• 0

Boekhouden via E-boekhouden vragen

Ik ben binnenkort officieel ondernemer!

Ben al enige weken volop bezig met een goed boekhoudprogramma.

Deze heb ik gevonden in de vorm van E-boekhouden.

Ik had al een webshop en doe daarnaast ook veel eigen gemaakte producten maken en verkopen op marktplaats en Ebay.

Bij mij blijft het dus niet alleen bij een webshop zoals jullie kunnen lezen.

Via E-boekhouden ben ik begonnen met de verkopen over deze periode in te voeren.

Allereerst heb ik verschillende codes aangemaakt om alles overzichtelijk te houden met daarachter een duidelijke omschrijving.

Dit is nu mijn grootboek.

Codes-grootboek.jpg

Ik vind het zelf dus ook belangrijk om alles overzichtelijk te houden.

1 ding is mij nog niet duidelijk.

Hoe zit dat met de producten die ik op bijvoorbeeld marktplaats verkoopt met de verzendkosten?
De koper betaald de verzendkosten.
Echter wil ik deze het liefst afzonderlijk van de koopprijs hebben.

Via E-boekhouden heb ik geen factuur gemaakt maar via de rubriek invoeren-afschrift/bonnetjes -  'bedrag ontvangen' optie gebruikt.

Dit is ook prima en goed te doen op Marktplaats zonder dat er een factuur meegestuurd hoeft te worden.

Hoe krijg ik de verzendkosten afzonderlijk in het boekhoudprogramma?
Moet ik hier een aparte code voor aanmaken?

Stel ik heb iets verkocht voor 50 euro incl verzendkosten.

Moet ik de verzendkosten ervanaf halen en deze apart toevoegen als een nieuwe 'bedrag ontvangen' optie of hoe gaat dat in zijn werk?

Bedankt alvast voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 23-11-2021 om 16:16, 0108daniel zei:

Want ik de rubriek 'bank' staan al mijn uitgaves.

Als eBay-verkoper ontvang je uitbetalingen op je gekoppelde bankrekening … dus er staan ook inkomsten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels weer een vraag.

Ik heb een 3D printer die meer dan 450 euro excl BTW is.

Deze zou ik in 5 jaar mogen afschrijven.
Ik heb dit bij mijn vaste activa ingevuld.
Echter heb ik ook een machine waarmee de objecten uitgehard worden.
Dit apparaat kost 98,14 incl BTW.
Er staat dat ik dit in 1x mag afschrijven, maar waar kan ik nergens vinden.
Ik heb dit ook bij mijn inventarissen - vaste activa ingevuld.
Echter zie ik geen optie om het gehele bedrag in 1x af te schrijven.
Iemand die het weet?

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2021 om 17:47, 0108daniel zei:

Echter heb ik ook een machine waarmee de objecten uitgehard worden.
Dit apparaat kost 98,14 incl BTW.
Er staat dat ik dit in 1x mag afschrijven, maar waar kan ik nergens vinden.

Afschrijven betekent hier dat je het bedrag direct en in z'n geheel als kosten mag boeken.

Dit loopt dus niet via de Balans (activa) maar via de Winst- en Verliesrekening (kosten)

 

Op 27-11-2021 om 17:47, 0108daniel zei:

Ik heb een 3D printer die meer dan 450 euro excl BTW is.

Deze zou ik in 5 jaar mogen afschrijven.

mogen = moeten

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 28-11-2021 om 14:50, 0108daniel zei:

Hoe kan ik het bedrag in zijn geheel als kosten boeken?

Zoals je alle andere kosten boekt.

 

Op 28-11-2021 om 14:50, 0108daniel zei:

Moeten is in dit geval mogen omdat ik het ook in 3 jaar zou mogen afschrijven.

 ... maar alleen als het apparaat defect raakt of als je het niet meer gebruikt ... en dan vanaf het momentum van defect of buitengebruik.

Blijf je het apparaat vijf jaar of langer gebruiken, dan schrijft je het fiscaal af in minimaal 5 jaar.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 15:05, Gast zei:

Topic starter is startende ondernemer en kan mogelijk willekeurig afschrijven.

 

Op 31-10-2021 om 20:10, 0108daniel zei:

Ik ben binnenkort officieel ondernemer!

Dat betekent ... geen zelfstandigenaftrek en dus geen startersaftrek en dus geen willekeurig afschrijven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 15:25, 0108daniel zei:

Binnenkort ondernemer is inmiddels ondernemer.
Afgelopen vrijdag ben ik bij de KvK geweest om mij als bedrijf in te laten schrijven.

Ook dan geldt ... geen zelfstandigenaftrek en dus geen startersaftrek en dus geen willekeurig afschrijven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan zelfs op de belastingdienst niet vinden wat de zelfstandigenaftrek of startersaftrek precies inhoud.
Hetzelfde geldt voor het afschrijven van goederen die ik gebruik om producten te maken.
Het lijkt mij sterk dat je het bedrag van een product van bijvoorbeeld 300 euro volledig mag terugvragen.
 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 15:30, 0108daniel zei:

Ik kan zelfs op de belastingdienst niet vinden wat de zelfstandigenaftrek of startersaftrek precies inhoud.

click op het linkje van Wigbolt ... en volg de informatie.

