• 0

Ondernemen en topsport

 

Je hoort deze vergelijking steeds vaker. Ondernemen en Topsport. Maar als topsporters gescout worden in het basisonderwijs, waarom doen we dat dan niet met ondernemers?

 

"kangaroo" groepjes in bijvoorbeeld een schoolvakantie om eens te kijken wat er in zit. Leerlingen die aan BizWorld meedoen die over een ondernemersgeest beschikken pik je er zo uit. Wie zou zoiets eens aandurven of heeft er misschien een ander idee bij?

 

groet,

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Pauline,

 

Het lijkt me inderdaad een goed plan om jongeren te wijzen op het ondernemerschap. Ik denk echter wel dat basisscholieren te jong zijn om te "scouten" als ondernemer. Interesse wekken voor het vak kan denk ik nooit geen kwaad.

 

Zelf ben ik ook student en ga ik dit jaar beginnen met een zogenoemde mini-onderneming. Het concept hiervan is je wellicht bekend?

 

Elke mini-onderneming wordt ingeschreven bij de KVK onder de stichting mini-ondernemingen van school. Daarna worden concepten bedacht door leerlingen waarna een mini onderneming wordt gevormd. Elke scholier heeft binnen de onderneming zijn eigen functie en verantwoordelijkheden. Het startkapitaal voor de onderneming wordt geworven door de verkoop van aandelen aan derden. Wanneer de onderneming goed loopt zal de koers van deze aandelen stijgen en krijgen de aandeelhouders het inleg kapitaal plus de winst hierover terug!

 

Omzet is echter niet het belangrijkste van dit project, het draait met name om de samenwerking en het leren van problemen en conflicten. En natuurlijk het leren "ondernemen"

 

Wat vindt je van dit inniatief?

 

Groetjes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Fons,

 

Ik ken het initiatief mini ondernemingen en vind het erg goed. Mijn ervaring is echter dat je jonger moet beginnen met o.a. het bijbrengen van ondernemerschap. Met het project BizWorld dat wij doen laten we de leerlingen van 12 (groep 8 - basisonderwijs) in spelvorm ook een bedrijf oprichten met geleend en risicokapitaal. Tevens zijn er per bedrijf 6 directeurfuncties die door verschillende leerlingen vervuld moeten worden. Het product wat ze maken zijn vriendschapsbandjes en omdat ze allemaal hetzelfde maken heb je een hoge mate van concurrentie. Hoe zorg jij dat je als bedrijf dan beter bent... De leerlingen hebben ook een echte markt waarbij ze verkopen aan de leerlingen van groep 7. In het afsluitende deel maken ze een simpele resultatenrekening en een eindbalans op. Tenslotte worden de waardes van deze bedrijven berekend om te kijken welk team het winnende team is.

 

Eigenlijk wat jullie bij miniondernemingen doen maar dan zwaar vereenvoudigd. Wij hopen dat deze leerlingen dan ook geinspireerd worden om later o.a. mini-ondernemingen te gaan doen. Mijn stelling is dan ook dat er meer op jonge leeftijd moet gebeuren net als in top-sport waar wel kinderen op jonge leeftijd gescout worden. De vraag is hoe zou je dat handen en voeten kunnen geven.

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarop worden die kids dan geselecteerd?

Op basis van intelligentie, lef of sociale vaardigheid?

 

Probleem is ook dat die kids nog door de pubertijd moeten, een tijd waarin ze pas echt ontdekken wie ze willen zijn en wat ze van hun leven willen maken.

 

Is het niet beter om zogenaamde high-potentials tijdens de studententijd die normaliter naar bedrijven als Philips en Shell gaan, proberen te bewegen om ondernemer te worden. (jaja, ik weet al dat het in een bepaalde mate gebeurt, of wordt geprobeerd)

 

Op zich vind ik het wel een creatief idee, als je ook een duidelijk correlatie kan vinden tussen bepaalde eigenschappen van kids van een jaar of 12 en de mate van succesvol ondernemer zijn als ze volwassen zijn.

Zijn de lefgozertjes (vrouwtjes) van de basisschool de HL-helden van de toekomst? 8)

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je ondernemers niet zo zeer moet scouten in het onderwijs als wel moet creeren. Onze cultuur is extreem risicomijdend, we leren kinderen om voor zekerheid te kiezen, en we leren ze dat uitblinken en competitie "not done" is. Dat moet andersom. Kinderen moeten de beste van de klas willen zijn, ze moeten risico willen nemen (als ze daarmee ook iets kunnen bereiken).

