• 0

Online shop-in-shop verkoop conflict, waar verhalen?

Op de webshop van Blokker heb ik een 2 sets van 6 glazen besteld. De afhandeling van de bestelling vindt echter plaats door een "externe verkooppartner".

Ik krijg 2 glazen geleverd en de order zoals bekend bij de "externe verkooppartner" komt niet overeen met mijn bestelling. De afhandeling begint nu moeizaam.

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

 

 

Ik vraag dit hier nu als consument, maar ik merk dat ik als ondernemer ook steeds vaker grote zaken aanschaf op deze wijze. Bovendien lijkt het me relevant voor ondernemers die op deze wijze verkopen.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2
Op 8-10-2021 om 23:24, TwaBla zei:

Je kiest zelf voor de omgeving waarin je onderneemt. Zo bouw je de frustratie alvast in je eigen bedrijfsvoering.

overal zal wel ruimte voor verbetering zijn.

en ja ik heb  gekozen voor een relatief nieuwe manier van ondernemen die nog in de kinderschoenen staat en waar nog veel in moet verbeteren. Maar dat is uiteraard een bewuste keuze (en deels kom je pas achter zaken als je er in bezig bent) maar neemt niet weg dat ik ruimte voor verbetering zie en graag zou zien dat er dingen beter geregeld gaan worden. zal ook wel gebeuren en tot die tijd ga je gewoon zo goed mogelijk om met zaken en soms betekend dat helaas dat je niet alles kan doen zoals het eigenlijk zou moeten en je het graag zou willen doen, dat is helaas onderdeel/gevolg van het proces.

 

Link naar reactie
  • 1

Wat staat er in de orderbevestiging?

 

Een koopovereenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Beide zijn vormvrij. Online is dat echter niet voldoende, want wanneer is er sprake van aanvaarding van het aanbod door de koper? Al zodra je iets in het winkelwagentje doet? Of iets later wanneer je je naam en adres invult en zo aangeeft wie je bent? Of nog later, als je hebt betaald bijvoorbeeld? Om dit geharrewar te voorkomen is de bevestiging door de verkoper van aanbod en aanvaarding als vormvereiste verplicht.

 

Overigens ben ik van mening dat Blokker (of een willekeurige andere marktplaats) niet zomaar buiten schot kan blijven:

 

- wanneer deze het aanbod doet of op zijn minst presenteert;

- de aanvaarding van de koper verwerkt;

- de persoonsgegevens van de koper verwerkt voor het uitvoeren van de koopovereenkomst;

- de betaling van de koper verwerkt voor het uitvoeren van de koopovereenkomst.

 

Volgens de eendentest ben je dan gewoon een verkoper.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat ik wel vermoeden heb wat er aan de hand is.

Heb hier zelf ook vaker mee te maken.

 

Fabrikant maakt product met bepaald EAN nummer, b.v. wijnglas. vervolgens verpakt hij het wijnglas per 6 in een omdoos en zet op die verpakking nog eens het EAN nummer van het product welke daar dus 6 keer inzit.

 

Nu gaat een verkoper het product op een marktplaats aanmaken en pakt het eannummer en maakt op blokker een product aan als 6 stuks verpakking met daarbij behorende prijs.

 

Vervolgens komt er een andere verkoper en pakt de 6 stuks verpakking uit zoals bedoeld is en gaat die per stuk aanbieden.

Om producten op platformen te zetten stuur je als verkoper in principe enkel de volgende zaken door:

- ean nummer

- voorraad

- prijs

-levertijd

 

platform zoekt vervolgens aan de hand van ean of er al een listing bestaat en zo ja plaatst daar het aanbod bij.

als je als verkoper dus je aanbod van 1 stuk doorstuurt wordt die op deze manier als 6 stuks aanbod geplaatst en doordat je prijs voor 1 stuk doorgeeft zal je ook snel de laagste prijs hebben en koopblok krijgen en koopt een klant wat hij denkt 1 stuk terwijl het in het systeem van verkoper als 1 stuk binnen komt.

