• 0

Een wet tegen nep-reviews, helpt dat?

Het wetsvoorstel dat oa neprecensies moet tegen gaan betreft consumentenbescherming en legt de verantwoordelijkheid bij handelaren.

 

Zullen we eens een lijstje maken van review-platforms die voor ondernemers van belang zijn en waar verscherpt toezicht behulpzaam zou zijn?

 

  • Trustpilot
  • Google Reviews

 

Er zijn er vast meer, ook sectorale bijvoorbeeld in horeca The Fork.

 

Van welke reviewdiensten heb jij als ondernemer last en wat kan er gedaan worden om de kwaliteit van reviews te verbeteren?

 

Ik vrees dat handhaving zich vooral op de grote boosdoeners gaat richten.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Trustpilot en Google reviews hebben allebei dezelfde voor- en nadelen. 

De meeste reviews op die sites zijn zelf geschreven, opvallend is vaak bij sommige bedrijven dat een negatieve recensie vaak wordt opgevolgd door een betere :-)

 

Sowieso valt mij op dat steeds meer mensen deze reviews misbruiken. Om korting te krijgen of vooral om "wraak" te nemen en zelfs reviews geschreven door concurrenten kunnen best veel schade aanbrengen. 

Met eerlijke reviews heeft dat niets meer te maken. 

 

Helemaal schadelijk de fake reviews om ondernemers over te halen deze te "beheren"  o.a. bedrijvenpagina.nl welke ook als een soort telefoongids fungeert. 

Google je bedrijf maar eens en je komt vaak wel een review tegen van deze club. Na een vriendelijke mail verwijderen ze je bedrijf wel direct maar toch.....

 

Hoe ze deze nieuwe wetgeving gaan omzetten is me echt een raadsel. Zou in mijn ogen het einde van Trustpilot betekenen.  Zou namelijk niet weten hoe die zouden moeten gaan voorkomen dat een nepreview geplaats kan gaan worden ?

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 27-10-2021 om 00:41, TwaBla zei:

Van welke reviewdiensten heb jij als ondernemer last en wat kan er gedaan worden om de kwaliteit van reviews te verbeteren?

Geen enkele, want wij laten ons niet verleiden of misleiden door welke reviewdienst dan ook.

 

Op 27-10-2021 om 07:42, zzpegel zei:

Sowieso valt mij op dat steeds meer mensen deze reviews misbruiken. Om korting te krijgen of vooral om "wraak" te nemen en zelfs reviews geschreven door concurrenten kunnen best veel schade aanbrengen. 

Met eerlijke reviews heeft dat niets meer te maken. 

Daarom dus …

… maar dat neemt niet weg dat het soms moeilijk is om te beoordelen welke diensten en goederen als ondernemer (of als consument) bij je passen.

Een kwestie van ‘trail and error’ en reviews brengen daar geen verandering in. Al eens de reviews van een huisarts, tandarts  of restaurant gelezen? … daar wordt  je totaal niet wijzer van.


Daarmee dient zich wel een dilemma aan … wat te doen als je iets koopt waarmee je tevreden bent en er wordt gevraagd om  een beoordeling te geven? Wie kan het weten of mijn beoordeling eerlijk is?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Op 27-10-2021 om 07:42, zzpegel zei:

Hoe ze deze nieuwe wetgeving gaan omzetten is me echt een raadsel.

 

Dat geldt voor veel wetten. Goedbedoelde regulering van spam, cold calling en tegen privacy-inbreuken is lastig te handhaven en bemoeilijkt soms goede initiatieven. Oplichters doen nu een beroep op de privacy-regels om niet herkenbaar genoemd te worden.

 

Misschien helpt het om niet alle problemen met reviews op een hoop te gooien en ze elk apart te bekijken. Is er iets te doen tegen partijen die massaal positieve reviews laten plaatsen om tegenwicht te bieden tegen kritiek? Maken online reputation managers gebruik van onwettige methoden? Moeten ondernemers een recht van weerwoord hebben tegen wraakrecensies?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn momenteel op zoek naar bedrijven de willen participeren in een juridische procedure tegen Trustpilot. Wij ondervinden op dit moment zeer veel schade door valse en verkeerde reviews op Trustpilot. We zijn al 2 jaar bezig deze verwijderd te krijgen, zonder resultaat. De stukken liggen al bij de advocaat en we staan sterker als er meerdere partijen willen participeren. U kunt mij een mail sturen mocht u hier interesse in hebben, trustpilotproblemen@gmail.com. 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat een portal natuurlijk moeilijk kan controleren of er sprake is van valse reviews.  Kwaadwillenden zullen altijd een weg vinden om toch een slechte review te plaatsen. Waterdicht kun je dat nooit maken in mijn optiek. 

En ja, ik kijk zelf heel anders naar reviews. Maak me er niet eens meer druk om als er een keer een "rare klant" tussen zit die een slechte review plaats. 

Kijk bijvoorbeeld op Trustpilot eens bij een van de grootste autoverhuur-bedrijven AVIS. 

Deze beoordelingen zijn allemaal erg slecht en dit bedrijf reageert gewoon niet op die berichten. Principieel waarschijnlijk. 

En toch verhuren ze ontzettend veel voertuigen. 

Blijkbaar spelen reviews voor veel mensen al lang geen grote rol meer. 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-10-2021 om 15:46, no-trust zei:

Wij zijn momenteel op zoek naar bedrijven de willen participeren in een juridische procedure tegen Trustpilot. 

 

Nou kies je een forumnaam die de indruk wekt dat je namens Trustpilot spreekt. Het zou logischer zijn als je jezelf bv no-trustpilot noemt. 

 

Zoek eens op dit forum naar Trustpilot dan vind je vast meer medestanders!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 27-10-2021 om 16:30, zzpegel zei:

ik kijk zelf heel anders naar reviews. Maak me er niet eens meer druk om als er een keer een "rare klant" tussen zit die een slechte review plaats. 

Misschien moet je ook heel anders naar reviews kijken als het louter uit positieve berichten bestaat.

Kortom ... een review maakt je tegenwoordig niet veel wijzer.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-10-2021 om 16:30, zzpegel zei:

Het probleem is dat een portal natuurlijk moeilijk kan controleren of er sprake is van valse reviews.

 

Dat wil niet zeggen dat een portal er dus maar op los mag lasteren. Als het portal daar schade mee veroorzaakt, zal het die schade moeten vergoeden.

 

De reden dat portals daar over het algemeen mee weg komen, zit al in de naam opgesloten: portal. Doorgeefluik. Als iemand je een schunnig liedje in de post opstuurt, kun je de postbode daar ook niet op aanspreken.

 

Tenzij... en hier komt het, tenzij die postbode ervan wist of had kunnen weten. Bij portals is de vraag dan ook altijd: grijpen zij ooit in? Hoe doen ze dat (handmatig of geautomatiseerd)? En op basis waarvan? Als een Trustpilot zich actief bemoeit met de inhoud van de reviews, kun je ze ook aanspreken voor de gevallen waarin ze dat niet doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Op zich een mooi wetsvoorstel, alleen is de vraag of er middelen zijn voor daadwerkelijke handhaving / uitvoering.

 

Ook wij hebben (jaren geleden) last gehad van concurrenten die negatieve fake reviews lieten plaatsen. Op een gegeven moment kregen wij steeds vaker vragen van klanten die onze betrouwbaarheid in twijfel trokken, vanwege de enorme discrepantie tussen de reviews op ons eigen platform (gefilterd vanwege het opgeven van een geldig ordernummer) en die op o.a Trustpilot.

 

En natuurlijk ook gewoon de negatieve review als pressiemiddel van iemand die het onderste uit de kan wil. Maar hoe frustrerend ook, dat aantal lag veel te laag om echt impact te hebben op de score. Bovendien denk ik dat je dat probleem ook aantrekt als je er in mee gaat.

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 27-10-2021 om 16:41, TwaBla zei:

Nou kies je een forumnaam die de indruk wekt dat je namens Trustpilot spreekt. Het zou logischer zijn als je jezelf bv no-trustpilot noemt. 

Mee eens. Ik heb naam aangepast no-trust : as je een andere forumnaam wenst, dan kun je dat in je profiel aanpassen :winking-face:

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 28-10-2021 om 10:21, Branko Collin zei:

De reden dat portals daar over het algemeen mee weg komen, zit al in de naam opgesloten: portal. Doorgeefluik. Als iemand je een schunnig liedje in de post opstuurt, kun je de postbode daar ook niet op aanspreken.

 

Het is wel interessant hoe de rechtspraak evolueert. Aanvankelijk werd een tamelijk technische kijk op het fenomeen service provider gehanteerd, ik meen in zaken rond het illegaal delen van muziek en films. Maar later deden ook fora en klachtensites een beroep op dat doorgeefluik-argument, en toen werd de jurisprudentie genuanceerder.

 

Dat was voor dit forum relevant, want HL wordt gemodereerd en neemt zodoende mee verantwoordelijkheid. Eigenlijk is het vrijelijk plaatsen van afbeeldingen best een risico voor HL, want vroeger of later ligt er een claim in de brievenbus. Maar ook in topics waarin de ervaring met leveranciers en platforms werd gedeeld. Je mag hier mopperen op PostNL en Bol.com, maar op klachten over kleinere ondernemingen wordt zeer streng toegezien.

Trustpilot en Google die vol staan met nep-reviews en tegelijkertijd recensies van boze klanten op aandringen van het betroffen bedrijf meteen verwijderen, zouden wel eens gericht aangepakt mogen worden. Misschien zou MKB Nederland met verwante organisaties zoals Horeca Nederland eens een zwart/witboek moeten maken met slechte en goede voorbeelden. Als dat niet al bestaat. Misschien zouden we hier een voorzetje kunnen geven.

 

aangepast door TwaBla
HL als reviewsite

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zelf was ik verbaasd over places.nl en telefoonboek.nl welke via verschillende domeinen actief zijn. 

Gegevens worden via de KVK verkregen en vaak voorzien van een fake beoordeling zonder tekst. 

In mijn ogen om bedrijven te stimuleren een betaalde account te nemen en deze te beheren. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.