• 0

Auto onderdeel verkopen van zakelijke auto

Hallo iedereen,

 

Ik weet even niet onder welke rubriek dit zou moeten maar ik heb de volgende vraag.

 

Ik heb van de week mijn grill vervangen van mijn zakelijke auto. Er zit een mooier exemplaar op nu. De oude die eraf is gekomen is nog 2 a 300 euro waard op marktplaats.

 

Mijn vraag. Kan ik dit als particulier verkopen of moet ik dat zakelijk doen met alle administratieve rompslomp eromheen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV heeft de nieuwe grill betaald. Als ik hem op marktplaats verkoop moet ik een factuur maken en btw betalen dat snap ik. Maar vaak zitten marktplaats kopers niet te wachten op factuur gegevens afgeven. Kan ik hem aan mijzelf als particulier verkopen daarna als particulier op marktplaats verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Nee je kan hem niet particulier verkopen, jij bent geen eigenaar, dat is de BV

Maar je legt de factuurverplichting verkeerd uit, je kunt nooit iemand dwingen gegevens af te geven voor een factuur en voor een verkoop aan een particulier hoeft dat ook niet. Alleen als iemand BTW ondernemer is en BTW wil terugvragen, zij moeten een inkoopfactuur kunnen overleggen die op naam staat en de BTW juist gespecificeerd weergeeft.

 

Jij kunt de koper gewoon op rekening van de BV laten betalen en dan in de boekhouding de btw afdracht regelen zonder dat je NAW gegevens van de koper hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als dat de makkelijkste manier is om omzet en btw in je boekhouding te krijgen wel, dan maak je een "marktplaats debiteur" of "incidentele debiteur"  als bijlage bij de factuur kun je de marktplaatsadvertentie en de mailwisseling toevoegen en dan heb je meer dan genoeg "bewijs"

Link naar reactie
  • 0

Op marktplaats spreek je de prijs af die je betaald. Je mag een particulier niet confronteren met een hogere prijs door er nog btw op te gooien omdat je een BV hebt.

 

Het is dus heel simpel, je spreekt een verkoopprijs af, die is impliciet incl btw. Dit bespreek je niet met de koper en je splitst dus zelf de ontvangst in btw en opbrengst verkopen.

BTW berekenen is geen kwestie van altijd bovenop de afgesproken prijs de btw te zetten. afhankelijk van het verkoopkanaal doe je dat, als je zaken doet met een andere ondernemer spreek je de prijs ex btw af omdat deze die btw terugvraagt en het dan dus handiger is om meteen te weten wat het je kost.

Bij verkoop aan een particulier (of als je het niet zeker weet met wie je zaken doet)  communiceer je een prijs incl btw. Dat is ook zo in de wet geregeld en particulier aan wie je een prijs doorgeeft mag er vanuit gaan dat de genoemde prijs alles is wat deze moet betalen, je mag dan niet opeens de prijs met 21% verhogen voor de BTW.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.