• 0

BTW als voorbelasting aftrekken bij DDP levering zonder BTW factuur, hoe?

(aangepast)

Beste forumleden, 

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite voor het lezen en eventueel reageren op mijn post. Ik zou jullie reacties zeer waarderen, want ik loop vast, zelfs na enig onderzoek en het bellen met de belastingdienst. Ik licht graag het één en ander voor jullie toe. Ik verkoop fietsen afkomstig uit China in Nederland. De contactpersoon die ik via Alibaba heb gevonden uit China levert de fietsen vanuit een Poolse loods, ik maak de bedragen over naar een Iers rekeningnummer. Ik krijg geen factuur, maar wel een proforma invoice, zoals ik het begrijp is dit geen rechtsgeldig factuur. Ik heb daarom nogmaals gevraagd of mijn leverancier mij ook een factuur kan geven met BTW nummer erop van ons beiden, of dat van de Poolse leverancier. Dit was niet mogelijk. Ik heb ook gevraagd of mijn BTW nummer ergens aan wordt doorgegeven (zoals een ICL opgave), volgens de Chinees geeft hij niet mijn BTW nummer door aan wie dan ook. In de proforma invoice zie ik dat het gaat om een DDP levering. Sinds juli heb ik wel facturen met btw verstuurd naar mijn klanten in Nederland. 

DDP, geen factuur ontvangen
Aan de hand van wat ik op dit forum heb gelezen en bij de belastingdienst ben ik erachter gekomen, dat bij DDP termen de Chinees geen btw in rekening mag brengen. Wel moet hij via zijn douane-agent de btw bij invoer betalen en later terug vragen bij de belastingdienst (of door een fiscaal vertegenwoordiger laten verleggen). Op zijn factuur aan de NL koper moet de Btw verlegd worden volgens artikel 12 lid 3 Wet OB.

Bij navraag bij de Chinees blijkt dat hij 0% btw rekent.  Klopt het dat doordat het als DDP is verzonden, ik niet meer aan het importeren ben/het geen intracommunautaire werving is? En als ik dan een DDP factuur zou moeten ontvangen met Nederlandse btw? Dan zou ik deze btw wel bij de voorbelasting kunnen aftrekken? Het punt is alleen, ik krijg geen factuur. 
 

Btw aangifte 
Ik wil btw aangifte doen, omdat ik voor de belastingdienst een ondernemer ben en ik sta ingeschreven bij de Kvk. Voor de btw-aangifte heb ik geldige facturen nodig volgens de medewerker van de belastingdienst. De medewerker had geen antwoord op de vraag wat ik zou moeten doen met de btw aangifte als ik  geen facturen ontvang. Het enige wat ze mij kon vertellen was dat ik achter een geldig factuur aan zou moeten gaan (volgens de leverancier is deze er dus niet). 

Hebben jullie enig idee hoe ik nu de btw-aangifte moet doen? 
 

Extra informatie over facturen voor btw aangifte:

"In de Europese BTW richtlijn (EG verordening 112/2006, artikel 178 -c) staat inderdaad dat voor de aftrek van voorbelasting er een BTW-aangifte gedaan moet worden en er een factuur moet zijn. Echter op deze regel is een uitzondering van toepassing, artikel 181:

 

De lidstaten kunnen een belastingplichtige die niet in het bezit is van een overeenkomstig titel XI, hoofdstuk 3, afdelingen 3 tot en met 5, opgestelde factuur, toestaan de in artikel 168, onder c), bedoelde aftrek toe te passen met betrekking tot diens intracommunautaire verwevingen van goederen".

 

Of nationaal niveau kan dus afgeweken worden van de eis om een factuur te hebben. Bert.wist niet precies of/hoe dit in de NL wetgeving is opgenomen. Als advies gaf Bert mij om te bellen met de belastingdienst en dat heb ik gedaan, aldus werd mij verzocht dat ik geldige facturen heb voor btw aangifte. 

aangepast door vanderVlugt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou ook graag ingelicht willen worden wat voor een reactie vanuit de BD komt.

