• 0

Rechtsvorm nieuw op te zetten onderneming

Goedemorgen, voor een nieuw op te zetten onderneming zou ik graag wat plus- en minpunten van jullie horen van een te kiezen rechtsvorm. Voornamelijk in het kader van aansprakelijkheid, gemak, kosten.

 

De situatie: op dit moment heb ik zelf een eenmanszaak. Samen met een andere ondernemer (die ook een eenmanszaak heeft) is er een nieuwe activiteit die we samen willen opstarten. Hierbij twijfelen we over welke rechtsvorm het beste te kiezen is, maar we willen in ieder geval deze activiteiten gescheiden houden van onze huidige werkzaamheden.

 

Mocht er aanvullend iets nodig zijn hoor ik het graag. Alvast super bedankt.

 

Groet,

Romero

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ruben, bedankt voor je bericht. We hebben daar naar gekeken inderdaad en zagen volgende dingetjes :-)

 

Stel we starten een aparte vof op samen voor de nieuwe activiteit, maar dit loopt zo slecht dat het failliet gaat. Zijn we dan ook de haas met onze eigen zelfstandige onderneming?

Is het zo dat bij een BV, dan 2 x DGA loon betaald dient te worden? Wij verwachten zeker in de beginperiode namelijk niet direct grote winsten.

Zijn er buiten een VOF of BV nog andere interessante opties waar wij wellicht niet aan gedacht hebben?

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 10:52, romero78 zei:

Stel we starten een aparte vof op samen voor de nieuwe activiteit, maar dit loopt zo slecht dat het failliet gaat. Zijn we dan ook de haas met onze eigen zelfstandige onderneming?

 

Ik weet niet of een VOF failliet kan gaan. De schuldeisers kunnen sowieso bij een van jullie het volledige bedrag ophalen.

 

Op 21-10-2021 om 10:52, romero78 zei:

Is het zo dat bij een BV, dan 2 x DGA loon betaald dient te worden?

 

Ja, maar je kunt eventueel een verlaging tot het minimumloon aanvragen.

 

Als je ter waarde van minder dan 5000 euro loon per jaar tijd in de BV steekt, dan hoef je geen DGA-loon te betalen.

 

Op 21-10-2021 om 10:52, romero78 zei:

Zijn er buiten een VOF of BV nog andere interessante opties waar wij wellicht niet aan gedacht hebben?

 

De twee EMZ-en kunnen aan elkaar factureren. Dat heeft niet echt een naam volgens mij (samenwerkingsverband?). UwJurist kan hier meer over zeggen.

 

Kun je wat uitweiden over wat jullie gaan doen (soort werk), hoe dat verschilt van wat jullie nu doen, hoeveel tijd en omzet jullie (globaal) verwachten dat de nieuwe activiteit gaat kosten cq. opleveren enzovoort?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dag Romero

 

Je beknopte verhaal geeft weinig houvast voor een bepaalde richting. In het algemeen geldt dat een BV een dure rechtsvorm is met veel verplichtingen, zodat je vaak goed moet overwegen waarom je die zou kiezen boven bijvoorbeeld een VOF. Afscheiding van activiteiten/vermogen en aansprakelijkheid is een van die overwegingen.

 

Maar het hebben van die afscheiding is niet zaligmakend. Je moet vooral eerst nagaan WAAROM je die afscheiding nodig hebt. Het spook van faillissement is doorgaans niet eens een reële zorg! Ondernemingen die geen schulden of verplichtingen van lange duur aangaan, en die netjes hun aansprakelijkheid afgedekt hebben (verzekerd/algemene voorwaarden) komen maar zeer zelden in aanraking met een faillissement.

 

Wat zijn jullie activiteiten, dat je je zorgen maakt over een faillissement?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Maak me eigenlijk niet zorgen om een faillissement, maar het gaat meer om een worst-case scenario waarin faillissement voor zou komen.

 

De nieuw op te starten activiteit is het met droogijs reinigen van auto's en daar zijn de investeringen reeds voor gedaan en geen schulden of verplichtingen van lange duur aanwezig. De huidige activiteit van mijn bedrijf bestaat uit het bekleden en stofferen van meubilair, voertuigen en dergelijke. Huidige activiteit van de andere persoon in diezelfde branche.

 

Groet,

 

Romero

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Branco,

 

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Zie voor het soort werk hierboven de reactie op Joost. Wij verwachten hier aan het begin wel mee op te starten, maar uiteindelijk wel de verwachting dat er 3 werkdagen aan besteed kunnen gaan worden (per persoon).  Als het goed begint te lopen is er een winstverwachting (na de opstart) van zo'n 100.000 per jaar, maar dit moeten we echt gaan ervaren.

