• 0

deal or no deal; na toezegging betaling meer eisen stellen

onderwerp in de mailwisseling: afsluiting tegen finale kwijting. 


Met een partij hebben we onderhandeld om specifieke zaken aan hun over te dragen voor bedrag x. 
 

Dit is afgerond. De andere partij geeft schriftelijk per mail aan: "Zal deze week factuur voldoen". 
 

Na drie weken geven ze opeens aan dat er een "overeenkomst voor finale kwijting" moet komen. 

Wij gaven aan hier niet mee bekend te zijn. We zijn welwillend om dit te doen, mits zaken uiteraard gelijk zijn in dit document als afgesproken. Dit is niet het geval. Wij geven aan niet te ondertekenen. 
 

Tegenpartij geeft aan niet te betalen, omdat we dit maar moesten weten aangezien het het onderwerp was van de mailwisseling. Er staat simpelweg "afsluiting tegen finale kwijting". Iets wat we ook doen in onze ogen. We dragen alles over aan hun voor bedrag x. Hier is in mijn ogen geen apart document voor nodig. We hebben per mail ook aangegeven de zaken te laten rusten zoals ze zijn na de overdracht.
 

In mijn ogen is de deal al gesloten door hun toezegging van betaling en is er met geen woord gerept in onze mailwisseling over dit document. Tegenpartij geeft zelfs aan de betaling te gaan doen. Lijkt me dat alles in kannen en kruiken is. Heb dit ook uitgelegd aan hun. Ze willen dit echter niet horen. 
 

Ze willen ons "dwingen" om het document te ondertekenen waarin zaken genoemd worden waar we het niet over hebben gehad en zaken welke juist buiten deze overeenkomst zouden blijven (wat tevens is genoemd in de eerdere mail waarbij men aangaf te betalen). In onze ogen willen ze de deal veranderen ten nadele van ons.  


Mijn broek zakt er figuurlijk vanaf eerlijk gezegd echter hoor graag hoe anderen hierover denken. 
Moet ik hier nog een jurist overheen laten kijken of is dit zo klaar als een klontje? 


Al vast bedankt. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijkbaar heeft iemand bij wederpartij een oeps-momentje gehad en probeert men dit achteraf recht te trekken. Ik weet niet waar het over gaat, maar een nette vastelgging kan inderdaad beter zijn dan wat mailtjes over en weer. 

 

Als je meent dat je een overeenkomst hebt bereikt en aan jouw verplichtingen hebt voldaan, kun je er met gestrekt been ingaan en betaling verlangen (factuur, herinnering, sommatie, etc). Je kunt ook wat meebuigen en kijken of de deal beter kan worden vastgelegd.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan het ingewikkeld maken maar ook heel simpel in mijn ogen. Er is een overeenkomst (aanbod en aanvaarding daarvan) en dan moet de tegenpartij zich daar gewoon aan houden. Je kan niet een auto kopen en dan na een week nog eisen dat er nieuwe banden op komen. Gewoon aangeven dat je best bereid bent om een formulier te tekenen tegen finale kwijting maar dat dat wel in lijn moet zijn met de overeenkomst.  Als ze dan nog moeilijk doen dan zal je inderdaad moeten beslissen of je het hard gaat spelen via incasso en/of jurist

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ron van der Kolk en Hans v N. 

 

Laat ik het zo doen inderdaad. Onze eigen versie maken van hetgeen is afgesproken. Dan zien we weer verder. 

 

Mooie metafoor van een auto met plots nieuwe banden! 

Ben bang dat het een gestrekt been wordt (ook mooi gekozen woorden) gezien eerder contact. Factuur is al verzonden, herinneringen en sommatie ook. 

 

Bedankt voor jullie advies. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.