 

Zakelijk bestel ik ook via Alibaba verschillende producten die DDP per trein worden geleverd. Deze worden bijvoorbeeld ook bij Polen ingevoerd.
Ik dacht dat ik 21% van het factuurbedrag in aftrek kon trekken als voorbelasting bij mijn aangifte. Maar nu betwijfel ik dat dus.
Een voorbeeld hiervan is ik krijg een Commercial Invoice van mijn Chinese leverancier van bijvoorbeeld € 1210 (is natuurlijk allemaal in Dollars maar ik doe het even met euro's).  Dan doe ik 1210/121*21 = €210,- als voorbelasting aftrekken bij mijn aangifte. Dit mag dus niet? Als ik jullie discussie goed begrijp dat voorheen gaande is. Wanneer mag ik dat wel als voorbelasting aftrekken?

 

ik hoor het graag.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-11-2021 om 16:21, dmaastricht zei:

Een voorbeeld hiervan is ik krijg een Commercial Invoice van mijn Chinese leverancier van bijvoorbeeld € 1210 (is natuurlijk allemaal in Dollars maar ik doe het even met euro's).  Dan doe ik 1210/121*21 = €210,- als voorbelasting aftrekken bij mijn aangifte. Dit mag dus niet? Als ik jullie discussie goed begrijp dat voorheen gaande is. Wanneer mag ik dat wel als voorbelasting aftrekken?

Dat mag dus inderdaad niet. BTW is pas BTW als het met bedrag en percentage op de factuur vermeld staat.  In jouw geval dient de Chinese leverancier jou een factuur te verstrekken met 0% BTW,, vanwege de verplichte verlegging of de intracommunautaire levering als de invoeraangifte in Polen gedaan wordt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Forumleden,

 

Ik heb dezelfde vraag als TS. Is er inmiddels iemand met meer ervaring, die de vraag hieronder kan beantwoorden? Alvast enorm bedankt!

 

De vraag/situatie in kwestie:

 

Ik verkoop fietsen afkomstig uit China in Nederland. De verkoper heb ik via Alibaba in China gevonden en levert de fietsen DDP naar mij. De fietsen worden per trein naar Polen gestuurd, hier worden ze ingevoerd en daarna worden ze vanuit Polen met UPS naar mijn adres in Nederland gestuurd.

 

Bij de aflevering zit geen factuur met btw en ook geen factuur met enige import informatie. Ik heb meermaals aangedrongen bij de verkoper dat ik deze factuur nodig heb. De verkoper geeft dan aan dat hun "shipping agent" deze nooit meelevert. De reden waarom dit niet gebeurt is mij niet duidelijk. De verkoper lijkt in ieder geval weinig tot niet op de hoogte van BTW regels in de EU.

 

De vraag is nu, hoe moet ik een juiste BTW aangifte doen?

 

A. Zelf het BTW bedrag berekenen en aftrekken als voorbelasting? 

B. Uitgaan van 0% BTW en dus ook niks aftrekken als voorbelasting. 

C. Anders?......

 

Enig advies? Ik hoor het graag!

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Topics samengevoegd
Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik heb dit hele topic doorgelezen, waaronder de antwoorden van Bert. Echter is er nergens een definitief antwoord op gekomen, enkel vermoedens of suggesties. Vandaar dat ik een nieuw topic wilde openen, wellicht is er inmiddels meer kennis opgedaan over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2021 om 21:37, Bert. zei:

Als ik TS was zou ik niet bellen met de belastingtelefoon maar de vraag op schrift sturen naar de inspecteur. Zelfs al zou er geen factuur zijn dan gebeurt er materieel gezien niets onregelmatigs, tenminste niet aan de NL kant. Dat de belastingdienst recht op aftrek koppelt aan een factuur heeft feitelijk alleen zin bij een binnenlandse levering, dus met BTW. Dat bedrag moet kloppen, anders loopt de fiscus kans  dat er te weinig afdracht is. In dit geval wordt er geen BTW in rekening gebracht maar rekent TS zelf het bedrag uit, en trekt hetzelfde bedrag af als voorbelasting (mits voldaan aan de voorwaarde dat de fietsen verder gebruikt worden voor belaste prestaties),  Er kan v.w.b. de BTW heffing dus eigenlijk niets verkeerd gaan. 

 

TS is m.i. overigens wel verplicht om de intra-communautaire verwerving aan te geven, los van het feit of er een factuur is of niet.  Als er wel een factuur geweest zou zijn dan had TS eveneens zelf de BTW uit moeten rekenen, omdat er  immers geacht wordt dat dan het nul-tarief gehanteerd wordt. Dus simpel gesteld, ik heb een factuur met 0 BTW of ik heb geen factuur met eveneens 0 BTW, het BTW bedrag moet sowieso in de aangifte.

