• 0

VOF naar BV's, graag advies!

(aangepast)

Geachte lezers,

 

Graag zou ik jullie adviezen willen inwinnen over de transitie van VOF naar BV. Bij voorbaat dank voor het lezen en de moeite.

 

Hieronder een korte introductie van de bedrijfssituatie:

 

  • Het betreft een VOF met 2 vennoten,  die 50/50 eigenaar zijn.
  • Ons bedrijf bestaat uit een webwinkel en een website die inkomsten genereert d.m.v advertenties.  We bezitten ook een eigen merk in de webwinkel. 
  • De 2 bedrijfsonderdelen zijn nauw met elkaar verbonden aangezien ze in dezelfde niche zitten en naar elkaar verwijzen. Echter kunnen ze wel los van elkaar bestaan.
  • De omzet bereikt dit jaar 1M, de winst rond de 250K. We maken nu al een aantal jaar een groei door van 100-150% per jaar.
  • Er is momenteel geen personeel in dienst ( soms een student die via de payroll komt werken ). Wel is de intentie om 2 FTE aan te nemen in de nabije toekomst.
  • We hebben geen  financiering / schulden.
  • We hebben verder geen waardevolle assets behalve de voorraad ( +- 100K ). 

 

Omdat de voorraad flinkt groeit en het bedrijf in omvang toeneemt zijn we aan het kijken om de VOF naar een BV constructie om te zetten. De hoofdredenen hiervoor zijn:

 

  • Mogelijkheid tot aandelen verkoop in de toekomst
  • Groeiende voorraad kunnen blijven financieren en niet direct afrekenen over de totaal winst ( IB ). 
  • Mogelijk  beschermen merkrechten, bedrijfspand, waardevolle assets in de toekomst.
  • Kopen van vastgoed indien het bedrijf verder groeit.

 

Hopelijk geeft bovenstaande een beetje een beeld van de situatie. Nu heb ik begrepen dat er een aantal opties zijn en waarschijnlijk nog meer:

 

  1. 1x BV
  2. 2x holding met 1 werkmaatschappij
  3.  2x holding met 1 tussenholding en 1 werkmaatschappij
  4. 2x holding met 1 tussenholding en 2x werkmaatschappij 
  5. ??

 

Nu is het zo dat we op het moment geen waardevolle assets op de balans hebben ( behalve het merk van onze productlijn ). Ik vind het erg lastig om een balans te vinden tussen het in 1x goed en flexibel oprichten van de BV's, maar de administratieve last ook beperkt te houden. 

 

Wat zijn relevante vragen en wat zouden jullie adviseren gegeven het bovenstaande? 

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

tthemnbk

aangepast door tthemnbk
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste tthemnbk, allereerst welkom op Higherlevel.

 

En ten tweede:  mijn complimenten voor deze zeer duidelijke vraagstelling, toelichting en de door jou zelf al gevonden opties!

Zeer prettig leesbaar en het maakt het beantwoorden van jouw vragen ook een stuk makkelijker. 

 

Op 24-11-2021 om 11:07, tthemnbk zei:

wat zouden jullie adviseren gegeven het bovenstaande? 

 

Ik vermoed dat - gelet op jullie wensen en toekomstverwachtingen - opties 3 en 4 het meest voor de hand liggend zijn , maar om dat zeker te weten en om de juiste stappen in de juiste volgorde te zetten zou ik contact zoeken met een goede fiscalist. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, 


Bedankt voor het compliment en bericht. Zijn voor dit soort analyses een soort eenmalige consults mogelijk bij bedrijven / fiscalisten? Ik ben ook wel benieuwd naar de (extra) administratieve lasten bij optie 3 en 4 t.o.v 1 en 2, aangezien ik zelf de boekhouding doe ( omdat ik het leuk vind ). Wel hebben we een boekhouder die de helpt met de IB aangifte / controle indien nodig.

Link naar reactie
  • 0

dag tthemnbk

 

Op zich kun je altijd later nog zaken als een tussenholding en/of tweede werk-BV toevoegen aan je structuur, ook zonder fiscale afrekening (mits correct gedaan).

Bij jullie huidige stand der zaken zou ik voor nu uitgaan van optie 2 als toereikend en optie 3 als voorbereid op de toekomst. Met als kleine kanttekening, dat als er nooit een reden komt om die tussenholding van optie 3 te benutten, dat je dan wel 1) nu de extra oprichtingskosten betaald hebt en 2) jaren lang de jaarlijkse kosten betaald hebt, beiden dan, met 20/20 hindsight, sneu geld.

 

Jaarlijkse kosten per BV hangt heel erg af van de hulp die je inschakelt. Wellicht is je huidige boekhouder hier niet in thuis en dien je een ander te zoeken. Wellicht wil je per se wel  of juist niet een accountant of heb je liever een groot dan klein advieskantoor. Bandbreedte qua jaarlijkse kosten (zelf boekhouden, aangiftes BTW zelf doen, maar jaarrekening, aangifte VPB en deponering KvK uitbesteden) voor een 'slapende' tussenholding ergens van 500 tot 1.200 euro. Voor een actieve werk-BV van 1.200 tot 3.000 euro.

 

groet en succes met jullie keuzes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 12:54, Joost Rietveld zei:

dag tthemnbk

 

Op zich kun je altijd later nog zaken als een tussenholding en/of tweede werk-BV toevoegen aan je structuur, ook zonder fiscale afrekening (mits correct gedaan).

Bij jullie huidige stand der zaken zou ik voor nu uitgaan van optie 2 als toereikend en optie 3 als voorbereid op de toekomst. Met als kleine kanttekening, dat als er nooit een reden komt om die tussenholding van optie 3 te benutten, dat je dan wel 1) nu de extra oprichtingskosten betaald hebt en 2) jaren lang de jaarlijkse kosten betaald hebt, beiden dan, met 20/20 hindsight, sneu geld.

 

Jaarlijkse kosten per BV hangt heel erg af van de hulp die je inschakelt. Wellicht is je huidige boekhouder hier niet in thuis en dien je een ander te zoeken. Wellicht wil je per se wel  of juist niet een accountant of heb je liever een groot dan klein advieskantoor. Bandbreedte qua jaarlijkse kosten (zelf boekhouden, aangiftes BTW zelf doen, maar jaarrekening, aangifte VPB en deponering KvK uitbesteden) voor een 'slapende' tussenholding ergens van 500 tot 1.200 euro. Voor een actieve werk-BV van 1.200 tot 3.000 euro.

 

groet en succes met jullie keuzes

Joost

 

Hoi Joost,

 

Bedankt voor de tips en inzichten qua kosten. Ook goed te weten dat de tussenholding later nog  toevoegd kan worden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.