• 0

Auto zakelijk versus bijtelling [constructie deelauto's]

(aangepast)

Hoi Allemaal,

 

Waarschijnlijk zijn hier al genoeg discussies over gevoerd, maar wil toch nog eens een specifieke situatie aan jullie voorleggen.

 

Tegenwoordig heb je het "mobiliteit" concept van Lynk & Co. Op zich een prima auto, in de basis een XC40, vol qua opties, maar zeer voordelig zowel qua aanschaf (39k) als operational lease (wat eigenlijk meer een maandelijkse huurovereenkomst is).

 

Nu wil ik binnenkort een andere auto gaan rijden vanuit mijn zaak (DGA). Ik ga geen prive kilometers maken met deze auto en ga dus geen bijtelling betalen. Echter, het concept van Lynk & Co zou me in staat stellen om bijvoorbeeld in de weekenden (wanneer ik de auto toch niet gebruik) de auto te "verhuren" via het Lynk & Co platform. Dit drukt de maandelijkse kosten van de auto. Op zich interessant dus.

 

Nu mijn eerste vraag:

Aangezien er dan kilometers gemaakt worden door derden... Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze kilometers? Het zijn geen zakelijke kilometers van mij en het zijn geen prive kilometers van mij. Deze situatie is ook niet het schimmige plan om buurmannen elkaars auto te laten huren of te verhuren aan een familielid. 

 

Persoonlijk vind ik de aard van de overeenkomst ook niet vergelijkbaar als een full operational lease contract. Aangezien het maandelijks opzegbaar is lijkt het meer op een tijdelijke huur overeenkomst. Sterker nog, als ik de auto een paar maanden niet wil gebruiken, dan lever ik hem gewoon in. Als ik de auto een weekje niet wil gebruiken, dan verhuur ik hem via het lynk & co platform. Ik betaal feitelijk alleen voor de kilometers die ik er zelf mee rij.

 

In prive sfeer zegt de belastingdienst dat het verhuren van een auto om de kosten te drukken geen winstoogmerk heeft en die inkomsten hoeven dus niet opgegeven te worden. In de geest van die gedachte zou een auto dan toch ook niet bijgeteld hoeven te worden als je die verhuurt om de kosten te drukken? Middels een valide concept wat dat faciliteeert?

 

Komen dit soort concepten niet in een grijs gebied bij de fiscus?

 

Mijn tweede vraag:

Er zullen ook mensen zijn die de auto door hun vrouw of familielid laten huren via het platform om vervolgens ermee op vakantie te gaan. Ziet de fiscus dit dan als een derde? Of prikken ze hier doorheen? Feitelijk is de situatie niet anders. Sterker nog, er ontstaat geen zakelijke relatie tussen degene die de auto huurt en de BV, dit verloopt namelijk via lynk & co.

 

Hoe zien jullie dit?

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Lynk zet op zijn site  "je bepaalt zelf de huurprijs". Daar leid ik uit af dat lynk niet de verhuurder is. Zij sluiten met jou een contract met jou voor 1250 km per maand. Of je die km zelf maakt of dat je 500km verhuurd is jou keuze en risico. 

Lynk zal jou dus altijd een factuur voor 500 sturen. Daarnaast heb je opbrengsten via je deelaccount.

 

Nieuwe concepten Twa! niet vast blijven zitten in die oude patronen dat een leasemij controle wil houden over zijn bedrijfsmiddelen en dus zelf die omzet wil.

Zij hebben gegarandeerde inkomsten en de klant de mogelijkheid om zijn auto te delen en daar volledige regie over te hebben.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Een aantal reacties beginnen met de veronderstelling dat het een kunstgreep is.

 

Op 27-10-2021 om 17:56, Roel J zei:

Gouden regel blijft als je kunstgrepen nodig hebt om de auto te bekostigen dan moet je de auto niet aanschaffen.

 

Het is geen kunstgreep en geen maniertje om belasting te besparen. Het is een opzet die het delen van een zakelijk aangeschafte auto mogelijk maakt. Vraag is vervolgens hoe de Belastingdienst daar mee omgaat. Dat lijkt voor interpretatie vatbaar. Dit is de huidige kijk van de Belastingdienst, die ik al eerder geciteerd heb. Daarin is een auto die in operational lease wordt gereden geen bedrijfsmiddel.

 

Quote

U leaset een auto voor uw onderneming

 

Een leaseauto hoort niet altijd tot het vermogen van uw onderneming. Bij financial lease draagt u alle financiële risico’s. In dat geval is de auto een bedrijfsmiddel dat tot het vermogen van uw onderneming hoort. Bij operational lease is de situatie meer vergelijkbaar met huur. Dan is de auto geen bedrijfsmiddel en geen onderdeel van het vermogen van uw onderneming. Uw onderneming maakt kosten voor een leaseauto, zoals leasetermijnen en brandstof. Voor een leaseauto gelden dezelfde regels als voor een gekochte auto. U mag de kosten aftrekken van de opbrengsten. Als u de leaseauto privé gebruikt, moet u uw privégebruik verrekenen met uw autokosten.

 

Er was eerder al verschil van mening over de vraag of verhuur via de leasemaatschappij gezien kan worden als privegebruik. Roel stelt echter dat in bepaalde andere omstandigheden ook sprake is van verhuur (doorbelaste reiskosten) door het bedrijf en dat de huurinkomsten daarom als bedrijfsinkomsten geboekt moeten worden. En dat het geen verhuur is door de leasemaatschappij omdat de huurprijs bepaald wordt door de bedrijfsmatige gebruiker, de lease-klant. Maar tegelijk is die interpretatie bij de Belastingdienst zelf niet te vinden. Hoe ga je daar mee om?

  

Op 27-10-2021 om 21:20, Roel J zei:

De belastingdienst zal op enig moment ofwel via jurisprudentie ofwel via een nieuwe wet of uitvoeringsrichtlijn bepalen hoe er mee om moet gaan. 

 

Dan zitten we nu nog even in niemandsland. 

  

Op 27-10-2021 om 21:20, Roel J zei:

De klanten die het fiscale avontuur willen melden zichzelf wel en die krijgen een (scherp) advies op maat incl de disclaimer dat de belastingdienst tot een ander oordeel zou kunnen komen.

 

Die disclaimer kwam halverwege ook voorbij. :smiling-face-with-sunglasses: Dus we gaan het nog zien.

 

Resteert de terugkerende suggestie dat een ondernemer met het geschetste dilemma het randje opzoekt, belasting probeert te ontlopen, de laatste druppel uit zijn auto probeert te persen, kunstgrepen gebruikt om een auto aan te schaffen die hij zich niet kan permitteren, enz. Tamelijk onaardig op een forum dat toch ook eens iets met innovatie te maken had.

 

Op 27-10-2021 om 21:02, Cosara zei:

Misschien is het verstandiger om te focussen op ondernemen … dit is nog altijd een ondernemersforum.

 

Dan zouden we de afdelingen met vragen over bijkomende zaken als belasting, boekhouding en verzekering morgen kunnen afschaffen. Realiteit is echter dat ondernemers een aanzienlijk deel van hun tijd bezig moeten zijn met dit soort vragen. En logisch dat er soms ook vragen voorbij komen over innovatieve lease-aanbiedingen die nog niet precies in bestaande belastingregels vallen. Dat was vast al eens eerder het geval met lease-constructies...

 

aangepast door TwaBla
kleine correctie

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist even deze pagina doorgelezen:

https://www.lynkco.com/nl-nl/sharing/lend-your-car/pricing-payment

 

Quote

Hoe lang duurt het voordat ik word betaald?

Uitbetalingen worden elke 7-14 dagen gedaan.

 

Ik heb een te late of ontbrekende betaling.

