• 0

Overname garantie van zakelijk naar consument?

Beste lezers,

Wij verkopen via onze webshop aan zowel particulieren als bedrijven. In de zakelijke A.V. geven we 1 jaar garantie op machines, in de consumenten A.V. is dat 2 jaar. 

 

Als de eerste eigenaar een bedrijf is en de machine aan een particulier doorverkoopt, direct na het verstrijken van de zakelijke garantieperiode (1 jaar): Heeft de tweede eigenaar dan opeens nóg een jaar (totaal 2 jaar) garantie, puur omdat hij consument is? En zo ja / nee, waar blijkt dat juridisch gezien uit?  Wij hebben hier steeds vaker mee te maken namelijk: Een machine van 1 of anderhalf jaar oud wordt door onze klant 'bijna versleten' doorverkocht aan een consument. Zodra de machine stuk gaat klopt de consument bij ons aan i.v.m wettelijke garantie.

 

Wat ons betreft is de logisch te verwachten gebruiksduur al behaald vóór de consument het product kocht, omdat het product dagelijks / professioneel gebruikt is. Bij hobbymatig gebruik staat dat gelijk aan een levensduur 5 tot 10 jaar.

 

De ACM en vergelijkbare partijen hebben hier geen antwoord op. Jullie wel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

U heeft een koopcontract met de eerste eigenaar. Garantie is normaal (IMHO) iets tussen de verkoper en de koper. U heeft geen garantieverplichting naar de koper, u heeft immers geen koopovereenkomst met deze. Deze zal zich aan de verkoper dienen te wenden. Misschien dat de juristen hier daar een deskundiger oordeel over hebben :-) 

Kijk ook eens hiernaar: https://radar.avrotros.nl/forum/garantie-f2/garantie-na-doorverkoop-schuld-1e-eigenaar-t146317.html

aangepast door zzpegel
Link naar reactie
  • 3

Er zijn 3 soorten garantie. Dit wordt vaak door elkaar gehaald.

 

Onder de wettelijke garantie kan je als verkoper niet uitkomen. Wettelijke garantie gaat namelijk altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

 

Of een koper verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden.

De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

 

Dit moet je dus heel goed regelen in je algemene voorwaarden.

 

En verder geldt het volgende. Als verkoper ben je verder qua wettelijke garantie altijd het eerste aanspreekpunt voor jou koper, dus de eerste koper. Maar de tweede koper moet zich wenden tot de eerste koper of de fabrikant.

 

Zie voor meer o.a. https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 13-10-2021 om 19:50, UwJurist zei:

Onder de wettelijke garantie kan je als verkoper niet uitkomen.
Wettelijke garantie gaat namelijk altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product.

De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

Dat betekent dat de eenjarige garantie van de 1e eigenaar (bedrijf) overgaat naar de 2e eigenaar (particulier)?

Als de garantie na 1 jaar voorbij is, dan koopt deze particulier dus een tweedehands goed zonder garantie?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom zou je als topic starter twee verschillende garantietermijnen hanteren? Tweedehands verkoper en tweedehands koper kunnen toch onderling iets afspreken over garantie?

 

Hoe heb je deze vraag aan de ACM voorgelegd? En hoe luidde de reactie?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Een deugdelijk product en slijtage na intensief of professioneel gebruik zijn voor mij twee verschillende zaken. Een versleten product verkopen is echt iets tussen tweedehands verkoper en tweedehands koper. Je kunt dit als oorspronkelijke verkoper (importeur of fabrikant) ook prima uitleggen dunkt me...

 

...het is een directe verkoopkans als deze klanten zich melden.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk voor de constructieve reacties, ik zal proberen meer duidelijkheid te verschaffen. Ondanks het feit dat dit vaker bij ons voorkomt, is de specifieke kwestie als volgt:

 

Wij hebben een koopovereenkomst met de eerste eigenaar. De eerste eigenaar is een bedrijf en ging akkoord met de voorwaarden (1 jaar garantie). Na het verstrijken van de garantieperiode verkocht 1e eigenaar de machine aan een consument. Die is in de veronderstelling 2 jaar garantie te hebben, omdat wettelijke garantie overdraagbaar is en de machine een aanzienlijk langere levensduur zou moeten hebben. Hij trekt dus de "ondeugdelijk" kaart. Wat ons betreft is er alleen sprake van een langere verwachte levensduur bij hobbymatig gebruik. De eerste eigenaar is een bedrijf en heeft deze machine niet hobbymatig gebruikt.

 

Er is geen sprake van verkoop van consument aan consument (daar wordt in de links hierboven van gesproken).  De vraag is dus eigenlijk of de wettelijke garantie van toepassing wordt, puur omdat de de 2de eigenaar een consument is.
 
ACM wil niets concreets zeggen omdat de eerste eigenaar geen consument is. Wel is geïmpliceerd dat de consument dan "misschien wel garantie heeft bij de eerste eigenaar".

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 08:49, Daniel_Nijmegen zei:

wat ik zo uit begrijp dus omdat een zakelijke klant de machine veel intensiever gebruikt als een particuliere klant.

daarmee slijt het product bij zakelijke klant dus veel sneller en daarom dus kortere garantie als bij consument.

Exact! De machine in kwestie gaat hobbymatig een jaar of 5 > 10 mee, en bij intensief profi gebruik 1 tot 2 jaar.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-10-2021 om 22:29, Cosara zei:

Dat betekent dat de eenjarige garantie van de 1e eigenaar (bedrijf) overgaat naar de 2e eigenaar (particulier)?

 

Er is geen wettelijke garantietermijn. Die termijn is dus fabrieksgarantie.

 

Het kan zijn dat de vraagsteller in zijn algemeenheid gelijk heeft, maar bij de concrete klachten die tot nu toe zijn binnengekomen niet. Hij verkoopt immers producten die bedoeld zijn voor bedrijfsmatig, lees: intensief, gebruik. Afhankelijk van wat voor producten dat zijn (ijslollies of werkbanken) zouden die ook langer dan een jaar mee moeten gaan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Op 13-10-2021 om 22:29, Cosara zei:

Dat betekent dat de eenjarige garantie van de 1e eigenaar (bedrijf) overgaat naar de 2e eigenaar (particulier)?

Als de garantie na 1 jaar voorbij is, dan koopt deze particulier dus een tweedehands goed zonder garantie?


Nee, de wettelijke garantie voor consumenten bevat géén vaste termijn en is dus juist niet die 1 of 2 jarige garantie die de verkoper/fabrikant kán geven.

 

"De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product.
Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie."

 

bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-10-2021 om 10:08, Mechanism zei:

 

...... Die is in de veronderstelling 2 jaar garantie te hebben, omdat wettelijke garantie overdraagbaar is en de machine een aanzienlijk langere levensduur zou moeten hebben. .

 

Onjuiste veronderstelling van de consument, zie mijn antwoorden hierboven. In dit geval is duidelijk sprake van het volgende:

 

De wettelijke garantie voor consumenten bevat geen vaste termijn, dus die 1 of 2 jaar is totaal niet relevant. Hooguit het eerste jaar garantie wordt overgedragen, maar dan ook alleen als overdracht daarvan niet wordt uitgesloten in de voorwaarden.

 

De wettelijke garantie is zoals eerder beschreven. En in dit geval geldt dus overduidelijk dat - wie de eigenaar ook is - het product gewoon versleten is en er geen recht op gratis reparatie is. En voor wettelijke garantie moet de consument zich wenden tot zíjn verkoper, dus níet deze webshop.

Ik zou een jurist de voorwaarden laten controleren én 2 -  juridische sluitende (!) - teksten laten opstellen.
 

1. een standaardtekst om de zakelijke klanten heel duidelijk hierover informeren en aangever dat ze verplicht zijn dit mee te delen aan hun consumentenkopers.

2. een standaardreactie op consumenten die zich melden met een claim.

 

 

aangepast door UwJurist
correctie typefoutje

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-10-2021 om 11:12, UwJurist zei:

"De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product.
Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie."

bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

Maar wie bepaalt hoe lang een product meegaat? 

De factoren genoemd op Rijksoverheid zijn suggestief. Iedereen ervaart dat anders. 

 

Uit mijn ervaring en die van mijn directe omgeving kan een Miele wasmachine wel 30 jaar meegaan. Zeer betrouwbaar en degelijk. Kan ik Miele aanspraken na 25 jaar dat de wasmachine ondeugdelijk is? 

Of kan ik beter als verkoper aangeven dat een artikel een levensduur heeft van bijvoorbeeld 3 jaar bij normaal gebruik. 

 

Terugkomend op het stuk van de TS.

TS (A) verkoopt aan bedrijf (B) en die verkoopt aan consument (C). Dient C dan B aan te spreken op garantie en niet A? Of moet C direct A aanspreken? B blijft hierbij buiten schot. 

aangepast door Pomper
verduidelijking (hopelijk)
Link naar reactie
  • 1
Op 14-10-2021 om 11:28, Pomper zei:

Maar wie bepaalt hoe lang een product meegaat? 

De factoren genoemd op Rijksoverheid zijn suggestief. Iedereen ervaart dat anders. 

 

Uit mijn ervaring en die van mijn directe omgeving kan een Miele wasmachine wel 30 jaar meegaan. Zeer betrouwbaar en degelijk. Kan ik Miele aanspraken na 25 jaar dat de wasmachine ondeugdelijk is? 

Of kan ik beter als verkoper aangeven dat een artikel een levensduur heeft van bijvoorbeeld 3 jaar bij normaal gebruik. 

 

Dat gaat op basis van gebruikscijfers. Diverse instanties hebben lijsten opgesteld over de verwachten gebruiksduur.

 

Bijvoorbeeld

https://www.consumentenbond.nl/test/elektronica/levensduur-digitale-producten#item2

en

https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 11:28, Pomper zei:

Terugkomend op het stuk van de TS.

TS (A) verkoopt aan bedrijf (B) en die verkoopt aan consument (C). Dient C dan niet B aan te spreken op garantie en niet A?

B kan vraag voor garantie dan doorsturen naar A.

A kan dan terugkoppelen dat bij intensief gebruik de levensduur kort is. 

 

Ja, C dient B aan te spreken. Leuk theoretisch. Maar in de praktijk gebeurt dit dus vaak niet. C spreekt vaak A aan. En als B wel wordt aangesproken verwijst deze C vaak onterecht naar A.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 11:37, UwJurist zei:

 

Ja, C dient B aan te spreken. Leuk theoretisch. Maar in de praktijk gebeurt dit dus vaak niet. C spreekt vaak A aan. En als B wel wordt aangesproken verwijst deze C vaak onterecht naar A.

Kan A, C  dan niet beter verwijzen naar B indien deze aanspraak wilt maken op garantie. Er is geen overeenkomst tussen A en C. Er is wel een overeenkomst tussen A en B.

In de overeenkomst tussen A en B komt het slijtagepunt naar voren. Of B het doorverkoopt aan C is niet het 'probleem' van A. 

B dient aan C een deugdelijk product te leveren conform de overeenkomst die hij met C heeft.

 

In mijn optiek wordt er namelijk nu aanspraak gemaakt op de garantie van een nieuw product terwijl het een 2de hands product is waar al forse slijtage is. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-10-2021 om 11:45, Pomper zei:

Kan A, C  dan niet beter verwijzen naar B indien deze aanspraak wilt maken op garantie. Er is geen overeenkomst tussen A en C. Er is wel een overeenkomst tussen A en B.

In de overeenkomst tussen A en B komt het slijtagepunt naar voren. Of B het doorverkoopt aan C is niet het 'probleem' van A. 

B dient aan C een deugdelijk product te leveren conform de overeenkomst die hij met C heeft.

 

In mijn optiek wordt er namelijk nu aanspraak gemaakt op de garantie van een nieuw product terwijl het een 2de hands product is waar al forse slijtage is. 

 

Dit is een herhaling van zetten.

 

Ja, en daarom adviseerde ik dus hierboven al dat de vraagsteller sluitende standaard documenten laat opstellen zodat hij het snelste af is van onterechte aanspraken/deze vermijdt.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 11:50, UwJurist zei:

Ja, en daarom adviseer ik dus dat de vraagsteller sluitende standaard documenten laat opstellen zodat hij het snelste af is van onterechte aanspraken/deze vermijdt.

