• 0

Online shop-in-shop verkoop conflict, waar verhalen?

Op de webshop van Blokker heb ik een 2 sets van 6 glazen besteld. De afhandeling van de bestelling vindt echter plaats door een "externe verkooppartner".

Ik krijg 2 glazen geleverd en de order zoals bekend bij de "externe verkooppartner" komt niet overeen met mijn bestelling. De afhandeling begint nu moeizaam.

Met welke partij heb ik een juridische bindende koopovereenkomst?

 

 

Ik vraag dit hier nu als consument, maar ik merk dat ik als ondernemer ook steeds vaker grote zaken aanschaf op deze wijze. Bovendien lijkt het me relevant voor ondernemers die op deze wijze verkopen.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 1-10-2021 om 16:34, likewise zei:

maar het gaat er dan om: welke koopovereenkomst is tot stand gekomen?

misschien heb je hier nog wat aan:"kennelijke vergissing prijs webshop: https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/prijsfout-webshop/

nu is het prijsverschil in totaalbedrag  misschien niet super groot, maar procentueel weer wel.

 

Ik verwacht dat dit uiteindelijk onder de regel kennelijke prijsverschillen valt doordat prijs ruim 60% lager is als bij andere aanbieders van het product.

 

Op 5-10-2021 om 17:47, Cosara zei:

Een eigen website zal financieel niet haalbaar zijn vanwege de flinterdunne marges.

Misschien zouden dergelijke 'ondernemers' hun businessmodel eens moeten evalueren. Vergeet het respect dus maar.

eigen webshop is prima haalbaar financieel gezien. heb onlangs een bestaande webshop overgenomen die nog naar mijn wens omgebouwd moet worden en gekoppeld moet worden aan mijn systemen.

Maar dat is meer voor de vorm en ga ik niet direct actief marketing voor doen. Mijn bedrijf is gericht op platform verkopen omdat daar naar mijn mening de toekomst ligt. vergt dus enkel wel aanpassingen in werkwijze en structuur, helaas is 1 van de onderdelen daarvan dat je dus minder klantenservice kan leveren en niet teveel tijd aan order kan  besteden.

Op 5-10-2021 om 18:09, Cosara zei:

Drie eigen merken op een webshop die bestaat bij de gratie van de goedkoopste, en een lousy klantenservice zet ook weinig zoden aan de dijk ... misschien dan ook een eigen webshop ?

daar kan je je dan nog wel flink in vergissen. eigen merken bieden wel degelijk zeer veel extra mogelijkheden, door hogere marge en betere productinfo kan je daar veel meer tijd in stoppen, betere klantenservice leveren en door hogere marge ook voor adverteren. je hoeft ineens niet de goedkoopste te zijn aangezien je de enige aanbieder bent

en 3 merken is een begin, kunnen er nog vele bijkomen met vele honderden/duizenden producten.

Op 5-10-2021 om 20:21, Pomper zei:

Tja, verkopers op Bol / Blokker etc kennen inderdaad flinterdunne marges. Dan is juist de uitdaging om je te onderscheiden. Coolblue doet dat goed. Ze zijn absoluut niet goedkoop en kennen een goede marge. 

bij verkoop van bestaande merken geld dat absoluut ja. onderscheiden op een platform is vrij lastig. Coolblue doet prima ja maar zou het met die producten en prijs op een platform ook niet redden omdat er diverse goedkopere aanbieders zijn en ze dus koopblok niet zullen krijgen.

Maar van webshops zullen er naar mijn mening over 5 a 10 jaar nog maar een paar over zijn. aantal gespecialiseerde shops, paar heel grote zoals Coolblue en verder enkel platformen. Ik verwacht dat tegen die tijd 80% van alle aankopen via platformen zullen lopen en losse shops grotendeels een marginaal bestaan zullen leiden.

Maar dat is mijn kijk op de toekomst van online kopen.

Link naar reactie
  • 1
Op 6-10-2021 om 12:39, Daniel_Nijmegen zei:
Op 5-10-2021 om 18:09, Cosara zei:

Drie eigen merken op een webshop die bestaat bij de gratie van de goedkoopste, en een lousy klantenservice zet ook weinig zoden aan de dijk ... misschien dan ook een eigen webshop ?

daar kan je je dan nog wel flink in vergissen. eigen merken bieden wel degelijk zeer veel extra mogelijkheden, door hogere marge en betere productinfo kan je daar veel meer tijd in stoppen, betere klantenservice leveren en door hogere marge ook voor adverteren.

je hoeft ineens niet de goedkoopste te zijn aangezien je de enige aanbieder bent

Die vlieger gaat bij gebrek aan wind niet op.
Een product onder een eigen merk verkopen betekent nog niet dat het een eigen product is.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zal het productieaantal, de productieprijs, de kwaliteit en de concurrentie van vergelijkbare producten bepalen of uw gewenste marge wel haalbaar is.

