• 0

Via webshop gekocht product, geopende verpakking, aan deur te weigeren

Goedendag,

Stel je koopt ondernemer zijnde zakelijk een laptop. Je hebt dan geen retourrecht wat consumenten hebben. Heb je wel recht om, ondernemer zijnde, via webshop gekocht product met al eerder geopende verpakking aan de deur bij de pakketbezorger te weigeren met recht op geld terug enzo?
Een leverancier zou de verleiding kunnen hebben om bijvoorbeeld een door een consument geretourneerde laptop met één dode pixel door te zenden aan een ondernemer die geen recht heeft om zoiets te retourneren. Dan is de doos wel eerder geopend.

Mijn vraag is dus wat je rechten zijn wanneer je ondernemer bent en een eerder al  geopend pakket bij de pakketbezorger aan de deur weigert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Beste Bluezman,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

In de tweede plaats vraag ik mij af of dit een feitelijke situatie of fictieve case betreft.

 

Ik zou een geopende transportverpakking nooit zonder meer aannemen en een product met een manco of defect zoals een dode pixel is ook niet-conform.

 

Wat jij beschrijft zijn twee losstaande zaken (geretourneerd/defect product en geopende verpakking). Ik zie het verband voorlopig niet.

 

Ben je ontvanger of leverancier?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2021 om 22:59, Gast zei:

Beste Bluezman,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

In de tweede plaats vraag ik mij af of dit een feitelijke situatie of fictieve case betreft.

 

Ik zou een geopende transportverpakking nooit zonder meer aannemen en een product met een manco of defect zoals een dode pixel is ook niet-conform.

 

Wat jij beschrijft zijn twee losstaande zaken (geretourneerd/defect product en geopende verpakking). Ik zie het verband voorlopig niet.

 

Ben je ontvanger of leverancier?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

In dit geval heb ik zakelijk een laptop besteld. Hij wordt waarschijnlijk maandag geleverd. Ik ben wanneer ik een nieuw scherm altijd alert op dode pixels. De leverancier vermeldt expliciet dat voor zakelijk gekochte producten geen retourrecht geldt. Heb je dan wel het recht om een zakelijk via webshop gekocht product aan de deur bij de pakketbezorger te weigeren? 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2021 om 23:10, Bluezman zei:

Hij wordt waarschijnlijk maandag geleverd. 

 

Dus je draaft alvast voort de muziek uit.

 

Op 3-12-2021 om 23:10, Bluezman zei:

Ik ben wanneer ik een nieuw scherm altijd alert op dode pixels.

 

Er zijn nog steeds winkels waar je een product ter plekke kan inspecteren.

 

Op 3-12-2021 om 23:10, Bluezman zei:

Heb je dan wel het recht om een zakelijk via webshop gekocht product aan de deur bij de pakketbezorger te weigeren? 

 

Dus jij wil de bezorger laten wachten, de laptop inspecteren en dan beslissen of je hem accepteert? Ik vrees dat je het pakker niet in handen krijgt zonder handtekening en dan is de bezorger er meteen vandoor. Die kan niet bij alle klanten gaan staan wachten.
 

Je zal gewoon je laptop zoals elke andere zakelijke klant in gebruik moeten nemen en daarna een klacht indienen wanneer de kwaliteit tegen valt.

 

En niet vooraf al excuses verzinnen om van de deal af te komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2021 om 00:43, TwaBla zei:

Dus jij wil de bezorger laten wachten, de laptop inspecteren en dan beslissen of je hem accepteert? Ik vrees dat je het pakker niet in handen krijgt zonder handtekening en dan is de bezorger er meteen vandoor. Die kan niet bij alle klanten gaan staan wachten.

 

Ik wil weten dat wanneer je aan ziet voordat je getekend hebt dat het pakket eerder is geopend of je het recht hebt om dat pakket dan op dat moment te weigeren. Wanneer je een laptop zakelijk hebt aangeschaft, je getekend hebt voor ontvangst, je ontdekt 1 dode pixel dan is dat product volgens de huidige regels niet defect. Dat terwijl je er toch zeker van wilt zijn dat een nieuwe laptop geen dode pixels heeft denk ik.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2021 om 22:52, Bluezman zei:

Mijn vraag is dus wat je rechten zijn wanneer je ondernemer bent en een eerder al  geopend pakket bij de pakketbezorger aan de deur weigert?

… tenzij je welbewust een tweede kansje hebt gekocht … het zakelijk recht.

Als je iets nieuw koopt, dan mag je iets nieuw verwachten.

Als achteraf blijkt dat in de omdoos een geopende productverpakking zit, dan is het zaak om even contact opnemen met de leverancier.

Het wordt wel  een beetje lastig als je iets via via koopt … bijvoorbeeld via Amazon, Alibaba of Aliexpress.

 

Wat betreft die dode pixels … mocht dat vandaag de dag nog bestaan … de betere fabrikanten en leveranciers hebben (nog steeds) een dode pixel garantie. 
 