Antwoord is al gegeven. Het probleem ligt bij de Chinees, de fiscus loopt geen risico. Het enigste stukje  wat ontbreekt is of de BD akkoord gaat met het zelf uitrekenen en aftrekken als voorbelasting zonder (correcte) factuur. Vandaar het advies om dit voor te leggen aan de BD, of dat gebeurt is weten we verder niet, het is in ieder geval niet teruggekoppeld. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Giel.. zei:

Ik verkoop fietsen afkomstig uit China in Nederland. De verkoper heb ik via Alibaba in China gevonden en levert de fietsen DDP naar mij. De fietsen worden per trein naar Polen gestuurd, hier worden ze ingevoerd en daarna worden ze vanuit Polen met UPS naar mijn adres in Nederland gestuurd.

 

Bij de aflevering zit geen factuur met btw en ook geen factuur met enige import informatie. Ik heb meermaals aangedrongen bij de verkoper dat ik deze factuur nodig heb. De verkoper geeft dan aan dat hun "shipping agent" deze nooit meelevert. De reden waarom dit niet gebeurt is mij niet duidelijk. De verkoper lijkt in ieder geval weinig tot niet op de hoogte van BTW regels in de EU.

Het verbaast mij niet, dat de shipping agent geen factuur en importdocumenten geeft.

 

99,9% kans dat de zending door middel van FBA (Fulfillment By Amazon) van China naar Polen is gegaan en daarna, met UPS, van Polen naar Nederland is gestuurd. Hoogstwaarschijnlijk wordt bij de import in Polen de antidumpingheffing (legaal of illegaal) omzeild. Ik tip op illegaal omdat je geen enkel document krijgt waaruit zou blijken dat de antidumpingheffing is betaald. FBA wordt door veel Chinese leveranciers, o. a. ook van schroeven en bouten waar ook een antidumpingheffing op zit, aangeboden.

 

Ik vraag me af, wat de gevolgen zijn als de BD er bij een controle van je boeken, achter komt, dat die heffing niet werd afgedragen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ChinaTradeConsult zei:

Het verbaast mij niet, dat de shipping agent geen factuur en importdocumenten geeft.

 

99,9% kans dat de zending door middel van FBA (Fulfillment By Amazon) van China naar Polen is gegaan en daarna, met UPS, van Polen naar Nederland is gestuurd. Hoogstwaarschijnlijk wordt bij de import in Polen de antidumpingheffing (legaal of illegaal) omzeild. Ik tip op illegaal omdat je geen enkel document krijgt waaruit zou blijken dat de antidumpingheffing is betaald. FBA wordt door veel Chinese leveranciers, o. a. ook van schroeven en bouten waar ook een antidumpingheffing op zit, aangeboden.

 

Ik vraag me af, wat de gevolgen zijn als de BD er bij een controle van je boeken, achter komt, dat die heffing niet werd afgedragen.

 

Interessant, het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt, dat deel ik.

 

Echter betaal ik als het goed is wel een anti dumping heffing, dit werd namelijk al door mijn verkoper gemeld als een grote kostenpost.

 

Mijn DDP verzendkosten per trein zijn dan ook ongeveer 33% van de aankoopwaarde van de fiets. Dit is een groot bedrag, waar dus wel degelijk iets van belastingen of heffingen in moet zitten. Omdat enkel de verzendkosten per trein, niet zo hoog zijn opzichzelfstaand.

 

Echter zou de anti dumping heffing + BTW + andere importheffingen+ verzendkosten alsnog hoger moeten uitvallen dan ongeveer 33% van de waarde van de e-bike naar mijn gevoel. 

 

Bij een DDP inkoop, ligt de verantwoordelijkheid bij de verkoper juist? Dus in die zin ben ik niet verantwoordelijk voor een onjuiste of illegale import. Wel ben ik uiteraard verantwoordelijk voor een foutieve aangifte, waar het mij in dit geval om gaat. Of klopt deze redenatie niet?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Giel.. zei:

 

Echter betaal ik als het goed is wel een anti dumping heffing, dit werd namelijk al door mijn verkoper gemeld als een grote kostenpost.

