• 0

EU-btw (OSS) voor FE via eHerkenning van holding of werkmaatschappij?

Moet ik EU-btw aangeven via de fiscale eenheid waar de BV die het betreft deel van uit maakt? Of mag dat (ook) via de BV zelf?

 

Even wat achtergrond. Mijn werkmaatschappij heeft te maken met deze EU-btw, maar mijn holding niet. Er is sprake van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting. Sinds 1 juli 2021 is het nieuwe éénloketsysteem voor EU-btw van kracht en mag die niet meer via het oude portaal (met login en wachtwoord) worden aangegeven, maar moet dat per se via het nieuwe portaal (met eHerkenning). Nu logde ik voorheen in via een eigen login en wachtwoord voor de fiscale eenheid, maar dat kan niet meer, omdat de fiscale eenheid geen eigen eHerkenning kan aanvragen, maar ook omdat in Europa eigenlijk alleen deze werkmaatschappij aangifte mag doen voor de EU-btw (en niet de fiscale eenheid).

 

Nu ben ik aardig thuis in de omzetbelasting, maar de fiscus lijkt het (verplicht) aangeven van de EU-btw via het nieuwe zakelijke portaal wel érg omslachtig te hebben vormgegeven, zeker als er sprake is van een fiscale eenheid. Voor de vennootschapsbelasting geef je voor de fiscale eenheid via de holding aan, en log je ook gewoon in met de eHerkenning van de holding. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat hetzelfde het geval zou worden voor de omzetbelasting. Maar lijkt niet het geval, want ik kon nergens EU-btw aangeven zodra ik was ingelogd op het zakelijke portaal van de fiscus via de holding. Ook enkele artikelen op het web  (hier en hier) brachten me ernstig aan het twijfelen dat het aangeven helemaal niet mogelijk was via een fiscale eenheid. Ik heb daarop een zelfstandige eHerkenning aangevraagd voor de werkmaatschappij.

 

Toen ik vervolgens de correspondentie van de fiscus nog eens goed ging doorlezen en nog wat verder ging speuren, kwam ik erachter dat het tóch mogelijk lijkt, maar via een mijns inziens zeer omslachtige methode. Als ik het nu goed begrijp moet ik:

1. op het zakelijk portaal inloggen en dan kiezen voor "Inloggen voor iemand anders" (ook al is het voor 'mezelf')
2. vervolgens het btw-nummer invullen van de fiscale eenheid

3. daarna inloggen met de eHerkenning van de holding

4. dan EU-btw aangeven met het 'deelnemingsnummer' van de werkmaatschappij

 

:astonished-face:

 

Maar nu ik door al deze verwarring ook een eigen eHerkenning heb aangevraagd voor de werkmaatschappij, vroeg ik mij dus af of ik deze EU-btw nu ook gewoon direct via de werkmaatschappij mag aangeven. Of moet dat nu per se via bovenstaande methode, omdat de BV (ook) onderdeel is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting? Of mag ik kiezen via welke methode ik het aangeef?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik durf het niet zeker te zeggen, maar ik ga er vanuit dat, omdat jouw werkmaatschappij actief is en BTW belaste diensten verleent, dat je dan op het BTW-nummer van de werkmaatschappij ook aangifte mag doen, als ware deze de partij die aangifte doet als FE.

 

In tegenstelling tot de FE VPB, waar expliciet bij geldt dat de dochter BV geen zelfstandige belastingplicht heeft, geldt dat bij mijn weten voor de FE BTW niet.

 

 

 

Beltel al geprobeerd?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Het duurde even voordat ik uitsluitsel had, maar gisteren kreeg ik van de fiscus een brief dat de voorgestelde manier van aangeven (zoals ik aangaf in mijn eerste bericht) niet goed was.

 

Op 4-11-2021 om 19:42, Joost Rietveld zei:

Ik durf het niet zeker te zeggen, maar ik ga er vanuit dat, omdat jouw werkmaatschappij actief is en BTW belaste diensten verleent, dat je dan op het BTW-nummer van de werkmaatschappij ook aangifte mag doen, als ware deze de partij die aangifte doet als FE.


Vreemd genoeg lijkt het erop dat ze voor bestaande gevallen wel de fiscale eenheid hebben laten bestaan. Iedereen die al geregistreerd was via het oude mini-OSS (MOSS) en een fiscale eenheid voor de omzetbelasting had en heeft, zijn allemaal als fiscale eenheid overgezet in het nieuwe OSS. Omdat de fiscale eenheid geen eigen inlogmiddel heeft (bijvoorbeeld eHerkenning), moet je via een omweg als holding "met een machtiging" (van de fiscale eenheid) inloggen "voor iemand anders" (namelijk de fiscale eenheid). Daar vond ik alsnog een melding dat ik EU-btw moest en kon aangeven.


Bij het aangeven van je EU-btw moet je vervolgens ook je "deelnemingsnummer" invullen. Hoewel het nergens in de correspondentie werd genoemd, blijkt dit dus simpelweg het btw-indentificatienummer van de aangevende partij te zijn. Ik was er abusievelijk vanuit gegaan dat de aangevende partij de werkmaatschappij moest zijn (vergelijkbaar met het aangeven van intracommunautaire prestaties/ICP), maar uit de brief van de fiscus bleek dat het btw-identificatienummer van de fiscale eenheid moet worden gebruikt en niet van de werkmaatschappij, althans voor oude MOSS-ers. Dit betekent dus dat je op het niveau van de fiscale eenheid je EU-btw moet aangeven.

 

Op 5-11-2021 om 17:31, ShopJeRot zei:

Welk BTW nummer staat er op je facturen? Voor dat BTW nummer moet je de OSS aanvraag doen en aangifte doen. Ik verwacht dat dit het BTW nummer is van de werkmij, want dat is de partij die levert.

 

Voor zover ik het nu heb begrepen is het wel zo dat alle nieuwe gevallen (dus ondernemingen die vanaf 1 juli 2021 willen meedoen met de Unieregeling / OSS) zich moeten registreren onder de leverende partij. Het schijnt namelijk dat het hele concept 'fiscale eenheid' voor de omzetbelasting  in Europees verband eigenlijk helemaal niet wordt erkend. Dus als je een nieuwe deelnemer bent, moet je je wel registreren via je holding en/of werkmaatschappij. Hoe het dan kan dat je als oude deelnemer wél via de fiscale eenheid kan en moet aangeven, snap ik dan niet helemaal. :thinking-face:

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.