Als je een te late of ontbrekende betaling hebt, controleer dan je uitbetalingsgegevens. Als alles er goed uitziet, neem dan contact op met ons Engagement Center om dit te laten uitzoeken.

 

Uitbetalingsinstellingen en factuurgegevens beheren.

Je kunt je uitbetalingsinstellingen en bankrekeninggegevens beheren in het gedeelte 'Mijn pagina's' van de mobiele app. Een Uitlener kan maar één bankrekening hebben voor uitbetalingen. Als je jouw uitbetalingsinstellingen hebt bijwerkt, worden alle betalingen hierna naar je nieuwe rekening overgemaakt.

 

Hieruit blijkt wel dat er geen korting gegeven wordt op de factuur, maar dat je dus gewoon een uitbetaling krijgt op een bankrekening. Dan zal dit gewoon op de rekening van de bv binnen moeten komen en als inkomsten geboekt moeten worden lijkt me (uitgaande van geen bijtelling situatie).  Stel dat je ervoor kiest om wel gewoon bijtelling te betalen en prive er ook mee rijdt, dan neem ik aan dat dit gewoon op je prive rekening gestort mag worden. 

 

Quote

Handleiding voor het omgaan met kilometers.

Als je een maandelijks membership hebt, tellen de km's die de lener heeft afgelegd niet mee in de berekening voor het maximaal aantal KM's per maand omschreven in je membership. 

Als je ervoor kiest om het membership te beëindigen met een auto dat te veel kilometers heeft gereden, worden er geen kosten in rekening gebracht voor de km's die zijn gereden tijdens het delen van de auto, hoewel de gebruikelijke kosten wel van toepassing zijn op eventuele extra km's als gevolg van normaal gebruik.

 

Hieruit blijkt dus dat de kilometers van de lener niet meetellen onder het contract. Dan kom je terug op mijn eerdere vraag hoe de belastingdienst naar deze kilometers kijkt. Ik zou zeggen dat die helemaal niet mee doen of anders als zakelijk gezien worden. Daar staan immers ook inkomsten tegenover. Dan kom je vervolgens weer op de opmerking van Norbert dat je niet zomaar autoverhuurdertje mag spelen, onzakelijk etc. Is dat zo? In een een autodeelconcept waarbij de DGA 1 auto heel af en to verhuurt via een platform?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kun je het balletje niet terug schoppen bij Lynk & Co door te vragen of ze eens een overzicht kunnen maken hoe hun opzet belasting-technisch doorwerkt in Noorwegen, Duitsland en andere landen waar ze actief zijn? Het is ook aan hen om zakelijke leaserijders van dienst te zijn met een opzet die aansluit bij bestaande belastingregels.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 28-10-2021 om 16:05, Jeroen86 zei:

Stel dat je ervoor kiest om wel gewoon bijtelling te betalen en prive er ook mee rijdt, dan neem ik aan dat dit gewoon op je prive rekening gestort mag worden. 

 

Nee dat mag niet. Want de BV is de contract partij en niet jij privé. Je kunt niet naar eigen inzicht de kosten van een contract dat op de naam van de BV staat wel als kosten boeken, maar de opbrengsten uit dat contract privé genieten. De bijtelling staat daar volledig los van. De bijtelling is een fiscale regel tussen jou als werknemer en de BV voor het privégebruik van de auto. Maar puur op basis van het contract tussen de BV en Lynk ben je genoodzaakt om alle kosten én opbrengsten van zo'n contract in de BV te nemen.

 

Op 28-10-2021 om 16:05, Jeroen86 zei:

Hieruit blijkt dus dat de kilometers van de lener niet meetellen onder het contract. Dan kom je terug op mijn eerdere vraag hoe de belastingdienst naar deze kilometers kijkt. Ik zou zeggen dat die helemaal niet mee doen of anders als zakelijk gezien worden.

Helemaal niet meetellen is geen optie, maar dat ze als zakelijk worden gezien omdat vloeit voort uit wat ik hierboven beschreef dat het contract op naam van de bv staat waarbij alle kosten en opbrengsten in de bv verantwoord dienen te worden.

