• 0

Componenten onderdeel van gebruikelijk loon

Hallo allen,

Ik ben op vrijdagavond even aan het puzzelen en het internet aan het rondstruinen met de volgende vraag. Welke componenten mag ik rekenen tot het gebruikelijk loon als DGA? Ik ben in maart begonnen met mijn bedrijf en heb met de belastingdienst een afspraak gemaakt om het gebruikelijk loon in 2021 vast te stellen op 10/12 x 47.000 = 39.200 euro. Tot aan december heb ik mijzelf 31.300 aan brutoloon uitbetaald, dus ik ben vooral benieuwd wat ik moet meenemen in de laatste maand van dit jaar. Hieronder een overzicht van de kosten welke ik vermoed mee te kunnen nemen - graag jullie feedback. Ik heb overigens een holding en werkmaatschappij, waarbij ik op de payrol van de holding sta. Hierbij heb ik ook de vraag of ik kosten in de werkmaatschappij ook kan meenemen (voornamelijk reis en verblijfkosten).

Holding

• Brutoloon tot december: 31.300
  • KM vergoeding privé auto: 8100 x 0,19 = 1.550 
  • Telefoon & internet: 500
  • WKR (nog niet gebruikt): 39.200 x 3%: 1.175

Werkmaatschappij

• Reis en verblijfkosten: 1.650

Stel even dat alle componenten relevant zijn, dan zou ik voor december op het volgende uitkomen:

39.200

- Loon: 31.300

- Gerichte vrijstellingen: 3.700 

- WKR: 1.175

= December: 3.025 belast (loon) + 1175 onbelast (WKR)

Hoor graag jullie feedback.

Maurice

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Maurice

Hoe kom je bij 500 computer en internet en 1.650 reis en verblijfskosten als gerichte vrijstelling (ik moet eerlijk zeggen dat ik alle corona extra's in de wkr ook weer niet zo goed gevolgd heb)

Overigens, als wkr-vergoedingen en gerichte vrijstellingen te individualiseren vallen, dan tellen ze mee voor je DGA-loon.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hi Joost,

Die kwam ik op de volgende site tegen: https://www.rendement.nl/gebruikelijk-loon/nieuws/onbelaste-vergoeding-verlaagt-gebruikelijk-loon.html. Ik moet zeggen dat ik inderdaad die twee componenten nog het meest dubieus vind. Zeker reis en verblijfkosten, voornamelijk klant bezoek in binnen en buitenland, voelt voor mij als een zakelijke kostenpost die vooral met de aard het werk samenhangt ipv beloning en onkosten gerelateerd aan personeel.

Ik vind het wel interessant wat je zegt: “als … te individualiseren zijn, vallen ze onder het dga-loon”, is dat de generieke spelregel?

Dank,

Maurice

• 0

Die componenten vind ik niet dubieus, de wetgever heeft de wet loonbelasting bewust zo opgesteld.

Ging mij vooral om de posten computer en internet en reis- en verblijfskosten: er gelden wel voorwaarden aan die kosten t.a.v. gericht vrijgesteld en nihilwaardering.

Dat laatste is de generieke regel inderdaad. Het moet vaststaan dat die specifieke kosten op jou betrekking hebben.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar