• 0

BTW als voorbelasting aftrekken bij DDP levering zonder BTW factuur, hoe?

(aangepast)

Beste forumleden, 

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite voor het lezen en eventueel reageren op mijn post. Ik zou jullie reacties zeer waarderen, want ik loop vast, zelfs na enig onderzoek en het bellen met de belastingdienst. Ik licht graag het één en ander voor jullie toe. Ik verkoop fietsen afkomstig uit China in Nederland. De contactpersoon die ik via Alibaba heb gevonden uit China levert de fietsen vanuit een Poolse loods, ik maak de bedragen over naar een Iers rekeningnummer. Ik krijg geen factuur, maar wel een proforma invoice, zoals ik het begrijp is dit geen rechtsgeldig factuur. Ik heb daarom nogmaals gevraagd of mijn leverancier mij ook een factuur kan geven met BTW nummer erop van ons beiden, of dat van de Poolse leverancier. Dit was niet mogelijk. Ik heb ook gevraagd of mijn BTW nummer ergens aan wordt doorgegeven (zoals een ICL opgave), volgens de Chinees geeft hij niet mijn BTW nummer door aan wie dan ook. In de proforma invoice zie ik dat het gaat om een DDP levering. Sinds juli heb ik wel facturen met btw verstuurd naar mijn klanten in Nederland. 

DDP, geen factuur ontvangen
Aan de hand van wat ik op dit forum heb gelezen en bij de belastingdienst ben ik erachter gekomen, dat bij DDP termen de Chinees geen btw in rekening mag brengen. Wel moet hij via zijn douane-agent de btw bij invoer betalen en later terug vragen bij de belastingdienst (of door een fiscaal vertegenwoordiger laten verleggen). Op zijn factuur aan de NL koper moet de Btw verlegd worden volgens artikel 12 lid 3 Wet OB.

Bij navraag bij de Chinees blijkt dat hij 0% btw rekent.  Klopt het dat doordat het als DDP is verzonden, ik niet meer aan het importeren ben/het geen intracommunautaire werving is? En als ik dan een DDP factuur zou moeten ontvangen met Nederlandse btw? Dan zou ik deze btw wel bij de voorbelasting kunnen aftrekken? Het punt is alleen, ik krijg geen factuur. 
 

Btw aangifte 
Ik wil btw aangifte doen, omdat ik voor de belastingdienst een ondernemer ben en ik sta ingeschreven bij de Kvk. Voor de btw-aangifte heb ik geldige facturen nodig volgens de medewerker van de belastingdienst. De medewerker had geen antwoord op de vraag wat ik zou moeten doen met de btw aangifte als ik  geen facturen ontvang. Het enige wat ze mij kon vertellen was dat ik achter een geldig factuur aan zou moeten gaan (volgens de leverancier is deze er dus niet). 

Hebben jullie enig idee hoe ik nu de btw-aangifte moet doen? 
 

Extra informatie over facturen voor btw aangifte:

"In de Europese BTW richtlijn (EG verordening 112/2006, artikel 178 -c) staat inderdaad dat voor de aftrek van voorbelasting er een BTW-aangifte gedaan moet worden en er een factuur moet zijn. Echter op deze regel is een uitzondering van toepassing, artikel 181:

 

De lidstaten kunnen een belastingplichtige die niet in het bezit is van een overeenkomstig titel XI, hoofdstuk 3, afdelingen 3 tot en met 5, opgestelde factuur, toestaan de in artikel 168, onder c), bedoelde aftrek toe te passen met betrekking tot diens intracommunautaire verwevingen van goederen".

 

Of nationaal niveau kan dus afgeweken worden van de eis om een factuur te hebben. Bert.wist niet precies of/hoe dit in de NL wetgeving is opgenomen. Als advies gaf Bert mij om te bellen met de belastingdienst en dat heb ik gedaan, aldus werd mij verzocht dat ik geldige facturen heb voor btw aangifte. 

aangepast door vanderVlugt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Ik kan me sowieso geen situatie voorstellen waarin jij niet zou hoeven beschikken over een geldige btw-factuur. 

 

Ik vermoed eerder dat de partijen waar jij zaken mee doet, zelf niet de intentie hebben om in de EU netjes BTW af te dragen. 