 

Het maakt het nu wel heel duidelijk. Althans voor mij. 

Ik vraag mij wel af hoe dit is geregeld met AV van bijv. Thuiswinkel Waarborg etc. Ik ga mijn AV nog maar eens goed doorlopen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 11:12, UwJurist zei:
Op 13-10-2021 om 22:29, Cosara zei:

Dat betekent dat de eenjarige garantie van de 1e eigenaar (bedrijf) overgaat naar de 2e eigenaar (particulier)?

Als de garantie na 1 jaar voorbij is, dan koopt deze particulier dus een tweedehands goed zonder garantie?


Nee, de wettelijke garantie voor consumenten bevat géén vaste termijn en is dus juist niet die 1 of 2 jarige garantie die de verkoper/fabrikant kán geven.

Duidelijk.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Interessante materie hierboven, waarvoor dank!

 

Wat ik terug zie komen in verschillende publicaties is iets in deze richting: Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Dat is bij de tweedehands aanschaf van een 1 jaar oude machine die overbelast kan worden een onmogelijkheid. Ik heb voor nu het advies van @UwJurist ter harte genomen en ga met de Algemene voorwaarden aan de slag. Wij hebben de klant in kwestie aangegeven dat hij zich tot de verkoper of de fabrikant zal moeten wenden.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 10:12, Mechanism zei:

Exact! De machine in kwestie gaat hobbymatig een jaar of 5 > 10 mee, en bij intensief profi gebruik 1 tot 2 jaar.

 

Even buiten de garantie om, vertel je dit ook aan jouw klanten? Die kopen een machine en zullen hem in 5 jaar (als gebruikelijk) afschrijven. Of is het een investering van <450 die je in een keer kan afschrijven?

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 09:01, Mechanism zei:

Wat ik terug zie komen in verschillende publicaties is iets in deze richting: Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Dat is bij de tweedehands aanschaf van een 1 jaar oude machine die overbelast kan worden een onmogelijkheid.

Met alle respect, weer iets dat een juridische leek ergens opsnort, zonder de context en de wet te kennen.


Deze regel is enkel van toepassing bij een consumentenkoop van een nieuw product. Hiermee gaan 'gooien' richting de partijen die zich tot je wenden vertroebelt en dus bemoeilijkt je positie enkel.

 

Wat zitten jullie toch te ploeteren???? Gaan jullie als leek zelf ook onder de bedrijfsauto's liggen om oliefilters te vervangen, de grote beurt te verrichten, enz., om maar iets te noemen?

 

Penny wise, pound foolish!

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-10-2021 om 09:01, Mechanism zei:

Ik heb voor nu het advies van @UwJurist ter harte genomen en ga met de Algemene voorwaarden aan de slag. Wij hebben de klant in kwestie aangegeven dat hij zich tot de verkoper of de fabrikant zal moeten wenden.

 

Jullie hebben het advies niet ter harte genomen nu je zelf blijft door klooien.

 

'Schoenmaker blijf bij je leest' zou ik (nogmaals) adviseren.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 18-10-2021 om 20:23, UwJurist zei:

 

Jullie hebben het advies niet ter harte genomen nu je zelf blijft door klooien.

 

'Schoenmaker blijf bij je leest' zou ik (nogmaals) adviseren.

Dat is een aanname. Met "aan de slag" bedoel ik dat de algemene voorwaarden worden nagekeken / aangepast door een professional op dat vlak.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 11:50, retired zei:

 

Even buiten de garantie om, vertel je dit ook aan jouw klanten? Die kopen een machine en zullen hem in 5 jaar (als gebruikelijk) afschrijven. Of is het een investering van <450 die je in een keer kan afschrijven?

Deze machines worden geadverteerd als hobby machine en zitten inderdaad altijd rond de €450,- ex.  Een professionele variant begint bij €900,- . Het is een soort verkapt verdienmodel om hem als professional te kopen, na een jaar af te schrijven en via Marktplaats door te stoten aan een nietsvermoedende hobbyist "met nog één jaar garantie". 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.