• 0

Wanneer is het moment voor een merk-registratie?

 

Ik ben nu een half jaar begonnen met mijn sieraden webshop, en tot nu de echte uitdaging is de webshop-verkeer genereren, klanten dus.  Gelukkig wanneer er wat tientallen  bezoekers d.m.v. advertentie/marketing, op een dag geweest zijn, leidt dat al naar omzet maar het echte drama tot nu is het verkeer, zeker organische verkeer. 

 

Om een naamsbekendheid te creëren  en omzet te kunnen draaien wilde ik op marketplaces gaan verkopen zoals bol.com, en toch heb ik dat gedaan alleen ik kwam later achter, zonder een merkregistratie komen mijn sieraden helaas niet in het juiste categorie te staan, maar wel bijvoorbeeld in edelstenen. Alhoewel ik edelstenen gebruik maar daar bevindt ook niet echt mijn doelgroep natuurlijk.  Nu denk ik eraan om mijn merk te registreren (vanwege bol) alleen ik vraag mij af is het wel verstandig voor nu? Ik heb zeker grote toekomstige plannen met mijn bedrijf   en wil ik die registratie zeker een keer gaan doen, maar gezien ik nog maar net gestart ben en moet eerst nog veel aan naamsbekendheid en klanten werken. Een merk-registratie kan heel hoog in kosten gaan lopen, wat mij heel onverstandig lijkt voor nu. Bovendien lees ik  ook dat heel veel ondernemers fouten begaan bij het registratie en zo simpel is het niet als het lijkt soms, maar beter door een jurist kan geregeld worden. Wanneer is het juiste moment voor een merk-registratie? De nadeel is zoals ik heb begrepen, je kan achteraf niets meer aan wijzigen of classes toevoegen etc, het moet in een  keer goed! Jammer

 

Aan andere kant is het idee, zonder de registratie mis ik waarschijnlijk ook veel klanten en omzet via bol.com, of als ik nog op andere marketplaces zou willen verkopen,  wat is jullie advies voor mij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 27-11-2021 om 15:18, Norbert Bakker zei:

 

@Bernna je kunt de Benelux-woordmerkregistratie later nog wijzigen /uitbreiden

 

 Sterker nog: een internationale woordmerkdeponering via BOIP begint bij BOIP met een Benelux-Depot, dat je vervolgens kunt uitbreiden naar EU of wereldwijd naar alle 110 bij het Verdrag van Madrid aangesloten landen. 

 

Voor meer informatie zie:

Internationaal merk

 

Citaat:

 

 

 

Ohh, dat zou dat heleboel voor mij oplossen inderdaad. Ik dacht kon je dat later niet meer wijzigen zoals bij klassen het geval is, maar zo komt het mooi uit. Ik  ga me verder in verdiepen.  Maakt het verder een verschil per merkenbureau etc, qua de mogelijkheden of regels tot uitbreiding of wijziging van de registratie of dit geldt standaard voor alle aanbieders? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het BOIP is een soort kadaster voor merken, een centraal register.

 

Quote

 

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) is de officiële instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux.

 

Merkenbureaus zijn commerciële bedrijven die ondernemers bijstaan bij de registratie bij instellingen zoals BOIP.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2021 om 15:03, Bernna zei:
Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Geef waar ze om vragen of zoek een ander verkoopkanaal.

Op Zalando bijvoorbeel zijn er nog meer regels en strenger. Een andere marketplace kan ik me niet bedenken en ik wil ook niet zomaar overal verkopen.

Dan is de keuze toch snel gemaakt ? ... Geef waar ze om vragen ... of maak je eigen verkoopkanaal (webshop).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Omzetprognose of omzetverdeling over landen voor 2022? Zie berichtengeschiedenis. Ik hoop van harte dat deze onderneming tegen alle verwachtingen in inmiddels een hoge vlucht heeft genomen, maar anders volstaat voorlopig ongetwijfeld een ´budget´ Benelux-merkregistratie als deze al nodig is. Wedervraag is of dat een woord- en of beeldmerk zou moeten worden als gedachte? Wat is de gezochte bescherming?

 

Een manier om omzet(groei) te bereiken is ook om aan je bestaande klanten opnieuw te verkopen. Of moederdochtersieraden of vriendinnnen-accessoires of wat dan ook te bedenken.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 14:53, Cosara zei:

 ... of maak je eigen verkoopkanaal (webshop).

 

Uhm...

 

Op 21-11-2021 om 20:13, Bernna zei:

Ik ben nu een half jaar begonnen met mijn sieraden webshop, en tot nu de echte uitdaging is de webshop-verkeer genereren, klanten dus. 

 

Dus die Bol.com diende niet alleen als verkoopkanaal maar ook om naamsbekendheid te genereren en eyeballs op gang te brengen. Dat kan ook elders waar ze geen of andere voorwaarden stellen. Kijk eens naar de ondernemersweken bij Marktplaats, een platform dat ook benut wordt om nieuwe dingen onder de aandacht te brengen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 17:11, TwaBla zei:
Op 28-11-2021 om 14:53, Cosara zei:

 ... of maak je eigen verkoopkanaal (webshop).

 

Uhm...

Helemaal klaar toch ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 20:58, Gast zei:

 

Heb je al een ondernemings- of (online) marketingplan?

 

 

Aw, dit is wel de pijnpunt! Eerlijk gezegd ik ben begonnen zonder enig echte marketingplan of strategie, omdat ik simpelweg daar geen enkel verstand of ervaring van heb en niet mijn sterkste kant is, ik dacht aan social ad's etc en komt vanzelf goed, maar dat is ook voor iemand zonder marketingkennis zeer lastig. Ik leer nu mezelf iedere dag weer wat van, laatste poging was samenwerking met een blogger dat had wel positieve resultaten geleverd veel beter dan social ad's. 

