• 0

Privételefoon kopen van mijzelf voor zakelijk gebruik

(aangepast)

Hallo allen,


Ik heb een prive telefoon en die wil ik graag van mijzelf kopen met mijn BV. Kan ik hiervoor gewoon de gebruikelijke prijs aanhouden op marktplaats? 

Moet ik nog iets van een inkoop factuur maken?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Sleutel bij dit soort transacties is dat je hierbij zakelijk moet handelen. Privé moet je handelen zoals je met ieder ander zou doen. De BV moet handelen, zoals ze met ieder ander zou doen.

Je koopt daarom ook geen telefoon van "jezelf". Je moet jezelf en de vennootschap volledig los van elkaar zien, en daar ook naar handelen. De BV handelt eigenstandig en is een aparte juridische entiteit (waar jij waarschijnlijk eigenaar en bestuurder van bent). Jij en de BV zijn weliswaar fiscaal 'gelieerd', maar je moet dus in feite twee petten opzetten.

Privé betekent dit gewoon een telefoon verkopen voor een prijs die je van een willekeurige ander zou willen ontvangen. Omdat je privépersoon bent kun je dat dus op de normale manier doen, zonder btw of verkoopfactuur of wat dan ook. Voor de BV betekent dit dat ze gewoon een tweedehands telefoon kopen van een privépersoon. Omdat er geen btw op zit, kan de BV de inkoopprijs volledig als kosten boeken (of als investering, als de prijs hoger is dan 450 euro). Voor de prijs mag je inderdaad aansluiten bij wat iemand op Marktplaats zou betalen. Het is alleen wel handig om daar een printje van te maken en om de transactie of schriftelijk vast te leggen, of minimaal de betaling met goede omschrijving via de bank te laten lopen (je kunt dan in de omschrijving zetten waar het om gaat).

Voor de omzetbelasting moet je eigenlijk een factuur hebben die voldoet aan een hele rij factuureisen, maar omdat dit een aankoop is van een particulier heeft de BV bij deze transactie toch niets te maken met de btw.

Voor de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting in dit geval) is het enkel noodzakelijk dat je kosten aannemelijk kunt maken en zijn er geen factuureisen. Als je dus de transactie via de bank laat lopen met een duidelijke omschrijving, is dat voldoende om de aankoop te kunnen verwerken.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.