• 0

UWV, vrijgestelde uren en wel/niet zelfstandig

Sleepless010 hiero🙋‍♀️

 

Hallo Allemaal,

 

Ik heb een vraag over vrijgestelde uren als ZZP'er, WW uitkering en de invloed van wel of niet door belastingdienst (en dus ook voor het UWV) gezien worden als zelfstandige.

 

Ik heb al meerdere topics gelezen over vrijgestelde uren waar al veel informatie in stond, echter niet wat ik zoek.

 

Ik ben in september door het niet verlengen van mijn contract in aanmerking gekomen voor een WW uitkering. In de 26 weken hiervoor volop bezig als ZZP'er. Hierdoor heb ik 24 uur per week vrijstelling. Ik ben begin dit jaar gestart. Nu heb ik door een aanrijding een gebroken been waardoor ik mijn klanten niet kan bedienen. 

 

Dit betekent dat ik aan het einde het jaar mijn urencriteria niet ga behalen. De schrik zit er door het ongeval en de pijn goed in, maar waar ik echt van wakker lig is dat ik hierdoor niet meer als zelfstandige gezien wordt aan het einde van het jaar. Ik heb nu al minder inkomsten maar ik ben bang dat ik dalijk aan het einde van het jaar alles moet terugbetalen. Wanneer mijn uren gezien worden als niet beschikbaar voor werk vervalt mijn hele recht op WW😱

 

Is die vrijstelling nu gerelateerd aan het feit of de belastingdienst je ziet als zelfstandige of alleen op de 26  weken voor aanvang van de WW uitkering? 

 

Wordt er heel onrustig van in deze wereld en heb een doom senario over mijn huis moeten verkopen en mijn kinderen in de jeugdhulp omdat ik ze financieel niet kan onderhouden. Is wat zwaar aangezet, maar snapt iemand dat ik er benauwd van wordt? 

 

Of beter nog, heeft iemand antwoord op mijn vraag? 😞

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 24-10-2021 om 04:49, Sleepless010 zei:

Nu heb ik door een aanrijding een gebroken been waardoor ik mijn klanten niet kan bedienen. 

Dit betekent dat ik aan het einde het jaar mijn urencriteria niet ga behalen.

Coronacrisis: versoepeling urencriterium 2021

“Door de coronacrisis kunt u hier in 2021 misschien niet aan voldoen. En dan zou u niet meer gebruik mogen maken van de aftrekposten.

Om dit risico te beperken, geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan.”

 

Op 24-10-2021 om 04:49, Sleepless010 zei:

Ik heb nu al minder inkomsten maar ik ben bang dat ik dalijk aan het einde van het jaar alles moet terugbetalen. Wanneer mijn uren gezien worden als niet beschikbaar voor werk vervalt mijn hele recht op WW😱

Ziekmelding tijdens mijn WW-uitkering.

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/wijzigingen-doorgeven/ik-ben-ziek

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jouw antwoorden is echter niet de oplossing, ben ik bang.

De versoepeling door corona is precies zoals je aangeeft over de eerste 6 maanden. Wat ik aan het UWV doorgeef moet exact hetzelfde zijn als aan de belasting. Anders ben ik nog verder van huis.

Ziek ben ik al gemeld maar dat zet geen zonden aan de dijk. Sowieso krijg je na 3 maanden een ziektewetuitkering en nu heb ik gewoon WW maar dan met vrijstelling van solliciteren.  Als ik door het niet halen van urencriteria geen recht heb op mijn WW, heeft ziektewet op basis van iets waar ik geen recht op heb geen zin....

 

Iemand anders?

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2021 om 04:49, Sleepless010 zei:

Is die vrijstelling nu gerelateerd aan het feit of de belastingdienst je ziet als zelfstandige of alleen op de 26  weken voor aanvang van de WW uitkering? 

 

NEE, die urenvrijlating in de WW is niet gekoppeld aan het urencriterium.

 

het is puur een extra voorwaarde, of in dit geval vrijlating op de (strenge) WW voorwaarden. Normaal gesproken als je in de WW zit en je werkt af en toe voor een uitzendbureau dan geef je die inkomsten op. Normaal worden alle inkomsten die je hebt verrekend met je WW middels een bepaalde formule. Maar met die urenvrijlating heb je dus een vrijstelling om te mogen bij verdienen met je eigen bedrijf omdat je die inkomsten ook voor je WW al had. De reden dat voor een urenvrijlating is gekozen is omdat dit het beste aansluit bij hoe ww bepaald wordt.

In theorie zou je tijdens ww je winst kunnen verdubbelen zonder dat het invloed heeft op je ww, zolang je maar niet meer dan 24 uur aan je onderneming besteed. Als je zoals jij nu ervaart minder kan verdienen met je onderneming, dan krijg je ook niet meer WW. het is gewoon je eigen risico

 

En verder geldt voor de WW gewoon vergelijkbare regels voor ziek zijn die ook voor jou als werknemer in loondienst gelden. Als je ziek bent wordt je gewoon doorbetaald. formeel zul je zoals Cosara al naar linkt een ziekteuitkering krijgen ipv ww maar je uitkering wordt niet ingetrokken omdat je ziek bent.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2021 om 09:40, Sleepless010 zei:

Als ik door het niet halen van urencriteria geen recht heb op mijn WW, heeft ziektewet op basis van iets waar ik geen recht op heb geen zin....

U koppelt zaken die niets met elkaar te maken hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maak je geen zorgen. Uren die je voor je bedrijf maakt is erg breed. Als jij vandaag begint met fulltime nadenken en een plan maakt en bijvoorbeeld 40 uur aan je onderneming besteed of 40 uren aan je website gaat sleutelen dan is  dat helemaal ok IMHO. 

Zo lang het realistisch is moet dat dus geen probleem zijn. Kwestie van beetje knutselen. 

Link naar reactie
  • 0

Beste @Sleepless010, je heb mij via PM gevraagd in dit topic te reageren, bij deze.

 

Het niet halen van het  urencriterium heeft geen invloed op je WW uitkering, ZW uitkering of vrijstellingsuren.  Zoals Roel al aangaf staat het urencriterium daar los van.

 

Het urencriterium bepaalt ook niet of je wel of geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en/of de BTW ; het bepaalt alleen of je in aanmerking komt voor bepaalde fiscale voordelen 

 

Overigens: als je vanwege je ziekte niet aan de 1225 uur van het urencriterium komt, kom je - omdat je een Ziektewet uitkering krijgt - mogelijk wel in aanmerking voor een extra startersaftrek op grond van het verlaagd urencriterium bij arbeidsongeschiktheid: zodra je wel aan de verlaagd urennorm van 800 uur voldoet (en daar helpt de corona-crisis je mogelijk weer bij mee door de regels tot juli 2021) , dan heb je recht op een startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid van € 12.000,- en dat is nagenoeg gelijk aan (of zelfs hoger dan!) het fiscale voordeel dat je anders gekregen zou hebben bij het behalen van het normale urencriterium

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.