 

Dus ja, marketing is een zeer brede en aparte vak en het liefst hou ik me daar niet mee bezig want is niet zo interessant voor mij maar wel zeer belangrijk en alles begint daarmee.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 14:53, Cosara zei:

Dan is de keuze toch snel gemaakt ? ... Geef waar ze om vragen ... of maak je eigen verkoopkanaal (webshop).

 

Dat is ook makkelijk gezegd natuurlijk. Het liefst verkoop  ik alleen via mijn eigen webshop want daar haal ik de hoogste winst uit,  zonder al de commissies via platformen  etc,

Maar dat vereist wel veel webshopbekendheid, in anno 2021 is dit zeer lastig tussen miljoenen online webshops

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 17:11, TwaBla zei:

 

Uhm...

 

 

Dus die Bol.com diende niet alleen als verkoopkanaal maar ook om naamsbekendheid te genereren en eyeballs op gang te brengen. Dat kan ook elders waar ze geen of andere voorwaarden stellen. Kijk eens naar de ondernemersweken bij Marktplaats, een platform dat ook benut wordt om nieuwe dingen onder de aandacht te brengen.

 

Ik wist in het begin niet eens over de marketingbeleid van BOL daarom dacht ik dat ik mezelf zou ook kunnen promoten als merk, maar BOL staat je niet eens toe om naar eigen webshop te verwijzen noch een flyer naar je klant te sturen dus eigenlijk mag je alleen van de aantal bezoekers van bol profiteren, dat snap ik ergens ook heel goed maar voor mij als een beginnend merk of bedrijf heb ik dan ook weinig aan BOL. 

 

Marktplaats vind ik niet zo'n geschikte kanaal voor mijn bedrijf, Zalando wel maar die zijn nog stuk ingewikkelder en eisender dan bol. 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 10:38, Bernna zei:
Op 28-11-2021 om 14:53, Cosara zei:

Dan is de keuze toch snel gemaakt ? ... Geef waar ze om vragen ... of maak je eigen verkoopkanaal (webshop).

 

Dat is ook makkelijk gezegd natuurlijk. Het liefst verkoop  ik alleen via mijn eigen webshop want daar haal ik de hoogste winst uit,  zonder al de commissies via platformen  etc,

Maar dat vereist wel veel webshopbekendheid, in anno 2021 is dit zeer lastig tussen miljoenen online webshops

… en daarom ga je op één platform zitten tussen al die andere 11 miljoen verkopers.

Dan lijkt mij een Google-campagne de betere oplossing … 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 07:53, Cosara zei:

… en daarom ga je op één platform zitten tussen al die andere 11 miljoen verkopers.

Dan lijkt mij een Google-campagne de betere oplossing … 

 

Het klopt er zijn eindeloze verkopers op BOL maar vergeet niet er zijn nog meer  miljoenen bedrijven op Google die ook allemaal om een plekje en aandacht vechten, dus eigenlijk komt eenbeetje op hetzelfde neer, 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 07:53, Cosara zei:

… en daarom ga je op één platform zitten tussen al die andere 11 miljoen verkopers.

 

Laten we die logica nou eens doortrekken.

 

Er zijn wereldwijd 400 miljoen verkopers, dat een winkel beginnen is bij voorbaat een kansloze zaak. Tenzij je in je eentje voor een bepaalde groep relevant kunt worden, bijvoorbeeld omdat ze op loopafstand wonen.

 

Op een platform zitten meer verkopers dan op je eigen site. Een platform heeft echter veel meer (kopende) bezoekers dan je eigen site. Maak de afweging. Philips heeft jaren verkocht via Amazon en Bol.com en is daar nu weer weg. Best interessant om te volgen welke merken en winkelketens deze platforms gebruiken als verkoopkanaal, zeker als ze ook zomaar weer verdwijnen. 

 

Rara waarom? Ik neem aan dat ze zien wat het kost en wat het oplevert. We kunnen met z'n allen theoretiseren, maar we kunnen ook vaststellen wat er werkelijk gebeurt.

 

Bernna heeft een eigen webwinkel. Nu moet ze ontdekken hoe ze daar meer bezoekers naartoe trekt, of bezoekers gaan opzoeken in social media. Er staan suggesties in deze draad qua platforms. Soms zitten er ook aanknopingspunten in het product, de diensten er omheen en de verpakking. Maak er een bijzonder cadeautje van!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 15:43, TwaBla zei:

Er zijn wereldwijd 400 miljoen verkopers, dat een winkel beginnen is bij voorbaat een kansloze zaak. Tenzij je in je eentje voor een bepaalde groep relevant kunt worden, bijvoorbeeld omdat ze op loopafstand wonen.

Als je de hele wereld wilt bedienen dat heb je wel een probleempje.

Google deelt de hele wereld op in hokjes ... zoek dan ook het juiste hokje uit.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 15:50, Cosara zei:

Google deelt de hele wereld op in hokjes ... zoek dan ook het juiste hokje uit.

 

Bij mijn weten alleen gebaseerd op locatie. Dat is leuk als geografie een rol speelt. Bij sieraden is dat helaas niet zo van belang. Bernna zou bv haar aanbod kunnen richten op kale mannen met baarden. Dan helpt Google Maps niet. Het leuke van social media is dat segmentering daar veel beter mogelijk is.  Dan kun je soms meeliften met groepen die ontstaan rond socio-psychologische motieven. Het hele barbiers-fenomeen is een voorbeeld. Sowieso hipsters. Dat noemen we niche-marketing (bestond al eerder, wordt dankzij internet een stuk leuker) en levert inch-wide, mile-deep pockets op.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.