• 0

Concurrentiebeding verlopen mag ik nu alles weer?

Beste leden,

 

Een aantal jaar geleden hebben wij een webshop verkocht. Ik heb destijds altijd spijt gehad van de verkoop, maar het was destijds niet anders. Nu alles anders is wil ik mijzelf weer op deze markt begeven.. In de verkoop overeenkomst stond een onderdeel concurrentiebeding.

Onderstaand de paragraaf:
 

Quote

Non-concurrentiebeding en staken van het gebruik van de naam

 

Verkoper verbindt zich jegens Koper zich te onthouden van activiteiten in de EU, in welke vorm
of hoedanigheid dan ook, die vergelijkbaar zijn of concurreren met de Webshop, gedurende
een periode van 3 (drie) jaar na de Leveringsdatum.

 

Kan ik nu zonder problemen een concurrent van  mijn oude webshop opzetten?

De 3 jaar zijn al ruim voorbij.


Met vriendelijke groet,

 

E de B

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 13-10-2021 om 20:18, zzpegel zei:

Ja geen probleem. 

… mits het geen look-a-like - in vorm en naam - gaat worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als jij de enige kapper bent in een dorp en na veertig jaar verkoop je je zaak, zonder concurrentiebeding, en je blijft daarna vanuit huis al je oude klanten bedienen, dan kan dat onrechtmatig zijn. Zou een rechter desgevraagd die situatie in stand houden, dan staat zij als het ware toe dat jij een waardeloze zaak verkoopt.

 

Dus het kan onrechtmatig zijn iets te doen ook als er geen afspraken over zijn gemaakt.

 

Drie jaar en heel Europa, dat klinkt zo op het eerste gehoor als heel streng. Als ik een bakker was en ik mocht drie jaar in heel Europa geen brood bakken, dan kwam dat neer op een beroepsverbod. Ik zou met vertrouwen de rechtszaak tegemoet zien.

 

Maar jij bent ondernemer en je bent met open ogen dat contract aangegaan, net als die andere partij, en dat betekent ook wat.

 

Het lijkt me daarom dat je in principe goed zit, maar alleen jij weet wat er zo uniek was aan je aanbod dat je het drie jaar lang in heel Europa niet mocht verkopen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 08:59, E de B zei:

Wat bedoel je met vorm? Het is geen idee wat beschermd is en het wordt door meer webshops in die branche gedaan. Buiten dat had dit dan niet als concurrentiebeding moeten gelden welke reeds verlopen is?

Vorm (ontwerp) van de website.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.