 

Ik heb dit b.v. veel met Durex producten waarbij andere verkopers de 6 stuks verpakkingen aangemaakt hebben onder het EAN welke eigenlijk hoort bij 1 stuks verpakking.

 

Denk dat het belangrijk is om naar de prijs te kijken, heb jij 11 euro (inclusief verzendkosten) betaald terwijl verder alle/meeste andere verkopers 35 euro voor het product vragen dan ligt het voor de hand dat deze fout ontstaan is.

 

Je hebt dan nog wel recht het product retour te sturen en dus koop ongedaan te maken maar kan mijn inziens niet verwachten de resterende stuks alsnog te ontvangen.

 

En ja ik heb ook zo af en toe klanten die dat niet begrijpen of accepteren en die blijven volhouden dat ik de ontbrekende stuks moet naleveren (gaat soms om dat klant 15 euro betaald heeft en dat  voor verpakking die ze verwacht hadden de prijs 85 euro zou moeten zijn).

 

Heb het ook wel eens andersom, dat iemand een 6 stuks verpakking uit elkaar gehaald heeft en als 1 stuk aangemaakt heeft en ik mijn aanbod op 6 stuks doorstuur en daardoor zo duur ben dat ik nooit koopblok krijg en dus nooit verkoop.

Link naar reactie
  • 1
Op 5-10-2021 om 15:23, Daniel_Nijmegen zei:

Maar zelf plaats ik b.v. 30.000 producten op 5 platformen aan de hand van EAN, voorraad, levertijd en prijs, dat daarna handmatig nalopen is onbegonnen werk...

 

Tja, dan zul je op de koop toe moeten nemen dat een klant niet krijgt wat-ie bestelt. En de schade vergoeden.

 

Al die lange verklaringen hoe het achter de schermen wel en niet goed loopt, is een probleem tussen platform en handelaar. Niet van de klant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Het topic drijft nu wel erg af,

Op 1-10-2021 om 09:16, likewise zei:

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

Dit was de originele vraag is daar al antwoord op?

 

Misschien als de antwoorden weer enigszins die kant op gaan dat TS dan ook weer ruimte ziet om te kunnen reageren.. Al die verhandelingen over wat er allemaal fout kan gaan met een EAN brengt het antwoord op de vraag niet dichterbij..

Link naar reactie
  • 1
Op 6-10-2021 om 12:39, Daniel_Nijmegen zei:
Op 5-10-2021 om 18:09, Cosara zei:

Drie eigen merken op een webshop die bestaat bij de gratie van de goedkoopste, en een lousy klantenservice zet ook weinig zoden aan de dijk ... misschien dan ook een eigen webshop ?

daar kan je je dan nog wel flink in vergissen. eigen merken bieden wel degelijk zeer veel extra mogelijkheden, door hogere marge en betere productinfo kan je daar veel meer tijd in stoppen, betere klantenservice leveren en door hogere marge ook voor adverteren.

je hoeft ineens niet de goedkoopste te zijn aangezien je de enige aanbieder bent

Die vlieger gaat bij gebrek aan wind niet op.
Een product onder een eigen merk verkopen betekent nog niet dat het een eigen product is.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zal het productieaantal, de productieprijs, de kwaliteit en de concurrentie van vergelijkbare producten bepalen of uw gewenste marge wel haalbaar is.

 

Op 6-10-2021 om 12:39, Daniel_Nijmegen zei:

je hoeft ineens niet de goedkoopste te zijn aangezien je de enige aanbieder bent

Kerstkaarsen onder een eigen merknaam verkopen, betekent dat je weliswaar de enigste aanbieder van dat merk bent, maar niet de enigste verkoper van kerstkaarsen …

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 10-10-2021 om 08:15, Daniel_Nijmegen zei:

overal zal wel ruimte voor verbetering zijn … en ja ik heb  gekozen voor een relatief nieuwe manier van ondernemen die nog in de kinderschoenen staat en waar nog veel in moet verbeteren,  ev …

Ook dat is ondernemen.

