• 0

Marktonderzoek webshop

Beste ondernemers,

Voor mijn ondernemersplan ben ik bezig met het marktonderzoek voor mijn webshop. Deze webshop wil ik snel starten en ik wil neonlampen, gefabriceerd uit led gaan verkopen aan de b2b/b2c markt. Mijn concept is vrij simpel: een voorraad is niet nodig. De klant besteld, een neonlamp zal worden gefabriceerd bij mijn partners in China en verzonden worden naar de klant. Ik heb wel een lening nodig als overbrugging voor de eerste 6 maanden en een groot advertentie budget. Natuurlijk zal ik in deeltijd kunnen werken, maar ik heb van verschillende ondernemers begrepen dat je bedrijf niet snel kan groeien waardoor de omzet klein blijft.

Doelgroep
De doelgroepen zijn hoofdzakelijk ondernemers en meiden van 15/25. Hoe kom ik aan deze doelgroepen? Voor ondernemers in de detailhandel/horeca zal een neonlamp bijdragen om de attentie waarde te verhogen van hun bedrijf en om producten aan te prijzen. Gezien dat bij alle concurrenten wereldwijd die neonlampen verkopen de volgers van hun social media kanalen dezelfde groep zijn: meiden van 15/25 jaar, zie ik dit als een potentiële doelgroep. Ik wil persoonlijk langs horeca/detailhandel bedrijf gaan om een offerte aan te bieden. Online zal ik de doelgroep meiden via advertenties op Instagram/facebook willen bereiken.

Omzet
De gemiddelde omzet is niet op te zoeken via het kvk register, omdat mijn 2 concurrenten in led neonlampen onlangs zijn begonnen zijn er geen jaarrekeningen beschikbaar. Ook niet van bestaande bedrijven die neonlampen van glas aanbieden.

Onderzoek
Ik wil via een deskresearch gaan uitvoeren, omdat enquêtes naar mijn idee geen betrouwbare resultaten kunnen onderbouwen. Maar hoe voer ik dit uit?
Cijfers van het CBS komen uit op inkomen/werk jongeren in het totaal en hierbij kan ik niet mijn doelgroep meiden mee definiëren. En hoe vertaal ik dit naar omzet/winst?

Ik wil in mijn marktonderzoek kunnen aantonen dat mijn bedrijf haalbaar is om bij de bank om een lening te krijgen.

Graag lees ik advies/feedback over mijn marktonderzoek en mijn bedrijfsconcept.

Vriendelijke groet,

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Goedemorgen Wouter,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Mijn eerste vraag op jouw introductie is of je zelf al een aantal testbestellingen geplaatst hebt.

 

Hoeveel tijd kost het om neon lampen of neon leds (op maat?) te ontvangen?

 

Ik voorzie een grote logistieke en administratieve uitdaging bij bestellen en produceren op stuksbasis.

 

Zie ook beter Wat vinden jullie van mijn...

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Even los van je doelgroep (snap die jonge vrouwelijke doelgroep echt niet, dit lijken mij absoluut niet de standaard LED kopers) 

Je gaat dus gewoon dropshippen. Dat neemt best veel kleinere problemen met zich mee. Zoals mijn voorganger reeds terecht opmerkt! 

Een lening bij de bank ? In mijn ogen kansloos zeker bij dropshipping. 

Begin eens met een goed businessplan en kijk kritisch naar je doelgroep! 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 10:43, Gast zei:

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Dankjewel Wigbolt.

 

Mijn eerste vraag op jouw introductie is of je zelf al een aantal testbestellingen geplaatst hebt.
Jazeker, ik heb een aantal sample neonlampen besteld. Deze zijn goed qua kwaliteit en de adapter die los gekoppeld kan worden is ook echt getest en goedgekeurd volgens de EU wetgeving.

 

Hoeveel tijd kost het om neon lampen of neon leds (op maat?) te ontvangen?
2/3 weken om een op maat gemaakte neonlamp te ontvangen.

 

Ik voorzie een grote logistieke en administratieve uitdaging bij bestellen en produceren op stuksbasis.
Ze worden per stuk verzonden via FedEx. De verzendprijs zal worden doorberekend aan de klant.

 

Zie ook beter Wat vinden jullie van mijn...
Deze link werkt niet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-10-2021 om 10:20, neonlampen.nl zei:

Maar hoe voer ik dit uit?
Cijfers van het CBS komen uit op inkomen/werk jongeren in het totaal en hierbij kan ik niet mijn doelgroep meiden mee definiëren.

 

Zijn er misschien andere producten voor diezelfde doelgroep waar wel cijfers voor bestaan? Misschien helpen die wel de contouren van het budget van je doelgroep te bepalen.

