• 0

Opichten denktank

Ik heb het idee dat er de laatste tijd te weinig (geslaagde) initiatieven op (techno)startersgebied vanuit EZ worden gelanceerd.

De SIT regeling dateert alweer van mei en heeft (nog) niet tot het gewenste succes geleid. Andere (nieuwe) initiatieven zijn mij niet bekend.

Tijd voor actie.

Mijn idee is om een denktank op te richten welke een aantal concrete ideeen aanreikt aan EZ om te komen tot een beter functionerend Startersklimaat.

Lijkt mij wel in lijn van de heer Heinsbroek. Ideen vanuit het werkveld.

 

Iemand energie en ideeen?

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Bernd,

 

Er wordt op dit moment op hoog niveau gedenktankt over het versnipperingsprobleem in de technostartersmarkt. Helaas leidt dat tot allerlei LPF achtige tafrelen, waarbij alle tijd en energie opgaat aan competentiestrijd.

 

Van de strijdende partijen is niemand sterk genoeg om de strijd te beslissen, dus duurt het touwtrekken onverminderd voort. Het is voor mij een reden om me terug te trekken uit de NeBIB. Het gaat inmiddels nergens meer over.

 

Ik vrees dat de "wens van het volk" i.e. waar hebben de nieuwe innovatieve bedrijven behoefte aan, niet relevant is. Het gaat om geld, macht en persoonlijke ambities.

 

We kunnen het er nog eens over hebben, maar ik vraag me af of de strijdende partijen gevoelig zijn voor onze argumenten.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Geen idee,

 

Denk dat het mede een gebrek is aan leuke nieuwe ideeen. Het is vaak meer van hetzelfde (weer een wedstrijd, weer een bijeenkomst etc.).

Volgens mij is het gewoon tijd voor wat nieuws.

En nieuwe dingen komen vaak van nieuwe mensen, creatieve mensen en die zijn er wel te vinden op dit forum.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Sorry Bernd,

 

Dreamstart en NeBIB hebben on-line en off-line een heel aantal nieuwe ideeën bedacht. Ook het Platform IE, waar de meeste technostartersinitiatieven lid van zijn ontwikkeld regelmatig nieuwe ideen, maar het is lastig om anderen achter jouw ideeën te krijgen. Het "not invented here" syndroom speeld een grote rol (hebben wij en jullie ook last van).

 

Desalniettemin is het goed mogelijk dat we bedrijfsblind zijn geworden en dat we goede ideeën gemist hebben omdat we er niet voor open staan, dat zou heel goed kunnen. Mijn persoonlijke voorkeur heeft het echter om dat soort ideeën via dit platform te bestrormen, of in te brengen in de vergaderingen van het platvorm IE. Dit om versnippering en tijdsverlies te voorkomen.

 

By the way, denk jij dat EZ op dit moment open staat voor financiering van nieuwe initiatieven? Ik geloof daar niet veel van.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een eind komt als je niet teveel tracht te formaliseren, flexibel blijft, niet teveel met statuten en voorwaarden zwaait.

Hoewel duidelijkheid een must is, evenals duidelijke richtlijnen, denk ik dat een modernere, meer 'zwevende' structuur die toch samenhang vertoont door onderlinge verbondenheid en gezamelijke behoeften (meer dan 'belangen'!) grote kans van slagen heeft.

Het probleem is denk ik vaak dat initiatieven 'op hun vader gaan lijken' in de zin van het overnemen van rigiditeit en het aanvaarden van impliciete autoriteit. Roepen dat je een onafhankelijk platform bent en ondertussen centjes van EZ op je rekening krijgen is natuurlijk lichtelijk gespleten, om maar een scenario te noemen.

Je zou (denk ik, ook om bedrijfsblindheid of doordrenking met bedrijfscultuur te voorkomen) eigenlijk carte blanche moeten krijgen. En dat krijg je denk ik niet zo snel.

 

 

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Annedien kwam vervolgens met het idee “Avatars”.

