• 0

Advocaatkosten worden slechts voor 25% verhaald

Na de beëindiging van een samenwerkingsovereenkomst resteert een vordering van mij op mijn ex compagnon. De samenwerking was in principe  op basis van 50/50 resultaatverdeling. Het bedrijf werd gerund op naam van mijn eenmanszaak, mijn compagnon stuurde facturen voor zijn dienstverlening. Na het stopzetten van de samenwerking diende het resultaat te worden verdeeld. Doordat vooruit is gefactureerd is er teveel uitgekeerd aan mijn ex compagnon, kortom ik heb een vordering.

Via een advocatenkantoor heb ik hem daarop aangesproken. Ik sta op het punt om de incasso te effectueren via de rechter. Dit brengt advocaatkosten met zich mee die ik uiteraard ook wil verhalen. Mijn contactpersoon bij het advocatenkantoor geeft echter aan dat de rechter bij een toewijzing van mijn vordering mijn expompagnon slechts voor 25% in de advocaatkosten zal worden veroordeeld. Totaal worden deze geschat op 4000. De resterende  75% moet ik dus zelf betalen. Hierdoor overweeg ik om deze hele heisa achterwege te laten omdat ik dan per saldo misschien de vordering toegewezen krijg, maar ik moet uiteindelijk toch nog 3000 aan advocaatkosten betalen, waardoor ik er persaldo niets mee op schiet.

Kan iemand mij aangeven of de geschetste handelswijze van de rechter echt zal uitpakken zoals door de medewerker van het advocatenkantoor aangegegeven? Wellicht heeft iemand een suggestie hoe ik e.e.a. kan aanpakken zodat ik wel een groot deel van mijn vordering krijg?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het klopt wat de medewerker van het advocatenkantoor zegt. Het is echter geen vast percentage. Dat zal een eigen inschatting zijn van de kostenveroordeling voor deze zaak en hun tarief / kostenbegroting voor deze zaak. In de rechtspraak worden zelden de werkelijke kosten vergoed, er zijn bepaalde standaardbedragen die per handeling worden vergoed zie ook

https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Kostenveroordeling

 

 

Link naar reactie
  • 1

Voor de gedeeltelijke vergoeding van rechtsbijstand wordt gemaakt van een puntensysteem, te weten het 'liquidatietarief'. Dit dekt zelden of nooit de kosten.

 

Bij een simpele incassozaak tot 25.000 euro kunt u heel veel zelf doen, u hebt alleen een deurwaarder nodig voor het uitbrengen van de dagvaarding.

 

Zie voor de details van het systeem https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocaten-en-juristen/Reglementen-procedures-en-formulieren/Civiel/Paginas/Liquidatietarief.aspx

 

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Beste Ton,

Helaas worden advocatenkosten maar marginaal vergoed. Hier bestaat inderdaad een staffel voor, maar 25% is al aan de hoge kant. De suggestie van UwJurist klopt en houdt in dat je in plaats van de gewone civiele rechter, de kantonrechter aanspreekt. Let wel op dat je in alle gevallen griffierechten verschuldigd blijft. Wanneer je de zaak wint zullen deze griffierechten meestal wel gedekt worden door de proceskostenveroordeling. Als je vordering echter boven de 25k uitkomt ben je toch aangewezen op de gewone civiele rechter en zal je een advocaat dienen in te schakelen. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.