 

Het voordeel van dropshipping lijkt ook te zijn dat je vrij weinig moeite voor de operationele kant hoeft te doen en marktonderzoek kun je ook doen door gewoon met je bedrijf van start te gaan. Levert het je niks op, heeft het je ook weinig gekost. (Maar bereken van tevoren hoe weinig 'weinig' gaat zijn.)

 

Op 15-10-2021 om 11:05, neonlampen.nl zei:

getest en goedgekeurd volgens de EU wetgeving

 

Weet je dat omdat je kopieën van het testrapport hebt ontvangen of omdat er zo'n c-e-tje opstaat? En als er een c-e-tje op staat, is dat dan het officiële Europese teken of de Chinese nepvariant? En als het het Europese teken is, weet je dan ook wat dat betekent?

 

Op 15-10-2021 om 11:05, neonlampen.nl zei:

Deze link werkt niet?

 

Bij mij werkt de link; hij verwijst naar een sub-forum. Als je in dat sub-forum op de knop drukt om een nieuw bericht aan te maken, dan krijg je een formulier te zien dat specifieke vragen stelt om jou te helpen over je vraag na te denken en beter te specificeren.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Op 15-10-2021 om 10:20, neonlampen.nl zei:

De doelgroepen zijn hoofdzakelijk ondernemers en meiden van 15/25. 

 

Een doelgroep bepalen dient ook om richting aan je marketing te geven. Dit tweetal verschilt zo enorm dat het bijna twee aparte webwinkels vraagt.

Met een neonlamp bedoel je waarschijnlijk zo'n ronde lamp die veel gebruikt wordt door vloggers (youtubers, influentials, etc). Meiden (en jongens en vrouwen en mannen) die het internet gebruiken om zichzelf eindeloos gereflecteerd te zien. Iemand zou de mythe van Narcissus eens een modern jasje moeten geven. Dat lijkt me een standaard product dat ook prima uit voorraad (in Europa) verkocht kan worden. Dus het nut van de suggestie van maatwerk ontgaat me.

 

Die lamp is in tweede instantie ook van belang voor ondernemers die willen vloggen. Als je dat niet wil, heb je ook niks aan zo'n lamp. Maar misschien begrijp ik iets niet goed.

 

Kun je geen vloggers basic toolkit verkopen? 

 

Op 15-10-2021 om 13:42, Branko Collin zei:

Het voordeel van dropshipping lijkt ook te zijn dat je vrij weinig moeite voor de operationele kant hoeft te doen en marktonderzoek kun je ook doen door gewoon met je bedrijf van start te gaan. Levert het je niks op, heeft het je ook weinig gekost.

+1

Begin op social media en maak een stel testimonials met (bekende) influentials. :nerd-face:
 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:52, TwaBla zei:

Met een neonlamp bedoel je waarschijnlijk zo'n ronde lamp die veel gebruikt wordt door vloggers

 

Heb je een voorbeeld? Bij neonlicht denk ik voornamelijk aan TL-buizen en die zijn vanwege het geknipper en de voortdurende kleurverschillen een ramp voor fotografen en naar ik aanneem ook minder dan ideaal voor videografen. Vloggers zie ik voornamelijk LED-gridjes gebruiken, maar eerlijk gezegd zit ik er niet bovenop en weet dus niet wat tegenwoordig populaire verlichting is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:52, TwaBla zei:

 

Een doelgroep bepalen dient ook om richting aan je marketing te geven. Dit tweetal verschilt zo enorm dat het bijna twee aparte webwinkels vraagt.

Met een neonlamp bedoel je waarschijnlijk zo'n ronde lamp die veel gebruikt wordt door vloggers (youtubers, influentials, etc). Meiden (en jongens en vrouwen en mannen) die het internet gebruiken om zichzelf eindeloos gereflecteerd te zien. Iemand zou de mythe van Narcissus eens een modern jasje moeten geven. Dat lijkt me een standaard product dat ook prima uit voorraad (in Europa) verkocht kan worden. Dus het nut van de suggestie van maatwerk ontgaat me.
Het interesseert mij vrij weinig wat jou ontgaat. Je opmerking raken kant nog wal. Je bent erg cynisch naar mijn bedrijf en ik raad je aan elders jouw denigrerende opmerkingen te plaatsen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-10-2021 om 13:52, TwaBla zei:

Met een neonlamp bedoel je waarschijnlijk zo'n ronde lamp die veel gebruikt wordt door vloggers (youtubers, influentials, etc). Meiden (en jongens en vrouwen en mannen) die het internet gebruiken om zichzelf eindeloos gereflecteerd te zien. Iemand zou de mythe van Narcissus eens een modern jasje moeten geven. Dat lijkt me een standaard product dat ook prima uit voorraad (in Europa) verkocht kan worden. Dus het nut van de suggestie van maatwerk ontgaat me.

 

Okay, my bad.