 

Op 28-10-2021 om 16:05, Jeroen86 zei:

Dan kom je vervolgens weer op de opmerking van Norbert dat je niet zomaar autoverhuurdertje mag spelen, onzakelijk etc. Is dat zo? In een een autodeelconcept waarbij de DGA 1 auto heel af en to verhuurt via een platform?

 

Dit is ook geen fiscale afweging in mijn optiek. Jij had meerdere scenario's beschreven ook waarbij je de auto prive zou leasen vna Lynk en ik heb de indruk dat Norbert daar op inzoomde, (dat had ik toen ik direct op hem reageerde niet helemaal scherp, maar wat hij precies bedoeld heeft, dat kan hij beter zelf toelichten.

Het is best een complexe vraag, maar leuke vraag, want nog redelijk nieuw speelveld. Ik durf hier best scherp stelling te nemen over de bijtellen en kosten en opbrengsten omdat daar een aantal basisregels van hoe je omgaat met contracten en de het basisprincipe van waaruit de fiscus niet zakelijke kilometers van een zakelijke auto wil belasten. De fiscus kijkt niet naar het soort contract die kijkt gewoon naar het feitelijk gebruik, wordt de auto privé gebruikt of niet.

 

Waar het wel relevant voor kan zijn is voor de mogelijke bestuurdersaansprakelijkheid en eventueel voor je (overige) bedrijfsverzekeringen. Autoverhuur heeft een heel ander risico profiel dan zakelijke dienstverlening, of wat dan ook jou kernactiviteit is. Bedenk je het volgende "worst case scenario" De auto gaat verloren, Lynk stelt zich op het standpunt dat jij de contractvoorwaarden hebt geschonden (waarom laat ik even in het midden) en dient een schadeclaim in voor 50.000 euro, de waarde van de auto plus directe gevolgschade. Jij stapt naar je verzekeraar om dit via de aansprakelijkheidsverzekering te laten dekken. De verzekeraar stelt vast dat de auto verloren is gegaan op het moment dat jij hem verhuurt via het deelplatform en stelt zich op het standpunt dat autoverhuur niet tot de bedrijfsactiviteiten hoort en daardoor niet verzekerd is. Vaak wordt aangesloten bij de activiteiten die zijn ingeschreven bij de KvK eventueel aangevuld met wat is gemeld aan de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon over deze activiteiten.

Dit is punt 1 om dus uit te zoeken als je een auto via dit concept wil leasen. Want je stapt er in een "pioniersfase" in en verzekeraars hebben nog geen vast beleid hoe ze met auto's volgens dit concept verhuurd zijn. De enige manier om zekerheid te krijgen is (toestemming) te vragen aan de verzekeraar of dit onder de aansprakelijkheidspolis kan.

 

Stel dat de verzekeraar niet betaald, dan draait je BV op voor die claim van 50.000 euro. De BV heeft dat geld niet en na pogingen betaalregeling of schikking te treffen besluit de leasemij je faillissement aan te vragen. Je gaat failliet, nu gaat de curator beoordelen of je als bestuurder van de bv zorgvuldig genoeg bent geweest en als de claim van 50.000 de enige reden is dat de BV failliet gaat, dan bestaat de kans dat de curator het standpunt inneemt dat jij een contract hebt afgesloten waarvan je de risico's niet goed hebt afgedekt, want als jij wel juist verzekerd was dan was de schade vergoed en was de BV niet failliet gegaan en roept de curator bestuurdersaansprakelijkheid in. Nu moet je dus uit prive die 50.000 euro gaan betalen aan de curator en moet jij waarschijnlijk je huis verkopen of de schuldsanering in

 

Afijn het moge duidelijk zijn dat dit een worst case scenario is maar het laat wel zien waarom nieuwe concepten / innovaties soms enige tijd nodig hebben om hun plek te vinden op de (zakelijke) markt. Dus als je voor dit concept kiest moet je ook checken of je verzekeraar eventuele schadeclaims uit dit contract dekt onder één van de de lopende verzekeringen of dat een aanpassing nodig is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik hoop dat er ook mensen meelezen met minder negatief gekleurde leesbrillen. Eerst worden klanten van deze nieuwe lease-deelauto's afgeschilderd als armoedzaaiers die de laatste druppel uit hun belastingaanslag willen persen. En nu wordt het verhuurdersargument in een worst scenario uitgewerkt.

