• 0

Inkopen alleen mogelijk als particulier (hoe zit dat btw technisch?)

(aangepast)

Hallo slimme mensen van Higherlevel,

 

Na een lange tijd rond zoeken, zowel hier als op Google, ben ik er niet uitgekomen en probeer ik het op deze manier.
(let op, ik kan ook verkeerd gezocht hebben..)


Op dit moment maak ik gebruik van de KOR en gaat alles mij redelijk makkelijk af, maar op dit moment zit ik nog zo'n €800 van de magische grens (€20.000) en is de kans groot dat ik voor het eind van het jaar mijn KOR kwijt ben en dingen dus gaan veranderen.

De vraag;

Ik maak 3D ontwerpen die ik een bedrijf voor mij laat 3D printen, deze worden naar mij verstuurd en na verpakken stuur ik ze op naar een winkel die het verkoopt aan hun klanten.

Het 3D print bedrijf gebruikt een platform waar ik mijn 3D product kan uploaden en bestellen.
Helaas kan ik tijdens de bestelling niet aangeven dat ik een bedrijf ben.

Nu is dat met de KOR niet een heel groot probleem.
Maar als ik straks geen KOR meer heb?

 

Mag ik als bedrijf inkopen doen als particulier, aangezien ik niet kan bestellen als bedrijf?
Mag ik dan wel de BTW aftrekken?

 

 

Mocht ik onvoldoende info hier verstrekken dan hoor ik het graag :-)

aangepast door Jetten
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 23-11-2021 om 12:33, Jetten zei:

Mag ik als bedrijf inkopen doen als particulier, aangezien ik niet kan bestellen als bedrijf?
Mag ik dan wel de BTW aftrekken?

Als de verkoper u een volledige factuur levert met vermelding van de BTW dan zie ik geen problemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankje!

 

Op dit moment kan ik alleen inloggen op mijn account en daar mijn bestelling zien, de hoeveelheid info is erg minimaal..

 

Mijn "shipping & billing address" staan er vermeld

De producten die ik bestel en de kwantiteit

En dan het bedrag wat ik betaald heb (zie hier beneden)

Order total:  €511.77

Discount: -€51.18 

Shipping total: €10.37

VAT:  (Included in price) €81.72

Total:  €470.96

 

Er is geen factuur die ik kan downloaden.

Kan ik dit dus wel als uitgaven/inkopen inboeken (ik gebruik Rompslomp voor mijn administratie) en de BTW gewoon mogen aftrekken?

 

Edit: hun btw nummer staat overigens ook niet op deze pagina

aangepast door Jetten
Link naar reactie
  • 1

Als jij een eenmanszaak bent, kun je die kosten opvoeren, omdat juridisch de zaak en de ondernemer in dat geval dezelfde zijn. Je moet wel kunnen aantonen dat je de kosten hebt gemaakt en dat die kosten zakelijk waren. Je bankafschriften helpen hier ook bij. Zorg dat uit je administratie blijkt (ook jaren later) dat dit zakelijke kosten waren, dus hou datgene bij waarmee je dat kunt aantonen.

 

Wat de btw betreft wordt het wat ingewikkelder, omdat je een factuur moet hebben die aan alle relevante factuurvereisten van de wet/belastingdienst voldoet.

 

Waar zit trouwens die leverancier? Het Engels uit je voorbeeld doet vermoeden dat het niet om een Nederlandse zaak gaat.

Betaalde btw die je niet als voorbelasting kunt aftrekken vormt voor een zakelijk aanschaf ook gewoon zakelijk kosten die je voor de ib kunt aftrekken. In dat geval voer je de inclusiefkosten op.

 

Als dat voor jou een probleem is, moet je eens met de leverancier gaan praten of een andere leverancier zoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Op 23-11-2021 om 12:43, Jetten zei:

Mijn "shipping & billing address" staan er vermeld.

Er is geen factuur die ik kan downloaden.

Dit impliceert een buitenlandse leverancier?

 

Op 23-11-2021 om 12:43, Jetten zei:

Kan ik dit dus wel als uitgaven/inkopen inboeken en de BTW gewoon mogen aftrekken?

Niet als het een buitenlandse leverancier is.

De VAT mag je wel als kosten meerekenen ... in uw geval dus een totaal van €470.96 aan kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Klopt, het is een Amerikaans bedrijf, maar heeft wel een NL BTW nummer, de producten worden ook vanuit nederland verstuurd.

 

Quote

De VAT mag je wel als kosten meerekenen ... in uw geval dus een totaal van €470.96 aan kosten.

 

Ok helder, bedankt!

Dat hun mij wel BTW berekenen maar ik dit niet mag aftrekken werkt dus eigenlijk in mijn nadeel?

 

 

Quote

Als jij een eenmanszaak bent, kun je die kosten opvoeren, omdat juridisch de zaak en de ondernemer in dat geval dezelfde zijn. Je moet wel kunnen aantonen dat je de kosten hebt gemaakt en dat die kosten zakelijk waren. Je bankafschriften helpen hier ook bij. Zorg dat uit je administratie blijkt (ook jaren later) dat dit zakelijke kosten waren, dus hou datgene bij waarmee je dat kunt aantonen.