 

Je koopt fietsen uit China in via een loods in Polen met betaling op een Iers rekeningnummer en je krijgt geen factuur...

 

If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, chances are, it's probably a duck....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2
Op 19-10-2021 om 19:49, Joost Rietveld zei:

Ik vermoed eerder dat de partijen waar jij zaken mee doet, zelf niet de intentie hebben om in de EU netjes BTW af te dragen. 

Om  geen BTW af te willen dragen moet je eerst BTW ontvangen. De Chinees ontvangt geen BTW want hij rekent 0% en in principe betaalt hij wel in de invoer BTW.  Het lijkt er eerder op dat de Chinees geen idee heeft hoe hij met de BTW moet omgaan, maar loopt wel risico op een naheffing van de Poolse douane. Misschien dat maar eens als argument gebruiken om een fatsoenlijke factuur te krijgen?

 

M.b.t. facturen staat hier nog het een en ander beschreven, al gaat het voornamelijk over gebreken in uitgereikte facturen, niet over het compleet niet ontvangen van een factuur.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bert. Joost RietveldOntzettend bedankt voor de reacties. Ik heb nogmaals doorgevraagd bij de leverancier en die zegt nu dat het via een 3rd partij gaat en dat het dus illegaal is.  


Wat ik mij nog afvroeg:
- Mocht ik een rechtsgeldig factuur ontvangen vanuit Polen, dan kan ik de BTW in de voorbelasting niet aftrekken, doordat ik 0% verlegde factuur zou ontvangen? 
- Mocht ik een DDP factuur ontvangen, dan is het als het goed is geen intracommunautaire werving meer, maar een binnenlandse werving en kan ik de btw in de voorbelasting weer aftrekken? 
- Nu de hamvraag, ik verwacht niet dat ik een rechtsgeldig factuur ga ontvangen. Iemand enig idee hoe ik nu btw aangifte moet doen en wat ik over het algemeen in deze situatie het beste kan doen? 

Zoals het er nu op lijkt valt het voor de belastingdienst niet te achterhalen waar ik mijn producten vandaan haal en zou ik maar wat kunnen invullen bij de btw aangifte? Moge het duidelijk zijn dat dit niet mijn insteek is en ik op een legale manier wil ondernemen. 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kun je ook gewoon wat invullen. Bij een latere eventuele controle van de belasting zullen daar dan wel vragen over gesteld gaan worden. En dan heb je hetzelfde probleem weer. 

Als de BTW wordt verlegd dan dien je die zelf uit te rekenen daar die dan niet op de factuur staat. 

Link naar reactie
  • 2
Op 20-10-2021 om 10:39, Bert. zei:

De Chinees ontvangt geen BTW want hij rekent 0% en in principe betaalt hij wel in de invoer BTW.  Het lijkt er eerder op dat de Chinees geen idee heeft hoe hij met de BTW moet omgaan, maar loopt wel risico op een naheffing van de Poolse douane.

Ha Bert, ik doel meer op het grotere plaatje. Wij hebben geen idee hoe die goederen in Polen zijn beland. Wellicht zit daar al een stukje van de carrousel..

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
Op 20-10-2021 om 14:32, Joost Rietveld zei:

Ha Bert, ik doel meer op het grotere plaatje. Wij hebben geen idee hoe die goederen in Polen zijn beland. Wellicht zit daar al een stukje van de carrousel..

Dag Joost, het kenmerk van een carrouselfraude is dat de fraudeur BTW in rekening brengt  en deze niet afdraagt. Er wordt hier geen BTW in rekening gebracht, het lijkt mij dus eerder dat de Chinees geen kennis heeft van de BTW-regels (komt vaker voor.....).

 

Als ik TS was zou ik niet bellen met de belastingtelefoon maar de vraag op schrift sturen naar de inspecteur. Zelfs al zou er geen factuur zijn dan gebeurt er materieel gezien niets onregelmatigs, tenminste niet aan de NL kant. Dat de belastingdienst recht op aftrek koppelt aan een factuur heeft feitelijk alleen zin bij een binnenlandse levering, dus met BTW. Dat bedrag moet kloppen, anders loopt de fiscus kans  dat er te weinig afdracht is. In dit geval wordt er geen BTW in rekening gebracht maar rekent TS zelf het bedrag uit, en trekt hetzelfde bedrag af als voorbelasting (mits voldaan aan de voorwaarde dat de fietsen verder gebruikt worden voor belaste prestaties),  Er kan v.w.b. de BTW heffing dus eigenlijk niets verkeerd gaan. 