 

Je bedoelde teksten of afbeeldingen in neon, dat is inderdaad maatwerk. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Dan nog is de aanpak van een lean start-up een beter alternatief dan de beoogde big splash met van de bank geleend geld. De bank kijkt niet naar je plan, maar naar de zekerheden die je te bieden hebt.

Veel succes!

 

neonlight.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:42, Branko Collin zei:

 

Zijn er misschien andere producten voor diezelfde doelgroep waar wel cijfers voor bestaan? Misschien helpen die wel de contouren van het budget van je doelgroep te bepalen.

 

Het voordeel van dropshipping lijkt ook te zijn dat je vrij weinig moeite voor de operationele kant hoeft te doen en marktonderzoek kun je ook doen door gewoon met je bedrijf van start te gaan. Levert het je niks op, heeft het je ook weinig gekost. (Maar bereken van tevoren hoe weinig 'weinig' gaat zijn.)
Dat was ik ook van plan. Het leek mij een handige optie een lijst te maken met de nodige kosten om te starten.

 

 

Weet je dat omdat je kopieën van het testrapport hebt ontvangen of omdat er zo'n c-e-tje opstaat? En als er een c-e-tje op staat, is dat dan het officiële Europese teken of de Chinese nepvariant? En als het het Europese teken is, weet je dan ook wat dat betekent?
Ik heb testrapport van het duitse VDE-keurmerk.

 

 

Bij mij werkt de link; hij verwijst naar een sub-forum. Als je in dat sub-forum op de knop drukt om een nieuw bericht aan te maken, dan krijg je een formulier te zien dat specifieke vragen stelt om jou te helpen over je vraag na te denken en beter te specificeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:57, Branko Collin zei:

 

Heb je een voorbeeld? Bij neonlicht denk ik voornamelijk aan TL-buizen en die zijn vanwege het geknipper en de voortdurende kleurverschillen een ramp voor fotografen en naar ik aanneem ook minder dan ideaal voor videografen. Vloggers zie ik voornamelijk LED-gridjes gebruiken, maar eerlijk gezegd zit ik er niet bovenop en weet dus niet wat tegenwoordig populaire verlichting is.


Jawel, als u op instagram zoekt op neon_sign.studio komt u uit op een pagina waarbij de mogelijkheden zijn te zien. Dit is een Chinese aanbieder in neonlampen.

Link naar reactie
  • 0

Bij dropshipping zijn je belangrijkste prioriteiten :

1) Kennis van de wettelijke retour- en garantieregels.

2) Marketing, Marketing en marketing :-) 

 

Kijk ook eens naar de "concurrenten" op google ads. Adverteren op GA is makkelijk en je bereikt snel je gewenste doelgroepen. 

Adverteren via Facebook Instagram en Co?

Dat is een persoonlijke keuze maar zou ik niet voor kiezen. 

 

Staat je niet blind op gemiddelde omzetten in de branche, als je een recept hebt betekent het ook nog niet dat je lekker kunt koken. Succes in elk geval! 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 14:35, zzpegel zei:

1) Kennis van de wettelijke retour- en garantieregels.

 

Wat zijn de regels voor een customized product?

 

Qua marktbenadering is een alternatief om niet meteen twee doelgroepen breed te benaderen, maar om te beginnen met een actie op één selecte doelgroep en dat steeds verder uit te breiden met andere doelgroepen. Voorbeeld: mini-bouwerijen (hobbybier), jeansshops, paardenmeisjes, slaapkamerspeciaalzaken, restaurants... Die hebben soms hun eigen forums en nieuwssites.

 

bedroom_neon.png

champ_neon.png

jeans_neon.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-10-2021 om 14:00, neonlampen.nl zei:

Een doelgroep bepalen dient ook om richting aan je marketing te geven. Dit tweetal verschilt zo enorm dat het bijna twee aparte webwinkels vraagt.

Met een neonlamp bedoel je waarschijnlijk zo'n ronde lamp die veel gebruikt wordt door vloggers (youtubers, influentials, etc). Meiden (en jongens en vrouwen en mannen) die het internet gebruiken om zichzelf eindeloos gereflecteerd te zien. Iemand zou de mythe van Narcissus eens een modern jasje moeten geven. Dat lijkt me een standaard product dat ook prima uit voorraad (in Europa) verkocht kan worden. Dus het nut van de suggestie van maatwerk ontgaat me.
Het interesseert mij vrij weinig wat jou ontgaat. Je opmerking raken kant nog wal. Je bent erg cynisch naar mijn bedrijf en ik raad je aan elders jouw denigrerende opmerkingen te plaatsen.

