• 0

Geen DGA salaris, wel werknemer in dienst

Goedendag, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

 

In maart 2020 heb ik een BV opgericht. Om precies te zijn een handelsonderneming in voedingsmiddelen.  De inkomsten bleven uit i.v.m. corona. De grenzen waren gesloten, en er was geen vliegverkeer mogelijk.

Er moest toch brood op de plank komen, dus heb ik uiteindelijk de beslissing gemaakt om terug in loondienst te gaan (part-time).

 

In januari 2021 kreeg ik de diagnose MS, zichtverlies en allerlei lichamelijke klachten waardoor ik zeer beperkt ben geworden in de dagelijkse activiteiten. 

Momenteel zit ik voor het deel wat ik in loondienst werkte in de ziektewet. Dus ik ontvang ziektewet van het UWV, maar dat is geen vetpot. En het feit dat ik alsnog wil ondernemen, en niet wil teren op de het UWV brengt mij in een lastige situatie.

 

Op dit moment kan ik nog geen DGA salaris uitkeren, omdat ik dan geld onttrek terwijl de BV die cashflow nodig heeft. Ik zou iemand willen aannemen voor een aantal uren in de week, die de werkzaamheden kan overnemen die ik niet meer kan verrichten.

Het doel van het aannemen van een werknemer zou puur zijn om de onderneming te continueren, en uiteindelijk vanaf volgend jaar mezelf DGA salaris uit te keren.

 

De grote vraag is, kan en mag dit?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel! Vervelend dat je in deze situatie bent geraakt. 

 

DGA-salaris hoef je niet daadwerkelijk uit te keren, zolang je maar loonheffing afdraagt over het gebruikelijk loon.  Je kunt verlaging van het gebruikelijk loon aanvragen bij de Belastingdienst op basis van bijzondere omstandigheden. Echter, bij ziekte is er vanuit de BV doorbetalingsverplichting en daarmee geen grond voor verlaging van het gebruikelijk loon volgens jurisprudentie. Wat wel een argument kan zijn is dat de continuïteit van de onderneming in gevaar zou kunnen komen bij toepassing van het gebruikelijk loon, of waar het een startende onderneming is die door lage cashflow of grote investeringen dit niet redelijkerwijs kan toepassen. Ondernemingen die langer bestaan kunnen ook bij aantoonbare omzetdaling door corona aanpassingen doen, maar mogelijk bestaat jouw onderneming daarvoor nog te kort.
 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In princinpe wordt er op dit moment geen salaris uitgekeerd vanuit de BV, de aangiften loonheffingen zijn allen 0-aangiften. Simpelweg omdat er niet genoeg cashflow is.

 

Waar ik persoonlijk aan dacht is om de ziektewetuitkering stop te zetten, en dat loon uit te keren vanuit de BV. Dat is uiteindelijk altijd minder dan het gebruikelijk loon dan betaald zou moeten worden. Tegelijkertijd een werknemer in dienst nemen die het één en ander op zich neemt, en hopenlijk kan de onderneming dan continueren.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat er iets niet goed met de bv, of wordt er iets te makkelijk gedacht over het doen van nihilaangiftes. Het is niet zo dat je zomaar nihilaangiftes kunt doen bij een zelf bepaald tekort aan cashflow. Is er voorafgaand toestemming aangevraagd voor die nihilaangiftes? Is daar goedkeuring voor ontvangen?

 

Het verlagen van het DGA-loon kan eigenlijk alleen nog als er een faillissement dreigt (en er goedkeuring is). Het is ook niet zo dat je zomaar zelf een loon mag bepalen waar je maar zin in hebt. Bovendien, als er geld is voor iemand in loondienst, is er blijkbaar ook geld voor een salaris voor de DGA.

 

Waarom is er überhaupt een bv en geen eenmanszaak?

 

Ik denk ook dat je je eigen situatie niet helpt door gekunsteld op een hoog paard te willen gaan zitten met de opvatting dat je "niet wil teren op het UWV". Je hebt daar gewoon recht op en ontvangt die uitkering niet voor niets.

 

Hoe moeilijk wil je het jezelf maken door je enige inkomensstroom af te kappen? En die te vervangen door een niet bestaande inkomensstroom, om het vervolgens nog te verergeren door extra loonkosten te maken? Het klinkt allemaal niet logisch, maar wellicht dat ik een paar puzzelstukjes mis.

 

Ik weet niet... Het lijkt er ook op dat we nu proberen om een 'probleem' op te lossen op basis van bepaalde aannames, terwijl we misschien niet helemaal weten wat die aannames zijn en of die wel correct zijn. Wat is precies de trigger geweest? Waar ben je precies bang voor? En wat wil je voorkómen of bewerkstelligen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.