 

Verder, Arthur van Hoff zei in een interview een paar weken geleden dat je als tech persoon in nederland geen ondernemer kunt zijn. Dat voel ik ook wel zo. Ook daar moeten we van af, want het zijn tenslotte de techies die producten creeren en de economie laten groeien, niet de economen en juristen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

We proberen met het project BizWorld kinderen te inspireren om ondernemer te worden, dus daar wordt als aan gewerkt. Wat opvalt is dat je de potentiele ondernemers er zo uit pikt en ik vind het jammer dat we daar op dit moment niets mee (kunnen) doen. Uit onderzoek blijkt dat ondernemerschap aan de ene kant al in de "genen" moet zitten maar ook deels aangeleerd kan worden. Dus als je een "ondernemertje in de dop" hebt, dan lijkt het mij een goed idee om dit verder te cultiveren zoals dat met topsporters dus ook gebeurd.

 

Vraag is dus inderdaad hoe pak je zoiets op.

 

greetz,

 

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Pauline,

 

Het is wel een goed idee.

Topsporters worden tegenwoordig al jong gescout en moeten een strak trainingsschema met voldoende rust en aandacht voor voedsel kunnen draaien (zelf ervaring mee, al was ik niet heel erg jong meer)

 

Dat is tegenwoordig al aardig geaccepteerd door de samenleving en ouders, zeker voor sporten als voetbal en tennis, waarbij na een doorbraak natuurlijk veel geld komt kijken.

 

Naast praktische bezwaren denk ik dat je ook deze cultuuromslag in de hoofden van de Nederlandse bevolking moet bewerkstelligen.

Kids die topsporten willen worden, a la, maar kids die topondernemer willen worden? ???

 

Hoe meer ondernemen wordt gewaardeerd, hoe meer dit soort initiatieven worden geaccepteerd

 

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

 

Maar het is toch een gekke situatie dat topsport wel gewaardeerd wordt en ondernemen niet, of in ieder geval minder. We zijn er uiteindelijk allemaal van afhankelijk. Dit blijft toch iets wat veel mensen niet begrijpen.

 

Ik ben het met je eens dat er een cultuur "shock" moet gaan plaatsvinden (en niet alleen met ondernemerschap). De eerste "shock" is al begonnen daar we leerlingen van 12 met ondernemerschap laten kennismaken.

 

greetz,

Pauline

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het echt enorm belangrijk is om te sporten. Ik denk dat het elke ondernemer zou helpen om toch 2 a 3 keer per week fanatiek te sporten. Ik ben sinds een dik jaar f gaan hardlopen (nou ja, hard) en ik zie bij mezelf dat de beste ideeën komen wanneer ik niet met mijn werk bezig ben. Alles valt bij mij tijdens het lopen op zijn plaats en ik merk dat het mij echt enorm helpt. Hoe langer ik loop, des te beter de resultaten in onze business.. Hmm zometeen maar even nieuwe schoenen kopen, diepteinvestering! ;)

 

Groeten,

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar het is toch een gekke situatie dat topsport wel gewaardeerd wordt en ondernemen niet, of in ieder geval minder. We zijn er uiteindelijk allemaal van afhankelijk. Dit blijft toch iets wat veel mensen niet begrijpen.

 

Daar moeten we dus iets aan doen. Ondernemen moet cool worden. Risico nemen moet cool worden. Ambitie moet cool worden. We kunnen kinderen dus ook leren dat het goed is om hogere cijfers dan anderen te halen, om ze competitie bij te brengen, om ze ambitieus te maken. Laten we studieplaatsen niet verloten zoals nu, maar toekennen op basis van geleverde prestaties.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je ondernemers niet zo zeer moet scouten in het onderwijs als wel moet creeren. Onze cultuur is extreem risicomijdend, we leren kinderen om voor zekerheid te kiezen, en we leren ze dat uitblinken en competitie "not done" is. Dat moet andersom. Kinderen moeten de beste van de klas willen zijn, ze moeten risico willen nemen (als ze daarmee ook iets kunnen bereiken).

 

 

Ik hoorde vanmiddag twee groepen basisschool kinderen naar elkaar roepen: wij zijn de beste ! wij zijn de beste !

 

Ik ben het eens met je standpunt, maar het was gewoon erg toevallig :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.