en item bar code zijn.

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:23, Daniel_Nijmegen zei:

in een perfecte wereld zou dat zo gebeuren.

Maar zelf plaats ik b.v. 30.000 producten op 5 platformen aan de hand van EAN, voorraad, levertijd en prijs, dat daarna handmatig nalopen is onbegonnen werk, nog buiten dat het daarna ook nog zou kunnen veranderen omdat platform of andere verkopers het aanpassen (soms kan niemand de info aanpassen, soms kan iedereen dat en als de ene dus aanpast veranderd de volgende het een uur later weer terug.

zijn ook partijen die op die manier 600.000 producten online zetten.

 

Met alle respect. Dat is jouw probleem als verkoper en niet het probleem van koper. Dat de informatie kan wijzigen is het gevolg van verkopen op een openbaar platform. Dan kan je beter op je eigen website verkopen. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:24, Daniel_Nijmegen zei:

maar de meeste kopers zien wel dat de ene aanbieder er 36 euro voor vraagt en de andere maar 11, dan kan je al begrijpen dat er iets aan de hand is

Nee, niet altijd. 99% van de mensen kijkt alleen naar het koopblok en niet naar andere opties.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 15:43, Cosara zei:

Goed excuus ... de marges zijn dusdanig laag dat ik het bestelde niet hoef te leveren ... Lijkt mij een uitstekende klantenbinding.

Zoals al eerder aangegeven ... het betreft een consumentenaankoop, dus gewoon terugsturen en het geld terugvragen ... om vervolgens daar nooit meer te kopen

klantenbinding is zo en zo iets wat niet bestaat bij verkopen op platformen. zijn de klanten van platform en niet van mij en de binding is met platform en klanten zijn slechts zelden loyaal aan mij maar verder gaan ze in 99% van de gevallen voor de laagste prijs op het platform.

durf zelfs te zeggen dat klanten in 70% van de gevallen niet eens weten dat ze bij een externe verkoper kopen en niet bij platform zelf.

In dat opzichte is het ook platform welke er meestal op afgerekend wordt qua naam.

 

En ja ook ik zou het liefste  fantastische klantenservice leveren en de klant overal mee helpen en tegemoet komen maar dat kan niet bij platform verkopen, daar moet alles zo automatisch mogelijk en zo efficient mogelijk. platform bepaald waarvoor ik het maximaal mag verkopen en dat is meestal 50 tot 60% van het bedrag waarvoor ik het moet kunnen verkopen om die perfecte klantenservice te bieden. dier discussie heb ik ook al vaker met bol gehad, als zij bepalen waarvoor ik max mag verkopen moet ik bezuinigen en klantenservice is dan 1 van de eerste dingen waarop je kan en moet bezuinigen.

 

Ken je dat gezegde nog: als je voor dubbeltje op eerste rang wil zitten......

 

en nee ik klaag niet over de marges op platformen (soms toch wel beetje)  maar dat heeft dus wel zo zijn gevolgen.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:09, Pomper zei:

Nee, niet altijd. 99% van de mensen kijkt alleen naar het koopblok en niet naar andere opties.

klopt, heb je gelijk in, maar de mensen die vasthouden en eisen dat je alsnog juiste aantal levert en anders een advocaat gaan inschakelen enz. zijn over het algemeen wel de mensen die vooraf dat al lang gezien hadden, de mensen die echt ter goedertrouw dat kochten zijn meestal de mensen die de situatie begrijpen en blij zijn dat of terug kan of blij met de geboden oplossing.

Dat verschil leer je snel genoeg te maken en te herkennen hoor.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:08, Pomper zei:

Met alle respect.

Dat is jouw probleem als verkoper en niet het probleem van koper.

Dat de informatie kan wijzigen is het gevolg van verkopen op een openbaar platform.

Dan kan je beter op je eigen website verkopen. 

Een eigen website zal financieel niet haalbaar zijn vanwege de flinterdunne marges.

Misschien zouden dergelijke 'ondernemers' hun businessmodel eens moeten evalueren. Vergeet het respect dus maar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:16, Daniel_Nijmegen zei:

klantenbinding is zo en zo iets wat niet bestaat bij verkopen op platformen.

zijn de klanten van platform en niet van mij en de binding is met platform en klanten zijn slechts zelden loyaal aan mij maar verder gaan ze in 99% van de gevallen voor de laagste prijs op het platform.

Altijd mooi de visie van een visionair.

Al eens nagedacht wat voor een toekomst uw bedrijf heeft?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:49, Cosara zei:

Altijd mooi de visie van een visionair.

Al eens nagedacht wat voor een toekomst uw bedrijf heeft?

 is gewoon de praktijk op platformen, klanten zijn b.v. trouw aan bol  maar niet aan de verkoper waarbij ze uiteindelijk kopen. als morgen een andere verkoper het koopblok heeft voor 5 cent goedkoper zal 99% voor die nieuwe verkoper kiezen.

En denk dat mijn bedrijf een prima toekomst heeft, 1,5 week terug voor 2de keer in 10 maanden verhuist met bedrijf naar grotere ruimte (nu 9 keer zo groot als hiervoor) dus denk dat ik het toch redelijk goed doe dat dat nodig was.

 

Maar blijf er mee eens dat je dit soort situaties het liefst niet wil en dat klant vaak de dupe is maar dit komt dus voor belangrijk deel door de keuze die platformen maken en daar dus zeker ook verantwoordelijk gehouden mogen worden en niet alles afgeschoven worden naar de externe verkopers. en ja de klant is daar soms de dupe van helaas.

 

Is ook niet voor niks dat ik momenteel bezig ben met eerste 3 eigen merken op te zetten met enkele tientallen producten, dan kan ik zelf de controle houden over product info, de prijzen beheren en dus betere marges maken en daarmee op die producten ook veel betere klantenservice bieden en veel coulanter zijn bij allerlei situaties.

Link naar reactie
  • 1

Het topic drijft nu wel erg af,

Op 1-10-2021 om 09:16, likewise zei:

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

Dit was de originele vraag is daar al antwoord op?

 

Misschien als de antwoorden weer enigszins die kant op gaan dat TS dan ook weer ruimte ziet om te kunnen reageren.. Al die verhandelingen over wat er allemaal fout kan gaan met een EAN brengt het antwoord op de vraag niet dichterbij..

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:58, Daniel_Nijmegen zei:

Is ook niet voor niks dat ik momenteel bezig ben met eerste 3 eigen merken op te zetten met enkele tientallen producten, dan kan ik zelf de controle houden over product info, de prijzen beheren en dus betere marges maken en daarmee op die producten ook veel betere klantenservice bieden en veel coulanter zijn bij allerlei situaties.

Drie eigen merken op een webshop die bestaat bij de gratie van de goedkoopste, en een lousy klantenservice zet ook weinig zoden aan de dijk ... misschien dan ook een eigen webshop ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 17:47, Cosara zei:

Een eigen website zal financieel niet haalbaar zijn vanwege de flinterdunne marges.

Misschien zouden dergelijke 'ondernemers' hun businessmodel eens moeten evalueren. Vergeet het respect dus maar.

Tja, verkopers op Bol / Blokker etc kennen inderdaad flinterdunne marges. Dan is juist de uitdaging om je te onderscheiden. Coolblue doet dat goed. Ze zijn absoluut niet goedkoop en kennen een goede marge. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.