De hoogte van die heffing is afhankelijk van de leverancier en of hij een D008 document (antidumping-/compenserende maatregelen) kan overleggen. De heffing kan oplopen tot 62,1% voor "rijwielen met trapondersteuning, met een elektrische hulpmotor" (tariefcode 8711609010).

 

HIER kun je nakijken welke heffing er voor jouw leverancier zou gelden. Is het hoger dan 33%, is het zeker dat er iets niet in de haak is en de leverancier zich waarschijnlijk een extra bonus gegund heeft. Staat hij er niet bij, ga er dan maar van uit, dat het 62,1% van de aanschaffingswaarde + de transportkosten is.

 

Ik heb zelf een klant gehad die zijn schroeven, bouten en ringen uit China dmv FBA/UPS liet sturen. Ook via Polen. Hierop zit een antidumpingheffing van 86,5%. De waarde van de goederen was USD 4.700,- en de kosten voor DDP waren USD 1.700,-. Duidelijk dat hier wat niet volgens het boekje was gegaan. 

 

Of jij hier problemen mee kunt krijgen, weet ik niet maar beslist heeft iemand op het forum daar meer verstand van.

 

Toevoeging: Deze heffing komt ook nog bovenop de normale invoerrechten van 6%

aangepast door ChinaTradeConsult
Toevoeging

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

 

HIER kun je nakijken welke heffing er voor jouw leverancier zou gelden. Is het hoger dan 33%, is het zeker dat er iets niet in de haak is en de leverancier zich waarschijnlijk een extra bonus gegund heeft. Staat hij er niet bij, ga er dan maar van uit, dat het 62,1% van de aanschaffingswaarde + de transportkosten is.

 

 

 

Klopt helemaal, hiervan ben ik op de hoogte. Ik heb nog even doorgevraagd aan mijn verkoper.

 

De verkoper geeft aan dat de DDP importeur andere (foutieve/gunstigere/gesjoemelde) HS codes opgeeft om deze anti dumping kosten te vermijden. Vermoedelijk geven ze het bijvoorbeeld op als e-bike onderdelen i.p.v een e-bike. Wel wordt er de juiste waarde gebruikt bij de aangifte, als ik de verkoper mag geloven. 

 

Dus in dat geval zou een BTW factuur voor mij nog steeds gewenst zijn, ondanks de verkeerde HS code. Bij DDP wordt de verantwoordelijkheid van import namelijk naar de afzender verlegd en niet naar de ontvanger. Dus ik ben niet verantwoordelijk voor gesjoemel met HS codes als het goed is.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Giel.. zei:

Vermoedelijk geven ze het bijvoorbeeld op als e-bike onderdelen i.p.v een e-bike. Wel wordt er de juiste waarde gebruikt bij de aangifte, als ik de verkoper mag geloven. 

Dat betwijfel ik. Je kunt aan de hand van de afmetingen van het pakket al zien dat er een fiets inzit. Ik vermoed eerder, dat ze hem als een normale fiets, zonder hulpmotor, met een waarde van 100 - 150 USD aanmelden. Die 6,0% + 62,1% worden dan over het lagere bedrag afgerekend en dan zou het wel eens kunnen dat  vracht + heffingen 33% van het totaal uitmaken.

 

Ik weet dat bij de import van schroeven vaak aangegeven wordt dat ze van roestvrijstaal gemaakt zijn. Daar zit geen antidumpingheffing op. De kans dat de Poolse douane de zending controleert is wel aanwezig, maar heel gering. 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Dat betwijfel ik. Je kunt aan de hand van de afmetingen van het pakket al zien dat er een fiets inzit. Ik vermoed eerder, dat ze hem als een normale fiets, zonder hulpmotor, met een waarde van 100 - 150 USD aanmelden. Die 6,0% + 62,1% worden dan over het lagere bedrag afgerekend en dan zou het wel eens kunnen dat  vracht + heffingen 33% van het totaal uitmaken.

 

Ik weet dat bij de import van schroeven vaak aangegeven wordt dat ze van roestvrijstaal gemaakt zijn. Daar zit geen antidumpingheffing op. De kans dat de Poolse douane de zending controleert is wel aanwezig, maar heel gering. 

 

Dat ook kunnen inderdaad. Echter, wat zou u doen met de belastingaangifte in deze situatie? 

