• 0

BV-DGA salaris hoogst variabel


Beste mensen,

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik wordt door de wetgever verplicht om een rechtsvorm te kiezen met rechtspersoonlijkheid waar ten minste twee natuurlijke personen dagelijks beleidsbepalers (bestuurders) kunnen plaatsnemen. Zie Wft artikel 4:37c lid 3.

 

Prima zover, ik kan een bv oprichten, geen probleem. Alleen hangt het inkomen van de bv volledig af van een éénmaal jaarlijks te ontvangen performance fee. Deze performance fee kan bijvoorbeeld in jaar 1 €0 zijn en in jaar 2 €50.000 en in jaar 3 €10.000 en in jaar 4 €100.000. Hoogst variabel dus en helaas niet voorspelbaar.

 

In een eenmanszaak zou dit geen probleem zijn, maar aangezien ik aan een bv vast zit verwacht de belastingdienst dat ik mijzelf als DGA ten minste €47.000 aan salaris per jaar betaal. Dat wordt lastig als er in sommige jaren €0 binnenkomt (of minder dan €47.000).
 

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?

 

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0


Bedankt Joost voor je reactie. Bedoel je dan vragen om een aangepast loon op €0, als in.. ik keer uit aan het einde van het jaar wat de performance fee is of vragen of de fiscus het dga-loon wil verlagen naar het minimumloon?

 

In dat laatste geval zit ik dan nog steeds met het probleem hoe ga ik een minimum-dga loon betalen als de te ontvangen performance fee niet meer is dan dat. En ik gok dat die verlaging naar het minimum maar tijdelijk is?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom zou je los van het fiscale aspect zonder fixed cost fee of zonder afspraak over doorbelasting van vaste kosten willen werken?

 

De genoemde wet betekent ongetwijfeld ook verslagleggingseisen en -kosten.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Dag Maarten

 

Nulloon lijkt mij onmogelijk. Het wettelijk minimumloon is toch wel de bodem die de fiscus hanteert momenteel. Bovendien zal het tijdelijk zijn. Als je in jaar 1 50k winst hebt en in jaar 2 niks, dan kan het best zijn dat de fiscus voor beide jaren vasthoudt aan het wettelijk minimumloon.

 

Dus op voorhand valt dat niet te zeggen, maar daarom heet het ook vooroverleg.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op 24-10-2021 om 10:41, Maarten123 zei:

Ik wordt door de wetgever verplicht om een rechtsvorm te kiezen met rechtspersoonlijkheid waar ten minste twee natuurlijke personen dagelijks beleidsbepalers (bestuurders) kunnen plaatsnemen. Zie Wft artikel 4:37c lid 3.

 

Is een coöperatie of vereniging misschien nog een optie?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.