 

TS is m.i. overigens wel verplicht om de intra-communautaire verwerving aan te geven, los van het feit of er een factuur is of niet.  Als er wel een factuur geweest zou zijn dan had TS eveneens zelf de BTW uit moeten rekenen, omdat er  immers geacht wordt dat dan het nul-tarief gehanteerd wordt. Dus simpel gesteld, ik heb een factuur met 0 BTW of ik heb geen factuur met eveneens 0 BTW, het BTW bedrag moet sowieso in de aangifte.

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 2
Op 20-10-2021 om 21:37, Bert. zei:

het kenmerk van een carrouselfraude is dat de fraudeur BTW in rekening brengt  en deze niet afdraagt

Dat snap ik ook wel, maar mijn punt is dat wij niet de hele keten  kennen. Ik zeg ook niet dat het per definitie fraude is, maar zuiver lijkt het niet. Onwetendheid zou kunnen, maar dan ben ik toch sceptisch omdat de handelaren kennelijk wel weten hoe ze het spul in Polen kunnen krijgen, van daaruit kunnen leveren in de EU en zorgen dat ze betaald krijgen via een rekening in Ierland. En dan zouden ze niet uit kunnen zoeken hoe het met de BTW werkt?

 

Je oplossing hierboven lijkt mij evenwel de juiste 👍

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 3
Op 20-10-2021 om 21:45, Joost Rietveld zei:

Dat snap ik ook wel, maar mijn punt is dat wij niet de hele keten  kennen. Ik zeg ook niet dat het per definitie fraude is, maar zuiver lijkt het niet. Onwetendheid zou kunnen, maar dan ben ik toch sceptisch omdat de handelaren kennelijk wel weten hoe ze het spul in Polen kunnen krijgen, van daaruit kunnen leveren in de EU en zorgen dat ze betaald krijgen via een rekening in Ierland. En dan zouden ze niet uit kunnen zoeken hoe het met de BTW werkt?

Ik zeg ook niet dat het per definitie geen fraude is 😃. Maar zuiver is het inderdaad niet, want voor de levering PL naar NL zou er een correcte factuur bij horen voor de ICL, met een Pools en een Nederlands BTW-nummer.  Al heb ik in het verleden wel vaker gezien dat het niet-EU bedrijven soms niet lukt om bij DDP leveringen (zelfs met een NL fiscaal vertegenwoordiger) een correcte factuur te printen. Misschien vind de Chinees het teveel moeite om in Polen zijn BTW goed te regelen en laat hij zelfs de invoer-BTW lopen (wat dan waarschijnlijk gecompenseerd wordt in de verkoopprijs aan TS).

 

Ik snap trouwens  deze quote van TS niet, misschien dat die dat eens verder kan toelichten. Het grotere plaatje wordt er zo inderdaad niet duidelijker op.  

Op 20-10-2021 om 11:03, vanderVlugt zei:

 Ik heb nogmaals doorgevraagd bij de leverancier en die zegt nu dat het via een 3rd partij gaat en dat het dus illegaal is. 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik had een vergelijkbare situatie aan de belastingdienst gevraagd. Het ging om een aankoop in Nederland waarbij de factuur een particuliere factuur is en geen zakelijke. De medewerker bij de belastingdienst zei dat je bij een factuur dat niet voldoet aan de eisen voor een zakelijke factuur (zelfs van een Nederlandse leverancier) de aankoop dan als "kosten" moet boekhouden en niet als "zakelijke aankoop". In dat geval reken je dan 0% BTW en vraag je dat dan ook niet als voorbelasting terug maar ga je het gehele bedrag als kostenpost opvoeren en als zodanig bij je inkomstenbelasting verwerken.

