• 0

Gebruikelijk loon DGA, bijtelling en eigen bijdrage

(aangepast)

Hallo forummers,

 

Ik heb een vraag. Ik betaal mijzelf vanuit mijn holding een DGA salaris van 47.000. Ik heb een auto waarmee ik alleen zakelijk rijd maar wil onderzoeken of ik deze kan gaan bijtellen.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Bijtelling mag in mindering gebracht worden op het gebruikelijk loon dus dat is een voordeel. 

Nou wil ik een eigen bijdrage betalen ter hoogte van mijn bijtelling aan mijn BV. Gaat die vlieger nog op met de bijtelling in mindering brengen op het gebruikelijk loon? 

Ik bespaar tegenover de bijtelling 'gewoon prive' ongeveer 400 netto per maand (Totaal nu nog maar 250). Dit is inclusief de BTW verrekening van 2.7% over de catalogus waarde. In de proefberekening online blijft mijn loon voor loonheffing wel hetzelfde in beide berekeningen met eigen bijdrage of alleen de bijtellling in minder brengen op mijn loon.

 

Hoor het graag!

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Davert

 

Even een misverstand uit de weg helpen: de bijtelling gaat niet van het gebruikelijk loon af, maar is er onderdeel van. Het is dus ook een misvatting dat als je de auto van de BV voortaan ook privé mag rijden dat je dan euro voor euro de bijtelling in mindering mag brengen op je brutoloon. Daar zou jij als directeur (niet aandeelhouder) immers ook niet zomaar genoegen mee nemen, en al helemaal niet als die bijtelling dan ook nog van je nettoloon afgaat als eigen bijdrage.

 

Tweede misvatting is dat je de bijtelling altijd op nul kunt krijgen door een eigen bijdrage voor privégebruik te betalen aan je BV (veelal via dividend) die gelijk is aan de bijtelling. Als de eigen bijdrage namelijk gelijk is aan de bijtelling, dan impliceert dat ook dat de auto wel erg veel privé gebruikt wordt en er mogelijk sprake is van excessief privégebruik. Daarbij kan de bijtelling juist verhoogd worden tot de werkelijke autokosten die de BV betaald heeft.

 

Deze beide punten samengevoegd: 

Op zich prima om voortaan privé bij te tellen (NB: als het om dezelfde auto gaat doe dit dan beslist NIET dit jaar nog, want anders hang je voor de bijtelling over heel 2021!) en daarvoor een eigen bijdrage te betalen aan de BV, maar ga er niet vanuit dat de fiscus het eens zal zijn met een loonsverlaging ter grootte van de bijtelling. Wees bovendien alert op de hoogte van je eigen bijdrage. Het ligt in de lijn der logica dat de eigen bijdrage gerelateerd is aan het toegestane privégebruik vs. de totale autokosten.

 

groet

Joost 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,


Dank voor je reactie. Ik heb berichten gezien dat het gebruikelijk is 60 tot 70 procent van de hoogte van de bijtelling als eigen bijdrage te rekenen. Ik gebruik de auto trouwens niet heel veel prive, ook al ik ga bijtellen. Dit kan inderdaad wel eens problemen veroorzaken.  Hoe kan ik die hoogte van eigen bijdrage het beste bepalen?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-10-2021 om 10:39, Joost Rietveld zei:

Het is dus ook een misvatting dat als je de auto van de BV voortaan ook privé mag rijden dat je dan euro voor euro de bijtelling in mindering mag brengen op je brutoloon. 

 

Is dat niet zo dan? Ik heb me dat altijd afgevraagd.

 

Is het niet zo dat het privégebruik van de auto gezien kan worden als betaling van salaris in natura? Je krijgt dus óf bruto 47.000 euro per jaar in geld óf nog steeds 47.000 euro bruto, maar gedeeltelijk in de vorm van een auto van de zaak (en een iets lager netto loon).

 

Maar misschien dat ik je uitleg verkeerd begrijp.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kun je het privégebruik van de auto zien als loon in natura, dat is het immers ook. Alleen is het niet zo dat als je salaris al 47k is dat je dan zondermeer de bijtelling auto van je brutoloon kunt aftrekken zodat je fiscaal toch op 47k blijft.

 

Zal ik afhangen van de werkelijke waarde van dat privégebruik.

Dat bedoelde ik met euro voor euro

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 28-10-2021 om 19:30, Joost Rietveld zei:

Uiteraard kun je het privégebruik van de auto zien als loon in natura, dat is het immers ook. Alleen is het niet zo dat als je salaris al 47k is dat je dan zondermeer de bijtelling auto van je brutoloon kunt aftrekken zodat je fiscaal toch op 47k blijft.

 

Zal ik afhangen van de werkelijke waarde van dat privégebruik.

Dat bedoelde ik met euro voor euro

Hoi Joost/medeforummers,

 

toch (nog) even een vraag hierover. Stel dat deze situatie geldt voor een startende ondernemer.

 

DGA salaris is zeg 48.000/jaar

Echter is het gebruikelijk loon 75%, dus 36.000/jaar

Bruto bijtelling is 8.500/jaar.

 

Mag je dan een bruto salaris uitkeren van 36.000 - 8.500 = 27.500? Of heeft dit weinig kans van slagen?

 

Link naar reactie
  • 1
Op 6-12-2021 om 14:29, SvanderW zei:

Mag je dan een bruto salaris uitkeren van 36.000 - 8.500 = 27.500? Of heeft dit weinig kans van slagen?

nee, uiteraard gaat dat niet zo. Ten eerste is die 75% van toepassing op het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking en niet op het minimum DGA-loon. Ten tweede is het DGA-loon is inclusief bijtelling auto.

 

Dus in jouw voorbeeld (aangenomen dat jouw DGA met 47k aan de wet voldoet): 47.000 - 8.500 = 38.500 brutoloon in geld. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.