Ga naar inhoud

werkzaamheden vóór oprichting - mag BV dit boeken?

Geplaatst:

rob666

Goedemiddag,

 

Ik krijg helaas een boekenonderzoek aangekondigd van de belastingdienst, ik heb net een onderneming sinds medio 2020 dus dat verbaast mij wel.

 

Ik heb wel advies van accountantskantoor gebruikt bij oprichting van de BV en boekhouding, maar iets zit mij niet lekker.

 

Wij hebben omzet gefactureerd vanaf 2e helft 2020, dat is allemaal goedgevonden door accountant.

Echter de werkzaamheden (advies) vonden grotendeels plaats in 2020, dit zou via onderliggende stukken naar voren kunnen komen.

 

Op dat moment bestond de BV nog niet, ook geen andere onderneming.

 

Nu vraag ik mij af wat de consequenties kunnen zijn.

 

Merci,

 

Rob

aangepast door Hans van den Bergh
Enkele tikfoutjes i.v.m. leesbaarheid

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Welkom op HL 

 

Is er ook gemeld waar de controle zich op richt?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

rob666

  • Auteur

Het gaat om vennootschapsbelasting en omzetbelasting.

 

Daarnaast koppelen ze dit aan de aangifte inkomstenbelasting.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Rob

 

Dat zou kunnen beteken dat die omzet aan jou privé wordt toegerekend, als inkomen uit overige werkzaamheden waarschijnlijk.

 

Wat waren de activiteiten?

 

Groet,

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

rob666

  • Auteur

Het gaat om levering van computers en een stukje nazorg.

 

Wat is de onderliggende administratie die de inspecteur redelijkerwijs kan vragen? Is dit een contract of ook de afleverbewijzen?

aangepast door rob666

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dat zijn dus leveringen die de BV feitelijk niet gedaan kan hebben, omdat de BV toen nog niet bestond. 

 

De fiscus kan de facturen opvragen en uiteraard ook bewijs van aflevering. Het maakt allemaal onderdeel uit van de administratie

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

rob666

  • Auteur

Dat klopt, er was nog geen BV maar ook geen KVK gegeristreerde eenmanszaak of andere rechtsvorm.

 

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind.

 

En heeft iemand ervaring met de belastingdienst? Zijn ze pragmatisch dat b.v. indien de belasting via de officiele weg hoger uit was gevallen, het verschil kan worden betaald? Of zal alles moeten gecorrigeerd?

aangepast door rob666

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
Op 4-12-2021 om 15:43, rob666 zei:

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind.

Hoeft niet, als jij voor oprichting eenmanszaak al zakelijke aanschafkosten hebt gemaakt, kun je die op de eenmanszaak boeken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
Op 4-12-2021 om 15:43, rob666 zei:

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind

Dat lijkt mij niet, fiscaal zou dit dan inkomen uit overige werkzaamheden zijn

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.