• 0

Opties of aandelen

Beste HL'ers,

 

Volgend jaar zomer ga ik samen met mijn nieuwe werkgever naar china. Het plan is om naast de op te zetten vestiging een internet site op te zetten. (het betreft een vraag/aanbod site) denk aan monsterboard.nl of marktplaats.nl.

 

Nu heb ik aangegeven dat ik graag aandelen in dit bedrijf wil hebben. Mijn werkgever heeft echter aangeboden mij opties te geven. Nu is mijn vraag wat verstandig is. Zijn er verschillende soorten optie constructies mogelijk? wat zijn de voor en nadelen in vergelijking met aandelen?

 

Aangezien ik over twee weken zelf met een voorstel moet komen zou ik graag eea aan adviesen ontvangen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek ALTIJD juridische en fiscale bijstand bij het feitelijk overeenkomen van een optieregeling. Bij (call)opties heb je een recht om tegen een vooraf vastgestelde prijs een x aantal aandelen te kopen. Dit recht kan een tijdsbeperking kennen bijvoorbeeld dat je het recht hebt vanaf een bepaalde datum of gedurende een bepaalde periode de opties uit te oefenen. Optiecontracten hebben veel aandachtspunten. Stel je mag een aantal aandelen kopen... Leuk, maar weet jij nu al wat voor een % dat belang tzt vertegenwoordigd? Wat nu als de werkelijke waarde ten tijde van mogelijke uitoefing lager is dan de uitoefenprijs? Indien opties de enige keuze.... Onderhandel over de uitoefenprijs, het aantal aandelen (of beter een % van de onderneming) en vanaf wanneer je de optie mag uitoefenen. Regel de situatie dat er sprake is van mogelijke 'verwatering' van de aandelenbelangen door een nieuwe uitgifte van aandelen etc, etc... Aandelen zijn veel eenvoudiger... je bepaalt nu een prijs en je betaalt nu een prijs.

Link naar reactie
  • 0

Het is maar net wat voor opties het precies zijn, en hoe het uitoefenen ervan geregeld is. Het kan zo zijn dat de opties geen fysieke levering hebben, waardoor je nooit een deel van het bedrijf in handen zult krijgen.

 

Bij uitoefening wordt dan het verschil tussen de uitoefenprijs en de dan geldende koers uitbetaald, maar er worden geen aandelen geleverd.

 

Uiteraard zijn er allerlei optieconstructies mogelijk, maar het hangt er maar vanaf wat ze je precies willen aanbieden. Je kan zelfs een virtueel aandeel samenstellen als je zou willen (langlopende on-the-money call kopen en de bijbehorende put schrijven), maar dat heeft zeker zn risico's.

Link naar reactie
  • 0

Beste Doron,

 

Het rechtspersonenrecht verschilt per jurisdictie of anders gezegd het opzetten van en nemen van aandelen in een vennootschap is zowel juridisch als fiscaal anders geregeld per land. Zo lijkt het vennootschapsrecht in de PRC in het geheel niet op dat van ons land, al was het maar omdat het vooral amerikaanse juristen waren die de wetgeving in de PRC hebben geadviseerd en de chainesen ook nogal wat hebben afgekeken van het (voormalig engelse) Hong Kong.

 

Desgevraagd kan ik je doorverwijzen naar Nederlandse juristen in Hong Kong of Shanghai die Nederlandse bedrijven/ondernemers adviseren over joint ventures, aandelen in een chinese vennootschap, restricties rond kapitaalexport etc. Een van deze juristen spreekt ook Mandarijn chinees en is bovendien goed thuis in licenties en ICT.

 

Nu je vraag niet duidelijk zegt of je aandelen kan krijgen in een Chinese of Nederlandse vennootschap kan je voor Nederlands rechtelijke zaken ook bij mij terecht.

 

Weet in elk geval dat indien je minder dan 50% van de aandelen krijgt het de moeite kan lonen om met de andere aandeelhouder(s) goede afspraken te maken in een aandeelhoudersovereenkomst zoals betreffende verwatering en beslissingen van de aandeelhouders waar jij al dan niet een zgn blocking vote wil/kan hebben, en welke regeling aan de orde is als je het bedrijf verlaat (good or bad leave) en wat er gebeurt als de meerderheidsaandeelhouder zijn aandelen verkoopt en jij wel of niet met jou aandelen blijft zitten (tag along rights).

 

Tax advisor, een andere expert member, heeft de nodige ervaring met de fiscale kant van opties op aandelen en wellicht kan je hem daarover nog separaat benaderen.

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.