 

Groet,

 

Romero

Op 21-10-2021 om 11:37, Branko Collin zei:

 

Ik weet niet of een VOF failliet kan gaan. De schuldeisers kunnen sowieso bij een van jullie het volledige bedrag ophalen.

 

 

Ja, maar je kunt eventueel een verlaging tot het minimumloon aanvragen.

 

Als je ter waarde van minder dan 5000 euro loon per jaar tijd in de BV steekt, dan hoef je geen DGA-loon te betalen.

 

 

De twee EMZ-en kunnen aan elkaar factureren. Dat heeft niet echt een naam volgens mij (samenwerkingsverband?). UwJurist kan hier meer over zeggen.

 

Kun je wat uitweiden over wat jullie gaan doen (soort werk), hoe dat verschilt van wat jullie nu doen, hoeveel tijd en omzet jullie (globaal) verwachten dat de nieuwe activiteit gaat kosten cq. opleveren enzovoort?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 13:42, romero78 zei:

Maak me eigenlijk niet zorgen om een faillissement, maar het gaat meer om een worst-case scenario waarin faillissement voor zou komen.

Waarschijnlijk is een BV voor dit scenario dan een overkill.

 

Op 21-10-2021 om 13:42, romero78 zei:

De nieuw op te starten activiteit is het met droogijs reinigen van auto's

Zoals Joost al aangaf is het afdekken van aansprakelijkheid belangrijk. Schade aan een auto kan prijzig zijn, daarvoor is het dus goed om te kijken of je de risico's kunt verzekeren en je aansprakelijkheid met algemene voorwaarden kan beperken.

 

Op 21-10-2021 om 13:42, romero78 zei:

daar zijn de investeringen reeds voor gedaan en geen schulden of verplichtingen van lange duur aanwezig.

Dat beperkt het risico op een faillissement al enorm.

 

 

Het fiscale aspect is ook interessant om naar te kijken. Joost schreef daar eerder al een volledig artikel over.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 14:06, RubenT zei:

Waarschijnlijk is een BV voor dit scenario dan een overkill.

 

Zoals Joost al aangaf is het afdekken van aansprakelijkheid belangrijk. Schade aan een auto kan prijzig zijn, daarvoor is het dus goed om te kijken of je de risico's kunt verzekeren en je aansprakelijkheid met algemene voorwaarden kan beperken.

 

Dat beperkt het risico op een faillissement al enorm.

 

 

Het fiscale aspect is ook interessant om naar te kijken. Joost schreef daar eerder al een volledig artikel over.

Thanks! Ik ga dat artikel eens lezen :-)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 13:42, romero78 zei:

Maak me eigenlijk niet zorgen om een faillissement, maar het gaat meer om een worst-case scenario waarin faillissement voor zou komen.

 

En als er dus niets fout gaat, betaal je jaren/decennia te veel belastingen en boekhoudkosten, alleen maar omdat er een worst case scenario is (die er, laten we wel wezen, altijd is).

 

Column is overigens niet helemaal actueel meer, maar 100k winst met z'n tweeën is inderdaad wel erg mager om een BV voor op te tuigen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 15:46, Joost Rietveld zei:

En als er dus niets fout gaat, betaal je jaren/decennia te veel belastingen en boekhoudkosten, alleen maar omdat er een worst case scenario is (die er, laten we wel wezen, altijd is).

 

Column is overigens niet helemaal actueel meer, maar 100k winst met z'n tweeën is inderdaad wel erg mager om een BV voor op te tuigen

 

Ja, maar in dit geval wil hij/hij een VOF aangaan. Dat betekent dat als de vennoot de zaak verknoeit en/of als de relatie op een gegeven moment niet meer zo goed is waardoor de business slechter draait, schuldeisers toch bij hem/haar terecht komen.

 

Voor mij zit het risico niet zozeer in de aard van de activiteiten/de verzekerbaarheid daarvan, maar in de aanwezigheid van een partner, met zijn/haar eigen wensen en grillen en ontwikkelingen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dat is uiteraard ook een overweging, en ook daarbij geldt dat je dat mee moet wegen in je besluitvorming. Hangt er natuurlijk ook vanaf of er wel schulden zijn en wat je samen afspreekt over bevoegdheden en geschillen. 

 

Ik wil vooral aangeven dat er best wat terrein te verkennen is voordat de BV de juiste rechtsvorm blijkt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.