 

Op 6-10-2021 om 12:39, Daniel_Nijmegen zei:

je hoeft ineens niet de goedkoopste te zijn aangezien je de enige aanbieder bent

Kerstkaarsen onder een eigen merknaam verkopen, betekent dat je weliswaar de enigste aanbieder van dat merk bent, maar niet de enigste verkoper van kerstkaarsen …

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 09:01, Cosara zei:

Die vlieger gaat bij gebrek aan wind niet op.
Een product onder een eigen merk verkopen betekent nog niet dat het een eigen product is.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zal het productieaantal, de productieprijs, de kwaliteit en de concurrentie van vergelijkbare producten bepalen of uw gewenste marge wel haalbaar is.

gelukkig is dit mijn vak en weet ik wel hoe je dat voor elkaar kan krijgen of welke partijen ik nodig heb om die hogere prijs te kunnen krijgen (altans dat moet ik nog bewijzen maar heb ik vertrouwen in). dat er 20 aanbieders van vergelijkbaar product zijn betekend niet dat de klanten die allemaal te zien krijgen bij vergelijken of dat ze niet over te halen zijn om voor duurdere te gaan. daar zijn diverse mogelijkheden voor.

Ter illustratie, ik verkoop 2 bestaande merken met vrijwel identiek product. de ene in net doosje voor 45 euro, de andere in zeer luxe doosje voor 125. toch kiezen meer mensen voor die van 125 euro als voor die van 45 euro, zelfs niet als ik ze uitleg dat het vrijwel identiek product is.

dus dat zegt zeker niet alles.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 12:56, Daniel_Nijmegen zei:

gelukkig is dit mijn vak en weet ik wel hoe je dat voor elkaar kan krijgen of welke partijen ik nodig heb om die hogere prijs te kunnen krijgen (altans dat moet ik nog bewijzen maar heb ik vertrouwen in).

Altijd mooi ... zelfverzekerde ondernemers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-10-2021 om 12:39, Daniel_Nijmegen zei:

Maar van webshops zullen er naar mijn mening over 5 a 10 jaar nog maar een paar over zijn.

 

 

Zullen we het weer over de vraag hebben en niet over diverse zijsporen?

 

De EAN-code had nog met de case te maken, maar de toekomst van webshops en eigen merken dus niet meer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 15:39, Ondernemeneer zei:

Volgens mij heb je gewoon een overeenkomst met Blokker en hebben zij weer afspraken met de derde partijen / leveranciers. Dit is overigens wat ik uit de voorwaarden van Blokker haal: https://www.blokker.nl/terms-conditions-blokker.html

Dat zijn de voorwaarden van Thuiswinkel Waarborg. Ze hebben het ook gewoon geknipt. Zie ook de onderste zin waarin staat Download PDF. Deze link werkt niet. Het modelformulier moet wel op de site vermeld staan. 

 

Als je een bestelling plaatst zie je:

 

Door het plaatsen van deze bestelling ga je akkoord met de algemene voorwaarden van Blokker en de algemene voorwaarden Blokker en Klant. Daarnaast accepteer je de algemene voorwaarden van de betreffende externe verkooppartner(s).

 

Er wordt dus verwezen naar de voorwaarden van de externe verkooppartner. 

 

Persoonlijk denk ik dat een jurist flinke gaten kan slaan in het beleid van Blokker. 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 18:32, Pomper zei:

Er wordt dus verwezen naar de voorwaarden van de externe verkooppartner. 

 

Hun bestaan wordt genoemd, maar de AV van die externe partner wordt niet ter hand gesteld. De link op de bestelpagina leidt naar een overzicht van ca 240 partners, en daarna mag je het als koper zelf uitzoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit ook al een aantal keer gehad, het lijkt wel een nieuwe manier van de snelle handel.. de reden is wel dat ik vaker in d eauto stap of enkel bij partijen bestel die geen platformfunctie op de site hebben. Wie er uiteindelijk verantwoordelijk is kun je nog over steggellen, het lijkt mij dat een blokker bol.com enz. beter het voortouw nemen om't op te lossen voordat ze op voorhand al gepasseerd worden,

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De link op de bestelpagina leidt naar een overzicht van ca 240 partners, en daarna mag je het als koper zelf uitzoeken.

Met een beetje geduld kun je doorclicken.:winking-face:

Ik zie gemiddeld wel adres- en contactgegevens, maar geen AV van externe verkooppartners. Ik weet niet of deze in de check out bij bestellen (kopen van een externe verkooppartner) getoond worden. Anders geldt nog altijd de wet en het consumentenrecht.

 

likewise?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 8-10-2021 om 08:16, Wigbolt zei:
Quote

De link op de bestelpagina leidt naar een overzicht van ca 240 partners, en daarna mag je het als koper zelf uitzoeken.

Met een beetje geduld kun je doorclicken.

De wet verplicht de gebruiker van algemene voorwaarden om in beginsel zijn wederpartij een redelijke mogelijkheid te bieden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
 

De vraag is dan ook: is het zoeken tussen 240 partners een redelijke mogelijkheid?

Je zou toch verwachten dat je bij een bestelling en voorafgaande aan de betaling de verkoopvoorwaarden voorgeschoteld krijgt?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

het probleem is dat veel partijen ineens overgegaan zijn tot het platform formaat maar daar nog zoekende in zijn en nog niet precies weten wat ze doen.

