• 0

Laptop zakelijk onherstelbaar kapot, btw?

(aangepast)

Hallo,

 

Ik heb een vraag, waar ik maar niet uitkom/ niet zo snel iets over kan vinden. Hopelijk kan iemand hier me meer duidelijkheid verschaffen.

 

Het gaat om een eenmanszaak waarin een nieuw gekochte laptop in februari 2019 opgevoerd is. Staat dus op de balans, er is sindsdien op afgeschreven en de betaalde btw is toen via voorbelasting verrekend. De laptop is echter nu onherstelbaar kapot gegaan.

 

De laptop versneld afschrijven ben ik bekend mee. Maar hoe zit het met de verrekende btw? Moet je al dan niet gedeeltelijk die btw weer terugbetalen ja/nee?

En moet je bewijs van een reparateur o.i.d. hebben dat hij onherstelbaar is? (Een kennis van mij is reparateur (in loondienst) en heeft onherstelbaar bij mij aangegeven)

Zo ja, dan zou ik daar nog achteraan moeten gaan.

 

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nee joh. De btw heb je eerlijk betaald en allang verrekend. Versneld afschrijven is in dit geval prima en hij hoeft dus niet meer op de balans te staan. Verder hoef je echt niet extra moeilijk te doen met een total loss bewijs van een reparateur. Het hoeft allemaal alleen maar aannemelijk te zijn voor de belastingdienst. Als je dit echter met 10 laptops achter elkaar flikt, zullen ze wel raar opkijken.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 1
Op 26-11-2021 om 10:55, Ondernemeneer zei:

Als je dit echter met 10 laptops achter elkaar flikt, zullen ze wel raar opkijken.

Maar ook niet meer dan dat..

Het klopt wat mijn voorganger zegt.

Het enige wat verplicht is als je laptop duurder dan 450 euro was is dat je hem in 5 jaar afschrijft zolang je hem in gebruik hebt.  En als je de laptop over zou brengen naar privé, bijvoorbeeld omdat jij een nieuwe koopt en de oude doorschuift naar een gezinslid. Dan moet je ook btw rekenen en afdragen over de waarde die de laptop nog heeft.

 

Maar of de laptop nu stukgaat of je een gadgetfreak bent die elk jaar de nieuwste laptop wil, dat mag allemaal en zodra je de oude laptop niet meer gebruikt moet je ineens de boekwaarde als kosten verkoop activa boeken (strikt genomen niet ineens afschrijven).  Je mag namelijk ook geen bedrijfsmiddelen op de balans hebben  die niet meer in het bedrijf aanwezig zijn. Je mag dus gewoon zelf bepalen hoe lang je een laptop gebruikt, je mag dat alleen niet meer vooraf doen en dan een heel korte termijn te kiezen.

 

Het afschrijfmaximum van 20% van de aanschafwaarde is alleen ingevoerd omdat je tot 2007 zelf voor elk bedrijfsmiddel de gebruiksduur mocht betalen. Heel veel (toen nog) desktop computers werden in 2 jaar fiscaal afgeschreven maar bleven wel 5 of 6 jaar in gebruik bij bedrijven en voor een eenmanszaak maakt dat niet zo uit met 1 of 2 computers.

Maar omdat grote werkgevers met duizenden computers dit ook deden en zo veel minder belasting betaalden in de eerste 2 jaar na aanschaf is die maximum afschrijving per jaar ingevoerd. Dat maximum geldt echter alleen zolang het spul in gebruik is, zodra je verkoopt of weggooit mag je ineens de boekwaarde als kosten nemen en de evt opbrengst als omzet.

 

Beetje een uitweiding maar soms is een regel makkelijker toe te passen als je de achtergrond ervan kent.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-11-2021 om 10:55, Ondernemeneer zei:

Nee joh. De btw heb je eerlijk betaald en allang verrekend. Versneld afschrijven is in dit geval prima en hij hoeft dus niet meer op de balans te staan. Verder hoef je echt niet extra moeilijk te doen met een total loss bewijs van een reparateur. Het hoeft allemaal alleen maar aannemelijk te zijn voor de belastingdienst. Als je dit echter met 10 laptops achter elkaar flikt, zullen ze wel raar opkijken.

 

Op 26-11-2021 om 12:22, Roel J zei:

Maar ook niet meer dan dat..

Het klopt wat mijn voorganger zegt.

Het enige wat verplicht is als je laptop duurder dan 450 euro was is dat je hem in 5 jaar afschrijft zolang je hem in gebruik hebt.  En als je de laptop over zou brengen naar privé, bijvoorbeeld omdat jij een nieuwe koopt en de oude doorschuift naar een gezinslid. Dan moet je ook btw rekenen en afdragen over de waarde die de laptop nog heeft.

 

Maar of de laptop nu stukgaat of je een gadgetfreak bent die elk jaar de nieuwste laptop wil, dat mag allemaal en zodra je de oude laptop niet meer gebruikt moet je ineens de boekwaarde als kosten verkoop activa boeken (strikt genomen niet ineens afschrijven).  Je mag namelijk ook geen bedrijfsmiddelen op de balans hebben  die niet meer in het bedrijf aanwezig zijn. Je mag dus gewoon zelf bepalen hoe lang je een laptop gebruikt, je mag dat alleen niet meer vooraf doen en dan een heel korte termijn te kiezen.

 

Het afschrijfmaximum van 20% van de aanschafwaarde is alleen ingevoerd omdat je tot 2007 zelf voor elk bedrijfsmiddel de gebruiksduur mocht betalen. Heel veel (toen nog) desktop computers werden in 2 jaar fiscaal afgeschreven maar bleven wel 5 of 6 jaar in gebruik bij bedrijven en voor een eenmanszaak maakt dat niet zo uit met 1 of 2 computers.

Maar omdat grote werkgevers met duizenden computers dit ook deden en zo veel minder belasting betaalden in de eerste 2 jaar na aanschaf is die maximum afschrijving per jaar ingevoerd. Dat maximum geldt echter alleen zolang het spul in gebruik is, zodra je verkoopt of weggooit mag je ineens de boekwaarde als kosten nemen en de evt opbrengst als omzet.

 

Beetje een uitweiding maar soms is een regel makkelijker toe te passen als je de achtergrond ervan kent.

Beiden erg bedankt voor de jullie reactie en duidelijke informatie! 
 

Zoals ik het begrijp kan ik omdat de laptop niet meer werkt en reparatie economisch gezien niet zinvol is, hem in één keer afschrijven en een nieuwe aan gaan schaffen. Daarnaast, omdat het om een Total write-off gaat, hoef ik voor de kapotte laptop niets met de btw te doen (terugbetalen o.i.d.).

 

Als ik de laptop zou verkopen of hem privé zou gaan gebruiken dan had dat wel gemoeten. Maar nu dus niet. 

 

Zo begrijp ik het toch goed? Dan ga ik het zo uitvoeren. 
 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.