• 0

Game Shop beginnen, zowel nieuwe als tweedehands artikelen. BTW?

(aangepast)

Hallo allemaal,
 

Ik ben een nieuw lid. Ik ben van plan om een gameshop op te zetten. De webshop zelf heb ik al klaar. Het hele plan ook. Het moeilijkste waar ik tegenaan loop is de BTW, en alles wat met belastingen te maken heeft.

Als je de tweedehands goederen verkoopt, moet je de margeregeling toepassen. Maar als je ook nieuwe producten verkoopt, hoe bereken je dit alles samen dan? Apart? En hoe zit het met de verkoop naar het buitenland? Wat als je nieuwe producten inkoopt uit het buitenland? Hoe pas je de margeregeling in combinatie met nieuwe producten regeling toe, zowel inkoop als verkoop, in een boekhoudprogramma? Welk boekhoudprogramma zouden jullie aanraden?

 

En nog een vraag, wat betreft inkomstenbelasting. Misschien een beetje een domme vraag, maar je inkomstenbelasting is belasting over het verschil tussen je winsten en je verliezen aan het eind van het jaar, toch? De btw zijn ook uitgaven die invloed hebben op je uiteindelijke netto winst. Moet je de btw hier vanaf trekken?

 

Dat zijn een hele hoop vragen, en ik heb me al kapot lopen zoeken op google de afgelopen weken. Ik waardeer alle hulp daarom ontzettend!!

Alvast ontzettend bedankt voor jullie antwoord!

aangepast door RetroGame
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 24-11-2021 om 17:51, RetroGame zei:

Misschien een beetje een domme vraag....

 

Maak maar eens wat rekenvoorbeelden op papier, dan wen je er vanzelf aan.

 

Koop voor 1000 euro nieuw in en verkoop voor dubbele prijs. Hoe loopt de BTW mee?

Koop voor 1000 euro tweedehands in en verkoop voor dubbele prijs. Wat gebeurt er met de BTW?

Je moet het even in je hoofd krijgen, net als vermenigvuldigen en delen. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Op 24-11-2021 om 17:51, RetroGame zei:

En nog een vraag, wat betreft inkomstenbelasting. Misschien een beetje een domme vraag, maar je inkomstenbelasting is belasting over het verschil tussen je winsten en je verliezen aan het eind van het jaar, toch? De btw zijn ook uitgaven die invloed hebben op je uiteindelijke netto winst. Moet je de btw hier vanaf trekken?

Je moet de winst opgeven in je aangifte inkomstenbelasting. Winst is heel simpel gezegd omzet-kosten, maar in de praktijk omgeven door allerlei regels (sommige kosten mag je niet als kosten aftrekken, andere kosten zijn eigenlijk investeringen waar je op af moet schrijven, enzovoorts). Een boekhoudprogramma werkt alleen als je boekingen goed invoert, en daarvoor moet je wel snappen (jijzelf, of je boekhouder). Begin eens met het handboek ondernemen en een basiscursus boekhouden. Dan zie je ook dat btw in principe los staat van de winstberekening.

 

Echter... je wilt een combinatie van marge artikelen en nieuwe artikelen, en daarnaast een combinatie van binnenlandse en buitenlandse artikelen. Voor omzet en kosten niet zo ingewikkeld, maar voor de btw berekening wel! Wat je aan de kostenkant doet met de btw heeft dan ook gevolgen voor de btw aan de verkoopkant en andersom. Zoals TwaBla al zegt: probeer de verschillende inkoop en verkoop scenario's (tweedehands, nieuw, binnenland, binnen EU, buiten EU) eens los van elkaar uit te werken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 17:51, RetroGame zei:

Als je de tweedehands goederen verkoopt, moet je de margeregeling toepassen. Maar als je ook nieuwe producten verkoopt, hoe bereken je dit alles samen dan? Apart? En hoe zit het met de verkoop naar het buitenland? Wat als je nieuwe producten inkoopt uit het buitenland?

Toch maar weer eens verwijzen naar de forumregels:

 

Gebruik eerst de zoekfunctie

De kans is groot dat je vraag al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom eerst de zoekfunctie om te zien of je daar je antwoord kunt vinden. Kun je het antwoord niet vinden of sluiten de antwoorden toch niet goed aan op jouw vraag? Dan kun je alsnog kiezen een nieuw bericht te plaatsen.

 

Stel een duidelijke vraag

Zorg dat je een duidelijke vraag stelt en beperk het aantal vragen in je bericht tot 1 of 2 vragen. Dit vergroot de kans op reacties. Heb je meerdere vragen over verschillende onderwerpen maak daarvoor dan aparte vragen in het juiste forumboard.

 

Laat zien wat je zelf al het gedaan

Een bekende uitdrukking is: Ondernemen is een werkwoord. Van ondernemers mag een flinke portie eigen initiatief verwacht worden. Laat bij het stellen van je vraag dus blijken wat je zelf al hebt gedaan om het antwoord te vinden en waar je vastloopt. Een bericht kan worden gesloten als de vraag eenvoudig zelf op te zoeken is.

 

Vooral dat laatste, op de site van de BD staat volop informatie over margegoederen, bijvoorbeeld

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/administratie_bijhouden_bij_handel_in_margegoederen/

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/normaal_btw_berekenen_bij_margegoederen

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 17:51, RetroGame zei:

De btw zijn ook uitgaven die invloed hebben op je uiteindelijke netto winst. Moet je de btw hier vanaf trekken?

 

De btw gebruik je niet in de winstberekening.

 

Zie het zo (al klopt het niet 100%): jij bent een vrijwillige medewerker van de belastingdienst. Namens de belastingdienst hou je btw in, namens de belastingdienst bewaar je die bedragen ergens en aan het einde van je btw-tijdvak (vaak een kwartaal) draag je het totaal aan geïnde btw weer af. Het is geen onderdeel van je omzet. Op het moment dat je het sommetje winst = omzet - kosten gaat bereken, kom je tot de omzet door de exclusiefbedragen bij elkaar op te tellen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Soms helpt het om percentages om te zetten in concrete getallen, daar heeft het brein minder moeite mee. Dat heb ik laatst eens toegepast op een persbericht vol percentages.

 

Quote

Uit dit onderzoek blijkt dat volledig gevaccineerde mensen die toch positief testen op coronavirus-2, het virus 63% minder vaak overdragen naar ongevaccineerde huisgenoten, dan mensen die ook positief testen, maar niet gevaccineerd zijn. <> Gevaccineerde huisgenoten hebben een lagere kans om besmet te worden. Daarnaast is de overdracht naar gevaccineerde huisgenoten ook nog 40% lager door een gevaccineerd persoon dan door een ongevaccineerd persoon, zo valt in het onderzoek te lezen. Kortom: ook bij de deltavariant helpt vaccinatie aanzienlijk tegen overdracht van het virus. 

 

Als je dat omrekent met concrete gevallen wordt de verhouding ruwweg 2:1 oftewel. Een ongevaccineerde besmet twee keer zoveel mensen als een gevaccineerde.

 

Nou in jouw geval. Bij 1000 euro inkoop per kwartaal nieuw betaal je 210 euro BTW erbij. Bij 2000 euro verkoop breng je 420 euro extra BTW in rekening. Vervolgens draag je elk kwartaal 420-210=210 aan de belasting af bij je BTW-aangifte. Na vier kwartalen heb je 8000 euro omzet en 4000 euro inkoopkosten.

 

Je ziet, die BTW is al die tijd een parallel-bedrag. Zo kijken ondernemers naar cijfers.

 

Maak zelf nou maar eens een rekenvoorbeeld met margegoederen. :upside-down-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankjewel voor al jullie antwoorden!

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe je de BTW berekent als je zowel nieuwe als tweedehands artikelen verkoopt.

Moet je voor de nieuwe artikelen een andere regeling toepassen dan op de margegoederen? Je kan voor de nieuwe artikelen toch dan ook niet de margeregeling toepassen? Ik heb mijn onderzoek gedaan en dit forum doorzocht. Ook lopen googelen voor een lange tijd. Nergens kan ik hierover iets van informatie vinden.

Een autohandelaar zal hier ook tegenaan lopen. Hij verkoopt zowel nieuwe als tweedehands auto's. Hoe doet de autohandelaar het dan?

aangepast door RetroGame
Link naar reactie
  • 0
Op 25-11-2021 om 15:42, RetroGame zei:

Moet je voor de nieuwe artikelen een andere regeling toepassen dan op de margegoederen? Je kan voor de nieuwe artikelen toch dan ook niet de margeregeling toepassen?