 

Wil je hierover meedenken en je suggesties/opmerkingen geven om het idee uit te werken? Dan ben je van harte uitgenodigd om aan deze discussie mee te doen >>> !

 

Heb je ideeën voor de denktank “nieuwe technostarters ideeën voor EZ” dan kun je die in deze topic blijven plaatsen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ties,

 

Direct intermenselijk contact staat ook op de agenda. Er is echter gekozen voor een ideeverkenning op het forum om zo tijd, energie en fossiele brandstoffen te sparen. Op die manier kunnen alle deelnemers voorbereid en met een idee-outline al in het achterhoofd goed beslagen ten ijs komen en is een groot deel van het proces dat m.i. prima hier uitgevoerd kan worden al uitgevoerd.

Onze plannen zijn om een fysieke ontmoeting te regelen wanneer er voldoende ideeverkenning heeft plaatsgevonden.

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Goed plan, Annedien, eerst goed voorbereiden en dan doen.

 

Ik had bellofd nog verslag doen van de vergadering van de denktank in Luxemburg gisteren. Uit een overzicht van alle overheidsmaatregelen in Engeland, Frankrijk, Duitsland (Rijnland-Paltz) en Luxemburg blijkt m.i. duidelijk dat overheden zich te veel met het "speelveld" bemoeien. Ze proberen te vaak bank of investeerder te zijn en verstoren regelmatig de markt. Het advies dat ik dan ook gisteren gegeven heb is: zorg dat dat de Luxemburgse overheid zich bezig houdt met het optimaliseren van de omgeving. Een korte niet uitputtende lijst:

- geef leningen samen met de bank ("matching funds" zodat er geen "free ride" ontstaat) en laat de bank de beslissing nemen de lening te geven;

- investeer geld samen met de investeerder ("matching funds" zodat er geen "free ride" ontstaat) en laat de investeerder de beslissing nemen te investeren;

- geef grotere belastingvoordelen aan investeerders (m.n. business angels zijn daar erg gevoelig voor) en startende ondernemers;

- vermindering van de benodigde gelden en de adminstratieve rompslomp om een BV op te richten.

 

Weten jullie trouwens hoeveel het kost om een BV in Engeland op te richten: £ 75! Vergelijk dat eens met de rest van Europa waar je meestal meer dan € 5.000 nodig hebt als start kapitaal.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties van der Laan

Link naar reactie
  • 0

Ha Ties,

 

Ik kan me wel vinden in je aanbevelingen. "De overheid" moet terughoudend zijn met het optreden als "partij" in de technostartersmarkt. Of het nu gaat om aandelenkapitaal, advies of infrastructuur, overheidsingrijpen lijdt tot verdringings verschijnselen. De kerntaak van de overheid zou moeten zijn: Faciliteren en marktimperfecties compenseren. Dat is meestal genoeg.

 

De overheid als risocodragendvermogenverschaffer (tegen aandelen) lijdt tot afbreuk op verlerlei fronten. Garanties, fiscale faciliteiten, zachte leningen en subsidies is een ander gehaal. Die worden niet door "marktpartijen" verstrekt.

 

Wat betreft je aanbeveling om banken te betrekken bij de financiering van start-ups. Zelfs als je de helft van het bedrag garandeerd, zullen banken niet zo snel leningen verstrekken als daar geen zekerheid tegeover staat.

 

Dat hebben we ervaren met de invoering van de tante angaath lening. Toen is onder druk van de bankenlobby, de agaathregeling gebruikt om fondsen te vormen. Die "agaath fondsen" waren erg populair bij de particuliere belegger. Het geld van die fondsen is echter nauwelijks ten goede gekomen aan de echte startende ondernemers. Bijna al het geld is gebruikt om bedrijfovernames te financieren binnen de agrarische sector en de detailhandel. En dan nog wel tegen hypothecaire zekerheid!!!

 

Dus laten we niet te veel rekening houden met de mogelijkheden die banken bieden bij de financiering van starters. Ze doen het liever niet. Je kunt beter gebruik maken van partijen die wel graag starters financieren.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.