• 0

I-shape versus T-shape [vaardigheden/ervaring voor bedrijf starten]

(aangepast)

This one goes out to @Jaap124 .

 

Als je heel veel van je vak afweet en vrijwel niets van de rest, heet dat een I-shape; de kennis en vaardigheden gaan diep, maar niet breed. De laatste jaren is er een trend onder managers om het belangrijk te vinden dat hun werknemers van meer markten thuis zijn. Dat heet een T-shape: de vakkennis gaat nog steeds diep, maar nu is er ook brede kennis aanwezig.

 

Zoiets is een mening; dat de markt op zoek is naar T-shapes, wil niet zeggen dat T-shapes beter zijn dan I-shapes.

 

Als je van heel veel dingen verstand hebt, heet je een unicorn. De markt is daar naarstig op naar zoek, want unicorns zijn zeldzaam. Ik zeg: ze zijn ingebeeld. De unicorns die ik tot nu toe ben tegengekomen vielen voornamelijk op doordat ze voor 3 kauwgomballen en een kneep in de wang bereid zijn 12 uur per dag te werken.

 

Of unicorns bestaan is wellicht niet zo relevant, wat interessanter is dat de markt naar ze op zoek is. De ondernemer denkt dan: willen die mensen unicorndetectors kopen?

 

Voor de ondernemer is het inderdaad handig om een beetje een T-shape hebben: als je boekhouder ziek is, moet je nog steeds je btw-aangifte doen. Er is wel een verschil tussen hoeveel je zelf doet: van zelf de hele boekhouding doen tot zelf een tijdelijke boekhouder inschakelen. Binnen de wereld van start-ups is dat een no-brainer: als je het geld hebt iemand in te huren, dan doe je dat, want je hebt helemaal geen tijd om mensen op te leiden. Substitute money for time.

 

Dus naast je eigen smaak en interesses is ook noodzaak een driver van hoe breed je kunt zijn.

 

Wat de ondernemer vooral doet is ondernemen. Je merkt dan vanzelf wel op welke vorm je uitkomt. Tegen de tijd dat je managers papers gaan schrijven over T-shapes en I-shapes en Comb-shapes, heb je blijkbaar de luxe om paperschrijvende managers te hebben.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Kleine tekstaanpassing...

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
Quote

Vroeger had ik altijd een erg romantisch beeld van ondernemen. Je ontwikkelt een innovatief product en zet deze in de markt, et voila, je hebt een boterham verdiend. 

 

Jammer dat veel I-shapers en T-shapers geen idee hebben wat deze woorden betekenen.

 

Kijk eens rond naar mensen die echt iets kunnen bedenken en/of maken. Die hebben vaak andere mensen nodig om daar van alles omheen te organiseren. Achter elke muzikant / kunstenaar / goochelaar / acrobaat / uitvinder staat een manager. Die er vijftien jaar na dato met de jackpot vandoor gaat.

 

Van mij hoeft de kunstenmaker niet ook te kunnen boekhouden en personeelscheffen en verkopen. Maar hoe helpen we deze mensen bij het vinden van de Jan bij hun Jing?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

De hokjesgeest gaat voor sommigen nog veel verder ... Productive Agile Teams

 

Op 23-11-2021 om 11:57, TwaBla zei:

Jammer dat veel I-shapers en T-shapers geen idee hebben wat deze woorden betekenen.

 

explained ...

 

 

Cosara_Quotes_125-2.jpg

Cosara_Quotes_125-1.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Heel mooi hoe jullie dit verwoorden en vernieuwende inzichten delen. Zo'n unicorn had ik nog niet eerder van gehoord. Het doet mij een beetje denken aan mijn eerste poging tot ondernemerschap, toen ik nog heel jong was. Ondanks dat ik binnen een jaar besloot dat succesvol ondernemen voor mij op dat punt iets te hoog gegrepen was en mijn dromen even in de ijskast heb geparkeerd om meer levenservaring op te doen en het op een later moment nogmaals te proberen, zou ik toch ieder jong persoon met ondernemersdromen aanraden om zo iets gewoon te doen in verband met de leerzame ervaring die het bied.

 

Opdrachten scoren als zzp-er zou ik op dit moment wel aandurven, maar eigenlijk gaat mijn hart nog steeds uit naar het runnen van een onderneming met personeel, eentje welke een product maakt en dit verkoopt. Ik vind echter van mijzelf dat ik (vooral) op commercieel vlak hiervoor te weinig ervaring heb en ben erg blij dat jullie ideeën willen delen over hoe een innovatief concept alsnog succesvol te starten. Voordat een moderator dit topic sluit wil ik daar ook bij vermelden: ik denk dat meer mensen met ambities een onderneming met personeel te runnen en een vergelijkbare achtergrond met deze vraag worstelen.

 

Substitute money for time vind ik een mooie denkwijze. Wellicht is dit inderdaad één van de opties om te proberen, het zou zeker de hoeveelheid T-shape skills die nodig zijn een heel stuk terugschoeven. Wat ik echter lastig vind is dat ik de kern van de bedrijfsvoering het liefst zelf zou willen kunnen uitvoeren en het commerciële gedeelte vind ik daar eigenlijk wel bijhoren. Heb wel eens een boek gekocht over sales om me op weg te helpen, echter bleek dat vooral gericht op hoe binnen een groot bedrijf een dergelijke functie functioneert en dat was weinig bruikbaar voor een start-up.

