• 0

VOF beëindigen met kwijtschelden schuld vennoot

(aangepast)

Ik zou graag wat advies willen inwinnen via dit forum:

 

Ik heb al jaren een VOF samen met mijn moeder. Een kleine en relatief simpele onderneming zonder gebouwen, grote voorraden, etc. Ook hebben we bijvoorbeeld geen schulden aan andere partijen.De eerste jaren werkten we beide even veel en namen we allebei ongeveer even veel op. Een aantal jaren geleden is daar verandering in gekomen: ik ben meer gaan werken en mijn moeder iets minder. Samen bepaalde we dan op basis van de hoeveelheid werk die ieder individueel uitgevoerd had, hoeveel we zouden opnemen. Ik nam dus meer geld op dan mijn moeder. Dat is een aantal jaren zo doorgegaan. Het administratiekantoor die voor ons de boekhouding doet, is echter altijd blijven uitgaan van een 50/50 verdeling.

  

Recentelijk gaven we bij het administratiekantoor aan dat mijn moeder op termijn zou willen gaan stoppen. Vervolgens bleek dat ik daardoor nog een behoorlijk bedrag (ondertussen opgelopen tot meer dan 50.000 euro) aan mijn moeder zou moeten betalen. Een bedrag dat overigens niet op de rekening van de VOF staat. Ik zie dit overigens nu ook terug in de jaarstukken, maar wij hebben ons beide dat nooit gerealiseerd. 

 

Mijn moeder zou dit bedrag alleen helemaal niet willen ontvangen, omdat ze ervan overtuigd is dat we allebei geld uit de VOF hebben gehaald op basis van de hoeveelheid werk die we hebben verricht. Als ze dus op termijn stopt zou zij van mij niets meer willen ontvangen. Voor dit jaar gaan we de verhouding aanpassen, maar dat verandert het bedrag (de schuld aan mijn moeder) natuurlijk nog niet. 

 

Nu willen we dat natuurlijk zo goed mogelijk proberen op te lossen en conform de geldende wet- en regelgeving zonder dat een van ons of beide nog geconfronteerd wordt met enorme te betalen bedragen. 

Uiteindelijk zullen we natuurlijk het e.e.a. gaan voorleggen aan een fiscalist, maar hopelijk willen jullie ook even met ons meedenken over mogelijke oplossingen.

 

Ik heb op dit forum gezocht naar vergelijkbare situaties, maar die niet gevonden. Wel vond ik wat andere suggesties voor andere casussen die mogelijk ook voor ons een (gedeeltelijke) oplossing zijn. Maar ik ben benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken gegeven onze casus. 

-       Mijn moeder jaarlijks een winstaandeel uitbetalen (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47806-vennoot-wil-uit-vof-stappen-hij-hoeft-geen-aandeel-en-ik-mag-alleen-verder/). Omdat de inkomsten van de VOF de laatste jaren minder zijn geworden, zal daarmee de schuld aan mijn moeder niet snel verminderen. Dat zal een traject van jaren worden, terwijl mijn moeder mogelijk niet nog jaren wil werken.

-       De VOF wel ontbinden. Ik heb daarmee een schuld aan mijn moeder. Ik zou een schuld bekentenis kunnen tekenen (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67071-vof-kind-met-ouders-en-negatief-kapitaal/). Maar zou mijn moeder dan ook jaarlijkse via schenking elk jaar een deel kunnen kwijtschelden, of zou dat niet kunnen?

-       Gebruik maken van een doorschuiffaciliteit (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/67071-vof-kind-met-ouders-en-negatief-kapitaal/) Mij is onduidelijk wat hiervan de gevolgen zijn en of we daarmee bovenstaande scheefgroei kunnen wegnemen.

-       Ook zie ik dat er in voorgenoemde blog wordt gesproken over het regelen in een firmacontract. Geen idee of we daarin iets kunnen regelen, bijvoorbeeld dat bij overlijden van mijn moeder alles uit de VOF naar mij gaat en andere familieleden geen aanspraak kunnen maken op hetgeen in de VOF aanwezig is. We zijn bereid dat bijvoorbeeld bij een notaris het e.e.a. te laten vastleggen.

-       Tenslotte vond ik hier (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64758-voorziening-doteren-jaarrekening/#comment-621928 ) dat vennoten samen een andere winstverdeling overeen kunnen komen. Zelf vraag ik mij af of dit met terugwerkende kracht kan? Overigens is de scheefgroei vooral 8 a 9 jaar geleden veroorzaakt en daarna elke jaar nog wel iets groter geworden. 

 

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

   

aangepast door VOFondernemer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel. Allereerst complimenten voor je eigen zoekwerk.

 

Op 26-10-2021 om 20:32, VOFondernemer zei:

De eerste jaren werkten we beide even veel en namen we allebei ongeveer even veel op.

(...)

Samen bepaalde we dan op basis van de hoeveelheid werk die ieder individueel uitgevoerd had, hoeveel we zouden opnemen. Ik nam dus meer geld op dan mijn moeder. 

(...)

Ik realiseer mij dat ik dus mogelijk te weinig belasting betaald heb, en mijn moeder teveel, dus dat er ergens nog iets betaald moet gaan worden.