Zou absoluut goede zaak zijn als er meer regels komen voor platformen, zowel dat er duidelijkheid komt voor klanten met wie ze te maken hebben en wat hun rechten zijn als rechten en plichten voor de platformen zelf. en in de laatste maar zeker niet de minste plaatst voor de externe verkopers betreft regels maar ook stuk bescherming tegen de platformen zelf die externe verkopers veelvuldig als oud vuil behandelen (b.v. een Amazon is daar goed voorbeeld van, maar ook bol gaat steeds meer die kant op) en (proberen te) dwingen om vrijwel zonder marge te verkopen en anders zelf de partners gaan beconcurreren.

Valt hier nog veel wint in te behalen en platform markt staat nog (zeker qua regels) in de kinderschoenen.

wetgeving loopt daarbij vaak achter omdat dat in veel gevallen gemaakt moet worden door bejaarde figuren die geen idee hebben waarmee ze te maken hebben en regelgeving uit angst voor het nieuwe maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-10-2021 om 08:16, Gast zei:

Ik zie gemiddeld wel adres- en contactgegevens, maar geen AV van externe verkooppartners. Ik weet niet of deze in de check out bij bestellen (kopen van een externe verkooppartner) getoond worden. Anders geldt nog altijd de wet en het consumentenrecht.

 

Nee, bij de checkout word alleen een link getoond naar alle 240 verkooppartners. Als je de verkooppartner niet meer weet heb je een probleem. 

Ik ben wel benieuwd hoe een jurist hier tegenaan kijkt. 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-10-2021 om 10:58, Daniel_Nijmegen zei:

Valt hier nog veel wint in te behalen en platform markt staat nog (zeker qua regels) in de kinderschoenen.

wetgeving loopt daarbij vaak achter omdat dat in veel gevallen gemaakt moet worden door bejaarde figuren die geen idee hebben waarmee ze te maken hebben en regelgeving uit angst voor het nieuwe maken.

 

Je kiest zelf voor de omgeving waarin je onderneemt. Zo bouw je de frustratie alvast in je eigen bedrijfsvoering.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2
Op 8-10-2021 om 23:24, TwaBla zei:

Je kiest zelf voor de omgeving waarin je onderneemt. Zo bouw je de frustratie alvast in je eigen bedrijfsvoering.

overal zal wel ruimte voor verbetering zijn.

en ja ik heb  gekozen voor een relatief nieuwe manier van ondernemen die nog in de kinderschoenen staat en waar nog veel in moet verbeteren. Maar dat is uiteraard een bewuste keuze (en deels kom je pas achter zaken als je er in bezig bent) maar neemt niet weg dat ik ruimte voor verbetering zie en graag zou zien dat er dingen beter geregeld gaan worden. zal ook wel gebeuren en tot die tijd ga je gewoon zo goed mogelijk om met zaken en soms betekend dat helaas dat je niet alles kan doen zoals het eigenlijk zou moeten en je het graag zou willen doen, dat is helaas onderdeel/gevolg van het proces.

 

Link naar reactie
  • 1
Op 10-10-2021 om 08:15, Daniel_Nijmegen zei:

overal zal wel ruimte voor verbetering zijn … en ja ik heb  gekozen voor een relatief nieuwe manier van ondernemen die nog in de kinderschoenen staat en waar nog veel in moet verbeteren,  ev …

Ook dat is ondernemen.

Mooi antwoord … voor dat +1

 

De weg naar succes gaat niet met de lift, maar via de trap met 1 trede tegelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-10-2021 om 08:15, Daniel_Nijmegen zei:

...maar neemt niet weg dat ik ruimte voor verbetering zie en graag zou zien dat er dingen beter geregeld gaan worden. 

 

Daarom is het best goed dat we soms op dit forum eens goed doorvragen en doorzoeken. Hoe werkt dat nou eigenlijk?

Vroeger of later komt er iemand voorbij die bij regulering betrokken is en die kan wellicht wat doen met de eigenaardigheden die wij aantreffen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De externe verkoper berecht zich op kennelijke fout. Echter diezelfde definitie kan ik nog harder tégen ze gebruiken, want hun meerprijs per glas is procentueel groter dan de minprijs per set.

 

Doet ook niet ter zake, ik heb een bestelbevestiging voor de sets.

 

In deze is het prijsverschil me te klein hier jurisch werk van te maken, maar ergens bij duizend EUR ga ik daar anders over denken.

 

Ik stop hier mijn tijd hier nog verder in te steken, maar hoop dat er een keer jurispudentie komt voor exact dit verschuilgedrag.

 

Als ik een doos met set glazen in de winkel had gekocht en er blijkt er maar 1 in te zitten, is het toch ook aan de winkel om dit te fixen, zeker als het bij alle dozen zo blijkt te zijn.

 

Winkelier zegt: foutje, had enkel glas op de doos moeten staan, geen set. "content fout".

 

Kennelijke fout gaat hier niet op qua prijs.

 

Afgedaan, bedankt voor reacties.

 

aangepast door likewise

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.