 

Op 29-10-2021 om 08:20, Roel J zei:

Autoverhuur heeft een heel ander risico profiel dan zakelijke dienstverlening, of wat dan ook jou kernactiviteit is. Bedenk je het volgende "worst case scenario"

 

Eerder werd echter al gesteld dat een vennootschap wel vaker als 'verhuurder' optreedt, bijvoorbeeld bij doorbelaste reiskosten. Is het worst case scenario dan ook denkbaar?

 

Dat hele scenario van Roel is gebaseerd op het idee dat de leasemaatschappij de ondernemer aansprakelijk stelt voor het verloren gaan van de auto. In het aanbod van Lynk & Co speelt het delen van auto's een belangrijke rol, want ze weten dat de doorsnee auto 96% van zijn levensduur stil staat. Daarom wordt de auto ook door Lynk verzekerd. Als deze leasemaatschappij zijn klanten willekeurig aansprakelijk gaat stellen, dan is het hele concept geen lang leven beschoren.

 

Bovendien: als er een probleem zou ontstaan met de Belastingdienst en de interpretatie van deze verhuur, zou Lynk altijd nog zelf als verhuurder kunnen gaan optreden en de inkomsten uit verhuur in mindering brengen op de maandelijkse nota.

 

Misschien moeten we Alain Visser (Twitter) vragen om iets te zeggen over deze belastingkwestie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 29-10-2021 om 08:20, Roel J zei:

De enige manier om zekerheid te krijgen is (toestemming) te vragen aan de verzekeraar of dit onder de aansprakelijkheidspolis kan.

Lynk en Co is zelf de verzekeraar. Als je de auto huurt zit dat erbij in (geen andere optie) en als je de auto koopt kan je alleen gebruik maken van het deelconcept als je de auto ook bij hen verzekert. Ik heb de verzekeringsvoorwaarden niet gelezen, maar je mag er toch van uitgaan dat er wel wat bepalingen in staan specifiek voor schade/diefstal tijdens doorverhuur.

 

Morgen even bellen voor een proefrit en wat vragen laten beantwoorden ;)

 

Dank voor jullie inzichten to zover! Als ik nieuws heb zal ik het hier weer posten.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-10-2021 om 10:54, Jeroen86 zei:

Aangezien er dan kilometers gemaakt worden door derden... Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze kilometers? Het zijn geen zakelijke kilometers van mij en het zijn geen prive kilometers van mij. 

 

De fiscus volgt niet jouw zelf bedachte definitie van privé kilometers. Privé kilometers zijn niet "kilometers uitsluitend door mezelf gemaakt terwijl ik persoonlijk achter het stuur zit", maar kilometers die niet zakelijk voor de bv zijn.

 

Het zijn fiscaal dus wel privé kilometers van jou. Jij stelt deze auto namelijk privé ter beschikking aan derden. Als die derden daar dan gebruik van maken, kan dat alleen als de auto op zijn beurt door de bv aan jou privé ter beschikking was gesteld. Oftewel: bijtelling.

 

Als het namelijk zo is dat jij de auto privé niet ter beschikking stelt, dan is het de bv die de auto ter beschikking stelt. In dat geval is er geen bijtelling voor jou, maar zijn de huurinkomsten belaste omzet voor zoveel de vennootschapsbelasting als de omzetbelasting in de bv.

 

Op 27-10-2021 om 10:54, Jeroen86 zei:

Er zullen ook mensen zijn die de auto door hun vrouw of familielid laten huren via het platform om vervolgens ermee op vakantie te gaan. 

 

Dat maakt het nog meer privé. 😁

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 2-11-2021 om 11:31, prinsrachid zei:

Het zijn fiscaal dus wel privé kilometers van jou.

 

Volgens Roel zijn die kilometers al verdisconteert in de zakelijke verhuur. Je kan dezelfde kilometers helaas niet twee keer rekenen. Dan persen we er wel heel veel belastingdruk in. Eerst afrekenen over extra inkomsten. Daarna nog eens afrekenen over extra privé kilometers.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2021 om 11:31, prinsrachid zei:

De fiscus volgt niet jouw zelf bedachte definitie van privé kilometers. Privé kilometers zijn niet "kilometers uitsluitend door mezelf gemaakt terwijl ik persoonlijk achter het stuur zit", maar kilometers die niet zakelijk voor de bv zijn.

Het was niet mijn zelfbedachte definitie van privé kilometers. Ik vroeg me af (staat er letterlijk) hoe de belastingdienst het ziet. Maar het is helder dat elke niet-zakelijke kilometer een privé kilometer is als definitie van de fisus.

 

Op 2-11-2021 om 11:31, prinsrachid zei:

Het zijn fiscaal dus wel privé kilometers van jou. Jij stelt deze auto namelijk privé ter beschikking aan derden. Als die derden daar dan gebruik van maken, kan dat alleen als de auto op zijn beurt door de bv aan jou privé ter beschikking was gesteld. Oftewel: bijtelling.

Dit gaat dus alleen op als je de auto ook ter beschikking stelt aan privé en dus ook al bijtelling betaalt. Vandaar mijn eerdere vraag dat als die auto prive ter beschikking staat en je dus als prive doorverhuurt, waarbij het telt als prive kilometer, dat die vergoeding ook naar prive mag. Dat was mijn veronderstelling, maar daar was Roel het niet mee eens.

 

Op 2-11-2021 om 11:31, prinsrachid zei:

Als het namelijk zo is dat jij de auto privé niet ter beschikking stelt, dan is het de bv die de auto ter beschikking stelt. In dat geval is er geen bijtelling voor jou, maar zijn de huurinkomsten belaste omzet voor zoveel de vennootschapsbelasting als de omzetbelasting in de bv.

Dit is meer mijn situatie. De auto zal niet prive ter beschikking komen. Ik zal er alleen maar zakelijke kilometers mee maken. Bij eventuele doorverhuur zal dat dus ook zakelijk zijn en moet de vergoeding ook als inkomsten in de bv komen. So far so good.

 

Maar nu de grote hamvraag waar het voor mij mee begon: Ik wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat dit niet alsnog resulteert in een sanctie en alsnog bijtelling betalen omdat de fiscus het toch (om wat voor reden dan ook) ziet als prive kilometer.

Link naar reactie
  • 0

Vlak na mijn vorige reactie heb ik contact gehad met Lynk & Co:

 

Als je de auto als zakelijk abonnement neemt, dan is het NIET mogelijk om de auto te delen. 

 

Ze gaven "verzekeringstechnisch" aan als voornaamste reden ivm het feit dat het dan een bedrijfsmiddel is. Het is wel mogelijk om het binnen het bedrijf te delen waarbij medewerkers gebruik kunnen maken van het Lynk & Co platform om een auto te reserveren. Voor grotere bedrijven lijkt me dat nog best interessant. Misschien is het vanuit Lynk & Co ook een stukje indekking dat het doorverhuren van auto's niet commercieel uitgebaat kan worden door bijv. 10 van die zakelijke abonnementen te nemen en dus wel echt "autoverhuurdertje" te gaan spelen ;)

 

A.s. donderdag een proefrit gepland en ik wordt nog teruggebeld door een accountmanager die wat meer kan vertellen over hun situatie met de fiscus, bijtelling en "verzekeringstechnisch". Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2021 om 15:20, Jeroen86 zei:

Maar nu de grote hamvraag waar het voor mij mee begon: Ik wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat dit niet alsnog resulteert in een sanctie en alsnog bijtelling betalen omdat de fiscus het toch (om wat voor reden dan ook) ziet als prive kilometer.

