• 0

participatie in onderneming

Hallo,

 

Ik zit met het volgende:

Via een sollicitatie ben ik in contact gekomen met een leuk IT bedrijfje. Wederzijds was er een klik maar omdat het bedrijf kleiner was dan ik dacht kunnen/durven ze niet aan mijn salariseisen voldoen.

 

omdat het ondernemersschap mij toch altijd heeft getrokken zie ik nog een andere mogelijkheid: genoegen nemen met minder salaris en in plaats hiervan zelf wat opbouwen. De vraag is echter hoe:

grofweg zie ik drie mogelijkheden:

 

1. een parttime dienstverband aangaan en geheel op eigen rekening een onderneming erbij starten

 

2. een parttime dienstverband aangaan en hiernaast samen met mijn nieuwe werkgever een soort joint venture beginnen in een verwante business

 

3. een volledig dienstverband aangaan, genoegen nemen met minder salaris en in ruil hiervoor een aandeel opbouwen in het bedrijf.

 

 

Ik kan niet goed overzien wat de haken en ogen zijn van de drie mogelijkheden en of er wellicht nog andere mogelijkheden zijn. Zijn hier soms mensen die ervaring hebben met dit soort zaken?

 

alle input is welkom!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit echt een bevlieging of een oppertunity? Perceptie was werknemer, maar maakt nu plaats voor het ondernemerschap. Ookal heb je jezelf deze vraag reeds gesteld, blijf je tot het zetten van de handtekening steeds afvragen of dit daadwerkelijk is wat jij wil. Ondernemerschap is geen vrijblijvende activiteit. Een baan kan je relatief gemakkelijk opzeggen, een onderneming vereist betrokkenheid en zit je echt aan vast.

 

T.a.v. het onderhandelingstraject één advies: check, check and double- check. Wie zit achter de onderneming, wat is het verleden van de vennoten (CV´s'), hoe is de liquiditeitspositie, wat zijn de vooruitzichten (lopende orders, offertes, etc.)

 

Voor wat betreft de optie part-time. Als jouw salariseisen boven het budget liggen dan zal dit toch ook het geval zijn bij een part-time dienstverband?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Participeren in een bestaande, kleine, organisatie kent de nodige haken en ogen. In de eerste plaats moet je er rekening mee houden dat er een sociale verzekeringsplicht kan ontstaan wanneer je wordt benoemd tot statutair directeur maar je aandelenbelang te klein is om je eigen ontslag tegen te houden.

 

Ten tweede kom je in een bestaande structuur terecht. Met bestaande aandeelhouders die elkaar kennen, weten wat ze aan elkaar hebben, etc. Verwerf je aandelen en het gaat een keer fout (en het is altijd aan te raden daar vooraf rekening mee te houden) dan heb je misschien wel aandelen maar niets in te brengen. Let hier op en regel dat vooraf. Ook bijvoorbeeld welke kosten de partners in rekening mogen brengen. Ik heb het van de week weer gezien: iemand die 20% kocht en er niets aan heeft omdat de eigenaren van 80% de tent leegtrekken. Uiteraard kan je naar de Ondernemingskamer maar reserveer dan maar alvast een dikke 50.000 voor proceskosten.

 

Mocht je je inkopen neem dan een optie op de huidige waarde van de aandelen. Anders werk jij je straks suf, stijgt de waarde en kan je daar ook nog eens over afrekenen.

 

Bedenk dat indien je een deel van de aandelen als loon ontvangt, de fiscus dit ook als loon zal beschouwen. Dus er moet over worden afgedragen.

 

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het is niet mijn bedoeling je op voorhand depressief te maken, maar samengevat: bezint eer ge begint en als ge begint, leg dan alles goed vast. 4legal heeft hier ongetwijfeld ervaring mee en zal je goed kunnen helpen.

 

Succes!!

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het probleem. Parttime werken levert m.i. niet zo veel op, want wil je dan per uur hetzelfde verdienen? of per uur minder en ook nog voor minder uren?

optie 3 werkt alleen als de waardering van het bedrijf laag is, anders moet je veel geld op tafel leggen. Als de "valuation" 3M is, en je wilt 10% opbouwen, dan moet je dat geld wel hebben want van je salaris kunnen ze het niet inhouden.

 

Startups kunnen zich eigenlijk in het begin alleen ervaren mensen permitteren als het mede-oprichters zijn. Uitzondering is als iemand komt werken voor minder salaris dan bij een groot bedrijf maar wel het vertrouwen heeft dat het in de toekomst wel weer goed komt. Het werk bij een startup is wel veel leuker en je kunt je carriere prachtig zelf plannen als het bedrijf groeit, jij groeit immers vanzelf mee.

Bovendien is het heel goede ervaring om erna zelf een startup te doen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.