Mooi antwoord … voor dat +1

 

De weg naar succes gaat niet met de lift, maar via de trap met 1 trede tegelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

meestal is in de voorwaarden van platform geregeld dat je een koopovereenkomst rechtstreeks met de externe partner sluit.

De manier waarop dat geregeld wordt is soms wat twijfelachtig en vaag/onduidelijk.

 

Volgens mij waren er enige tijd terug ook consumenten organisaties mee bezig die vonden dat de platformen de verantwoordelijkheid niet zo konden/mochten afschuiven

Link naar reactie
  • 0

Dag Daniel,

 

maar het gaat er dan om: welke koopovereenkomst is tot stand gekomen?

 

De productpagina noemt "Chef & Sommelier - Cabernet Young Wines 47Clset6", laat ook een afbeelding zien van 6.

 

Setsvan6.thumb.PNG.b91c3336f74eb3349cec1df752b2b66a.PNG

 

Het gaat om de rechter glazen. De (externe) verkoper was overigens een andere partij met andere prijs dan welke nu als eerste op de website verschijnt. Er zijn meerdere partijen te selecteren zodra je een product kiest.

 

In de bestelbevestiging per e-mail die ik van Blokker ontving:

 

Overzicht van je bestelling

Productnaam: Chef & Sommelier - Cabernet Young Wines 47Clset6
besteld bij seller <verwijderd>, voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Aantal: 2.0

Prijs: €11.98

Totaal: €23.96

Subtotaal€23.96

 

Dit heb ik per iDEAL bij Blokker betaald.

 

Dus met bovenstaande productinfo en bestelbevestiging denk ik een koopovereenkomst te hebben.  Met wie precies was ik me bij de koop niet van bewust, maar doet eigenlijk niet ter zake.

 

Echter ik krijg 2 glazen ipv 2 sets van 6.

 

(Ook niet ter zake: De pakbon van de externe seller vernoemt artikelcode E2790/6 met EAN code 0883314050271 welke met Google inderdaad op de set van 6 duidt.)

 

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

 

Voor mij is het nu een principe kwestie, zeker omdat het aan Blokker  en de seller is om dit op te lossen, niet aan mij. 

Ik heb een hekel aan de verschuilconstructie. Hulde aan bedrijven die gewoon fouten toegeven en service verlenen, daar kom ik de volgende keer weer terug,

Blokker klantenservice geeft mij gelijk, maar daar heb ik nog niets aan.

 

Het klinkt flauw, maar ik zou alleen al uit principe hiervoor rechtsbijstand inschakelen. Het was een verjaardagskado (maar wie weet heb ik de overige 10 glazen voor volgend jaar binnen).

 

 

Onder het kopje "https://www.blokker.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden.html"

https://www.blokker.nl/on/demandware.static/-/Library-Sites-blokker-shared/default/dwf0fc1229/pdf/algemene-voorwaarden_blokker_en_klant.pdf

Artikel 4: "2. De Klant erkent dat Blokker geen partij is en/of wordt bij de Koopovereenkomst tussen de Klant en de Zakelijke Aanbieder"

De link "Algemene voorwaarden externe leveranciers" is bij mij leeg op 01-10-2021 16:04. Deze wijst door naar "https://www.blokker.nl/nc" welke niets oplevert.

 

Bedankt, Leon.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 16:34, likewise zei:

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

Maakt allemaal niet uit … Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

 

Koop op afstand en bedenktijd.

 

De goeden niet te na gesproken, maar zowel zakelijk als privé koop ik helemaal niets (meer) via dergelijke schimmige verkoopconstructies.


 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 16:34, likewise zei:

Nu begint het getouwtrek, de seller zegt dat ze geen sets verkopen en dat het om een enkel glas gaat (waar ik er 2 van besteld zou hebben).

Blokker zegt geen partij te zijn in de koopovereenkomst.

 

Er is in elke fase van de bestelling sprake van zes glazen per set, als je 'm reconstrueert. Jij hebt je order gedocumenteerd.