Voor wat het waard is … als iets goedkoop is, dan zal daar ook wel een reden voor zijn.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2021 om 22:59, Gast zei:

Wat jij beschrijft zijn twee losstaande zaken (geretourneerd/defect product en geopende verpakking). Ik zie het verband voorlopig niet.

 

Vraagsteller volhardt in het verwarren van twee losstaande problemen. Misschien dat hij the morning after wat duidelijker kan zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bluezman, ik hoop oprecht dat de levering morgen of een dag of wat later gewoon naar verwachting is en dat je lekker met de laptop aan de slag kunt.

 

Het is op termijn veel interessanter en aardiger om te horen, wat je met dat ding doet als ondernemer! :winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2021 om 00:56, Bluezman zei:

Wanneer je een laptop zakelijk hebt aangeschaft, je getekend hebt voor ontvangst, je ontdekt 1 dode pixel dan is dat product volgens de huidige regels niet defect. Dat terwijl je er toch zeker van wilt zijn dat een nieuwe laptop geen dode pixels heeft denk ik.

Ook met een dode pixel voldoet het product aan wat je er van mag verwachten en is het product prima geschikt voor zakelijk gebruik. Kortom, geen poot om op te staan.

 

Als je echt geen dode pixels wilt, kun je bij veel leveranciers een pixelverzekering afsluiten. Als het echt zo belangrijk is, geef er dan die paar tientje extra voor uit.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 5-12-2021 om 19:09, Ron van der Kolk zei:

Als je echt geen dode pixels wilt, kun je bij veel leveranciers een pixelverzekering afsluiten. Als het echt zo belangrijk is, geef er dan die paar tientje extra voor uit.

 

 

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar ik ben nergens een pixelverzekering tegen gekomen. Waar zie jij die?

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0
Op 5-12-2021 om 19:09, Ron van der Kolk zei:

Ook met een dode pixel voldoet het product aan wat je er van mag verwachten en is het product prima geschikt voor zakelijk gebruik. Kortom, geen poot om op te staan.

 

Als je echt geen dode pixels wilt, kun je bij veel leveranciers een pixelverzekering afsluiten. Als het echt zo belangrijk is, geef er dan die paar tientje extra voor uit.

 

 

 

Dat ligt er net aan wat het doel van de laptop is. Voor office werk voldoet het inderdaad prima met dode pixels. Maar ik kan mij voorstellen dat in bepaalde takken van grafisch design elke pixel belangrijk is. Als de laptop aangeboden wordt als geschikt voor grafisch werk, dan is een dode pixel een reden om op zijn minst (samen met verkoper) te evalueren of je er nog alles mee kan wat je er van mag verwachten.

 

Het wordt allemaal overigens wel erg theoretisch zo. Een hele verpakkking is namelijk geen garantie voor een scherm zonder dode pixels, en een kapotte transportverpakking betekent niet dat je per definitie een dode pixel hebt (of uberhaupt een grotere kans op)

Link naar reactie
  • 0
Op 5-12-2021 om 20:55, wimj zei:

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar ik ben nergens een pixelverzekering tegen gekomen. Waar zie jij die?

Bijvoorbeeld bij Informatique.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Er is zelfs een website over dode pixels

https://www.dodepixels.nl/deadpixels

Ook wordt verschil tussen dode, heldere / vaste pixel uitgelegd.

 

Nog sterker er is een ISO norm die bepaald hoeveel dode pixels er op een scherm mogen zitten voordat vervanging vanuit garantie in beeld komt

https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

 

op een scherm met resolutie 1920 x 1080 zitten ruim 8 miljoen pixel en mogen dus 16 dode pixels aanwezig zijn volgens de ISO norm.

 

Coolblue helpt zelfs met een artikel hoe je vaste pixels weer werkend kan krijgen.

https://www.coolblue.nl/advies/dode-pixel-in-monitor.html


nu is de  iso-norm ook maar een richtlijn en geen wet. Dus het zal altijd van de leverancier afhangen wat hij wil vergoeden.

hopelijk geeft deze info je wat beter inzicht wanneer het zin heeft om te klagen en wanneer niet.

Ook als zakelijke afnemer heb je recht op garantie, de iso-norm is een goede indicatie van wat je maar moet slikken en wat een terechte claim is.

 

Wat de zending betreft, het aan de deur (ongezien) weigeren van de zending zal niet automatisch leiden tot ontbinding van de overeenkomst en als je al betaald hebt sta je niet heel sterk om de overeenkomst toch terug te draaien. Door het niet aannemen ben jij in gebreke in het nakomen van de al gesloten overeenkomst, de leverancier kan dan vrij eenvoudig zeggen: Laat maar weten waar en wanneer we de zending opnieuw kunnen aanbieden.

