• 0

Rijd jij al een stekkerauto?

Wel of niet elektrisch rijden?  

35 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

(aangepast)

Er rijden nu zo'n 326.000 elektrische of hybride auto's in Nederland rond. Circa tweederde is een zakelijk aangeschaft vehikel.

 

De benaming van deze mobielen is nog in ontwikkeling. Gaan we de internationale afkortingen gebruiken of kiezen we een eigen woord? Het CBS spreekt al over stekkerauto's. Wie heeft dat ooit bedacht? Wat doen onze zuiderburen? De Duitsers, de Franzen, de Britten?

 

  • FEV (full electric vehicle)
  • PHEV (plug-in hybride electric vehicle)
  • HEV (hybrid electric vehicle)
  • NEV (new energy vehicle)
  • EV (electric vehicle)

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

■  weet wel, de komende 5 jaar nog geen plannen ...

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Rij nog steeds benzine auto's zakelijk die ik om de 4/5 jaar inruil voor een nieuwe. Huidige is net 1 jaar oud en als deze 5 jaar is ben ik 69. De kans is groter dat ik er dan mee door blijf rijden dan dat ik nog een nieuwe (elektrische) koop. ben aan het afbouwen, werk steeds minder en maak daarmee ook minder km's.

 

Tegen die tijd is een scootmobiel (ES) een prima elektrisch alternatief.:face-with-tongue:

aangepast door retired
aanpassing
Link naar reactie
  • 3
Op 15-10-2021 om 16:40, TwaBla zei:

die komen hier binnenkort naartoe.

 

Helaas wordt de benodigde elektriciteit nog steeds voor > 90% fossiel opgewekt, met omvorming- en transportverlies verbruikt een elektrische auto daardoor 60 - 80% meer fossiele energie dan een auto die nog fossiel tankt met navenante bijdrage aan de CO2 uitstoot, en de actieradius is momenteel nog niet zo spannend... dus ik wacht de ontwikkelingen nog even af...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2
Op 15-10-2021 om 17:15, Hans van den Bergh zei:

Helaas wordt de benodigde elektriciteit nog steeds voor > 90% fossiel opgewekt

Daarom heb ik onlangs 8 à 10 zonnepanelen extra ingecalculeerd voor elektrisch rijden.

 

Een nieuwe auto (of een nieuw huis) is een goed moment om eens kritisch naar het totaalplaatje te kijken.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 16:40, TwaBla zei:

Kijk eens naar de WEY Fuguchaojia, de ideale getaway car voor senioren! Of de slow royce (LSEV) van Eagle. Ze maken best leuke autootjes in China. En die komen hier binnenkort naartoe.

Dat is niet te hopen … en wel om vele redenen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik moet hem zelf betalen, dus nee. Kan mij voorstellen dat ik als werknemer ivm bijtelling een andere keuze zou maken, maar dit is ook meteen het manco van het huidige beleid. 

 

Tweedehands koop ik niets met een batterij, ook geen telefoon of gereedschap, dus waarom zou ik dat wel met een auto doen?

Link naar reactie
  • 1

Lekker doorrijden op lpg. Kleine auto en erg zuinig. 5 minuten bij het tankstation en kan weer een paar honderd km vooruit.

 

Elektrische auto's zijn gewoon te duur. Opladen kan hier niet voor de deur.

 

Stroom is nu nog betaalbaar maar de vraag is hoelang nog.

 

Verder staat de groene leugen me nogal tegen. Het is allemaal nogal hypocriet.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 11:15, tstle zei:

Verder staat de groene leugen me nogal tegen. Het is allemaal nogal hypocriet.

Tegenwoordig is groen en bio het ultieme verkooppraatje  … maar het percentage groen en bio is nog verontrustend laag.


Allemaal met de fiets is ook niet aan te bevelen … fietsen kost ook energie, waarvoor je meer moet eten en daarmee produceer je ook meer Koolzuur en Methaan.

 

Zijn er al berekeningen gemaakt hoeveel Koolzuur en Methaan de bijna 8 miljard mensen op Aarde produceren?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 14:06, Cosara zei:

Zijn er al berekeningen gemaakt hoeveel Koolzuur en Methaan de bijna 8 miljard mensen op Aarde produceren?

 

Elke week nieuwe berekeningen waaruit blijkt dat de mensheid een plaag is. Dat lost de natuur vanzelf op. Als je zo kijkt, hoeven we zelf niks te doen. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 14:43, TwaBla zei:

Als je zo kijkt, hoeven we zelf niks te doen. 

 

Alles is relatief, de gehele wereldbevolking past op een landoppervlak zo groot als Nederland, dan heeft iedereen zelfs ook nog paar vierkante meters vrije bewegingsruimte.

 

Misschien wel een interessant denk-experiment: Als we dichter op elkaar gingen wonen, leven en tegelijkertijd de rest van de Aarde daarmee meer met rust zouden kunnen laten?

 

Ghandi zei ooit: "There is enough to feed our need, but not to feed our greed." o.i.d. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Rijd jij  een stekkerauto?

Telt een walstroomaansluiting ook mee?

Hiermee kan ik binnen mijn servicebus elektrische gereedschappen gebruiken en enige verwarming of koeling aanzetten als dat nodig is. Ik plug dan in op een bestaand 220 stopcontact.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2021 om 15:22, Hans van den Bergh zei:

Alles is relatief...

 

In de populaties van wilde (gewervelde) dieren in Zuid- en Midden-Amerika zijn de aantallen sinds 1970 met meer dan 90% afgenomen; voor de rest van de wereld telt een afname van zo'n 68%, volgens het WNF. Alles om plek te maken voor de landbouw die de groeiende mensheid moet voeden. We zijn de boel heel snel aan het opsnoepen. Maar in Europe zien we volgens het WNF een licht herstel van de natuur. Alles is relatief.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik in mijn benzine auto jaarlijks 20.000 tot 30.000 kilometers rij waarvan ongeveer 60% tot 70% zakelijke kilometers is deze gewoon privé bezit. Elektrisch rijden sta ik wel voor open. Voorlopig is het voor mij nog te duur en onpraktisch.

Voor mijn werk moet ik voldoende spulletjes mee kunnen nemen. Daarom heb ik privé een tien jaar oude stationwagon. Een betaalbaar elektrisch alternatief is er voor mij nog niet.

 

Behalve het kostenplaatje vind ik het brandgevaar ook nogal eng:
https://www.nu.nl/economie/6147373/general-motors-roept-bijna-70000-autos-terug-wegens-brandgevaar.html

https://www.nu.nl/auto/6152492/nederlandse-terugroepactie-voor-opel-ampera-e-na-oproep-gm-in-vs.html?redirect=1

 

In de toekomst zal het vast goedkoper en veiliger worden. Elektrisch heeft toch ook wel voordelen. De Picnic en Post bezorgen hier met elektrische voertuigen. Veel beter dan die stinkende diesel auto's.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
Op 18-10-2021 om 08:31, lindazzp zei:

Veel beter dan die stinkende diesel auto's

 

Lokaal is die uitstoot niet fijn, maar nogmaals: 

 

Op 15-10-2021 om 17:15, Hans van den Bergh zei:

Helaas wordt de benodigde elektriciteit nog steeds voor > 90% fossiel opgewekt, met omvorming- en transportverlies verbruikt een elektrische auto daardoor 60 - 80% meer fossiele energie dan een auto die nog fossiel tankt met navenante bijdrage aan de CO2- uitstoot

 

De algehele uitstoot is dus erger dan die lokale diesel.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb met interesse alle reacties op de post van TwaBla gelezen en verbaas me erover dat er weliswaar wel iets over kosten wordt gezegd maar niets over het totale kostenplaatje. Voor mij komt elektrisch rijden (voorlopig) zeker niet in aanmerking. Niet omdat ik het niet eens ben met de argumenten van de voorstanders maar gewoon omdat ik vind dat de kosten onevenredig hoog zijn in vergelijking tot de baten.

