• 0

Digitale nomad, buitenlandse holding

(aangepast)

Beste adviseurs,

 

Eerst even wat achtergrond informatie:

Ik ben Nederlander en woon op dit moment in Belgie. Ik heb een Belgische vennootschap en ben werkzaam als IT consultant voor een aantal (vaste) klanten in Nederland.

Ik reis veel voor werk en prive. Voor een van mijn Nederlandse klanten moet ik af en toe naar het buitenland.  Ik heb het een en ander aan onroerend goed in het buitenland. Tevens ben ik bezig met het starten van een aantal bedrijfjes in een land buiten Europa. Een land waar ik ook onroerend goed heb en een deel van het jaar verblijf.

Het concept digitale nomad spreekt me erg aan. Vanaf 1 januari wil ik dan ook mijn permanent woonadres in Belgie opgeven en definitief gaan rondreizen. Ik wil me dus niet meer permanent gaan vestigen in Belgie of een ander land. Dit vereist een andere aanpak voor wat betreft verzekeringen en andere zaken, maar hierover gaat niet mijn vraag.

 

Mijn vraag gaat over het opzetten van een internationale holding constructie. Uiteraard ga ik hierover nog met een adviseur aan tafel, maar ik wil vooraf zoveel mogelijk huiswerk doen.

Ik ben dus van plan om een internationale holding op te richten in de vorm van een Belize LLC en vanuit die holding een werk BV in Nederland op te richten.  Een Nederlandse werk BV als gezicht voor mijn Nederlandse klanten. Werkzaamheden zullen een paar maanden per jaar vanuit Nederland en verder remote plaats vinden.

Vanuit de holding wil ik ook een anatal andere bedrijfjes oprichten in het buitenland (buiten Europa).

 

Belangrijk is uiteraard dat de constructie belastingtechnisch correct is en geen problemen op gaat leveren.

Voor de constructie Belize holding en Nederlandse werk BV heb de volgende prognose gemaakt: 

 

spacer.png

 

Ik ga er dus vanuit dat:

  • De Nederlandse BV maandelijks een management fee overmaakt aan de holding. De holding betaald dan maandelijks salaris uit aan mij.
  • De Nederlandse BV jaarlijks dividend betaald aan de holding. De holding investeerd hiermee in nieuwe ondernemingen en keert eventueel dividend uit aan mij. 
  • De Nederlandse BV 15% vennootschapsbelasting betaald over de bruto winst en 15% over de dividenduitkering.
  • De Nederlandse BV betaald geen DGA salaris omdat ik niet in Nederland (of Belgie) woon.

 

Zijn deze constructie en mijn aannames correct? Zijn er andere haken en ogen of zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

 

Alvast bedankt,

 

Walter

aangepast door DigitalNomad
Prognose maar als afbeelding ingevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

De expert op het gebied van digitale nomades die ik ken is Esther Jacobs die dit wiel heeft uitgevonden/uitgeplozen en anderen hiermee helpt:

 

The 'no excuses lady'; speaker, author, book writing mentor, digital nomad. https://www.estherjacobs.info

https://www.estherjacobs.info

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
On 13/10/2021 at 15:23, UwJurist said:

De expert op het gebied van digitale nomades die ik ken is Esther Jacobs die dit wiel heeft uitgevonden/uitgeplozen en anderen hiermee helpt:

 

The 'no excuses lady'; speaker, author, book writing mentor, digital nomad. https://www.estherjacobs.info

https://www.estherjacobs.info

Dag Monique,

 

Hartelijk dank! Ik heb meteen twee ebooks gekocht via de site. Goed leesvoer voor mijn 14 uur durende vliegreis aanstaande vrijdag!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.