Nee dus want nieuwe artikelen zijn geen marge-goederen. Verder hoef je de marge-regeling niet toe te passen, daar mag je voor kiezen.  Met als gevolg dat je klanten wat duurder uit zijn maar je administratie een stuk simpeler wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-11-2021 om 15:55, Bert. zei:

Nee dus want nieuwe artikelen zijn geen marge-goederen. Verder hoef je de marge-regeling niet toe te passen, daar mag je voor kiezen.  Met als gevolg dat je klanten wat duurder uit zijn maar je administratie een stuk simpeler wordt.

 

 

Volgens de belastingdienst moet ik de margeregeling toepassen. Over tweedehands artikelen is namelijk al BTW betaald. Ik kan geen BTW rekenen over iets waar al BTW over is betaald, toch?

 

Laat ik het zo stellen:

Als ik 20 nieuwe artikelen heb verkocht, en 20 tweedehands artikelen. Dan bereken ik de BTW over de nieuwe artikelen op de normale manier, en de BTW over de tweedehands artikelen volgens de margeregeling. Heb ik het zo bij het rechte eind? Het gaat mij erom of beide categoriën op een aparte manier uit moet rekenen, en hoe ik dan vervolgens tot één bedrag kom dat ik aan de belastingdienst afdraag.

aangepast door RetroGame
Link naar reactie
  • 0
Op 25-11-2021 om 15:57, RetroGame zei:

Volgens de belastingdienst moet ik de margeregeling toepassen. 

De website van de BD zelf is daar niet helemaal duidelijk over. Bij B2B is het een keuze, dat je bij B2C dezelfde keuze hebt wordt niet duidelijk vermeld maar als ik de info op Ondernemersplein (ook van de BD) mag geloven is er geen verschil tussen B2C en B2B.

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/margeregeling-voor-de-btw/?gclid=Cj0KCQiAhf2MBhDNARIsAKXU5GSLlyyNilmrCswy7v1vXaxGMgjy6cEjxv_n_ncrSpc15ss0YV2SKkAaAg9OEALw_wcB

 

Quote:

"Bij elke verkoop mag u er ook voor kiezen om niet de margeregeling toe te passen, maar de gewone btw-regeling. U berekent dan de btw over de verkoopprijs. Dit zult u meestal doen als uw klant ondernemer is en btw kan aftrekken". 

 

Trouwens, de BD zal toch niet echt bezwaar hebben?, er wordt dan immers méér BTW afgedragen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 26-11-2021 om 12:19, Branko Collin zei:

Dat weet ik, ik sluit me in de context van de vraag gewoon aan bij het begrip dat TS  van nieuwe en 2ehands goederen heeft.  Als jij uit de discussie opmaakt dat TS nieuwe en 2ehands goederen van particulieren, en nieuwe goederen van ondernemers koopt had je hem ook op  de forumregels kunnen wijzen, "stel een duidelijke vraag". 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ok, hier is dan mijn duidelijke vraag, want ik snap er nog steeds niks van :winking-face:

Hoe bereken je de BTW als je zowel nieuwe goederen verkoopt, als tweedehands?

Voor tweedehands moet je de margeregeling toepassen. Wat pas ik dan toe op de nieuwe artikelen? Ook marge? Of iets anders? Doe ik het apart?

Hopelijk is het zo duidelijk genoeg.

Alvast bedankt :slightly-smiling-face:

aangepast door RetroGame
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

BTW betekent Belasting over Toegevoegde Waarde.

 

Jij koopt nieuw in voor 1000 en verkoopt voor 1500, dan is jouw toegevoegde waarde 500. Jouw afnemer betaalt 21% over 1500 oftewel 330 extra. Jij moet die 330 afdragen, maar je mag de door jou betaalde BTW in mindering brengen. Dat is 21% over 1000 oftewel 210. Uiteindelijk betaal je 110, en dat is (niet toevallig) precies 21% over de toegevoegde waarde.

 

Jij koopt tweedehands in voor 500 en verkoopt voor 1000, dan is jouw toegevoegde waarde opnieuw 500. Jouw afnemer betaalt 21% over 1000 oftewel 210 extra. Nu moet je BTW over jouw marge afdragen, oftewel 21% van 500 oftewel 105. Grap is: je gaat naar huis met 500+105=605 euro. Je toegevoegde waarde is dezelfde maar je winst neemt toe!

 

Of doe ik iets verkeerd?

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

je doet iets verkeerd.

