Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
chat-man

Incasso via Premium SMS

Recommended Posts

Zou het niet handig zijn om wanbetalers via premium sms (betaalde sms-berichten) te 'herinneren' aan de betaling die nog openstaat? Maar belangrijker nog mag dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag inderdaad niet zomaar betaalde SMS berichten versturen zonder dat daar toestemming voor gegeven is door degene die de SMS berichten gaat ontvangen. Toestemming geven kan alleen maar door het sturen van een SMS bericht, bijvoorbeeld: "wanbetaler aan" naar 4999.

 

Ik denk dus dat je niet erg veel aanmeldingen zult krijgen, maar het idee is leuk!


Gatenine Mobile Media & Marketing

 

http://www.gatenine.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar stel je voor dat je digitale diensten levert waarvoor je een gebruikersnaam en wachtwoord afgeeft aan je klant. Je stelt dat je klanten deze moeten opvragen per sms en daarmee ook akkoord gaan met je voorwaarden. Voldoe je dan aan de regels?

 

Ik begrijp dat er eigenlijk geen wetgeving is die premium sms beschrijft alleen dat er een gentlemens-agreement is genaamd 'code of conduct' ?

 

Hawai plan is misschien toch mogelijk dan? 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee helaas voldoe je dan nog steeds niet aan de regels, ik zal even kort uitleggen hoe SMS verkeer hoort te werken.

 

Betaalde SMS berichten ontvangen kan op 2 manieren.

 

1. Klant stuurt 1 SMS bericht en ontvangt 1 betaald SMS bericht terug, dit moet dus 1 op 1 verkeer zijn.

 

2. Klant meld zich aan voor een abonnementsdienst:

Klant stuurt SMS bericht vervolgens krijgt de klant een SMS bericht met daarin de volgende tekst " U bent aangemeld voor een SMS dienst, u ontvangt max. (getal) berichten per (week, dag of maand) a (tarief). Wilt u zich afmelden SMS dan

 

Het is inderdaad zo dat we ons houden aan de code of conduct, dit wordt ook streng gecontroleerd door de telco's. Indien we onszelf hier niet aan houden lopen we de kans afgesloten te worden van de betreffende telco.

 

Er schijnt lang geleden, toen deze regels nog niet zo streng waren, een slimmerd te zijn geweest die met nieuwjaar een hele waslijst 06-nummers een "gelukkig nieuwjaar" bericht heeft gestuurd a € 0,70. (Hij is wel gepakt geloof ik)

 

Voorlopig nog geen Hawai denk ik? ;)


Gatenine Mobile Media & Marketing

 

http://www.gatenine.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger verzond Primeline, nu LaSer, smsjes naar hun clienten als ze de betalingstermijn hadden overschreden.

 

Ik weet niet of ze dat nog doen, koste de ontvanger in ieder geval niets. Er was destijds geen toestemming voor gegeven dat weet ik wel.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Roelio maar het lijkt me ook mogelijk om een abonnementdienst te nemen voor de duur van het 'klant' zijn, laat maar zeggen. Je ontvangt dan alleen een sms-bericht wanneer je na de tweede herinnering niet hebt betaald.

 

Eigenlijk net zoals bijvoorbeeld TalpAlarm. Je meld je aan voor die dienst en ontvangt geloof ik een sms-bericht wanneer de samenvatting van jouw club werkelijk op tv is. Hierbij weet je dus ook niet hoeveel berichten en wanneer je deze krijgt lijkt me.

 

IDEE: je kunt natuurlijk ook doen alsof het een betaald bericht is terwijl dit niet het geval is. Dat zie je waarschijnlijk pas op je afrekening na een maand ofzo... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dat klopt, het maakt ook niet uit wanneer je het bericht krijgt het gaat er meer om dat er een maximum aan het aantal berichten binnen een bepaalde is gesteld. Dus als jij in je aanmeld SMS zet: u ontvangt maximaal 1000 berichten per dag a € 0,70, en de klant gaat hiermee akkoord dan zou je toch nog kunnen gaan verhuizen en daarnaast heb je meteen die openstaande rekening via SMS geïnd.

 

Wie weet toch nog naar Hawai!!

 

 


Gatenine Mobile Media & Marketing

 

http://www.gatenine.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, klanten zullen niet zo gek zijn zich te abonneren op een dienst die dergelijke ladingen premium sms'tjes stuurt. Waarschijnlijk zit er sowieso wel een bovengrens aan wat nog toegestaan is door de telco's (die zitten anders met de onbetaalde telefoonrekeningen).

 

Je zou wel gewone sms'jes als herinnering kunnen sturen natuurlijk - als je dat via een online systeem doet is het niet eens zo duur (in de orde van 5 ct/bericht).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dan inderdaad nog voordeliger en meer effectief (denk ik) dan een herinnering per post. Maar 5 cent per SMS-bericht is wel erg laag. Heb hier en daar eens geinformeerd maar dat ligt meer tegen de 10 cent aan denk ik, zeker met een laag volume.

 

Misschien kan Roelio daar nog wat marktprijzen van noemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Inderdaad, € 0,05 is erg weinig, berichten ingekocht bij nederlandse providers worden aangeboden voor ongeveer € 0,13 per stuk als je klein inkoopt. Uiteraard is het zo dat hoe groter je inkoopt hoe goedkoper het wordt.

 

Maar je hebt wel gelijk, een postzegel kost al € 0,39, dan moet je de herinnering nog maken, dan uitprinten en vervolgens naar het postkantoor brengen. Al met al denk ik inderdaad dat je op den duur goedkoper uit bent als je het via SMS doet. Je zult wel rekening moeten houden met een set-up fee of iets dergelijks maar dat is in principe een makkelijke rekensom.


Gatenine Mobile Media & Marketing

 

http://www.gatenine.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 385 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept