Dag,

Mijn tussenpersoon heeft me destijds geadviseerd om een Wegas-verzekering af te sluiten. Bij mijn bedrijf werken ongeveer 15 parttimers op 3 locaties. Sommigen van hen komen uit een andere plaats en in 90% van de gevallen reizen ze naar een locatie en gaan ze daarna weer terug naar huis. Soms reizen ze dus ook van de ene locatie naar de andere. Nu lees ik steeds vaker dat woon-werkverkeer niet onder het werkgeversrisico valt, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik een vreselijke leek ben als het op verzekeren aankomt ;-)

Mijn vraag is de volgende: dekt deze verzekering een bestaand en reeel risico af? 

Dank alvast voor de eventuele inzichten!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1
Op 1-10-2021 om 10:50, Buper zei:

Mijn vraag is de volgende: dekt deze verzekering een bestaand en reeel risico af? 

Het antwoord daarop is meestal ja.

Een risico met een weliswaar zeer kleine kans, maar de eventuele gevolgen zijn voor weinig ondernemers zelf te dragen: de Hoge Raad heeft in het zogeheten "ArenA Arrest" en vervolg arresten claims van werknemers toegewezen van € 600.000,- en € 800.000,-: te betalen door werkgever voor compensatie van oa gemiste carriërekansen door onopzettelijk door een werknemer aan zichzelf veroorzaakt letsel als bestuurder van een auto tijdens een dienstreis 

De verzekering is bedoeld voor het afdekken van de  risico-aansprakelijkheid van de werkgever op grond van art 7:611 BW (goed werkgeverschap) in een situatie waarin de meeste bedrijfs-/werkgeversaansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren omdat die een uitsluiting kennen voor motorrijtuigenschades waarvoor immers een aparte wettelijk verplichte aansprakelijkheidsverzekering geldt;  maar daarop is de bestuurder van de auto weer specifiek uitgesloten van dekking: je kunt namelijk niet wettelijk aansprakelijk zijn richting jezelf.  Deze catch 22 heeft de Hoge Raad n 1996 simpel opgelost: De werkgever is op grond van art 7:611  verantwoordelijk voor eventuele niet op een eigen verzekering te claimen schade van de werknemer en kan zich daar (ook relatief eenvoudig en goedkoop) voor verzekeren

3 weder/vervolgvragen:

1. reizen jouw werknemers ook zakelijk , dus niet het normale woon-werkverkeer? Bedenk je dat ook de post halen of brengen of gebak voor de koffie een dienstreis kan zijn 
  2. reizen er (ook) werknemers in hun/haar eigen auto?   (in dat geval loop je ook het materiële risico van de auto bij schade tijdens een dienstreis  voorzover deze niet all risks verzekerd is) 
  3. waarom stel je deze vraag niet aan je tussenpersoon?   

Op 1-10-2021 om 10:50, Buper zei:

Nu lees ik steeds vaker dat woon-werkverkeer niet onder het werkgeversrisico valt,

Regulier woon-werkverkeer niet. Maar een reis naar een niet reguliere locatie weer wel. En soms - als er geen alternatief is met openbaar vervoer bijvoorbeeld - is ook woon-werkverkeerd toch een dienstreis: bijvoorbeeld voor bouwvakkers die om 6 uur moeten beginnen op een projectlocatie. Verder is de definitie van wat werkgeversrisico is fluide en wordt deze door Jurisprudentie opgerekt:  je doet er bij twijfel dus verstandig aan zo'n verzekering af te sluiten 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/#findComment-654387
Delen op andere sites

• 1

Hallo Buper

Ben het eens met Norbert, de vraag hoort thuis bij je tussenpersoon.

In basis moet o.a. de volgende vragen beantwoord worden;

-          welke risico’s loopt mijn onderneming;

-          kan ik deze zelf dragen;

-          en wat zijn de kosten om deze risico’s  te verzekeren.

Waarschijnlijk is de Wegas maar een klein  (essentieel) onderdeel van een groter geheel.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/#findComment-654463
Delen op andere sites

• 0
Op 2-10-2021 om 17:50, Nico Kamphuis zei:

In basis moet o.a. de volgende vragen beantwoord worden;

-          welke risico’s loopt mijn onderneming;

-          kan ik deze zelf dragen;

-          en wat zijn de kosten om deze risico’s  te verzekeren.

Yep.  En minstens zo belangrijk als de vraag "dan ik deze (risico's) zelf dragen"  is de vraag "wil ik deze (risico's) zelf dragen". :winking-face:

Het ene zegt iets over het weerstandsvermogen; het andere over de risicobereidheid.  

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/#findComment-654465
Delen op andere sites

• 0

Dag Norbert en Nico, dank voor jullie antwoorden.

reizen jouw werknemers ook zakelijk , dus niet het normale woon-werkverkeer?

Ja, maar niet heel vaak. Dit zou inderdaad, als ik het arrest lees, te verzekeren zijn met de Wegas.

Bedenk je dat ook de post halen of brengen of gebak voor de koffie een dienstreis kan zijn 

reizen er (ook) werknemers in hun/haar eigen auto?   (in dat geval loop je ook het materiële risico van de auto bij schade tijdens een dienstreis  voorzover deze niet all risks verzekerd is) 

Ja, maar wederom niet heel vaak.

waarom stel je deze vraag niet aan je tussenpersoon?   

Omdat de tussenpersoon een financieel belang heeft bij het antwoord op deze vraag.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/#findComment-654523
Delen op andere sites

• 0
Op 4-10-2021 om 16:08, Buper zei:

waarom stel je deze vraag niet aan je tussenpersoon?   

Omdat de tussenpersoon een financieel belang heeft bij het antwoord op deze vraag.

Hmmm.... kennelijk ontbreekt er een vertrouwensrelatie tussen jullie. 

En dat financiële belang is een vrije keuze .  Je kunt tegenwoordig bij de meeste zakelijke adviseurs ook een abonnement afsluiten waarbij je betaalt voor advies en beheer en dat los staat van hoeveel verzekeringen je afsluit en je alle verzekeringen netto - vrij van provisie - sluit 

Overigens: voor een Wegas dekking met 15 parttimers is dat "financiële belang" van jouw tussenpersoon grofweg € 6,25 provisie per maand.  Niet echt een "cashcow..." 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72234-wegas-verzekering/#findComment-654531
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar