• 0

Wordt urencriterium bijgesteld? [door coronamaatregelen minder uren]

(aangepast)

Ik ben zzp'er sinds april '21.  Alles verliep goed tot de avond lockdown. Mijn werkzaamheden vinden plaats in de avond, dus ik heb in december nagenoeg geen inkomsten meer, mede door de stop rond de feestdagen. Omdat ik starter ben, kan ik geen aanspraak maken op hulp van de overheid. Maar erger nog is dat ik door de avond lockdown in december waarschijnlijk het urencriterium niet zal halen. Dat scheelt me volgend jaar bij de IB heel veel geld want ik zal dan geen aanspraak kunnen maken op startersvrijstelling en ondernemersvrijstelling. Is er bekend of de verlaging van het urencriterium wordt uitgebreid voor de maand december? B.v.d. en met groet, T.S.M.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

Is er bekend of de verlaging van het urencriterium wordt uitgebreid voor de maand december?

Er bestaat een gedeeltelijke voortzetting van het steun- en herstelpakket tot en met 31 december 2021, maar het verlaagde urencriterium voor zelfstandigen zit hier niet meer bij. Over een extra aanpassing voor de maand december is (nog) niets bekend.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik snap je zorg, maar mijn ervaring is wel dat, zolang je gewoon netjes je belastingen doet etc. er niemand naar kraait als je niet helemaal aan je uren komt. En anders kan je alle uren dat je over je bedrijf nadenkt etc. ook nog meerekenen. Ik zou me hier dus niet al te veel zorgen over maken.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

Mijn werkzaamheden vinden plaats in de avond, dus ik heb in december nagenoeg geen inkomsten meer, mede door de stop rond de feestdagen. Omdat ik starter ben, kan ik geen aanspraak maken op hulp van de overheid. Maar erger nog is dat ik door de avond lockdown in december waarschijnlijk het urencriterium niet zal halen.

 

Het urencriterium kijkt niet alleen je 'echte' werkuren, maar ook naar alle uren die indirect maakt voor je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van nieuwe klanten, het doen van je administratie, het voorbereiden van je belastingen, het overleggen met je boekhouder, het bijhouden van je website, het verzinnen van nieuwe producten of diensten, etc. Houd wel goed bij wat je allemaal doet, want het urencriterium is wel iets waarop gecontroleerd wordt.

 

Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

Is er bekend of de verlaging van het urencriterium wordt uitgebreid voor de maand december?

 

Ik heb er niets over gelezen, dus volgens mij zit het er deze keer niet bij. Maar ook de vorige keer was er eigenlijk geen sprake van een verlaging, maar meer van een fictie. Heel practisch gesproken betekende het dat je net mocht doen dat je 23,5 uur per week werkte, als je door de coronamaatregelen niet aan de 23,5 uur kwam.

 

Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

Dat scheelt me volgend jaar bij de IB heel veel geld want ik zal dan geen aanspraak kunnen maken op startersvrijstelling en ondernemersvrijstelling.

 

Hoeveel denk je dat je dat gaat schelen dan? Tenzij je echt een aanzienlijk inkomen hebt, dan is de schade waarschijnlijk te overzien. Je kunt het hier ook een beetje berekenen door wat te spelen met de opties (wel / geen urencriterium).

 

Doordat je sowieso al gebruik kunt maken van de algemene heffingskorting en arbeidskorting betaal tot aan (ongeveer) het minimumloon nagenoeg niets. Effectief betekent dit dat het niet kunnen gebruiken van de zelfstandigenaftrek of startersaftrek dan netto nagenoeg geen effect heeft. Het verlaagt hooguit je bruto inkomen, maar verlaagt je netto inkomen bijna niet. 

 

Vergeet overigens ook niet dat het urencriterium géén voorwaarde is om als ondernemer aangifte te doen. Je kunt dus ook als ondernemer aangifte doen, ook als je niet aan het urencriterium voldoet. Je hebt dan namelijk wel gewoon recht op 14% mkb-winstkorting (je betaalt dan belasting over 86% ipv 100% van je winst). Oftewel:

- ondernemer voor inkomstenbelasting + > 1225 uur --> zelfstandigen/startersaftrek + mkb-winstkorting
- ondernemer voor inkomstenbelasting + < 1225 uur --> geen zelfstandigenaftrek, maar wel mkb-winstkorting
- geen ondernemer voor inkomstenbelasting ---> geen aftrek, geen mkb-winstkorting

 

Die laatste optie klinkt heel erg, maar ook dat valt mee. Als je namelijk niet aangeeft als ondernemer, dan is je aangifte héél erg simpel. Je vult dan alleen omzet en kosten in - en klaar is Kees. Als je aangeeft als ondernemer moet je namelijk een volledige aangifte doen van je balans en winst- en verliesrekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2

ik zou niet teveel hoop koesteren dat er voor december een versoepeling komt. In 2020 is er alleen voor de periode 1april tot 1oktober een regeling geweest dat je voor het urencriterium niet hoefde aan te tonen dat je 24 uur had gewerkt maar dat je dat voor die weken voor die maanden gewoon standaard 24 uur mocht opvoeren. Tijdens de lockdown van nov/dec moest je gewoon volgens de normale regels je uren aantonen terwijl toen de zwaarste lockdown gold, terwijl in de periode mei tot sept er nauwelijks beperkingen waren.

 

Voor 2021 geldt dat je van 1 januari tot en met 1 juli die regeling ook

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-versoepeling-urencriterium-2021

 

voor december hoef je dus niet te rekenen op versoepeling. De beleidslijn van de belastingdienst is dat ze 624 uur "cadeau" doen en je nog maar 600 moet aantonen.

De enige haar in de soep is dat jij niet op 1 januari ondernemer bent geworden maar pas per 1 april. Voor het eerste kwartaal mag jij dus niet uitgaan van 24 uur per week, maar de werkelijke uren die je in de voorbereiding hebt gestoken mag je wel meetellen. dus dat kan ook helpen.

 

december zou ik gewoon zorgen dat je de uren maakt, lees je suf aan vakliteratuur, volg webinars van KvK of andere partijen. maak een ondernemersplan voor 2022. Onderzoek hoe je in 2022 dan activiteiten kan doen die minder lockdown gevoelig zijn, sorteer je paperclips en poets ze allemaal op tot ze glimmen..

afijn laatste voorbeeld is net wat te bont, maar zorg gewoon dat je uren maakt voor je onderneming. een ondernemer zonder werk heeft toch een opdracht: werk zoeken of zorgen dat je in de toekomst makkelijker werk krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle tips een aanwijzingen van duidelijk ervaren ondernemers! Ik zal beginnen met het opvoeren van extra uren, idd met een ondernemingsplan ben ik al bezig, mooie tijd ook voor bijscholing en de website kan nog wel wat worden aangepast. En mocht het niet genoeg zijn, dan is er altijd nog de mkb winstkorting (ik ben ondernemer voor de IB).  Dank ook voor de link naar BerekenHet.nl waarmee ik kan uitzoeken bij welke opties ik welk netto inkomen overhoud en dus hoeveel zin het heeft. Tot slot is het goed om me te realiseren dat de effecten van de vrijstellingen op het netto inkomen niet al te groot zijn en ik me waarschijnlijk niet al te druk hoef te maken. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

in december waarschijnlijk het urencriterium niet zal halen. Dat scheelt me volgend jaar bij de IB heel veel geld

Nee, want de uren van dit jaar gelden voor de IB van dit jaar en je uren van volgende jaar gelden voor de IB van volgend jaar! 

 

Op 1-12-2021 om 23:26, T.S.M. zei:

mooie tijd ook voor bijscholing

Daar is het opletten, want niet alle bijscholing mag gezien worden als zakelijk. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Op 2-12-2021 om 08:13, Ron van der Kolk zei:
Op 1-12-2021 om 13:41, T.S.M. zei:

in december waarschijnlijk het urencriterium niet zal halen. Dat scheelt me volgend jaar bij de IB heel veel geld

Nee, want de uren van dit jaar gelden voor de IB van dit jaar en je uren van volgende jaar gelden voor de IB van volgend jaar! 

TSM zal bedoelen dat hij in 2022 meer IB moet betalen over de aangifte van 2021.

 

Op 2-12-2021 om 08:13, Ron van der Kolk zei:
Op 1-12-2021 om 23:26, T.S.M. zei:

mooie tijd ook voor bijscholing

Daar is het opletten, want niet alle bijscholing mag gezien worden als zakelijk. 

Bijscholing (van zakelijke activiteiten) zal het probleem niet zijn … wel de omscholing naar nieuwe activiteiten.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 1-12-2021 om 23:26, T.S.M. zei:

Dank voor alle tips een aanwijzingen van duidelijk ervaren ondernemers! Ik zal beginnen met het opvoeren van extra uren, idd met een ondernemingsplan ben ik al bezig, mooie tijd ook voor bijscholing en de website kan nog wel wat worden aangepast. En mocht het niet genoeg zijn, dan is er altijd nog de mkb winstkorting (ik ben ondernemer voor de IB).  Dank ook voor de link naar BerekenHet.nl waarmee ik kan uitzoeken bij welke opties ik welk netto inkomen overhoud en dus hoeveel zin het heeft. Tot slot is het goed om me te realiseren dat de effecten van de vrijstellingen op het netto inkomen niet al te groot zijn en ik me waarschijnlijk niet al te druk hoef te maken. 

 

Uren voor aanpassen website mag je gewoon tellen. Aantal uren moet wel realistisch blijven en niet verzonnen maar 2 uurtjes overleg met een bekende over je site, raadplegen Higherlevel, Nieuwe klanten zoeken, bekijken persconferentie en bereken gevolgen voor je bedrijf, etc. mag je allemaal tellen. Ben creatief er valt meer onder dna je denkt.

aangepast door sports
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.