• 0

Advies nodig. Nieuwe KvK om schulden oude KvK af te betalen.

Beste medeondernemers,

 

Op het moment heb ik mezelf in een ingewikkelde situatie gebracht, en ben ik aan het brainstormen over mogelijke uitwegen. Eerst wat achtergrondinformatie om de situatie wat beter te begrijpen.

 

Ongeveer een jaar geleden ben ik samen met mijn compagnon als jonge (allebei laag in de twintig) en onervaren ondernemers een bedrijf begonnen. Mijn compagnon had al enige ervaring in de sector, ik was echt een leek op het gebied. Met minimale voorbereiding, geen ondernemingsplan en zo'n €7.000 zijn we toen begonnen. We verkopen een product gepaard met een dienst, en in de sector heb je als bedrijf bepaalde certificeringen nodig om de dienst uit te mogen voeren. Deze hebben wij niet behaald voordat we begonnen zijn, met de gedachte deze later te behalen, wat helaas ook niet gelukt is vanwege financiële problemen (we konden het geld om dit te halen niet missen). Inmiddels al zo'n 40 facturen verder, waardoor we officieel gezien een misdrijf gepleegd hebben. Dit, gepaard met een slechte voorbereiding, wat ongeluk en een aantal domme keuzes/fouten, maakt dat we op dit moment zo'n €50.000 euro in de schulden staan bij 24 schuldeisers, en we eigenlijk "criminelen" zijn áls we gepakt worden. Daarnaast kunnen we geen financiering krijgen, doordat mijn compagnon een BKR-registratie heeft, en kunnen we (bijna) niet aan klanten komen doordat de drukke periode voorbij is en de laatste reviews erg negatief zijn (verhouding paar 1-2 sterren en tien 5 sterren).

 

We zitten inmiddels al een tijd in deze situatie, en het bedrag dat we in de schulden staan is langzaam op aan het lopen. Laatste tijd heb ik veel na kunnen denken over een mogelijke oplossing, en ben ik met het volgende idee gekomen:

Omdat we nu geen klanten meer kunnen vinden, maar we de schuldeisers wel tevreden willen houden gaan we tot het weer drukker wordt in loondienst, en willen we in de drukke periode weer een doorstart maken om zo sneller van onze schuld af te komen, wat beter is voor ons en de schuldeisers. Hiermee kunnen we +/- €2000 euro per maand in het bedrijf gaan steken, waarvan €1000 aflossing voor onze grootste schuldeiser (€25.000), zo'n 700 vaste kosten, en we verder dus nog zo'n 3-400 euro kunnen aflossen aan andere schuldeisers. In de drukke periode willen we een groot deel van de winst die we dan maken gebruiken om af te lossen.

In de tussentijd dat we in loondienst zijn, willen we gaan werken aan een zo goed en waterdicht als mogelijk ondernemersplan, om het volgende te doen:

 

Om na de 40 installaties de benodigde certificatie nog te behalen, is bijna onmogelijk zonder bestraft te worden. Daarom willen we een nieuwe KvK inschrijving gaan doen, waarbij we installaties van laadpalen, warmtepompen en airconditioning gaan doen zodat we niet alleen seizoensafhankelijk zijn. Redelijk het zelfde als dat we nu doen, maar dan willen we het een stuk professioneler aan gaan pakken. 

Een nieuwe KvK willen we om verschillende redenen. Zo laten we mijn compagnon beginnen als werknemer om zo zijn BKR te omzeilen en een lening aan te kunnen vragen met het ondernemingsplan. Daarnaast kunnen we zo gelijk de benodigde certificering halen, de huidige klanten overzetten (inclusief servicecontracten) en kunnen we met een schone lei beginnen. Een groot deel van de winst hieruit kunnen we gebruiken om de huidige schuld af te betalen. Ik ben nog niet helemaal zeker wat we met de huidige onderneming kunnen gaan doen, en hier zou ik graag advies in willen hebben. Ik zat zelf te denken om hier alles van te verwijderen en de SBI-code te veranderen zodat potentiële investeerders voor onze nieuwe onderneming niet kunnen zien dat we het al eerder geprobeerd hebben (en mislukt is). Dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk naar de investeerders toe, maar als we de aflossing elke keer op tijd betalen lijkt me dit wel een optie. De investeerder krijgt in ieder geval zijn deel.

Óf zouden we dit kunnen gaan gebruiken als een groothandel, waarmee we de spullen in kunnen kopen die we voor het andere bedrijf nodig hebben. (Dan moeten alsnog de sociale media en google veranderd of verwijderd worden, zodat mogelijke investeerders niet kunnen zien dat dit bedrijf zo ongeveer het zelfde deed)

Óf denk ik te moeilijk en zouden we gewoon eerlijk kunnen zijn naar de investeerders toe, ze het 'waterdichte' plan laten zien, en het hele verhaal vertellen. Ik denk zelf dat dit de kans dat we de lening binnenhalen wel erg verlaagt, samen met de kans dat we gepakt kunnen worden voor geen certificering.

 

-

 

Ik zou graag jullie mening horen over dit idee. Waarom is het geen goed idee of juist wel? En hebben jullie nog betere ideeën?

 

Ps: mocht je meer informatie nodig hebben om beter te kunnen oordelen, schroom je dan niet om me een bericht te sturen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

"zodat mogelijke investeerders niet kunnen zien dat dit bedrijf zo ongeveer het zelfde deed" 

Dus als ik samenvat zet je eerst klanten op het verkeerde been door installaties te installeren waarvoor je geen certificering hebt?

En daarna wil je potentiële nieuwe investeerders voor je nieuwe firma met een slimme constructie om de tuin leiden?