 

Blokker zou zulke traders meteen met pek en veren op straat moeten zetten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag Cosara,

 

Quote

Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

 

Ik  ken die wet, maar ik wil de koop niet ongedaan maken. Ik wil mijn rechten snappen als me dit weer eens overkomt bij een grotere aankoop. En ik wil graag snappen of deze constructie wel rechtsgeldig is. Blokker claimt dat ze geen partij zijn in de koopovereenkomst, maar er staat niet voor niets "inzoverre de wet dit toelaat" of iets van die strekking in hun voorwaarden. Blokker zal immers toch ook geld verdienen aan de transactie.

 

Dan mogen ze ook een deel van het ondernemersrisico lopen en in elk geval iets gaan oplossen.

 

 

 

 

 

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

In mijn optiek is de verkopende partij fout en dient Blokker hierin te assisteren om het op te lossen. 

Althans ze bieden een product aan met een specifiek EAN nummer die bepaalde specificaties heeft. In dit geval 6 glazen. 

Je zou kunnen zeggen dat ze een nepartikel verkopen. Immers hetgeen komt niet overeen met de productspecificaties. De verkoper zou dan van het platform geweerd kunnen worden.

 

Als je er niet uitkomt met verkoper en Blokker dan kan je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Uiteraard dient de verkopende partij hierbij wel aangesloten te zijn:

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/thuiswinkel/

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 22:46, likewise zei:

Ik  ken die wet, maar ik wil de koop niet ongedaan maken. Ik wil mijn rechten snappen als me dit weer eens overkomt bij een grotere aankoop.

Is dat niet een vorm van zelfkastijding?

Misschien is het verstandiger, goedkoper en minder frustrerend om grotere aankopen niet op deze manier uit te voeren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Laten we om te beginnen uit elkaar houden dat er kennelijk een onjuiste voorstelling van zaken is gedaan (geen set van 6, maar 11 euro per glas), wat reden kan zijn om te ontbinden op grond van dwaling (had je duidelijk geweten dat het om 1 glas ging, dan had je niet gekocht). Gelukkig hoeft dat niet want er is eerst ook nog 14 dagen retourrecht.

 

Dan de vraag met wie je zaken deed: als het er duidelijk bij staat als informatie bij het product, dan ga je een overeenkomst aan met de partner. 

 

Als je de link van twabla hierboven volgt, zie je er ook duidelijk bijstaan dat de verkoper valentinaa is. Klik je op die naam dan kom je op hun servicepagina uit waarin nota bene eea duidelijk vermeld staat.

 

Dat Blokker als platform faciliteert, maakt hen zeker niet meteen partij in de overeenkomst tussen jou en de partner. Dat zou hooguit anders zijn als bij de totstandkoming van de koop niet duidelijk is dat je met een derde een overeenkomst sluit ipv met Blokker.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het lijkt ook alsof de verzendkosten in de prijs van een glas ingeprijsd zijn als ik vergelijk met de setprijs van andere aanbieders.

 

Staat er werkelijk niks op de productpagina over levering van 1 glas of is er misschien een aantallen selectie beschikbaar?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

De betaling heb je wel aan blokker gedaan, dus zij zijn toch wel als partij in deze transactie lijkt mij zo. 

 

Hoe blokker precies te werk gaat weet ik niet, ik verkoop alleen via bol, en daar lossen zij het op Als de verkoper niet meewerkt. 

Dat heeft uiteindelijk ook gevolgen voor de verkoper die ze na meerdere problemen in korte tijd blokkeren. 

 

Helaas zorgt een klein groepje verkopers voor een negatief daglicht van alle externe partners, terwijl het overgrote gedeelte prima te vertrouwen is. 

 

Ik zou tochnog eens de discussie met blokker aangaan in jou geval, aangezien zij jou geld hebben geïncasseerd

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op bovenstaande:

Als je naar consumenten programma's op tv kijkt waar zulke kwesties besproken worden komt altijd de vraag "aan wie heeft u betaald?"

 

Vervolgens gaat een verslaggever daar op af onder het mom van er is aan u betaald, dus u moet dit oplossen. 

 

Wellicht kun je blokker hier ook op wijzen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.