• 0

Ondernemerscheck handhaving Wet DBA

(aangepast)

Door een kleine wijziging in een oude aangifte (herstel van eigen gemaakte fout) heeft de Belastingdienst mijn aangifte gecontroleerd. Ze hebben telefonisch vragen gesteld en daarbij heb ik uit mijn enthousiasme misschien meer verteld dan nodig was. Naar aanleiding van mijn antwoorden twijfelen ze nu of ik voldoe aan de voorwaarden voor ondernemer en moet ik daarover ineens een hoop vragen beantwoorden. Net als in topic: 


Zover ik weet vindt er nog steeds geen handhaving plaats op de Wet DBA. Ik denk niet dat ik niet voldoe, heb altijd gecontroleerde overeenkomsten gebruikt. Maar ik heb geen zin in deze discussie. Zometeen zeg ik iets verkeerd of vergeet ik iets te vermelden, waarop ze aankondigen dat ik toch schijnzelfstandige ben en er een naheffing volgt. Is tegenwoordig simpel voor ze, gewoon zeggen dat er sprake is van een gezagsverhouding, kan altijd bij interimmers. Hét heikele punt in de Wet DBA. Die discussie wil ik graag vermijden. 
 

Mag ik de Belastingdienst eraan herinneren dat ze niet handhaven en de vragen onbeantwoord laten? Of zou dit een domme zet zijn van mij? Iemand tips hoe hiermee om te gaan? Wat wel en/of wat niet te doen? Verder ben ik ook benieuwd naar ervaringen van anderen. 

aangepast door Bos39
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijken mij vrij eenvoudige antwoorden op eenvoudige vragen?

Zodra er bij de beantwoording van deze basale vragen problemen optreden snap ik de twijfel van de BD wel.

Over het algemeen geldt: communiceer gewoon open en eerlijk met de BD, beantwoord vragen gewoon. Het discussiëren werkt in de praktijk averechts. 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-10-2021 om 06:33, Bos39 zei:

Zover ik weet vindt er nog steeds geen handhaving plaats op de Wet DBA. Ik denk niet dat ik niet voldoe, heb altijd gecontroleerde overeenkomsten gebruikt.

 

De wet DBA  is niets meer dan een artikeltje dat de VAR wordt afgeschaft, waardoor nu puur naar de arbeidsrelatie of niet gekeken moet worden om te bepalen of er sprake is van een dienstverband. Dat staat volledig los van de vraag of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Er zijn heel andere criteria om te bepalen of je ondernemer bent die vind je terug in de ondernemerscheck. Zelfs als 1 van je opdrachten uit 2020 zou worden als arbeidsrelatie heeft dat geen directe gevolgen voor je status als IB ondernemer (Aangenomen dat je aan andere criteria voldoet.

 

Overigens is je informatie dat er niet gehandhaafd ook achterhaald want al vanaf 1 januari 2020 is de belastingdienst weer aan het handhaven, al is dat wel in specifieke omstandigheden de belastingdienst is daar transparant over.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/modelovereenkomsten/content/controle-wet-dba

maar nogmaals die arbeidsrelatie ja of nee is veel minder relevant voor jouw controle. De belastingdienst gaat gewoon naar jou onderneming en de zelfstandigheid daarvan kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Het zijn inderdaad simpele vragen. Maar ik wil altijd alles zo goed mogelijk uitleggen, waardoor mijn antwoorden misschien niet zo simpel zijn. En ik ben gewoon te onzeker om hierin fouten te maken, bang dat ik iets vergeet ofzo.

 

Maar het antwoord van Roel stelt me al enigszins gerust. Ik was bekend met de controles sinds 2020, maar dat is voor mij niet van toepassing. Alleen aan de telefoon werd al verteld dat indien blijkt dat ik geen onderneming heb, zaken uit het verleden gecorrigeerd gaan worden, alsof er nooit een onderneming is geweest. Er werd ook al gezegd dat er twijfels zijn over de gezagsverhouding. Ik kreeg ook andere vragen dan in het eerdere artikel van 2009. Daarom dacht ik, hoezo vragen ze dat nu terwijl er niet gehandhaafd wordt?

 

Ik heb alles volgens de regeltjes gedaan, maar dan weet ik toch even niet zo goed hoe of wat ik moet doen. Alles zo volledig mogelijk beantwoorden dus.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-10-2021 om 09:14, Joost Rietveld zei:

Nooit is er sprake van geweest dat de fiscus controle 2 niet zou uitvoeren. De opschorting van de handhaving waaraan je refereert, betreft punt 1.

+1

Op 12-10-2021 om 06:33, Bos39 zei:

Mag ik de Belastingdienst eraan herinneren dat ze niet handhaven en de vragen onbeantwoord laten?

Niet handhaven is geen geschreven wet. 
Door vragen onbeantwoord te laten, kan de Belastingdienst maar één conclusie trekken, en dat is de zelfstandigheid verwerpen.

Het enigste wat tot nu toe kan gebeuren is het doorhalen van de zelfstandigenaftrek … waardoor je iets meer belasting moet betalen.

Belangrijkste criteria: gezagsverhouding en investeringen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ik haal 2 zaken door elkaar. Dank!!

 

Is doorhalen zelfstandigenaftrek het enige wat ze hiermee mogen corrigeren? De inspecteur deed anders overkomen, die was al aan het spitten in nog oudere definitieve aangiftes.

Maar maakt trouwens niet uit. Want ik ben gewoon zelfstandige. Dus er zijn geen correcties aan de orde. Alleen even goed uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-10-2021 om 10:39, Bos39 zei:

Is doorhalen zelfstandigenaftrek het enige wat ze hiermee mogen corrigeren?

De inspecteur deed anders overkomen, die was al aan het spitten in nog oudere definitieve aangiftes.

Meer middelen hebben ze (voorlopig) niet … het is wel de meest effectieve.

Met een beetje pech gaat deze belastinginspecteur ook alle voorgaande jaren op zelfstandigheid controleren. Dus meer correcties kunnen volgen.

 

Op 12-10-2021 om 06:33, Bos39 zei:

Door een kleine wijziging in een oude aangifte (herstel van eigen gemaakte fout) heeft de Belastingdienst mijn aangifte gecontroleerd.

Eerlijkheid heeft soms nare gevolgen.

 

Op 12-10-2021 om 06:33, Bos39 zei:

Ze hebben telefonisch vragen gesteld en daarbij heb ik uit mijn enthousiasme misschien meer verteld dan nodig was.

Beantwoordt de vragen … en niets meer dan dat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen je inkomsten veranderen in Resultaat overige werkzaamheden. Je kunt de gevolgen makkelijk berekenen bij https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-ondernemer.html of https://www.berekenhet.nl/modules/werken/belasting-extra-inkomen.html

 

Mkb winstvrijstelling uit zetten. Dan zie je wat het verschil is. Als je je echt zorgen maakt, ga met een boekhouder praten die ervaringen heeft met controles.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.