• 0

Bedrijfswoning en Belastingen

Mijn bedrijfswoning wordt binnenkort verkocht.  Het is deels kantoor deels woning. Het pand is gekocht toen ik nog een eenmanszaak had en privé gefinancierd. Kort erna is een BV en een holding opgericht.  Ik heb er alleen de eerste paar jaar, voor 2001, in gewerkt, daarna niet meer en is het regelmatig verhuurd geweest vanuit privé. 

 

Ikzelf had na een paar jaar al die ruimte niet nodig en dus was het voordeliger om zelf iets kleiners te huren en het kantoordeel te verhuren. In 2019 is de werkmaatschappij opgeheven en in de Holding zit alleen het pensioen. Ik ben verder gegaan als eenmanszaak want de BV maakte al jaren verlies. Nu is de vraag of ik een belastingaanslag over de overwaarde zou kunnen krijgen of op een ander manier dan via de Vermogensbelasting belasting zou moeten betalen. Het pand zit niet in het ondernemingsvermogen en bovendien bestaat de werkmaatschappij niet meer. Wel is er destijds een fiscale eenheid voor zowel BTW als vennootschapsbelasting tot stand gekomen, waar alle 3 entiteiten in zitten, dus ook privé, weet niet of dit invloed heeft. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

De woning is privé aangeschaft en destijds niet meegegaan naar de holding of werkmaatschappij?

 

Fiscale eenheid met 'alle drie entiteiten'? Welke drie? Er kan alleen een fiscale eenheid van BV's zijn. Of waren er meerdere werkmaatschappijen?

 

Waar is die 'bedrijfs'woning overigens altijd opgegeven? Als eigen woning?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Op 26-10-2021 om 07:51, Joost Rietveld zei:

Hi prins, in die tijd kon/werd een DGA ook opgenomen worden in de FE OB. 

 

Ah, ok. Ik moest even zoeken, maar die fiscale eenheid van 3 entiteiten moet dus al zo'n 14 jaar niet meer bestaan. Het lijkt me dat de fiscale eenheid vanaf 18 oktober 2007 (uitspraak Hoge Raad) definitief uit alleen de holding en de werkmaatschappij bestaat.

 

Vraag blijft dus hoe de woning altijd is opgegeven. Box 1? Box 3?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Op 26-10-2021 om 00:51, sx9109 zei:

Nu is de vraag of ik een belastingaanslag over de overwaarde zou kunnen krijgen of op een ander manier dan via de Vermogensbelasting belasting zou moeten betalen. 

 

Volgens mij is het antwoord nee. Vermogensbelasting bestaat ook al sinds 2001 niet meer. Overwaarde is privé ook onbelast.

 

Dat betekent niet dat een huis belastingvrij is, maar die belastingen betaal je nu al gewoon. In box 1 betaal je 37 of 50% belasting over een fictief rendement van zo'n 0,5% (eigenwoningforfait) en ook in box 3 betaal je 31% over een fictief rendement. 

 

Veel spannender wordt het volgens mij niet.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.