Alleen als je nog niet betaald hebt dan heb je kans dat de leverancier denkt "laat maar" ik annuleer de order wel.. ook al mag ik formeel nakoming eisen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 6-12-2021 om 14:28, Roel J zei:

Nog sterker er is een ISO norm die bepaald hoeveel dode pixels er op een scherm mogen zitten voordat vervanging vanuit garantie in beeld komt

https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

 

Is wel opvallend dat fabrikanten bij defecten altijd naar deze 20 jaar oude standaard verwijzen.

 

https://www.iso.org/standard/25670.html

 

Quote

 

ISO 13406-2:2001

Publication date : 2001-12
Status :  Withdrawn

 

 

Verder geen idee wat de norm in de opvolgers van deze ingetrokken ISO norm is.

Maar zou me kunnen voorstellen dat er inmiddels betere techniek is.

 

==

 

Heb je verder nu weinig aan.

Maar mocht je een eenmanszaak hebben dan zou ik in het vervolg dit soort spullen gewoon als consument bestellen.

Voor het kunnen aftrekken van de kosten is het daarbij niet van belang of je handelsnaam wel of niet op de factuur staat.

En levert minder gezeur met retouren op als er iets mis is.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 16:56, Maxn zei:

Maar mocht je een eenmanszaak hebben dan zou ik in het vervolg dit soort spullen gewoon als consument bestellen.

Voor het kunnen aftrekken van de kosten is het daarbij niet van belang of je handelsnaam wel of niet op de factuur staat.

En levert minder gezeur met retouren op als er iets mis is.

Dit is wel zo’n beetje het beste antwoord op een hypothetische situatie.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 23:21, TwaBla zei:
Op 6-12-2021 om 19:58, Cosara zei:

Dit is wel zo’n beetje het beste antwoord op een hypothetische situatie.

Vrijdagavond laat was Bluezman nog vol van verwachting, maar vandaag werd er op zijn deur geklopt... of anders morgen wel.

Ik zou mij eerder druk maken over de pakketdienst die het moet bezorgen.

Met een beetje pech heeft het pakket meerdere keren alle hoeken van de bestelauto gezien, is het bij een vermeend niet thuis bij een postagentschap afgeleverd die om 17:00 zijn deuren sluit, of is het afgeleverd maar niemand weet waar en bij wie.

 

Tsja … het leven van een ondernemer gaat niet over rozen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Helaas hebben we nog niets van TS gehoord over de afloop maar hopelijk komt dat nog. Verder heb ik de discussie met interesse gevolgd omdat het toch wel interessant is om te zien hoe iedereen de hypothetische vraag van TS interpreteert. Meteen na het lezen van het bericht dacht ik "Is dat wel een vraag die een koper stelt als hij al besteld heeft? Als zoiets zo belangrijk is, bespreek je het toch met de leverancier van de laptop voordat je hem bestelt." Ik had eerder de indruk dat TS een leverancier is die willens en wetens een laptop heeft verstuurd of gaat versturen die een (of meer) dode pixel(s) heeft en nu wil weten welke rechten zijn klant heeft en wat hem te wachten staat als de klant dit reclameert. Of ben ik nu te achterdochtig?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 7-12-2021 om 17:21, ChinaTradeConsult zei:

Ik had eerder de indruk dat TS een leverancier is die willens en wetens een laptop heeft verstuurd of gaat versturen die een (of meer) dode pixel(s) heeft en nu wil weten welke rechten zijn klant heeft en wat hem te wachten staat als de klant dit reclameert. Of ben ik nu te achterdochtig?

Nee, zo lees ik het ook ... maar dat maakt niet uit, de antwoorden zijn duidelijk:

1. Als je iets nieuw koopt, dan hoef je een geopende verpakking niet te accepteren.

2. Als je een eenmanszaak hebt, en je wilt zoveel mogelijk bescherming genieten, koop het gewenste product dan bij voorkeur op privé titel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-12-2021 om 17:21, ChinaTradeConsult zei:

Of ben ik nu te achterdochtig?

 

Nee hoor. Het is altijd goed om met verschillende scenario's achter een vraag rekening te houden, ook toneelstukjes. Het is alleen niet zo beleefd om zulke gedachten hardop te delen. Maar met enkele vragen er-om-heen kun je al een boel verduidelijken. Daarom zijn de wat bredere gedachtenwisselingen rond zo'n vraag vaak interessanter dan het platte antwoord.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 7-12-2021 om 18:22, TwaBla zei:

 

Het is alleen niet zo beleefd om zulke gedachten hardop te delen.

Dat ben ik helemaal met je eens maar aangezien TS blijkbaar volledig anoniem wil blijven en in zijn profiel alleen maar aangeeft ondernemer te zijn, wordt er niemand geschaad met hardop gedachten delen. Misschien denkt TS nu beter na voordat en hoe hij zo'n bericht post voor het geval hij inderdaad leverancier is. Had jij, als TwaBla, deze post geschreven, had ik me óf helemaal van commentaar onthouden en er het mijne van geacht óf je een PM gestuurd.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.