 

Wat TwaBla stelt is over Ying en Yang is ook een vraag waar ik mee worstel. Een succesvolle start-up welke ik ken heeft twee directeuren, één technisch en één ex-accountmanager waarbij één zijn vrouw jurist is. Hoe vind je echter zo'n goed passende ondernemingspartner? In de forumregels zag ik dat dit forum niet bedoeld is voor dergelijke match-making, maar wellicht dat een verwijzing naar een site of andere dienst die iets dergelijks faciliteert wel is toegestaan ?

aangepast door Jaap124
Link naar reactie
  • 1
Op 23-11-2021 om 15:55, Jaap124 zei:

Een succesvolle start-up welke ik ken heeft twee directeuren, één technisch en één ex-accountmanager waarbij één zijn vrouw jurist is.

Hoe vind je echter zo'n goed passende ondernemingspartner?

Bizzkiss ... maar dat zal je wel niet bedoelen :smiling-face-with-sunglasses:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-11-2021 om 16:12, Cosara zei:

Bizzkiss ... maar dat zal je wel niet bedoelen :smiling-face-with-sunglasses:

 

Haha, prachtig, die kon ik niet. Inderdaad een mooie voor single mensen met een onderneming/ondernemingsdromen. Lijkt me heel passend voor ondernemers met een dergelijke relatiestatus. Waar ik op doelde is inderdaad het type partner die niet tevens een in de liefde is. :biggrin:

aangepast door Jaap124
Link naar reactie
  • 1
Op 23-11-2021 om 15:55, Jaap124 zei:

Hoe vind je echter zo'n goed passende ondernemingspartner?

In de forumregels zag ik dat dit forum niet bedoeld is voor dergelijke match-making ...

Toch ben je er bijna ... google eens op "matchmaking ondernemers" of "netwerkbijeenkomsten ondernemers"

Er zullen vast wel matchmakers of netwerkbijeenkomsten bij je in de buurt zitten of gehouden worden.

Eigenlijk verschilt het vinden van een zakenpartner weinig van het vinden van een huwelijkspartner.

Beiden hebben hetzelfde fundament voor een lang en gelukkig samenwerken/samenwonen:

  1. verdeel de taken
  2. behoud van passie
  3. respect voor elkaar
  4. onderneem samen
  5. vertrouwen in elkaar
  6. leer van je ervaringen
  7. complimenteer elkaar
  8. communiceer met elkaar
  9. blijf je eigen dingen doen
  10. heb wat over voor je partner

... en je moet het geluk hebben om zo'n persoon tegen te komen.

... en je moet je ogen wel openen op het momentum dat je zo'n persoon tegenkomt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-11-2021 om 17:58, Cosara zei:

Toch ben je er bijna ... google eens op "matchmaking ondernemers" of "netwerkbijeenkomsten ondernemers"

Er zullen vast wel matchmakers of netwerkbijeenkomsten bij je in de buurt zitten of gehouden worden.

Ah verhelderend, ik zag netwerkbijeenkomsten altijd vooral als een mogelijkheid om nieuwe leveranciers of klanten te vinden, dat hier ook matchmaking kansen te vinden zijn heb ik nooit bij stilgestaan.

 

Op 23-11-2021 om 11:37, Branko Collin zei:

Zoiets is een mening; dat de markt op zoek is naar T-shapes, wil niet zeggen dat T-shapes beter zijn dan I-shapes.

Ondanks dat ik eigenlijk overtuigd ben dat een team van verschillende expertises meer voordelen bied dan een T-shape die een unicorn probeert te worden (bij een team heb je o.a. een sparringpartner, klankbord, meer focus en kunt drukte beter verdelen), vind ik het idee om middels T-shapen of zelf een unicorn proberen te worden nog steeds wel een interessant alternatief. Zeker indien bijvoorbeeld het vinden van een passende mede-ondernemer niet (tijdig) lukt. Zo goed worden als iemand die zijn leven heeft gewijd aan die andere skillset is waarschijnlijk onrealistisch, maar in het beste geval leer je het wel goed genoeg om te starten. In het ergste geval vind je zo'n mede-ondernemer pas later en kun je dan beter werk herverdelen, mocht deze een keertje ziek zijn.

 

Is er iemand die dit gelukt is en tips heeft over hoe dit op slimme wijze aan te vliegen ? Zelf ben ik vooral benieuwd naar vanuit niet-commercieel naar het aanleren van een commerciële skillset zoals (online/offline) retail sales, maar aangezien dit topic gaat over t-shapen in het algemeen, is een andere variatie uiteraard ook on-topic.

aangepast door Jaap124
Link naar reactie
  • 0
Op 26-11-2021 om 12:25, Branko Collin zei:

Google om te beginnen eens op "T-shaped JOUW_BEROEP". Er zijn mogelijk al mensen die hebben uitgezocht wat goede parallelle skills zijn voor iemand als jij.

 

Ik deed dat zojuist en tussen de resultaten zat een pagina met een beroep wat niet exact het beroep is wat ik in gedachte had, maar eigenlijk wel verrassend goed matcht met wat ik zocht en op de pagina staan tevens de skills daarvoor uiteengezet: https://nadersabry.medium.com/growth-thinking-vs-t-shaped-skills-marketer-model-e41917d43f2c

 

Het lijstje is zelfs veel langer dan strikt noodzakelijk als je het mij vraagt, maar dat is juist fijn. Schrappen is nooit moeilijk.

 

Denk dat dit mij wel verder helpt om beide routes uit te proberen. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.