Merk op dat je in je aangifte inkomstenbelasting moet uitgaan van de winst. Zonder overeenkomst of bij 50-50 dus exact 50% van de winst volgens de boekhouding, niet ongeveer, en niet wat je daadwerkelijk opgenomen hebt. Deed het administratiekantoor ook jullie aangiftes inkomstenbelasting?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dag Ron, 

 

Dank voor je snelle reactie.

Ik heb mijn oorspronkelijke bericht even aangepast, want dat is wat onduidelijk en misschien ook niet correct. Wat ik wilde zeggen, is dat ik er vanuit ga dat er hoe dan ook ergens nog iets betaald moet gaan worden.

 

Het administratiekantoor deed ook voor ons gelijk de inkomstenbelasting, dus dat is allemaal goed gegaan. Het concrete probleem is volgens mij nu dus eigenlijk dat er als eigen vermogen op de balans bij mijn moeder nog een groot plus bedrag staat en bij mij een groot min bedrag. Ik heb immers meer geld opgenomen dan mijn moeder, maar daar waren we het beide over eens.

Als we nu dus zouden stoppen zou ik mijn moeder moeten gaan betalen van wat ik heb begrepen. En dat willen we dus eigenlijk allebei niet.

aangepast door VOFondernemer
Link naar reactie
  • 0
Op 26-10-2021 om 21:09, VOFondernemer zei:

Het administratiekantoor deed ook voor ons gelijk de inkomstenbelasting, dus dat is allemaal goed gegaan. Het concrete probleem is volgens mij nu dus eigenlijk dat er als eigen vermogen op de balans bij mijn moeder nog een groot plus bedrag staat en bij mij een groot min bedrag. Ik heb immers meer geld opgenomen dan mijn moeder, maar daar waren we het beide over eens.

Als we nu dus zouden stoppen zou ik mijn moeder moeten gaan betalen van wat ik heb begrepen. En dat willen we dus eigenlijk allebei niet.

Dan is winstverdeling en inkomstenbelasting dus 50-50 gedaan, maar klopt de geboekte winstverdeling niet met de daadwerkelijke privéopnames. Daardoor heeft je moeder op papier nog wat tegoed van de VOF, terwijl jij een schuld hebt aan de VOF. Als je de VOF nu opheft, moet er volgens de boekhouding inderdaad afgerekend worden tussen de vennoten. 

 

Even hardop denkend, maar ik ben geen fiscalist: Je zou kunnen stellen dat jullie in de afgelopen jaren een andere winstverdeling hebben afgesproken. Een vennootschapscontract is vormvrij, dus dat hoeft niet schriftelijk. Je zou kunnen stellen dat het administratiekantoor daarom onjuiste uitgangspunten heeft gebruikt voor de administratie en aangiftes. In principe kun je een aangifte nog wijzigen tot 5 jaar na het jaar waar de aanslag over gaat. Of dit kan en of de Belastingdienst het accepteert durf ik niet te zeggen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Dan is winstverdeling en inkomstenbelasting dus 50-50 gedaan, maar klopt de geboekte winstverdeling niet met de daadwerkelijke privéopnames. Daardoor heeft je moeder op papier nog wat tegoed van de VOF, terwijl jij een schuld hebt aan de VOF. Als je de VOF nu opheft, moet er volgens de boekhouding inderdaad afgerekend worden tussen de vennoten. 

Dat klopt.

 

 

Quote

Even hardop denkend, maar ik ben geen fiscalist: Je zou kunnen stellen dat jullie in de afgelopen jaren een andere winstverdeling hebben afgesproken. Een vennootschapscontract is vormvrij, dus dat hoeft niet schriftelijk. Je zou kunnen stellen dat het administratiekantoor daarom onjuiste uitgangspunten heeft gebruikt voor de administratie en aangiftes. In principe kun je een aangifte nog wijzigen tot 5 jaar na het jaar waar de aanslag over gaat. Of dit kan en of de Belastingdienst het accepteert durf ik niet te zeggen. 

 

Dank voor je suggestie. Dat is inderdaad een optie die we kunnen verkennen. Helaas is het verschil juist in de jaren daarvoor ontstaan, dus dit zou wel het verschil iets kleiner kunnen maken, maar lang niet voldoende. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Hoe lang wil je moeder nog doorgaan in de VOF? En hoe is de arbeid tussen jullie nu verdeeld?

 

Mijn moeder heeft haar pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Ze zou het niet erg vinden om nog een paar jaar door te gaan, maar zou het ook prima vinden om dit jaar uit de VOF te stappen, zodat ik er een eenmanszaak van zou kunnen maken. 

In overleg met het administratiekantoor zou de verhouding dan eerder 90/10 worden.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou je ook kunnen berekenen of jij de komende jaren dat gat van 50k kunt inlopen doordat 90% van de winst naar jou gaat, terwijl je dus (gedurende die jaren) 50k daarvan in de VOF laat en niet privé opneemt. Daardoor zal jouw kapitaalrekening aangroeien tot nul.

 

Verder zijn er ook echt nog wel andere manieren, bijvoorbeeld via schenking en/of bedrijfsoverdracht, maar daar lijkt het nog iets te vroeg voor.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.