• 0

Garantie en zakelijke aankopen

Wat voor 'recht' op garantie heb je als freelancer bij zakelijke aankopen? Een privé aankoop als particulier heeft goede bescherming middels het consumentenrecht. Een zakelijke aankoop valt echter niet onder het consumentenrecht.

 

Ik heb gehoord dat sommige fabrikanten geen garantie op hun product geven als het een zakelijke aankoop betreft.

Mag een verkoper of fabrikant garantie weigeren als een freelancer een product zakelijk aankoopt?

 

Stel dat ik het product privé zou kopen en dan als privégoed in de onderneming inbreng. Heb ik dan wel recht op garantie zoals de consumentenwet voorschrijft?

Met deze constructie kan ik geen gebruik maken van de Kleinschaligheidsinvesteringaftrek (KIA) maar is de BTW nog wel aftrekbaar toch?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 25-10-2021 om 10:35, Harmen zei:

Wat voor 'recht' op garantie heb je als freelancer bij zakelijke aankopen? Een privé aankoop als particulier heeft goede bescherming middels het consumentenrecht. Een zakelijke aankoop valt echter niet onder het consumentenrecht.

Als zakelijk koper kun je je beroepen op wat is overeengekomen in de koopovereenkomst: het product moet de overeengekomen eigenschappen bezitten. Als je meent dat het product niet de overeengekomen eigenschappen bezit, zul je als zakelijk koper moeten aantonen dat dit gebrek al vanaf de aflevering aanwezig was. Het is echter mogelijk dat in de koopovereenkomst een beding is opgenomen, waarmee de zakelijke koper zelfs afstand doet van zijn rechten bij non-conformiteit. Kortom, in de praktijk garantie tot aan de deur tenzij je expliciet anders overeenkomt. Als het een bedrijfsmiddel is waarvan je afhankelijk bent, is het dus aan te raden om na te denken over wat je daarover wilt afspreken en tegen welke (meer)kosten zoals een servicecontract. 

 

Van een zakelijke koper mag worden verwacht dat deze zich verdiept in de producten die hij aanschaft en de overeenkomsten die hij sluit. Als de voorwaarden achteraf onredelijk bezwarend blijken, en de zakelijke koper meent dat hij dit niet redelijkerwijs had kunnen doorzien, kan een kleine ondernemer (een eenmanszaak, VOF, kleine B.V.) via de rechter een beroep doen op de reflexwerking om voor die overeenkomst gezien te worden als consument, en daarmee onder de bescherming van het consumentenrecht te vallen.

 

Op 25-10-2021 om 10:35, Harmen zei:

Ik heb gehoord dat sommige fabrikanten geen garantie op hun product geven als het een zakelijke aankoop betreft.

Mag een verkoper of fabrikant garantie weigeren als een freelancer een product zakelijk aankoopt?

Dat mag, als dat maar duidelijk is overeengekomen. 

 

Op 25-10-2021 om 10:35, Harmen zei:

Stel dat ik het product privé zou kopen en dan als privégoed in de onderneming inbreng. Heb ik dan wel recht op garantie zoals de consumentenwet voorschrijft?

Eigenlijk niet, want het is in de praktijk een zakelijke aanschaf, maar zolang de verkoper nog denkt dat je het goed als consument hebt aangeschaft... :smiling-face-with-halo:

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een koop is een soort van overeenkomst. Een overeenkomst is iets waarbij twee of meer partijen zich onderling verbinden; de een belooft bijvoorbeeld de ander geld te geven en de ander belooft de één een product te leveren.

 

Als jij nou wel betaald hebt, maar je hebt dat product niet, dan is dat mogelijk wanprestatie van de verkoper, bijvoorbeeld als het product zo slecht in elkaar is gezet dat het na een half jaar normaal gebruik al van ellende uit elkaar valt. Je kunt in dat geval de koper dwingen alsnog het juiste product te leveren.

 

Ondernemers mogen onderling van alles afspreken, bijvoorbeeld wat als het product geldt, wat als levering geldt, wat als een gebrek geldt, wie voor de retourkosten opdraait, welk recht van toepassing is, welke rechter uitspraken mag doen enzovoort. Het is mogelijk dat de grotere (dus vaak: machtigere) partij vrijwel elke redelijke verplichting uitsluit.

Als eenmanszaak heb je een klein voordeel. Als EMZ zijn jij en het bedrijf dezelfde persoon. Of een aankoop zakelijk is of niet hangt voor de belastingdienst voor 100% af van het doel waarmee deze is gedaan. Maar dat is geen informatie die je met de leverancier hoeft te delen. Je kunt dus op eigen naam een aankoop doen.

 

Een toegevoegd voordeel van het consumentenrecht is dat je soms ook ziet dat de (kleinere?) leverancier het teveel rompslomp vindt om twee keer algemene voorwaarden op te stellen en daarom dezelfde voorwaarden hanteert voor ondernemers als voor consumenten. Dat kan in je voordeel werken als een luie advocaat besloten heeft het consumentenrecht nog eens losjes in de AV over te doen.

 

Soms heb je ook dat ondernemers een aanzienlijk ander product krijgen dan consumenten. Dell verkoopt bijvoorbeeld laptops met features die voornamelijk in het zakenleven relevant zijn (niet super-krachtig, maar makkelijk te onderhouden, makkelijk centraal te updaten enzovoort), telefoonmaatschappijen hebben abonnementen die beter op zakelijke behoeften inspelen en zo. Die kún je vaak niet eens als consument kopen. Daar zul je dus een afweging moeten maken.

 

Afhankelijk van wat je koopt zul je je als ondernemer soms extra moeten verdiepen in de eigenschappen van het product en de gehanteerde AV.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg of zag de melding van Rons post niet, vandaar dat ik hem nog eens dunnetjes lijk over te doen, maar we waren gewoon op hetzelfde moment ons antwoord aan het schrijven.

Verder: de leverancier heeft uiteraard niets met jouw relatie met de belastingdienst te maken en of een aankoop voor het BW zakelijk is staat los van de vraag of een aankoop voor de IB zakelijk is. Het leek me desalniettemin een nuttige aanvulling, hij staat alleen op een wat rare plek in mijn antwoord.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.