 

Voorbeeld:


product 1 gekocht met zakelijke factuur die aan alle eisen voldoet

gevolg: 21% btw terug vagen via voorbelasting/omzetbelasting, 79% van het bedrag als zakelijke kosten via de inkomstenbelasting

 

product 2 van 100 euro gekocht met factuur die niet voldoet aan de eisen van een zakelijke factuur

gevolg: product incl. btw administreren als totaalbedrag zonder btw, dus in de boekhouding vastleggen als 100 euro zonder btw. 100% van het bedrag (incl. btw die je had betaald) als kostenpost in z'n geheel als aftrekpost in je aankomende inkomstenbelasting verwerken alsof er geen sprake is van btw

Link naar reactie
  • 1

Bert. Joost Rietveld Bedankt voor jullie reacties en excuses dat mijn reactie even op zich liet wachten. Door mijn werk was ik er niet aan toegekomen om een reactie te schrijven. Ik heb nog een aantal vragen en zal jullie vragen ook beantwoorden hieronder. 

 

 

Op 20-10-2021 om 21:37, Bert. zei:

Als ik TS was zou ik niet bellen met de belastingtelefoon maar de vraag op schrift sturen naar de inspecteur.

Bert.De vraag opschrift sturen naar de inspecteur, welke inspecteur bedoel je dan precies en hoe kan ik die bereiken? Of bedoel je daarmee naar het belastingkantoor (wat mij ook werd verzocht aan de telefoon)? En de vraag opschrift sturen betekent dat ik de situatie voor moet leggen met de Chinees en dat ik netjes de btw wil afdragen en de Chinees niet btw lijkt af te dragen dus? Wat zou deze brief mij opleveren? 

 

Op 20-10-2021 om 21:37, Bert. zei:

In dit geval wordt er geen BTW in rekening gebracht maar rekent TS zelf het bedrag uit, en trekt hetzelfde bedrag af als voorbelasting (mits voldaan aan de voorwaarde dat de fietsen verder gebruikt worden voor belaste prestaties),  Er kan v.w.b. de BTW heffing dus eigenlijk niets verkeerd gaan. 

Dit begrijp ik nog niet helemaal. Als de fietsen als DDP zending worden verstuurd, dan is het geen intracommunautaire werving meer toch? Of wat is het verschil tussen btw-aangifte doen tussen een DDP zending en een intracommunautaire werving? Ik weet ook niet of het in mijn geval iets uitmaakt, omdat ik toch in beide gevallen geen rechtsgeldig factuur ontvang.  

 

 

 

Op 20-10-2021 om 21:37, Bert. zei:

TS is m.i. overigens wel verplicht om de intra-communautaire verwerving aan te geven, los van het feit of er een factuur is of niet.  Als er wel een factuur geweest zou zijn dan had TS eveneens zelf de BTW uit moeten rekenen, omdat er  immers geacht wordt dat dan het nul-tarief gehanteerd wordt. Dus simpel gesteld, ik heb een factuur met 0 BTW of ik heb geen factuur met eveneens 0 BTW, het BTW bedrag moet sowieso in de aangifte.

Volgens mij was ik nog vergeten te vertellen dat ik een leek ben op het gebied van belastingen en aangiften. Ik moet de intra-communautaire werving aangeving in de btw aangifte als ik het goed begrijp? Ik heb in ieder geval op mijn facturen wel btw gerekend over de omzet aan mijn klanten en andere zakelijke partners. Die btw kan ik dus later weer aftrekken in de voorbelasting als ik het goed heb begrepen. Ik dacht dat ik dit alleen kon aftrekken als ik ook daadwerkelijk btw aan de leverancier had betaald? Volgens de leverancier hoefde ik 0% btw te betalen. 
 

Op 20-10-2021 om 22:17, Bert. zei:

Ik snap trouwens  deze quote van TS niet, misschien dat die dat eens verder kan toelichten. Het grotere plaatje wordt er zo inderdaad niet duidelijker op.  

Op 20-10-2021 om 11:03, vanderVlugt zei:

 Ik heb nogmaals doorgevraagd bij de leverancier en die zegt nu dat het via een 3rd partij gaat en dat het dus illegaal is. 

