• 0

Incassobureau op mijn dak binnen een week na ontvangst factuur.

Beste HL'ers. 

Eind vorige maand een factuur ontvangen van een van mijn opdrachtnemers. Factuurbedrag klopte, maar hij heeft in zijn factuur een betaaltermijn van 3 dagen opgenomen, en letterlijk binnen een week na dat mij deze factuur is gemaild kreeg ik al een bericht van incassocenter.nl, gelijk met incassokosten, dossierkosten en extra btw. 

Ik heb gereageerd aan incassocenter dat ik met opdrachtnemer nimmer een betaaltermijn heb afgesproken en verwijs dus naar de 30 dagen wettelijke betaaltermijn. Ze hebben inmiddels mijn reactie ontvangen en gaan dit met cliënt bespreken en komen dan bij mij terug. Ondertussen blijven de herinneringen komen, en kreeg ik zojuist zelfs een ''Laatste sommatie tot betalen'', dit is denk ik te wijten aan hun gebrekkige administratie. 

Nu is mijn vraag:  Aangezien ik de betaaltermijn van de factuur betwist, klopt het dat, als opdrachtnemer een nieuwe factuur stuurt, de 30 dagen wettelijke betaaltermijn pas ingaat op het moment dat ik de correcte factuur heb ontvangen, of gaat dit dan in vanaf de datum van de oorspronkelijke factuur? 

Daarnaast lijkt het me dat de bewijsplicht nu bij hem ligt, i.a.w. moet hij nu kunnen aantonen dat wij blijkbaar een betaaltermijn van 3 dagen hebben afgesproken lijkt me. Ik wil graag betalen, maar de 30 dagen betaaltermijn komt mij momenteel wel goed uit. 

Hartelijk dank vast. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wat hebben jullie daarover afgesproken? (Algemene Voorwaarden?) De termijn van 30 dagen is de wettelijke betalingstermijn die van kracht is, wanneer er verder in de desbetreffende overeenkomst geen betalingstermijn is vastgelegd. De regeling uit de Wet Betalingstermijnen is geen dwingend recht. Dit betekent dat er in de overeenkomst ruimte is om een andere termijn overeen te komen.

aangepast door zzpegel
Link naar reactie
  • 1

Blijven ademhalen. Dit slaat helemaal nergens op en je hoeft met niemand in discussie verder. ook niks meer doen richting dat incassobureau. Elk respectabel incassobureau had deze vordering geweigerd op te nemen.

 

Verder ook niet principieel gaan doen. Als je het met de factuur eens bent, gewoon betalen aan de opdrachtgever. ook als de 30 dagen nog niet om zijn. En nooooooit meer wat kopen via deze lulhannes.. Dit is echt geen manier van doen. Zou me niets verbazen als er een kwade opzet achter zit maar goed wil een beetje voorzichtig zijn met ongegronde beschuldigingen.

 

Voor mijn part zetten ze in naam der koning boven die aanmaningen ze kunnen je echt niks maken. Als dit voor de rechter zou komen is die er in 3 minuten mee klaar.

Maar zover moet je het niet eens laten komen. wat ik zei als de factuur terecht is, je hebt een product of dienst afgenomen, gewoon die factuur betalen en dan houdt het wel op.

En dan hooguit nog 1 melden aan incassobureau dat je de factuur binnen de wettelijke termijn van 30 dagen hebt voldaan en dat je dus verwacht dat zij stoppen met hun onrechtmatige pogingen tot incasso.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Was dit de eerste en enigste factuur van de opdrachtnemer?

 

Wat is er aan vooraf gegaan, hoe is de opdracht tot stand genomen? Is er sprake van Algemene voorwaarden. 

 

Ben je nog afhankelijk van deze opdrachtnemer?

 

Na een week een incassobureau is zowiezo niet correct?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 18:31, Daniel 12 zei:

Eind vorige maand een factuur ontvangen van een van mijn opdrachtnemers.

Factuurbedrag klopte, maar hij heeft in zijn factuur een betaaltermijn van 3 dagen opgenomen.

De vermelding van een betalingstermijn op de factuur is niet rechtsgeldig. Een betalingstermijn kan namelijk niet niet achteraf - als het product al is geleverd of de dienst al is uitgevoerd - via een factuur worden opgelegd.

 

Als het factuurbedrag klopt, betaal de factuur en neem in stilte afscheidt van de opdrachtnemer.

Een discussie is overbodig want deze persoon weet dondersgoed waar hij mee bezig  is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 18:54, Roel J zei:

Elk respectabel incassobureau had deze vordering geweigerd op te nemen.

Mogen wij weten welk incassobureau dat is geweest, dan …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 21:12, Cosara zei:

Mogen wij weten welk incassobureau dat is geweest, dan …

 

Uh.

 

Op 14-10-2021 om 18:31, Daniel 12 zei:

binnen een week na dat mij deze factuur is gemaild kreeg ik al een bericht van incassocenter.nl, gelijk met incassokosten, dossierkosten en extra btw. 

 

En die...

 

Quote

Probeer nu incasso van Incassocenter. Wij gaan direct voor u aan de slag op basis van No Cure No pay.

<>

Direct actie

Nadat de vordering bij ons is ingevoerd in ons op maat gemaakte incassosysteem gaan we voor u meteen aan de slag. Onze incassospecialisten bestuderen het dossier, nemen contact op met uw debiteur en houden de voortgang in uw eigen dossier nauwkeurig bij. 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 18:31, Daniel 12 zei:

binnen een week na dat mij deze factuur is gemaild

 

Zijn jullie onderling overeengekomen dat hij de factuur mocht mailen in plaats van per post te sturen? Zo niet, dan kun je de factuur gewoon weigeren. Een zonder toestemming gemailde factuur is niet geldig. Beetje flauw, maar het is de wet.

 

Vraag me trouwens niet hoe je dat moet aanschieten, IANAL.

 

(Ik gok dat als je al eerder gemailde facturen aan hem hebt betaald, dat je daar nu niet onderuit komt. Ook blijft je betalingsverplichting gewoon bestaan, en die is ingegaan bij het aangaan van de overeenkomst, niet pas bij de levering van het product of de dienst en ook niet pas bij de verzending van de factuur.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 21:12, Cosara zei:

Mogen wij weten welk incassobureau dat is geweest, dan …

Zoals TwaBla al aangaf gaat dit om incassocenter.nl 
Hoogst onprofessioneel en onvriendelijk in hun communicatie, als je een debiteur wilt wegjagen dan zeker deze partij inschakelen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-10-2021 om 18:54, Roel J zei:

Elk respectabel incassobureau had deze vordering geweigerd op te nemen.

 

Dat dacht ik dus ook.  Ik snap nog dat zij de incasso aannemen in eerste instantie, maar dan vervolgens zo handelen is echt niet ok naar mijn mening. 

 

Op 14-10-2021 om 20:06, stroomtang zei:

Was dit de eerste en enigste factuur van de opdrachtnemer?

 

Wat is er aan vooraf gegaan, hoe is de opdracht tot stand genomen? Is er sprake van Algemene voorwaarden. 

 

Ben je nog afhankelijk van deze opdrachtnemer?

 

Na een week een incassobureau is zowiezo niet correct?

 

 

 

 

 

Tweede factuur. Eerste factuur had hij een fout gemaakt in berekening BTW, dus hem netjes gebeld, aangegeven om de factuur correct te maken en toen direct voldaan. 

Hij is als manager/verkoper bij ons in dienst geweest. Hij heeft een contract getekend meer voor de sier, wat onze normale werknemers ook tekenen (oproepcontract), hier is echter niet expliciet in vermeld dat hij op ZZP-basis zou werken, dit zijn we onderling overeen gekomen. Algemene voorwaarden geen sprake van. 

Ben totaal niet afhankelijk van opdrachtnemer.  We hebben ook reeds afscheid van elkaar genomen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:08, Branko Collin zei:

 

Zijn jullie onderling overeengekomen dat hij de factuur mocht mailen in plaats van per post te sturen? Zo niet, dan kun je de factuur gewoon weigeren. Een zonder toestemming gemailde factuur is niet geldig. Beetje flauw, maar het is de wet.

 

Vraag me trouwens niet hoe je dat moet aanschieten, IANAL.

 

(Ik gok dat als je al eerder gemailde facturen aan hem hebt betaald, dat je daar nu niet onderuit komt. Ook blijft je betalingsverplichting gewoon bestaan, en die is ingegaan bij het aangaan van de overeenkomst, niet pas bij de levering van het product of de dienst en ook niet pas bij de verzending van de factuur.)

DIt zijn we niet overeengekomen. Wel is dit bij de vorige factuur ook gebeurd en heb ik hier toen geen protest tegen gemaakt. 

Ik snap dat de betalingsverplichting blijft staan, maar vraag me wel af of het zo is dat hij mij nu nog een correcte factuur dient te sturen met 30 dagen betaaltermijn, en dat de 30 dagen dan ingaan vanaf het moment dat ik de correcte factuur heb ontvangen? Normaal geldt een betaaltermijn toch over de datum vanaf het moment dat de factuur verstuurd is? Is belangrijk voor mij omdat het momenteel erg goed zou uitkomen nog even te wachten met de betaling. De goede relatie tussen ons is er toch al niet meer, dus dan denk ik enkel uit eigenbelang. Heeft iemand hier antwoord op? 

 

Link naar reactie
  • 2
Op 15-10-2021 om 14:47, Daniel 12 zei:

k snap dat de betalingsverplichting blijft staan, maar vraag me wel af of het zo is dat hij mij nu nog een correcte factuur dient te sturen met 30 dagen betaaltermijn, en dat de 30 dagen dan ingaan vanaf het moment dat ik de correcte factuur heb ontvangen?

Nee dat hoeft hij niet en nee je kunt dat dus ook niet als argument gebruiken om nog niet te betalen. Er is geen wet waarin staat dat de correcte betaaltermijn op de factuur moet staan.

 

Op 15-10-2021 om 14:47, Daniel 12 zei:

Is belangrijk voor mij omdat het momenteel erg goed zou uitkomen nog even te wachten met de betaling.

 

Zoals ik en anderen al adviseren niet principieel gaan lopen doen en niet blijven reageren met halfbakken argumenten vanwege een eigen verborgen agenda (geen geld om te betalen)

Dan kom je wel in de problemen en dan draai je bij een rechtszaak wel op voor dekosten. Als jij netjes binnen 30 dagen betaald gaat geen rechter in NL jou dwingen tot betalen van incassokosten en rente. Als je gaat protesteren en proberen slimmer te zijn door een "correcte factuur te eisen". Dan ben je effectief gewoon te laat en kijkt men ook naar de wet en mag je gewoon incassokosten en rente betalen en als je pech hebt ook nog de proceskosten.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 14:56, Roel J zei:

Nee dat hoeft hij niet en nee je kunt dat dus ook niet als argument gebruiken om nog niet te betalen. Er is geen wet waarin staat dat de correcte betaaltermijn op de factuur moet staan.

 

 

Zoals ik en anderen al adviseren niet principieel gaan lopen doen en niet blijven reageren met halfbakken argumenten vanwege een eigen verborgen agenda (geen geld om te betalen)

Dan kom je wel in de problemen en dan draai je bij een rechtszaak wel op voor dekosten. Als jij netjes binnen 30 dagen betaald gaat geen rechter in NL jou dwingen tot betalen van incassokosten en rente. Als je gaat protesteren en proberen slimmer te zijn door een "correcte factuur te eisen". Dan ben je effectief gewoon te laat en kijkt men ook naar de wet en mag je gewoon incassokosten en rente betalen en als je pech hebt ook nog de proceskosten.

Dat was het antwoord waar ik naar zocht. Thanks! 
Ik zorg dat het keurig binnen de 30 dagen betaald is, en zal incassobureau vervolgens hier op wijzen. 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo ik ben ook in zee gegaan met het Incassocenter en het klopt van geen kant allemaal ik heb ze gezegd geen kosten meer te maken en gezegd dat ze de zaak moesten stoppen tegen het andere bedrijf een dag later krijg ik een factuur van hun die kant nog wal raakt tevens een mailtje zelf gestuurd gestuurd naar de tegen partij en binnen 24 uur alles opgelost wat moet ik nu met de rekening van het Incassocenter mvgr cf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.