 

Dan kun je beter even afwachten totdat zich dat uitkristalliseert en niet het eerste proefkonijn zijn.  🐇

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2021 om 15:20, Jeroen86 zei:

Dit gaat dus alleen op als je de auto ook ter beschikking stelt aan privé en dus ook al bijtelling betaalt. Vandaar mijn eerdere vraag dat als die auto prive ter beschikking staat en je dus als prive doorverhuurt, waarbij het telt als prive kilometer, dat die vergoeding ook naar prive mag. Dat was mijn veronderstelling, maar daar was Roel het niet mee eens.

 

Tja, misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij gaat die vergoeding dan inderdaad naar privé. De auto staat je immers prive ter beschikking. Fiscaal wordt dat afgehandeld via de bijtelling. Als de werkgever de auto aan mij geeft om privé te gebruiken, dan gaat die er niet over of ik die auto zelf gebruik voor een tripje naar de supermarkt, voor vakantie naar de fjorden in Noorwegen, of even uitleen (al dan niet tegen betaling) aan tante Bep.

 

Waar Roel volgens mij meer (of ook) op doelde was het juridische aspect. Er zijn namelijk verschillende contractspartijen. En het wordt natuurlijk wel een bolletje wol waar de kat mee heeft gespeeld. Je krijgt immers een auto privé ter beschikking gesteld. Maar dan zul je als bestuurder van de BV ook de belangen van de BV moeten dienen (dat betekent dus dat je als privépersoon misschien wel van alles met die auto wil, maar wil jij ook als bestuurder en eigenaar van de BV dat er van alles met die auto van de zaak gebeurt?). Dat moet immers op zakelijke gronden gebeuren. En je kunt daarbij het privébelang geen voorrang geven over het zakelijk belang. Wat zou een onafhankelijke derde doen?

 

Als er dan nog een verhuurplatform tussen komt te zitten die bemiddelt tussen jou (privé) en een potentiële huurder, dan komt er nog een laagje bovenop. En als er iets misgaat, dan moet je je inderdaad afvragen hoe dat gaat. Ook hier kun je met een juridisch aspect te maken hebben. Wellicht mag je van het platform alleen een auto ter beschikking stellen die echt van jou is. Of misschien mag de BV van háár verzekering de auto alleen ter beschikking stellen aan medewerkers die het ook echt alleen zélf gebruiken. Of misschien zijn er wel kilometergrenzen opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden.


Het fiscale aspect is wat mij betreft nog wel het meest oninteressante in deze. En juridische gaat het goed, zolang het goed gaat. Net zoals het niet hebben van een brandverzekering goed gaat, zolang je huis niet in de fik staat. Maar als het fout gaat, gaat het fout. Het kan dus ook zijn dat je afspraken moet maken tussen jezelf als zowel werkgever áls werknemer bij de ter-beschikking-stelling van de auto.
 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankjewel Rachid, helder! 

Ik denk ook dat het meer een juridisch aspect lijkt te zijn. Dat Lynk & Co het (nog) niet toestaat aan haar zakelijke klanten om de auto te delen lijkt ook te maken hebben met juridische / verzekerings aspecten. 

 

Voor nu is het delen van de auto daarmee voor mij dus sowieso geen optie meer. Het was ook niet perse mijn uitgangspunt. En daarmee kom ik in ieder geval niet in de knoop met de fiscus. Dan denk ik dat ik straks zonder bijtelling voor 500 euro p/m excl btw een prima auto rij voor 15k km per jaar. 

aangepast door Jeroen86
correctie, zakelijk was 500 excl btw ipv inclusief
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.