• 0

Hoelang DGA salaris miniumloon bij start up

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 27-11-2021 om 18:15, Roel J zei:

Wel opletten dat je aan de startup voorwaarden voldoet. niet elke nieuwe bv / onderneming is een startup.

 

@Roel J als je hier de voorwaarden van een innovatieve startup bedoelt: daarvoor moet je inderdaad aan de volgende voorwaarden voldoen om het minimum loon als gebruikelijk loon te mogen toepassen:

 

Quote

Wat is de gebruikelijkloonregeling voor start-ups?

 

Als u de gebruikelijkloonregeling voor start-ups toepast, dan mag u het wettelijk minimumloon nemen als gebruikelijk loon. Of, als dat lager is, het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking. Dit laatste moet u aannemelijk maken. De gebruikelijkloonregeling geldt vanaf 2017.

 

Voorwaarden gebruikelijkloonregeling

U kunt gebruik maken van deze regeling als:

  • u werknemer bent van uw start-up; en
  • u als werknemer een aanmerkelijk belang in uw bedrijf heeft;
  • uw bedrijf een S&O-verklaring (WBSO) heeft ontvangen waarin startersvoordeel is toegekend.

 

Voldoet u aan al deze voorwaarden en bent u verzekerd voor de werknemersverzekeringen? Dan moet u eerst een de-minimisverklaring bij ons indienen om gebruik te kunnen maken van gebruikelijkloonregeling.

Voldoet u aan alle voorwaarden, maar bent u niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen? Dan kunt u de gebruikelijkloonregeling direct toepassen bij uw aangifte loonheffingen. U hoeft dan geen de-minimisverklaring bij ons in te dienen.

 

(Bron: RVO, extra fiscaal voordeel voor start-ups)

 

Echter, voor ieder startend bedrijf, dat niet aan deze voorwaarden voldoet, kan ook het minimum loon als DGA salaris worden toegepast indien en zolang de onderneming nog niet genoeg winst maakt om een volledig DGA salaris te betalen

De onderneming moet daarvoor wel  vooraf schriftelijk toestemming vragen bij de  belastingdienst (met onderbouwing van dat de winst nog niet toereikend is)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Begin van het jaar heb ik hier met de belastingdienst contact over gehad. Alhoewel ik niet geïnteresseerd was in het verlagen van het dga-loon tot minimumloon, gaf de betreffende inspecteur aan dat dit wel kon en inderdaad in ieder geval voor de periode van de eerste drie jaar. Je krijgt wel te maken met enkele voorwaarden. Je mag bijvoorbeeld geen cash onttrekken uit de BV via dividend of persoonlijke lening / rekening courant. Ze verwachten dat je eerst je loon verhoogt en daarna pas kijkt naar dividenduitkering. 
 

Ander punt was dat, ondanks het akkoord, de inspecteur liet doorschemeren dat ze mijn gebruikelijk loon hoger inschatten dan de 47.000 die op dit moment geldt, op basis van mijn werkzaamheden, maar dat is een onderwerp voor komend jaar.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2021 om 14:14, Norbert Bakker zei:

Echter, voor ieder startend bedrijf, dat niet aan deze voorwaarden voldoet, kan ook het minimum loon als DGA salaris worden toegepast indien en zolang de onderneming nog niet genoeg winst maakt om een volledig DGA salaris te betalen

De onderneming moet daarvoor wel  vooraf schriftelijk toestemming vragen bij de  belastingdienst (met onderbouwing van dat de winst nog niet toereikend is)

 

 Volgens mij geeft Norbert daar antwoord op - zover ik weer moet je inderdaad wel toestemming vragen aan de belastingdienst om af te wijken van het gebruikelijk loon.  Er zijn zat standaard brieven te vinden hoe je dat doet, dus als je enigszins kunt beargumenteren waarom je dat doet (opbouwen voldoende werkkapitaal, cash voor investeringen, buffer voor aannemen personeel, etc) dan is de kans groot dat de belastingdienst zonder veel moeite daarmee akkoord gaat.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2021 om 11:45, MauriceS zei:

opbouwen voldoende werkkapitaal, cash voor investeringen, buffer voor aannemen personeel, etc)

Buffers en  werkkapitaal  lijken me hiervoor nu juist géén valide argumenten. Het beste en bij mijn weten ook enige bruikbare argument is geen of nog niet genoeg winst.

 

Maak je wel genoeg winst? Dan moet een buffer of werkkapitaal ook wel ( oa via vreemd vermogen,  voorraadfinanciering of factoring)  te realiseren zijn;  of neem je netto DGA salaris niet op maar verwerk het in rekening courant: de belastingdienst verplicht je immers niet om dat netto salaris ook uit te betalen: zolang je de loonheffing maar afdraagt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek-loonheffingen-lh0221t14fd.pdf

Ik citeer: Startende ondernemingen Startende ondernemingen die niet aan de voorwaarden voor een start-up voldoen, kunnen voor een aanmerkelijkbelanghouder toch tijdelijk uitgaan van een loon dat lager is dan wat gebruikelijk is voor het niveau en de duur van het werk. Als uitgangspunt geldt dat het gebruikelijk loon niet lager is dan het wettelijk minimumloon dat past bij het aantal uren dat de aanmerkelijkbelanghouder voor u werkt. U mag uitgaan van een lager loon als u het gebruikelijk loon door het opstarten van de onderneming niet kunt betalen, bijvoorbeeld omdat u veel hebt geïnvesteerd of een lage cashflow hebt. U mag dit maximaal 3 jaar doen. U moet de periode van 3 jaar inkorten als de onderneming als eenmanszaak begint en pas later wordt ingebracht in een vennootschap of coöperatie. De periode waarin de onderneming op naam of voor rekening van de aanmerkelijkbelanghouder of een ander werd gedreven, moet u dan aftrekken van de 3 jaar

 

De regels lijken mij duidelijk. het beleid ook. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.