Terecht dat je je dat afvraagt Bert.Het communiceren met de Chinezen gaat soms wat stroef. Ik denk dat ik het beste de leverancier gewoon kan quoten.
Wat de Chinees zei over het opgeven van mijn btw nummer:
 

"We didn't give your VAT number to customs.

We make customs clearance by 3rd agent, so we don't have some proof to you.

But it's illegal way".

 

 

Kan ik door deze actie van de Chinees ook juridisch in de problemen komen? Of waar moet ik extra op letten of zien te voorkomen om niet zelf in de problemen te komen? 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-10-2021 om 18:35, vanderVlugt zei:

Bert.De vraag opschrift sturen naar de inspecteur, welke inspecteur bedoel je dan precies en hoe kan ik die bereiken? Of bedoel je daarmee naar het belastingkantoor (wat mij ook werd verzocht aan de telefoon)? En de vraag opschrift sturen betekent dat ik de situatie voor moet leggen met de Chinees en dat ik netjes de btw wil afdragen en de Chinees niet btw lijkt af te dragen dus? Wat zou deze brief mij opleveren? 

 

Inderdaad het belastingkantoor. Inspecteur is min of meer de formele aanduiding. Het zou moeten opleveren dat je toestemming krijgt (in tegenstelling tot het antwoord van de belastingtelefoon) om de BTW als voorbelasting af te trekken. Ik kan wel voorstellen dat de NL belastingdienst contact op gaat nemen met de Poolse om die Chinees eens door te lichten, maar dat is niet jouw probleem.

 

Op 23-10-2021 om 18:35, vanderVlugt zei:

Dit begrijp ik nog niet helemaal. Als de fietsen als DDP zending worden verstuurd, dan is het geen intracommunautaire werving meer toch? Of wat is het verschil tussen btw-aangifte doen tussen een DDP zending en een intracommunautaire werving? Ik weet ook niet of het in mijn geval iets uitmaakt, omdat ik toch in beide gevallen geen rechtsgeldig factuur ontvang.  

DDP betekent dat de Chinees de fietsen in het vrije verkeer van de EU heeft gebracht (dus bij de douane de invoer heeft aangegeven en invoerrechten en invoer BTW heeft betaald). Na de invoeraangifte (waarschijnlijk bij de Poolse douane) moeten de fietsen nog naar jou geleverd worden, dat stukje van Polen naar Nederland is de intracommunautaire levering/verwerving. Als de Chinees de fietsen in Nederland bij de douane had aangegeven zou de levering binnen NL gebleven zijn, dus niet intra-communautair.

 

Op 23-10-2021 om 18:35, vanderVlugt zei:

Ik moet de intra-communautaire werving aangeving in de btw aangifte als ik het goed begrijp? Ik heb in ieder geval op mijn facturen wel btw gerekend over de omzet aan mijn klanten en andere zakelijke partners. Die btw kan ik dus later weer aftrekken in de voorbelasting als ik het goed heb begrepen. Ik dacht dat ik dit alleen kon aftrekken als ik ook daadwerkelijk btw aan de leverancier had betaald? Volgens de leverancier hoefde ik 0% btw te betalen. 

Ja, die moet je inderdaad aangeven. BTW over je omzet, dus die jij van jouw klanten ontvangt kun je niet als voorbelasting aftrekken, die moet je afdragen aan de belastingdienst. Simpel voorbeeld, je koopt een fiets van een NL leverancier en betaalt 100 Euro +21  Euro BTW. Je verkoopt de fiets aan een andere afnemer in NL (particulier of ondernemer) voor 200 Euro plus 42 Euro BTW. Die 42 Euro draag je af aan de belastingdienst. Je voorbelasting, dus die 21 Euro die jij aan je leverancier betaald hebt mag je van 42 Euro aftrekken, je draagt aan de BD dus 21 Euro af. Omdat jouw leverancier zijn ontvangen BTW ook moet afdragen krijgt de belastingdienst toch 42 Eur, 21 van jou en 21 van jouw leverancier.

 

Op 23-10-2021 om 18:35, vanderVlugt zei:

Kan ik door deze actie van de Chinees ook juridisch in de problemen komen? Of waar moet ik extra op letten of zien te voorkomen om niet zelf in de problemen te komen? 