 

1. Geen zake meer doen met zulke Chinezen bedrijven? Dan blijven er echter een stuk minder opties over.

 

2. Geen BTW als voorbelasting aftrekken, want waarschijnlijk is er ook nauwlijks tot geen BTW betaald.

 

3. Of, ervanuit gaan dat de er gewoon het juiste BTW bedrag is betaald over de juiste waarde en deze aftrekken als voorbelasting? In dit geval heb je dus geen BTW factuur om dit mee aan te tonen.

 

Link naar reactie
  • 1
21 minuten geleden, Giel.. zei:

 

Echter, wat zou u doen met de belastingaangifte in deze situatie?

 

 

Geen idee wat je nu het beste kunt doen. Ik weet alleen, dat ik nooit iets waarop een antidumpingheffing zit DDP zou laten leveren omdat ik weet dat er mee gerommeld wordt. En heb je eenmaal problemen, staat er een rood kruisje bij naam bij de douane.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Giel.. zei:

3. Of, ervanuit gaan dat de er gewoon het juiste BTW bedrag is betaald over de juiste waarde en deze aftrekken als voorbelasting? In dit geval heb je dus geen BTW factuur om dit mee aan te tonen.

 

 

Maar je hebt helemaal geen BTW betaald...... BTW is pas BTW als het op de factuur staat vermeld, met een percentage en bedrag.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Bert. zei:

 

Maar je hebt helemaal geen BTW betaald...... BTW is pas BTW als het op de factuur staat vermeld, met een percentage en bedrag.

 

Dat snap ik, dat is het lastige in dit geval. Er is ongetwijfeld bij import Poolse btw betaald, anders zou de import überhaupt niet mogelijk zijn. Ik weet echter niet hoeveel, en kan die dit dus ook niet aftrekken als voorbelasting. Daarom zou ik op dit moment 0 euro aftrekken als voorbelasting. Wanneer ik de e-bike dan verkoop, zal er waarschijnlijk over het het inkoop gedeelte van de e-bike dubbel belasting betaald zijn. 

 

Maar goed, in dit geval is het dan misschien beter/de enige optie om eventueel dubbel/te veel BTW te betalen. 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Giel.. zei:

 

De verkoper geeft aan dat de DDP importeur andere (foutieve/gunstigere/gesjoemelde) HS codes opgeeft om deze anti dumping kosten te vermijden.

49 minuten geleden, wimj zei:

Is “dat het dus illegaal is” een opmerking van de leverancier, of een toevoeging van jou?

 

Als de verkoper dat tegen Giel.. zegt, is het illegaal. Het doet er niet toe wie de term illegaal hieraan toekent.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, wimj zei:

Is “dat het dus illegaal is” een opmerking van de leverancier, of een toevoeging van jou?

 

Voor de duidelijkheid, de quote vermeld in dit bericht is uit 2021, dus niet van mij. Maar om over legaliteit in te gaan in mijn situatie:

 

In mijn situatie wordt waarschijnlijk dus een andere HS code opgegeven, om hoge anti-dumping kosten te vermijden.

 

Nu is het de vraag of deze andere HS code te rechtvaardigen is of niet. Misschien wordt er gebruik gemaakt van een maas in de wet, waardoor het rechtmatig en legaal zou zijn. Echter kan het ook zo zijn dat er doelbewust regels worden verbroken met de hoop dat er weinig pakkans is bij de controle. In dat geval zou het wel illegaal zijn. Een beetje het verschil tussen belastingontduiking en belastingontduiking dus. In mijn situatie kan ik dus niet zeggen of mijn DDP shipping agent illegaal importeert of niet.

 

Wat zeker is, is dat de importeur duidelijk buiten de geest van de regels werkt, maar dit maakt het nog niet per definitie illegaal.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Giel.. zei:

 

Dat snap ik, dat is het lastige in dit geval. Er is ongetwijfeld bij import Poolse btw betaald, anders zou de import überhaupt niet mogelijk zijn. Ik weet echter niet hoeveel, en kan die dit dus ook niet aftrekken als voorbelasting.

Poolse BTW die bij de invoer door de Chinese leverancier betaald is kun/mag jij helemaal niet aftrekken als voorbelasting. Jij kunt alleen (indien voldaan aan de voorwaarden) Nederlandse BTW die aan jou op facturen in rekening gebracht is, of BTW die je ten gevolge van een  intracommunautaire verwerving of verlegging zelf hebt uitgerekend aftrekken als voorbelasting, 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Giel.. zei:

Nu is het de vraag of deze andere HS code te rechtvaardigen is of niet. Misschien wordt er gebruik gemaakt van een maas in de wet, waardoor het rechtmatig en legaal zou zijn.