 

bij de marge regeling reken je btw over de marge en niet over het hele bedrag. in 1000 euro verkoopprijs incl zit dus maar 21% over 500 euro = 105 aan btw

Juist omdat belasting over toegevoegde waarde is hoef je bij de margeregeling alleen over de marge btw te rekenen want bij de eerste verkoopt toen het goed nieuw was heeft de belastingdienst al zijn belasting geheven over de verkoopwaarde.  zo wordt dubbele belastingheffing (zoveel mogelijk) voorkomen

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2021 om 12:37, Roel J zei:

je doet iets verkeerd.

 

bij de marge regeling reken je btw over de marge en niet over het hele bedrag. in 1000 euro verkoopprijs incl zit dus maar 21% over 500 euro = 105 aan btw

 

Nou snap ik wel waarom die margeregeling voor nieuwkomers niet zo makkelijk te begrijpen is. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Als je net met BTW gaat werken wordt het erg ingewikkeld om met prijzen incl BTW te gaan rekenen, want dan snap je het systeem niet. Vandaar dat ik ze loskoppel. Een consumentenpriis is weliswaar altijd incl BTW maar als trader moet je ahw prijs+btw apart zien. Het staat tegenwoordig ook vaak op kassabonnen erbij vermeld.

 

Voor een handelaar in tweedehands goederen betekent zoiets dat je dus je inkoopprijs moet openbaren. In genoemd rekenvoorbeeld: 500 inkoop zonder en 500 marge met BTW is 1000 + 105 = 1105. 

 

Nou zal het de consument worst wezen hoe jij als verkoper BTW verrekent, want dat hele systeem is voor consumenten niet van belang. Dus dan doe je er beter aan geen BTW te tonen op kassabonnen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat het op zich verwarrend kan zijn, maar ik denk dat het simpeler is dat het op het eerste oog lijkt. Voor de gebruikte producten geldt volgens mij de margeregeling en voor de nieuwe producten simpelweg niet.

 

In de aangifte omzetbelasting is dat ook niet zo'n probleem, omdat beide soorten omzet op een aparte regel worden aangegeven. Omzet van nieuwe producten wordt met btw verkocht. De btw over die (nieuwe) omzet vul je onder rubriek 1a, terwijl je de btw op de inkoop van die nieuwe producten onder rubriek 5b (voorbelasting) invult. Omzet van gebruikte producten bereken je (volgens mij in dit geval verplicht) volgens de globalisatiemethode en de berekende btw over de winstmarge vul je in onder rubriek 1c.

 

De vragensteller had ook nog een vraag over hoe je de btw in je winstberekening moet verwerken. Hoewel dat onder normale omstandigheden misschien een wat basale vraag is (btw hoort niet tot je kosten of omzet), kan ik me voorstellen dat dat bij de margeregeling - vooral bij beginners - niet zo evident is. Bij inkoop en verkoop van nieuwe producten, zet je immers de btw gewoon even op een tussenrekening en draag je het saldo af, en voor de inkomstenbelasting doe je vervolgens aangifte over de omzet ex btw minus kosten ex btw. En klaar is Kees. Bij margegoederen moet je echter in de 'achtergrond' zelf de btw uitrekenen. Deze btw moet nog steeds worden afgedragen, en neem je ook niet mee in je winstberekening voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-11-2021 om 13:50, prinsrachid zei:

Bij margegoederen moet je echter in de 'achtergrond' zelf de btw uitrekenen. 

 

Yep. Vandaar getallenvoorbeelden. 

Je betaalt een verkoper 500 en verkoopt voor 1000. Dan moet je terug uitrekenen welke BTW je moet afdragen.

 

Meerprijs is 500. Dat is 121% (inclusief BTW) dus 100% is 413 en 21% is 87. Die 87 draag je af en die 413 is de brutomarge. De BTW is er al af voordat je naar de winst toe gaat rekenen. Dan trek je dus alle overige kosten af en blijft de nettomarge over. Daar betaal je belasting over.

 

Op een rijtje:

 

1000 omzet

500 inkoop

> 500 (brutomarge + BTW)

413 brutomarge

213 kosten*

2000 nettomarge (winst)

 

* Kan zijn dat in je kosten nog betaalde BTW zit die je de geïncasseerde BTW kan aftrekken. 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 26-11-2021 om 23:26, RetroGame zei:

Voor tweedehands moet je de margeregeling toepassen. Wat pas ik dan toe op de nieuwe artikelen? Ook marge? Of iets anders? Doe ik het apart?
 

Voor "nieuwe" artikelen pas je de gewone BTW regels toe, dus BTW berekenen over de omzet en aftrekken van voorbelasting.

 

Voor gebruikte artikelen pas je of de margereling toe of de gewone regels.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.