 

of hierop:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/zelfstandigenaftrek1/zelfstandigenaftrek

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/startersaftrek

 

Op 28-11-2021 om 15:30, 0108daniel zei:

Hetzelfde geldt voor het afschrijven van goederen die ik gebruik om producten te maken.
Het lijkt mij sterk dat je het bedrag van een product van bijvoorbeeld 300 euro volledig mag terugvragen.

Zie de leestip van Wigbolt ... Handboek Ondernemen 2021.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ah helaas gelden al deze mogelijkheden niet voor mij.
Ik ben een startende ondernemer maar heb geen recht op startersaftrek en al helemaal niet op zelfstandigenaftrek.
Er staat namelijk dat ik dan moet voldoen aan mijn urencreterium.
Jammer dat de belastingdienst er dan niet bij zet hoeveel dit is.
Na zoeken bleek dit meer dan 1200 uur in een jaar te zijn.
Ik zit gemiddeld rond de 600 uur.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ook dan geldt ... geen zelfstandigenaftrek en dus geen startersaftrek en dus geen willekeurig afschrijven.

Lees beide ook ´aanloopjaar´ en voorwaarden m.b.t. gespendeerde uren.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 15:44, Wigbolt zei:
Quote

Ook dan geldt ... geen zelfstandigenaftrek en dus geen startersaftrek en dus geen willekeurig afschrijven.

Lees beide ook ´aanloopjaar´ en voorwaarden m.b.t. gespendeerde uren.

U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel aannemelijk kunnen maken.

U kunt dat bijvoorbeeld doen aan de hand van uw agenda, offertes, urenbriefjes en facturen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dit is meer hobby matig waarbij ik wel genoeg verdien en omzet draai om als ondernemer verder te moeten gaan voor de belastingdienst.
Hiervoor heb ik geen uren registratie omdat ik dit maar maximaal 2 uur per dag kan doen, en ook niet iedere dag eraan bezig ben.
Ik gebruik hier geen agenda, offerte, urenbriefjes voor.
Wel heb ik facturen die van mijn webshop, maar een envelop met producten erin neemt slechts een aantal minuten in beslag.
Voor het maken van producten ben ik langer bezig, echter kan ik dat nooit 'bewijzen' voor de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 17:02, tovenaar zei:

Bewijzen is een groot woord. Aannemelijk maken.

 

Op 28-11-2021 om 16:34, 0108daniel zei:

Hiervoor heb ik geen uren registratie omdat ik dit maar maximaal 2 uur per dag kan doen, en ook niet iedere dag eraan bezig ben.

Als TS elke dag van het jaar 2 uur aan zijn onderneming besteedt, dan komt hij nog niet eens bij benadering aan het urencriterium ... tenzij je de nachtelijke dromen mee gaat tellen.

 

Op 28-11-2021 om 17:02, tovenaar zei:

En ja als je het uren criterium dan niet haalt heb je pech en dan blijft het een hobby.

Het urencriterium staat geheel los van de verdiensten.

Met een paar honderd uur werk per jaar kan je best een winst van 100.000 euro hebben ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 17:38, Cosara zei:

 

 

Het urencriterium staat geheel los van de verdiensten.

Met een paar honderd uur werk per jaar kan je best een winst van 100.000 euro hebben ...

Klopt maar recht op belastingvoordeel, zoals de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek is er dan niet :-) 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 19:01, tovenaar zei:
Op 28-11-2021 om 17:38, Cosara zei:

 

 

Het urencriterium staat geheel los van de verdiensten.

Met een paar honderd uur werk per jaar kan je best een winst van 100.000 euro hebben ...

Klopt maar recht op belastingvoordeel, zoals de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek is er dan niet :-) 

Klopt, maar daarmee wordt de hele onderneming van TS niet tot een hobby gedegradeerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-11-2021 om 12:09, 0108daniel zei:

Helaas komt het erop neer dat ik geen recht op starters aftrek en zelfstandigenaftrek heb :)

Een schrale troost ... Straks heeft niemand meer recht op de zelfstandigenaftrek omdat deze vanaf 2020 jaarlijks met een bepaald bedrag wordt afgebouwd ... en naar verwachting tot nul.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels weer een vraag.
Momenteel heb ik een nieuwe leverancier gevonden.
Bij die leverancier wil ik een grote order plaatsen.
Het 'probleem' is dat mijn bedrag op de zakelijke rekening van de webshop te laag is.
Mag ik de inkoopprijs ook van mijn prive rekening halen?

Heb verschillende youtube videos gezien dat het wel mag maar ook andere geven aan liever niet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.