 

Klinkt goed, ik heb alle informatie en bestelling overzichten opgeslagen en in mijn administratie gezet bij Rompslomp.

 

Moet toegeven dat ik het wel ingewikkeld vind.

Het plan is na de KOR een financieel adviseur/accountant in te schakelen, maar vind het wel belangrijk dat ik de basis van het hele gebeuren beetje begrijp :-)

 

Quote

Als dat voor jou een probleem is, moet je eens met de leverancier gaan praten of een andere leverancier zoeken.

 

Het is niet ideaal, maar belangrijkste is dat mijn bedrijf door kan gaan na de KOR en dat ik niet ineens in een valkuil beland en ik mijn inkopen niet meer kan regelen!

 

 

Bedankt voor alle hulp!

 

 

aangepast door Jetten
Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 14:54, Jetten zei:

Dat hun mij wel BTW berekenen maar ik dit niet mag aftrekken werkt dus eigenlijk in mijn nadeel?

Je mag het aftrekken als extra kosten ... en dat verlaagt je winst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 16:22, Bert. zei:

En hoe is dat BTW technisch geregeld? De klant betaalt ook geen BTW?

 

Ik val op dit moment onder de KOR en ben dus vrijgesteld van de BTW  voor mijn verkoop aan de winkel.

Dat zal dus binnenkort veranderen als ik boven de 20.000 uitkom

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 16:22, Bert. zei:
Op 23-11-2021 om 12:33, Jetten zei:

 deze worden naar mij verstuurd en na verpakken stuur ik ze op naar een winkel die het verkoopt aan hun klanten.

En hoe is dat BTW technisch geregeld? De klant betaalt ook geen BTW?

De klant van de klant betaald “gewoon” btw … tenzij deze de “nieuwe KOR” =  OVOB (omzet gerelateerde vrijstelling omzetbelasting) ook toepast.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 19:55, Cosara zei:

De klant van de klant betaald “gewoon” btw … tenzij deze de “nieuwe KOR” =  OVOB (omzet gerelateerde vrijstelling omzetbelasting) ook toepast.

Ik zat meer aan de (mogelijke) constructie te denken waarbij het product wel in de winkel ligt maar  toch door TS aan de eindklant verkocht wordt. In dat geval wordt het product voor de eindklant  toch ook 21% duurder?

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 12:19, Bert. zei:
Op 23-11-2021 om 19:55, Cosara zei:

De klant van de klant betaald “gewoon” btw … tenzij deze de “nieuwe KOR” =  OVOB (omzet gerelateerde vrijstelling omzetbelasting) ook toepast.

Ik zat meer aan de (mogelijke) constructie te denken waarbij het product wel in de winkel ligt maar  toch door TS aan de eindklant verkocht wordt.

In dat geval wordt het product voor de eindklant  toch ook 21% duurder?

Als TS de verkoper is, en niet de winkelier waar het product ligt,  dan berekent hij geen btw aan zijn klanten.

Als de winkelier een vergoeding vraagt voor de geleverde diensten - het presenteren van goederen in zijn winkel(etalage) - dan zal deze een factuur met btw aan TS leveren.

TS kan deze btw niet terugvragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 15:14, Cosara zei:

Als TS de verkoper is, en niet de winkelier waar het product ligt,  dan berekent hij geen btw aan zijn klanten.

Als de winkelier een vergoeding vraagt voor de geleverde diensten - het presenteren van goederen in zijn winkel(etalage) - dan zal deze een factuur met btw aan TS leveren.

TS kan deze btw niet terugvragen.

Dat bedoelde ik dus. Het stoppen met de KOR zou dus ook misschien aan de verkopende kant gevolgen kunnen hebben.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 15:29, Bert. zei:

Dat bedoelde ik dus. Het stoppen met de KOR zou dus ook misschien aan de verkopende kant gevolgen kunnen hebben.

Als TS uitsluitend aan particulier klanten verkoopt, dan heeft stoppen met de KOR verstrekkende gevolgen voor deze kopers ... die worden geconfronteerd met 21% prijsstijgingen ... tenzij TS zijn netto prijzen met 21% laat zakken ... wat misschien wel mogelijk is omdat zijn inkopen ook goedkoper worden. ... hij kan immers de inkoop btw weer terugvorderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 16:01, Cosara zei:

wat misschien wel mogelijk is omdat zijn inkopen ook goedkoper worden. ... hij kan immers de inkoop btw weer terugvorderen.

 

In theorie merken de eindklanten er niets van als de vraagsteller genoegen neemt met 0% marge. Er is dan wel B maar geen TW!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 16:18, TwaBla zei:

In theorie merken de eindklanten er niets van als de vraagsteller genoegen neemt met 0% marge. Er is dan wel B maar geen TW!

In praktijk kan dat ook ... maar dan ben je een filantroop en geen winstnemer.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.