 

Dit is dus niet te rechtvaardigen. Er zijn geen mazen in de wet om AD te omzeilen, het opgeven van een verkeerde HS code is een strafbaar feit, dus fraude. Als dit bij de koper bekend is loopt hij de kans door de douane/BD hierop aangesproken te worden, ook als heeft hij bij een DDP zending niets te maken met de invoeraangifte.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

Poolse BTW die bij de invoer door de Chinese leverancier betaald is kun/mag jij helemaal niet aftrekken als voorbelasting. Jij kunt alleen (indien voldaan aan de voorwaarden) Nederlandse BTW die aan jou op facturen in rekening gebracht is, of BTW die je ten gevolge van een  intracommunautaire verwerving of verlegging zelf hebt uitgerekend aftrekken als voorbelasting, 

 

Klopt helemaal, ik was even in de war, mijn fout, de benaming Poolse BTW was onjuist van mij.

 

Ik bedoel de Nederlandse BTW aftrekken als voorbelasting ten gevolge van de  intracommunautaire verwerving. 

 

Het is echter dus de vraag of hier sprake is van een intracommunautaire levering, aangezien dit niet met de juiste papieren kan worden aangetoond...

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Bert. zei:

Dit is dus niet te rechtvaardigen. Er zijn geen mazen in de wet om AD te omzeilen, het opgeven van een verkeerde HS code is een strafbaar feit, dus fraude. Als dit bij de koper bekend is loopt hij de kans door de douane/BD hierop aangesproken te worden, ook als heeft hij bij een DDP zending niets te maken met de invoeraangifte.

 

Ik zou er in dit geval ook van willen uitgaan dat er inderdaad geen mazen in de wet zijn en dat het dus per definitie fraude is.

 

Echter importeert mijn leverancier duizenden e-bikes per maand in de EU, DDP aan verschillende klanten. Dus dan zijn ze in ieder geval erg goed geworden in het ontwijken van controle, of er is een gebrek aan controle. Dus vanwege die redenatie leek het mij ook mogelijk dat er een maas in de wet wordt gebruikt. Zo wordt de e-bike bijvoorbeeld niet volledig geassembleerd afgeleverd (wel voor een groot deel), waardoor het als onderdelen wordt geclassificeerd. Dit is maar een voorbeeld, maar ik kan mij voorstellen dat er grijze gebieden zijn, waar gebruik gemaakt van wordt. Anders zie ik niet hoe ze hier als bedrijf dan mee wegkomen, zeker gezien de vrij hoge getallen die ze importeren.

 

Dan over het stukje aansprakelijkheid van de koper in dit geval. Ik ben natuurlijk geen jurist, maar mijn gevoel zegt dat ik geen verantwoordelijkheid heb, wanneer de import onjuist is gedaan. Het hele idee bij DDP is dan ook dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor de import. De koper zelf heeft hier dan ook nooit zelf actief aan bijgedragen. Verder kan de Belastingdienst natuurlijk ook nooit aantonen of de koper hiervan op de hoogte was of niet.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Giel.. zei:

...... Zo wordt de e-bike bijvoorbeeld niet volledig geassembleerd afgeleverd (wel voor een groot deel), waardoor het als onderdelen wordt geclassificeerd ............

 

Dat is niet juist. De douane is niet gek. Zodra je er eenvoudig een hele fiets van kunt maken, ook al zitten de verschillende onderdelen in aparte dozen in de container, zijn het ook fietsen voor de douane en komt er een antidumpingheffing op. Zelfs als de onderdelen over 2 containers verdeeld zijn, kun je er met weinig moeite een fiets van maken en wordt het ook als fiets beschouwd.

 

Ik denk eerder dat ze "normale" fietsen voor een lagere maar toch voor de douane aanvaardbare prijs declareren.

 

Ik heb de indruk dat er massief belastingen worden ontdoken. Wat mij verbaast is dat er nog nooit een onderzoek naar het handelen bij DDP via FBA gedaan is. Ik heb er tenminste niets over kunnen vinden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.