 

Welken rechtsvorm heeft jullie bedrijf ? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 7-10-2021 om 14:25, zzpegel zei:

"zodat mogelijke investeerders niet kunnen zien dat dit bedrijf zo ongeveer het zelfde deed" 

Dus als ik samenvat zet je eerst klanten op het verkeerde been door installaties te installeren waarvoor je geen certificering hebt?

En daarna wil je potentiële nieuwe investeerders voor je nieuwe firma met een slimme constructie om de tuin leiden?

 

Welken rechtsvorm heeft jullie bedrijf ? 

Klopt, we hadden verwacht de certificering op een later punt nog te kunnen behalen, maar helaas is dit door de financiele problemen niet gelukt (we konden het geld om dit te halen niet missen). Achteraf gewoon dom gehandeld, en ik probeer daar nu het beste van te maken, ook al snap ik dat dit erg sneaky overkomt. Als ik het nog een keer zou kunnen doen zou ik het anders aanpakken.

 

Wij zijn een vof.

aangepast door Gebruiker180
Link naar reactie
  • 0

Je certificering inhalen kan natuurlijk wel echter zal dat voor installaties met een vroegere datum niets uitmaken. Mochten daar problemen optreden hang je sowieso. (aansprakelijkheid).

Om wat voor een schuldeisers gaat het? Alleen leveranciers? Of ook belastingdienst etc?

 

Link naar reactie
  • 2

Als vennoten zijn julle hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de VOF, dus als de schuldeisers (of ontevreden klanten) doorduwen en bij jullie uitkomen valt ook de nieuwe onderneming gewoon binnen hun bereik. Zo waterdicht is dit plan dus niet, en een beetje investeerder trapt daar ook niet in. 

 

Daarnaast probeer je het ene gat met het andere te vullen. En dat eerste gat wordt steeds groter schrijf je, want de schulden lopen steeds verder op. Stop met deze creativiteit en zoek hulp om dat eerste gat te dichten, voor je aan een ander avontuur begint. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 18:36, Ron van der Kolk zei:

Als vennoten zijn julle hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de VOF, dus als de schuldeisers (of ontevreden klanten) doorduwen en bij jullie uitkomen valt ook de nieuwe onderneming gewoon binnen hun bereik. Zo waterdicht is dit plan dus niet, en een beetje investeerder trapt daar ook niet in. 

 

Daarnaast probeer je het ene gat met het andere te vullen. En dat eerste gat wordt steeds groter schrijf je, want de schulden lopen steeds verder op. Stop met deze creativiteit en zoek hulp om dat eerste gat te dichten, voor je aan een ander avontuur begint. 

Dank voor uw antwoord. We gaan maar eens kijken naar schuldhulp voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 14:13, Gebruiker180 zei:

We verkopen een product gepaard met een dienst, en in de sector heb je als bedrijf bepaalde certificeringen nodig om de dienst uit te mogen voeren. Deze hebben wij niet behaald voordat we begonnen zijn, met de gedachte deze later te behalen, wat helaas ook niet gelukt is vanwege financiële problemen (we konden het geld om dit te halen niet missen). Inmiddels al zo'n 40 facturen verder, waardoor we officieel gezien een misdrijf gepleegd hebben.

Weet je zeker dat je al strafbaar bent? Op basis van wat je wilt gaan doen (airco's) gok ik dat je nu gas/cv installaties doet. De nieuwe gasketelwet ging per 1 oktober 2020 in, maar door de overgangsperiode is ongecertificeerd sleutelen aan cv-ketels pas na 1 april 2022 strafbaar lees ik. 

 

Voor het werken aan airco's moet je trouwens weer een F-gassen (vroeger STEK) certificering hebben. Heb je dat wel?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Wat ingangetjes voor schuldhulp dan maar.

 

155 help een bedrijf

https://www.155.nl/#

 

Er wordt vanuit gemeentes op dit moment ook veel hulp aangeboden rondom corona dienstverlening.

in veel gemeentes kun je bij een ondernemersklankbord terecht.

https://ondernemersklankbord.nl/

 

voor alle hulp geld het kan soms gefinancierd worden door de gemeente, maar er kan ook een eigen bijdrage zijn.

Bij 155 site krijg je het meest overzicht van mogelijke regelingen voor sanering van schulden.

 

En zorg dat je gisteren een baan hebt.. desnoods 2 banen (of 1,5) aflossen van schulden doe je met geld, niet met plannen hoe je geld zou kunnen verdienen als alles meezit.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2021 om 23:10, Ron van der Kolk zei:

De nieuwe gasketelwet ging per 1 oktober 2020 in, maar door de overgangsperiode is ongecertificeerd sleutelen aan cv-ketels pas na 1 april 2022 strafbaar lees ik. 

 

Je bent niet de enige, zo te zien.

 

Quote

Bedrijfscertificering voor de Gasketelwet is een lastig proces, waar veel zzp’ers als een berg tegenop zien.

 

Wat zijn de kosten nou eigenlijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de certificering had je misschien ook gewoon op de schuldenberg kunnen gooien, geen geld voor is beetje rare reden als je de rest wel doet en ook niet betaald.

 

Maar een oplossing, is er geen collega bedrijf die die certificeringen kan controlen en beschrijven voor een paar centen? en als je er dan toch bent, is't dan niet mogelijk jullie beiden als freelancer te verhuren voor bepaalde tijd, dan heb je gelijk de kortste klap om in te lopen en kun ej heldere afspraken maken met diegenen die je nog moet betalen. scheelt ej een berg gedraai in de verkeerde richting, hoofdpijn en zinloze administratie.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.