• 0

Relatiebeding/concurrentiebeding zelfstandig ondernemer

(aangepast)

Beste,

 

Na het langslopen van alle vragen omtrent een relatie-/concurrentiebeding, lijkt mijn situatie er nog niet in te passen. Deze is als volgt.

Het kleine Nederlandse bedrijf waar ik een aantal jaar werknemer was, is een half jaar geleden overgenomen door een grote (Amerikaanse) firma X. Ik heb op dat moment besloten om als zelfstandige verder te gaan, en de zaken lopen inmiddels goed.

Een aantal van mijn klanten wilden graag dat ik hen services bleef verlenen, en daartoe is een contract opgesteld tussen mij en X. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat mijn kennis en kunde redelijk uniek is, X deze kennis niet in huis heeft (ook niet als core business, maar alleen via de overname, betreft 1% of minder van hun totale omzet) en mij dus inhuurt om aan de vraag te voldoen.

Het contract bevat een relatie-/concurrentiebeding (tot 12 maanden na afloop jaarcontract) en een aantal andere zaken die tegen een arbeidscontract/machtspositie aan schuren (verplicht gebruik maken van hulpmiddelen van de klant, geen andere mensen mogen inzetten om het werk te doen, het volgen van de procedures en formats van X, enz.).

Nu heeft een van de klanten van X mij al meerdere keren benaderd om met mijn eigen bedrijf werk voor ze te doen, aangezien X het werk alleen kan leveren door mij in te huren en (dus) de service niet standaard kan bieden. Bovendien wil X de prijs binnenkort ophogen naar Amerikaanse tarieven (dus uurtarief ongeveer x 3), en daar zit de klant ook niet op te wachten.

Dit zou voor mij uiteraard grote voordelen bieden, en tevens een flinke groei van mijn bedrijf betekenen. Bovendien kan ik aannemelijk maken dat ik hen niet benaderd heb, maar zij mij.

Wat zijn mijn rechten/plichten (of die van mijn potentieel nieuwe klant in deze) als ik X zou benaderen om het beding nietig te verklaren en X dat niet zou willen? Alvast dank voor de reactie.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Voor leesbaarheid enters toegevoegd.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat is de precieze tekst van de bedingen? Zonder de exacte tekst valt er weinig zinnigs over te zeggen.

 

Behalve dan iets  heel algemeens: als een beding enkel en alleen verbiedt om bepaalde bedrijven te benaderen sta je sterker dan wanneer het beding strenger is geformuleerd.

 

En zulke bedingen tussen bedrijven houden vaker stand bij de rechter dan die tussen een werkgever en een werknemer.
 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.