In principe niet, maar zoals hierboven al beschreven, blijkbaar gaat er bij de Chinees het nodige verkeerd. Die kan wel wat vragen, en eventuele naheffingen, van de Poolse belastingdienst verwachten.

Link naar reactie
  • 1

 

Bert.bedankt weer voor je antwoorden. 
 

Op 24-10-2021 om 12:13, Bert. zei:

Inderdaad het belastingkantoor. Inspecteur is min of meer de formele aanduiding. Het zou moeten opleveren dat je toestemming krijgt (in tegenstelling tot het antwoord van de belastingtelefoon) om de BTW als voorbelasting af te trekken. Ik kan wel voorstellen dat de NL belastingdienst contact op gaat nemen met de Poolse om die Chinees eens door te lichten, maar dat is niet jouw probleem.

Ik moet voor 30 oktober nog mijn belastingaangifte doen over het afgelopen kwartaal. Ik denk dat als ik nu een brief schrijf, ik geen reactie terug krijg voor de 30e.  Raad je dan aan om de BTW nog als voorbelasting af te trekken, of het te laten in dit geval en te wachten op een antwoord? Ik heb geen rechtsgeldig factuur ontvangen met een BTW nummer van beide partijen erop, maar ik trouwens niet het VAT nummer nodig van de leverancier om aangifte te kunnen doen of om een ICL op te geven ? 

 

Op 24-10-2021 om 12:13, Bert. zei:

Ja, die moet je inderdaad aangeven. BTW over je omzet, dus die jij van jouw klanten ontvangt kun je niet als voorbelasting aftrekken, die moet je afdragen aan de belastingdienst. Simpel voorbeeld, je koopt een fiets van een NL leverancier en betaalt 100 Euro +21  Euro BTW. Je verkoopt de fiets aan een andere afnemer in NL (particulier of ondernemer) voor 200 Euro plus 42 Euro BTW. Die 42 Euro draag je af aan de belastingdienst. Je voorbelasting, dus die 21 Euro die jij aan je leverancier betaald hebt mag je van 42 Euro aftrekken, je draagt aan de BD dus 21 Euro af. Omdat jouw leverancier zijn ontvangen BTW ook moet afdragen krijgt de belastingdienst toch 42 Eur, 21 van jou en 21 van jouw leverancier.


Dus even samenvattend voor mijn situatie. Ik heb geen BTW betaald aan de leverancier, dus kan ik de BTW niet aftrekken in de voorbelasting. Ook bij de fietsen die ik heb verkocht aan mijn zakelijke partners, kan ik de BTW niet aftrekken in de voorbelasting? Dan begrijp ik deze zin nog niet helemaal: 

 

Op 24-10-2021 om 12:13, Bert. zei:

Het zou moeten opleveren dat je toestemming krijgt (in tegenstelling tot het antwoord van de belastingtelefoon) om de BTW als voorbelasting af te trekken.

 

Welke BTW zou ik dan kunnen aftrekken in de voorbelasting? 

P.s. Bert. ontzettend bedankt steeds voor je antwoorden, ik ben hier zeker verder meegeholpen. Door jouw verhelderende antwoorden is enige last nu van mijn schouders gevallen. 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 25-10-2021 om 16:57, vanderVlugt zei:

Dus even samenvattend voor mijn situatie. Ik heb geen BTW betaald aan de leverancier, dus kan ik de BTW niet aftrekken in de voorbelasting. Ook bij de fietsen die ik heb verkocht aan mijn zakelijke partners, kan ik de BTW niet aftrekken in de voorbelasting? Dan begrijp ik deze zin nog niet helemaal: 

Als de leverancier jou geen BTW berekent (vanwege de intracommunautaire levering) moet je het bedrag zelf uitrekenen (simpel, 21% van de factuurwaarde) en opgeven in je aangifte. Dat zelfde bedrag trek je meteen af als voorbelasting. Dat lijkt gecompliceerd/overbodig omdat je op een bedrag van 0 uitkomt , maar je moet wel voldoen aan de eis voor het aftrekken van de voorbelasting, dat je de fietsen verder gebruikt voor belaste prestaties (doorverkoop). Als je de fiets van 100 Euro privé zou gebruiken voldoe je niet aan die eis en mag je de BTW niet aftrekken. En dus 21 Euro afdragen aan de belastingdienst,

 

Nogmaals, BTW die je van je klanten ontvangt kun je niet aftrekken als voorbelasting. Je kunt alleen BTW aftrekken als voorbelasting die je aan je leveranciers hebt betaald, of zoals hierboven beschreven zelf hebt uitgerekend, Wat jij dus uiteindelijk afdraagt aan de de belastingdienst is de BTW over de waarde die je zelf hebt toegevoegd, dus over die 100 Euro uit het eerdere voorbeeld. BTW betekent niet voor niets Belasting over de Toegevoegde Waarde.

 

Op 25-10-2021 om 16:57, vanderVlugt zei:

Welke BTW zou ik dan kunnen aftrekken in de voorbelasting? 

Het BTW bedrag dat je zelf hebt uitgerekend dus.

Link naar reactie
  • 1
Op 27-10-2021 om 12:11, Joost Rietveld zei:

Bert, daar hoort ook een juiste inkoopfactuur bij

Dat klopt  en was/is ook de belangrijkste vraag in deze discussie. Zoals al geschreven, mijn mening is dat op het moment er geen BTW op de factuur staat en TS zelf het bedrag moet uitrekenen het belang van de factuur aanzienlijk minder is (voor TS in ieder geval, bij de Chinese leverancier gaat er het nodige verkeerd).  Er staat immers geen BTW bedrag op dat wel of niet juist is en er wordt ook geen BTW bedrag betaald aan de leverancier. Het belang van de factuur  speelt n.m.m. voornamelijk bij binnenlandse leveringen.  Maar zoals ook al geschreven, TS kan dit het beste schriftelijk voorleggen aan de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bert.Dus er is g een rechtsgeldige inkoopfactuur nodig om de voorbelasting af te trekken voor TS bij de intracommunautaire werving? Jij zou dit gewoon aftrekken, Bert? Maar dus nog wel navragen bij de belastingdienst?  Zoals TS ook aangaf moet hij voor de 31e belastingaangifte doen, raad jij aan om voor die tijd wel btw aangifte af te trekken in de voorbelasting? En de facturen die zijn verstuurd naar zijn zakelijke klanten, die kan hij toch niet aftrekken in de voorbelasting? 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 27-10-2021 om 22:45, F.Dalfsen zei:

Bert.Dus er is g een rechtsgeldige inkoopfactuur nodig om de voorbelasting af te trekken voor TS bij de intracommunautaire werving? Jij zou dit gewoon aftrekken, Bert? Maar dus nog wel navragen bij de belastingdienst?  Zoals TS ook aangaf moet hij voor de 31e belastingaangifte doen, raad jij aan om voor die tijd wel btw aangifte af te trekken in de voorbelasting? 

Nee dus, ik zou dit niet gewoon aftrekken als voorbelasting maar voorleggen aan de belastingdienst.  Met de motivatie, zoals al minstens twee keer uitgelegd, dat het niet hebben van de  factuur geen gevolgen heeft voor de berekening. Als  TS wel een correcte factuur zou hebben gehad zou daar 0 BTW opgestaan hebben en had hij het bedrag evengoed zelf moeten uitrekenen. Het hebben van een correcte factuur is m.i.  alleen interessant (afgezien de verplichtingen voor ICP e,d,)  als er echt BTW in rekening gebracht wordt, dus dat de fiscus kan controleren dat TS niet 100 Euro aftrekt als er maar 10 Euro op de factuur in rekening gebracht wordt.  Het is een fout van de leverancier, die niet tot gevolg zou mogen hebben dat TS er financieel nadeel van ondervindt.  Ik zou verder het antwoord van de BD afwachten.

 

Op 27-10-2021 om 22:45, F.Dalfsen zei:

 En de facturen die zijn verstuurd naar zijn zakelijke klanten, die kan hij toch niet aftrekken in de voorbelasting? 

Is dat een vraag? Ik heb ook al twee keer geschreven dat dat niet kan.  Van klanten ontvangen BTW gaat naar de  fiscus, verminderd met aan leveranciers betaalde BTW, dat is het basisprincipe van "Belasting  Toegevoegde Waarde".

aangepast door Bert.
Nuance......
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.