 

Gezien de weinige kilometers die ik per jaar rijd, zal ik zelf nooit een gloednieuwe auto kopen of leasen. Een goede gebruikte gaat tegenwoordig nog lang mee.

 

Als ik nu een 4 jaar oude Tesla S, met een kilometerstand van 100.000km zou kopen moet ik daarvoor Euro 55.000,- tot 60.000 neertellen. Als ik na 4 jaar, als de garantie (8 jaar) op de batterij is afgelopen, bij een kilometerstand van 150.000 km de batterij en de bijbehorende elektronica moet vervangen, kost me dat ca. Euro 35.000. De restwaarde van de auto is dan ca. Euro 30.000 tot 35.000. Koop ik een nieuwe batterij, is mijn investering voor een 8 jaar oude auto Euro 65.000 - 70.000 (restwaarde + nieuwe batterij) Een onzinnige investering want voor minder kan ik er weer een kopen die maar 4 jaar oud is en 100.000 km op de teller heeft.

 

In ieder geval kan ik nu beter een vergelijkbare BMW, Mercedes of Audi met verbrandingsmotor van Euro 55.000 - 60.000 kopen. Daarvan weet ik zeker dat ik, als de auto 8 jaar oud is en 150.000km op de teller heeft, geen kosten van ca. Euro 35.000 krijg.

 

Het verschil in kosten en de invloed op het milieu voor/door het recyclen van een Tesla en een BMW laat ik maar even buiten beschouwing.

 

Ik heb de berekening nu voor een Tesla gemaakt maar bij elektrische auto's van andere merken zal het niet veel anders zijn.

aangepast door ChinaTradeConsult
Toevoeging: verbrandingsmotor

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 18-10-2021 om 08:46, Hans van den Bergh zei:

De algehele uitstoot is dus erger dan die lokale diesel.

 

Volgens is dat ook niet helemaal waar. Het is alleen dat veel van de vervuiling van een electrische auto bij de vervaardiging zit en dat bij een fosielebrandstofauto (ook en/of meer) bij het gebruik ervan. Ik meen een onderzoek van de ANWB gelezen te hebben dat je kunt stellen dat een electrische auto pas echt iets 'milieuvriendelijker' is bij zo'n 40.000 km, als je rekening houdt met alle 'vervuiling'. Als je dus een nieuwe auto koopt en je kiest voor een stekkerauto, dan moet je eerst nog even een hoop kilometers maken voordat er echt wat milieuwinst wordt gehaald. Het kan dus zijn dat het 'milieuvriendelijker' is om een bestaande auto nog een beetje op te rijden dan (te) vroeg een stekkerauto te kopen, afhankelijk van je beslissingshorizon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 18-10-2021 om 15:23, prinsrachid zei:

bij een fosielebrandstofauto (ook en/of meer) bij het gebruik ervan

 

Ik heb het even wat preciezer nageplozen: De fossiele auto gebruikt ... fossiele energie direct uit de tank.

 

De elektrische auto gebruikt electriciteit dat elders voor > 90% fossiel wordt opgewekt en als wisselstroom dan naar de laadunit wordt getransporteerd, dat levert al zo'n 5 procent verlies op.

 

In de laadunit moet het dan nog omgevormd worden naar gelijkstroom wat ook met minimaal 10% verlies gepaard gaat.

 

Van die opgewekte 'liter' elektrische brandstof is dan hooguit zo'n 88% over, waarmee dus zeker 12% minder kilometers kan worden gereden, maar het heeft wel een navenante, hogere CO2-uitstoot opgeleverd t.o.v. de liter die rechtstreeks uit de tank komt... En dan heb ik het nog niet over de hogere CO2 bij de productie, maar eerlijk is eerlijk: ook niet over de uitstoot bij de raffinage.

 

Met een gelijkstroomsysteem, bijvoorbeeld zonnepanelen, wordt het plaatje uiteraard voordeliger, voor de portemonnee èn het milieu...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 16:40, TwaBla zei:

Ze maken best leuke autootjes in China. En die komen hier binnenkort naartoe

Nu op Eenvandaag...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.