 

Huh, iedereen hier denkt graag met je mee en het kan natuurlijk zijn dat reacties niet in jouw straatje passen maar de enige die denigrerende opmerkingen hier maakt ben jijzelf.

aangepast door retired
typefout
Link naar reactie
  • 0

TwaBla klopt :-)

Maar is niet de eerste drohshipper die alleen de voordelen van dropshippen ziet en denkt snel rijk te worden en de mogelijke problemen niet kent. Even afgezien van lage marges :-) 

Niet de eerste dropshipper die onbedoeld na een paar maanden met een fysieke "voorraad" opgezadeld wordt :-) 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 10:20, neonlampen.nl zei:

De gemiddelde omzet is niet op te zoeken via het kvk register, omdat mijn 2 concurrenten in led neonlampen onlangs zijn begonnen zijn er geen jaarrekeningen beschikbaar.

Twee concurrenten maar? En die zijn pas net begonnen?

 

Onderschat de concurrentie niet en reken jezelf niet rijk. Een bank zal het je wel vergeven als je geen jaarrekeningen uitpluist, maar de markt verkeerd inschatten is een kostbare fout.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 16:20, Ward van der Put zei:

Twee concurrenten maar? En die zijn pas net begonnen?

 

Onderschat de concurrentie niet en reken jezelf niet rijk. Een bank zal het je wel vergeven als je geen jaarrekeningen uitpluist, maar de markt verkeerd inschatten is een kostbare fout.

Mijn concurrentie verkoopt neonlampen. De link die u meestuurt zijn verkopers van neon flex led om neonlampen mee te maken. Maar om neonlampen te maken heb je een cnc machine nodig, 5mm acrylic platen, bevestigingsmaterialen, gereedschap, een goede UV printer en medewerkers om de neonlampen vakkundig in elkaar te zetten naast een locatie. Qua prijs ben ik goedkoper uit om de neonlampen in China te laten maken. De verzendkosten zijn de grootste kostenpost via FedEx. Pas wanneer ik duizenden verkoop kan het interessant zijn om dit in Nederland op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 1
Op 16-10-2021 om 10:43, zzpegel zei:

Informeer je goed naar je supplier. Wisselende kwaliteit kan echt een probleem zijn. Kies je supplier zorgvuldig en zorg voor goede SEO en marketing. 

Juist, dankjewel. Ik heb 2 suppliers waar ik al samples besteld heb. Dezelfde kwaliteit neonlampen en qua prijs ook.  Wat SEO betreft heb ik mijn domeinnaam al mee. En marketing bedacht ik mij het volgende. Van de (eerste) zakelijke klanten wil ik vragen of ik foto's mag gebruiken van de neonlampen die ik geleverd heb. Heb jij nog tips en aanvullingen?

Link naar reactie
  • 0

Je domeinnaam is belangrijk maar zeker niet de belangrijkste factor als het om SEO gaat.
Ik zie dat je je shop gaat opbouwen met Shopify, verdiep je in de SEO instellingen die deze biedt.
Maar ik ben ervan overtuigd dat hier in het forum een hoop mensen zijn die je SEO tips kunnen geven.

 

Wat marketing betreft, ik heb eens gekeken bij Google Ads, 

Zoekwoorden
Neon verlichting : gemiddeld 2900 zoekopdrachten per maand

Neon led : gemiddeld 390 zoekopdrachten per maand 

Neon lampen: gemiddeld 320 zoekopdrachten per maand

Neon: gemiddeld 6000 zoekopdrachten per maand

 

Misschien heb je er wat aan....

 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 11:53, zzpegel zei:

Je domeinnaam is belangrijk maar zeker niet de belangrijkste factor als het om SEO gaat.
Ik zie dat je je shop gaat opbouwen met Shopify, verdiep je in de SEO instellingen die deze biedt.
Maar ik ben ervan overtuigd dat hier in het forum een hoop mensen zijn die je SEO tips kunnen geven.

 

Wat marketing betreft, ik heb eens gekeken bij Google Ads, 

Zoekwoorden
Neon verlichting : gemiddeld 2900 zoekopdrachten per maand

Neon led : gemiddeld 390 zoekopdrachten per maand 

Neon lampen: gemiddeld 320 zoekopdrachten per maand

Neon: gemiddeld 6000 zoekopdrachten per maand

 

Misschien heb je er wat aan....

Dankjewel. Ik heb de woorden: ,,neon, lamp, verlichting en neonlampen op maat" in mijn seo verwerkt. Maar ik ga dit even sparren met andere ondernemers die shopify gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Qua prijs ben ik goedkoper uit om de neonlampen in China te laten maken. De verzendkosten zijn de grootste kostenpost via FedEx. Pas wanneer ik duizenden verkoop kan het interessant zijn om dit in Nederland op te zetten.

Als je dit zelf al weet, kun je hier m.i. beter niet aan beginnen als je het geld zelf niet hebt.

 

Wie gaat ontwerpen, inkopen (klantwens vertalen naar productie-ontwerp) en produceren? Wat als een ontwerp of product niet werkt of niet naar wens is? Wat als de levertermijn oploopt?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.